Ingen topp 5, men motgångar denna sommar:
Motorhaveri, konstaterar, ur med motor, byte av kolvar och cylinderrad, toppen fick jag gå igenom, inköp ny packning.
Hade monterat kolvar, cylinder och topp, i med motor. Skruvade i tändstiften och ett av tändstiften gick av med gängan sittande kvar i toppen
Bröt ihop nästan. Tänkte och tänkte, och kom sen på att stiften har nog ingen spänning på gängan eftersom det gick av och knackar ner en skruvmejsel med konisk klinga försiktigt och lyckades få ur den. Bara att skruva i nytt stift? knappast. Visade sig att gängan också var kass (måste ha kommit ner nåt skit någon gång, för jag har inte överdragit dem, dock skruvat i och ur dem en del)
Googlade runt och hittar lösningen med ett Kit som ska kunna göra jobbet utan att ta av toppen.
Efter detta drog jag runt motorn med stiften i på en cylinder i taget och upptäckte i samband med detta att kompressionen på den cylindern jag fixat tändstiftsgängan på, var nästan obefintlig. Hade tejp på insugsgummina som buktade ut vid kompressionstakten. Inget konstigt på de andra cylindrarna.
Tänkte att nu måste jag ha haft sönder något när jag fixade den trasiga gängan, Varför annars just den cylindern? Hade ju gått igenom toppen och ventilerna trodde jag. Övervägde om jag skulle provstarta ändå och ignorera detta och tänkte om det var nåt aluminium-spån som hamnat mellan ventil och säte, men hur???, Hade alla ventilerna stängda när jag blåste ur alu-spånet med slang och tryckluft.
Tog ur motor igen utan att ha startat, av med toppen, (dyr cometic packning) men hittade inga brutala skador och inga aluspån. Tog ur ventilerna och förväntade mig se något konstig. Men de är bara otäta konstigt nog på just den cylindern. Så nu blir det Indianpinne och kolla täthet igen.
Eländet är inte över än...