Mekartabbar top 5

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Detta kanske inte är rätt typ av meck, men varje gång jag rensar vattenlåset i handfatet i badrummet så skruvar jag bort kåpan på undersidan av vattenlåset, slänger den i badkaret för att spola rent den. Drar ur allt gammalt hår och skit ur vattenlåset. Känner mig sjukt nöjd och drar på full vattenstråle i handfatet för att se hur mycket bättre handfatet töms på vatten efter rensningen. Problemet är bara att jag ofta glömmer att skruva tillbaks kåpan under vattenlåset, så skåpet som handfatet är monterat på blir fyllt av vatten innan jag inser mitt misstag. Man känner sig lika smart varje gång.:yoparty
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Häromdagen:
Sonen ställde ventilerna på sin DR650, startade inte. Hjälpte honom att justera om, naturligtvis med öppet sidokåpslock på vänster sida (så vi kom åt veven för att ställa TDC, inspektionshålet var också öppet). Tanken borta. Nåväl, allt inställt, ventilkåpslocken påskruvade och jag säger (från hojens högra sida):
Testa nu med lite startgas varvid den naturligtvis hoppar igång :hihi...
Och olja sprutar ur de två hålen i vänsterkåpan. Liiite kladdigt blev det innan vi hann på dödaren :död
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Hade en såndär ovanmarkpool modell större som jag skulle fixa värme till. Efter att ha fyllt poolen med 12 kubikmeter vatten så kopplade jag in några svartmålade gamla element och började pumpa igenom vatten. Fungerade geshwint. Värmde upp vattnet 2-3 grader med rätt bra flöde. Helnöjd tills jag kom ut några timmar senare. Vatten som rengörs med syretabs reagerar bra med metall i element. Har fan aldrig sett så skitigt vatten. Bara att tappa ut vattnet och fylla på nytt.


Sent from my Sputnik, totally lost in space
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Skulle hämta ett släp. Hoppar ur bilen och går för att dra släpet till bilen. När jag ska rulla släpet till bilen tittar jag upp och kan förvånat konstatera att bilen är borta. Tittar snabbt upp och sermanpå, där är ju bilen, RULLANDES NEDFÖR EN BACKE RAKT MOT SCANDIC!!!
Usain Bolt, släng dig i väggen. Jag hann ifatt bilen, fick in ena foten på bromsen och halvvägs in i bilen och halvt släpandes vid sidan om, lyckades jag få stopp på den en halvmeter innan den brakade in i tegelväggen. Kallsvettig, stående med bilen i en blomrabatt ser jag mig snabbt omkring ifall nån såg det och upptäcker ett gäng som står utanför entre'n och vrålgarvar. Släpper alla tankar på en diskret sorti och tar mig snabbast möjligt därifrån.


Sent from my Sputnik, totally lost in space
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Alltså, de där 2 sekunderna från att allt känns så där nöjt och bra tills man inser vidden av det som nyss hände...


Sent from my Sputnik, totally lost in space
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Detta kanske inte är rätt typ av meck, men varje gång jag rensar vattenlåset i handfatet i badrummet så skruvar jag bort kåpan på undersidan av vattenlåset, slänger den i badkaret för att spola rent den. Drar ur allt gammalt hår och skit ur vattenlåset. Känner mig sjukt nöjd och drar på full vattenstråle i handfatet för att se hur mycket bättre handfatet töms på vatten efter rensningen. Problemet är bara att jag ofta glömmer att skruva tillbaks kåpan under vattenlåset, så skåpet som handfatet är monterat på blir fyllt av vatten innan jag inser mitt misstag. Man känner sig lika smart varje gång.:yoparty
Brukar skölja vattenlåset i handfatet som m den satt på...

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Brukar skölja vattenlåset i handfatet som m den satt på...

Skickat från min D6503 via Tapatalk

En kompis gjorde rent vattenlåset och drog sönder det. Satte sen en spann under för att kunna använda diskhon tills han köpt nytt. När spannen var halvfull skulle han tömma den. Gissa var...


Sent from my ABC80 using Tapatalk
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag förstörde min dotters moped i förrgår :4skrika Jag skulle skruva fast fläkten på svänghjulet och tog en för lång bult! De resulterade i ett otrevligt skrapljud vid första kick = trasig statorlindning :crash
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Får väl bjuda på denna lilla malör.
För rätt många år sedan så skulle jag hjälpa en kollega/kompis att montera cylinderraden på en Honda 750 som var borrad till ungf 900cc. Årsmodellen är jag osäker på men sagt och gjort, så efter en hel del pillande så fick vi dit alla kolvar med kolvringar utan någon missöde och kamkedja. Sänker ner cylindrarna sista biten medans kompisen går iväg för att hämta toppackning och topp medans jag säger till honom att: "nu tar vi bort den och gör om det, detta var bara träning"
- "nej, varför det?"
-"för att den sitter bak o fram":huvet
- "berätta inget på jobbet om det här nu" :rodnar

Så det slutade med att vi fick göra om det igen fast med cylindrarna åt rätt håll!
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Skulle hämta ett släp. Hoppar ur bilen och går för att dra släpet till bilen. När jag ska rulla släpet till bilen tittar jag upp och kan förvånat konstatera att bilen är borta. Tittar snabbt upp och sermanpå, där är ju bilen, RULLANDES NEDFÖR EN BACKE RAKT MOT SCANDIC!!!
Usain Bolt, släng dig i väggen. Jag hann ifatt bilen, fick in ena foten på bromsen och halvvägs in i bilen och halvt släpandes vid sidan om, lyckades jag få stopp på den en halvmeter innan den brakade in i tegelväggen. Kallsvettig, stående med bilen i en blomrabatt ser jag mig snabbt omkring ifall nån såg det och upptäcker ett gäng som står utanför entre'n och vrålgarvar. Släpper alla tankar på en diskret sorti och tar mig snabbast möjligt därifrån.
Gjorde en liknande grej på 80-talet. Skulle handla grejor på Ahlsell, så jag tog firmans Golf. Det var en äldre med förgasare och choke. Inne på området är det en backe ca 100 m från där firmabilen står vid huvudkontoret. Kommer inte ihåg exakt hur det var, men jag fick i alla fall motorstopp nästan längst upp i backen. Ska försöka starta när jag ser trucken komma från vänster, och undrar varför han inte stannar. Ser då att hjulen är låsta på trucken (vinter och det hade precis snöat ett par cm), och det obromsade släpet med plåtar på bakom skjuter på. Släpper bromsen, har friläge i och försöker rulla ifrån trucken. Men den kommer ikapp, och jag tror att jag ska bli spetsad mot väggen som vi rullar bredvid (trucken utanför förardörren) så jag hoppar över till passagerarsidan och ut ur bilen medan den rullar.

Lagom tills jag kommit ur bilen glider trucken åt andra hållet. Ångar på som fan efter bilen och hinner in igen från passagerarsidan och kan bromsa med handbromsen och stannar en meter från ett gäng parkerade bilar.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Får väl bjuda på denna lilla malör.
För rätt många år sedan så skulle jag hjälpa en kollega/kompis att montera cylinderraden på en Honda 750 som var borrad till ungf 900cc. Årsmodellen är jag osäker på men sagt och gjort, så efter en hel del pillande så fick vi dit alla kolvar med kolvringar utan någon missöde och kamkedja. Sänker ner cylindrarna sista biten medans kompisen går iväg för att hämta toppackning och topp medans jag säger till honom att: "nu tar vi bort den och gör om det, detta var bara träning"
- "nej, varför det?"
-"för att den sitter bak o fram":huvet
- "berätta inget på jobbet om det här nu" :rodnar

Så det slutade med att vi fick göra om det igen fast med cylindrarna åt rätt håll!

Jag bytte toppackning på min Honda CRX V-tec.
Allt var klart.
Startade bilen.

Pissade olja.

Man kan sätta packningen på två sätt på den motorn.
Rätt och Fel.
När man sätter den fel så är en oljekanal helt utan tätning så man får svabba upp en liter olja från golvet och motorutrymmet.....


:4skrika:mad::huvet
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Skulle montera toppen för två veckor sedan med packningsklister på topplockspackningen.

Först gången glömde jag kedjeslidern, bara att ta och och tvätta packningen.

Andra gången tappade jag brickan som håller camaxeln på plats ner i motorn, bara att ta och och tvätta packningen.

Tredje gången upptäckte jag en stukad gänga i topplocket, bara att ta och och tvätta packningen.

Fjärde gången hade camkedjan kilat fast sig, bara att ta och och tvätta packningen.

Femte gången fick jag allt rätt! tog 8 timmar :huvet
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Skulle montera toppen för två veckor sedan med packningsklister på topplockspackningen.

Först gången glömde jag kedjeslidern, bara att ta och och tvätta packningen.

Andra gången tappade jag brickan som håller camaxeln på plats ner i motorn, bara att ta och och tvätta packningen.

Tredje gången upptäckte jag en stukad gänga i topplocket, bara att ta och och tvätta packningen.

Fjärde gången hade camkedjan kilat fast sig, bara att ta och och tvätta packningen.

Femte gången fick jag allt rätt! tog 8 timmar :huvet

Se det från den ljusa sidan du behöver inte efterdra topen:tummenupp

Jag vet inte hur många ggr jag glömt sätta i kamkedjesliden innan man dragit fast toppen :3freak Jag har börjat betala in pengar till alzheimers föreningen :D
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Glädjen över ett väl utfört bakhjullagerbyte på bilen dämpas lite av upptäckten att det var framhjulslagret som var slut :näsblod
 

CBX550F2

Medlem
Gick med
12 Oct 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CBX 550 F2 -82
Förutom de självklara missarna som att fylla på olja med oljepluggen på arbetsbänken och liknande har jag nog hunnit med ett par lite roligare...

Min hojkarriär började med CB125a med 80mils serviceintervall, gissa om man fick skruva när man körde 1000mil på en höst! Nåväl, bra träning för att få jobb på Hondaverkstad...
Efter en eller ett par somrar på verkstaden började jag bli varm i kläderna och servicarna gick på löpande band. Efter ett tag började vi dock märka att ett av verkstadens oljefilterverkyg saknades... Undrar om det kan ha suttit kvar på ett oljefilter när kunden hämtade hojen?
Någon vecka senare kom en kollega in efter att ha provkört en hoj jag servat (jag hade bara begränsat kort, så tunga hojar fick jag inte köra själv...) med ett skadaglatt leende.
- Saknar du något eller? frågar han... I handen har han ett lätt skamfilat oljefilterverktyg som lossnat och studsat i marken under bakhjulen på hojen!
Ytterligare någon vecka senare saknas även det verktyget; resten av sommaren fick jag nöja mig med amatöroljefilterverktyget från servicesatsen som kostar en bråkdel av vad verkstadsdito gör...

Annars har det blivit en del mekande med min Volvo 340 - ett par incidenter har det väl hunnits med? Typ backa på ett insug som man lagt bakom bilen med ett stort hål i bensintanken som följd, eller förbruka 4l olja mellan Stockholm och Nyköping efter att slangen till vevhusventilationen fått ett veck...
Bäst av alla var nog turbokonverteringen...
Efter någon veckas idogt mekande satt alla delar på plats och bilen kunde startas och köras. En kort sväng till Hydroscand för att köpa lite slangkopplingar bara, jag tar det lugnt så behöver jag inte mappa om tändningen... Till Hydroscand gick det bra, bilen gick fint och gasfoten höll sig i schack. Köpte mina slangkopplingar, lovade Hydroscand-killen en åktur som tack för rabatten och körde tillbaka. Nu växte dock hornen ut - hur farligt kan det vara med en fullgasrepa på trean med 0,7bars laddtryck och 40 graders förtändning?
Lagom till att fyran åkte i gick tempmätaren i botten och Lützendimman spred sig i backspegeln... Bara hem och meka igen! Tur att det är lätt att byta topplockspackning på en fyra med stötstänger.
Väl ihop igen gick den lite halvrisigt på tomgång och lät som en stenkross - 4kg komp på treans cylinder skvallrade om knäckt kolv och troligtvis dåligt vevlager på samma cylinder. Som fattig student var dock sommaren och även pengarna slut, så bilen fick gå som den var.
En vända Stockholm - Skövde t.o.r. med mellanliggande konbanekörning hanns med. Några dagar senare gick bilen lite väl bra påväg till svärföräldrarna och slog i laddtrycksstoppet. Hmm, vad kan det tänkas vara? Väl framme revs turbon loss för inspektion varvid en rostfri M8 mutter trillade ut ur avgashuset på min splitt nya turbo... Den hade fastnat i VNT-spjällen som styr laddtrycket vilket gav skenande laddtryck.
Tyvärr vann muttern över turbinhjulet, så det var bara att demontera turbogrejerna och köra en vinter med otrimmad B14 motor på tre cylindrar. 1500mil kördes med en knäckt kolv och troligen rasat vevlager; när en nyrenoverad motor hittade ner i bilen förpassades originaldito till garagegolvet där den än idag väntar på obduktion...
Numera har bilen gått åtskilliga mil med turbodelarna monterade igen, inklusive ett antal dagar på diverse racerbanor, men Hydroscandkillen har fortfarande inte fått sin åktur...
 
Last edited:

Zattam

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
Honda CBF600SA
När jag var 15 skulle jag hjälpa en tjejkompis att göra rent förgasaren på hennes moped. Jag hade haft isär min egen och fått ihop den utan problem, så det skulle väl gå bra nu också? Det gjorde det inte. Moppen startade helt enkelt inte efter hopmontering. Plockade ner och ihop den ett par gånger till men ingen lycka. Fick leda moppen till den lokala cykelverkstan, dagen efter var den klar och fungerade igen. Kommer inte ihåg vad det var för fel eller vad det kostade att fixa. Hur jag skämdes efter att ha skrutit om mina mekarkunskaper minns jag dock.

Hade MC-batteriet på laddning på golvet i gästrummet, stående på golvet vid väggen. Ett par kompisar var på besök och sov i sovsäckar på liggunderlag. På morgonen upptäckte dom att det var små hål i fotändan på bägge sovsäckarna. Batterisyra hade läckt från batteriet utan att jag märkte nåt. Plastmattan på golvet klarade sig dock.

Köpte ett nytt batteri istället för det som läckte. Satte det bak och fram det första jag gjorde och smällde säkringen.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
skulle backa in den nyköpta husvagnen in i en lada,backar kollar backar ,en liten tröskel bakom bakhjulen kvar, så är den inne, tänker ska jag koppla av den ,,,,äää det är ju tre meter kvar till väggen, i med backen igen upp på tröskeln,,, jäävvla backbroms varför bråkar den nuuu, lägger på mer gas o trycker på den går in ett par tre decimerter till och det låter så konstigt,,,,, går ut o kollar fortfarande ett par meter till väggen,,,
hmmmm konstigt???? tills jag tittar upp !!!!!!!!!!! en stor takbjälke sitter 3 decimeter rakt in i HUSVAGNSTAKET,,,,, gonatt,,,
kul så har femton är senare:D:D:D
 

Raderad medlem 61114

Guest
Inget allvarligt då jag sällan mekar... Men skulle packa om ljuddämparen till hojen. Isär med skiten, bort med ullen, dit med ny, på med ändstyckena och började popnita fast de med den lånade nittongen då jag inte hittade min. Upptäcker att jag glömt lägga beslagen emellan :huvet Jag som endast tagit en popnit extra med mig... Visst mest estetiskt men är ju även en liten förstärkning... jaja, den lånade tången lämnades ju tillbaka så jag köpte en ny och nitar. Borrar ur alla och lägger beslagen emellan. Kanon! Nu är det bra! Trodde jag :fakta Satt röret upp och ner vilket gör att den skavda sidan utåt (skavt mot svingen hos tidigare ägare/jag hade redan lagt en bricka emellan så det fick frigången) plus att "arrow" emblemet hamnade inåt! PLUS att jag polerat skiten men inte brydde mig om att få insidan lika blank som utsidan :gnissla :fyllisar

Men vem bryr sig. Är ju mer en banhoj nu för tiden ändå så :smasha
 
Last edited by a moderator:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ingen topp 5, men motgångar denna sommar:

Motorhaveri, konstaterar, ur med motor, byte av kolvar och cylinderrad, toppen fick jag gå igenom, inköp ny packning.

Hade monterat kolvar, cylinder och topp, i med motor. Skruvade i tändstiften och ett av tändstiften gick av med gängan sittande kvar i toppen :näsblod :huvet Bröt ihop nästan. Tänkte och tänkte, och kom sen på att stiften har nog ingen spänning på gängan eftersom det gick av och knackar ner en skruvmejsel med konisk klinga försiktigt och lyckades få ur den. Bara att skruva i nytt stift? knappast. Visade sig att gängan också var kass (måste ha kommit ner nåt skit någon gång, för jag har inte överdragit dem, dock skruvat i och ur dem en del)

Googlade runt och hittar lösningen med ett Kit som ska kunna göra jobbet utan att ta av toppen.
Efter detta drog jag runt motorn med stiften i på en cylinder i taget och upptäckte i samband med detta att kompressionen på den cylindern jag fixat tändstiftsgängan på, var nästan obefintlig. Hade tejp på insugsgummina som buktade ut vid kompressionstakten. Inget konstigt på de andra cylindrarna.

Tänkte att nu måste jag ha haft sönder något när jag fixade den trasiga gängan, Varför annars just den cylindern? Hade ju gått igenom toppen och ventilerna trodde jag. Övervägde om jag skulle provstarta ändå och ignorera detta och tänkte om det var nåt aluminium-spån som hamnat mellan ventil och säte, men hur???, Hade alla ventilerna stängda när jag blåste ur alu-spånet med slang och tryckluft.

Tog ur motor igen utan att ha startat, av med toppen, (dyr cometic packning) men hittade inga brutala skador och inga aluspån. Tog ur ventilerna och förväntade mig se något konstig. Men de är bara otäta konstigt nog på just den cylindern. Så nu blir det Indianpinne och kolla täthet igen.

Eländet är inte över än...
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top