Mekartabbar top 5

  • Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date
Kahobe skrev:
Det värsta jag gjort var i bilbranschen. Hade renoverat (och shimsat) en VW-växellåda, det tar tid om den skall bli tyst, lovar..
Var på väg att bära ut den ur verkstaden när jag kom på att jag monterat kronhjulet på fel sida, dvs höll på att bli fyra växlar bakåt och en framåt....:jisses
Sen har vi ju moppetiden, lyckades att ställa tändningen så fel att motorn vände på tomgång...
Man kickar igång, drar iväg, får vänta vid ett trafikljus (man gjorde det på den tiden) motorn vänder omärkligt och det blir grönt, i med ettan, släpper kopplingen och det går iväg.. BAKÅT...
Alltsedan dess har jag lyckats förtränga alla misstag........ :rolleyes:

Edit. stavfel..
fy fan va GULD :D :tummenupp
 
Första bilen var en televerksorange 244 DL från -78. Eftersom jag mekar hellre än bra så kunde jag ju inte hålla fingrarna borta. Min tumregel (som jag fortfarande INTE följer) är att man aldrig skall pilla på något som funkar.

Jag skulle byta generator (återkommer till detta) så jag var och rotade runt kring grenröret och hittade en konstig grej som bara verkade sitta med en skruv utanpå motorn. Den satt i vägen så jag skruvade bort den och kastade in den i garaget. Körde iväg till polaren och upptäckte att motorn började gå varm. När jag kom fram konstaterade jag att allt kylarvatten pissade ur motor från en punkt strax under grenröret... Upptäckte att motorvärmaren hängde löst och det var där vattnet rann ut. Fyllde på vatten och körde hem och skruvade tillbaka fästet till motorvärmaren.

Har kopplat en generator fel på samma 240. Hade köpt en renoverad generator på Volvo eftersom den gamla var slut. Glömde kolla hur sladdarna satt fast på baksidan så jag chansade... Brände generatorn... Lyckades lämna tillbaka den på Volvo och fick en annan. Min kusin som är bilmek fick sätta dit den och det funkade bättre.

Mitt första mekmisstag var när jag var typ 10 år och skulle kolla hur föräldrarnas damsugare funkade. Jag fick aldrig ihop fjädern som drog in sladden utan vi fick linda den på utsidan istället. Blir påmind om detta av alla som känner till historien så fort jag skall skruva på något: "tänk på hur det gick med damsugaren".

Skulle byta tank på en Opel. När jag hade fullt upp med bensin i den nya tanken funkade inte bensinmätaren. Hade satt in den uppochner...
 
Fazer75 skrev:
Jag fick aldrig ihop fjädern som drog in sladden utan vi fick linda den på utsidan istället.
Oooh fy fasiken :skrämd , sprialfjädrar ger mig mardrömmar. Jag har efter incidenter med två klockor och en pull-start till en modellhelikopter, svurit att aldrig mer öppna något med en spiralfjäder.
 
ZpiX skrev:
Det är inte bara bromsoket jag håller i, jag har även fyra fingrar inne i skivan. Då metall är hårt och skinn och ben inte håller samma styvhet är det mina fingrar som förlorar kampen och lindar in sig mellan bromsskiva och bromsok.

Grannarna 12 gårdar bort lär utan problem ha hört dom vrål från helvetet som sedan följde. Blodet sprutade och logdörren fick sig en omgång han sent ska glömma.

Resultatet blev avskalad nagel på långfingret och tre andra fingar med dubblerad storlek.

Sensmoralen? Stoppa inte in fingrarna i en roterande bromsskiva.

Eller mellan bakdrev och kedja under rotation. Hade slut på kedjesmörja och hällde på motorolja istället. Verkade ju bra att sen hålla en trasa runt kedjan för att få bort den överflödiga oljan....HUGGA...Tjopp. Aj aj. Typ "Intressant, det står tre kraftiga blodstrålar rätt ur min hand. Tänka sig." Och fy fan vad hojen såg ut, som om någon blivit yxmördad strax intill. Var en märklig känsla att lite senare kasta delar av ens kropp i soporna. Visste faktiskt inte vad jag annars skulle göra med biten som satt kvar i drevet. Var väl Ketoganet....Fina grejer det där, JAJÄmen.

Äh vafan, det är rock 'n' roll. Men :FU -gesten har inte riktigt samma tyngd längre... :(
 

Bifogat

  • smallhand.jpg
    smallhand.jpg
    83.4 KB · Visningar: 619
Last edited:
Jag meckar inte! Jag lämnar in skiten och degar bara.... Måste sola och träna bröstmusklerna!
 
RoLLER skrev:
Jag meckar inte! Jag lämnar in skiten och degar bara.... Måste sola och träna bröstmusklerna!

Jag tränar mest höger underarm och "gashandsgreppet".
Kan bli ganska intensivt och svettigt ibland.

Solbränna? Räcker det med strålningen från bildskärmen?
:va
 
Lurch skrev:
Bytte tändstift för att hojen gick dåligt. Det hjälpte inte så jag
lämnade in den, när jag fick tillbaks den så sa killen att "tändkablarna satt fel"...
hahahaha fy fan va klantigt.....skitkul grej:)
 
Bytte topp i min gamla gti-etta för några år sedan.
Gänghålen till aluminiumfästet där man sätter fast kylslangarna var inte i sin ordning så jag tänkte att "Jag borrar upp en dimension och gängar om!" :tummenupp
Jag började borra väldigt försiktigt men sen helt plötsligt bara sjönk borren in.
Jag borrade rakt genom cylinderväggen! :banana
Det löste sig med lite gängtätning och en längre skruv som täppte till hålet, men om motorn sen gick bra det är en helt annan grej.
 
Vad sägs om att byta olja på hojen utanför radhuset. Skäller på flickvännen för att hon har synpunkter på att jag gör det på vår plattgång. När jag har tömt all olja så skall jag flytta hinken med olja och tappar fanskapet mitt på gången. :huvet
 
Trodde att jag glömt sätta dit en låsring till ena lagret på en av växellådsaxlarna, plockade isär hela motorn igen, för att konstatera att den visst satt där.
Ibland är det INTE bra att ha dubbel uppsättning av prylar.
 
Hmm..får gå tillbaka "lite" i tiden, närmare bestämt till hösten -75.

Hade gjort servicen själv på min CB 500 -72. Dagen därpå som var en fredag skulle jag åka och hälsa på polarna i V-ås

Åker till Esso (STATOIL nu) i Kungens kurva och tankar hojjen.

Känner att det är lite varmt och passar på att ta av mig tröjan som jag har på mig under skinnstället och stoppar den under "limpan".

Startar hojjen och kör iväg och det säger vrooo..ratatata?
vad i h-e tänker jag, har jag tankat diesel av misstag lr (var nära att göra det av misstag vid ett tillfälle)?

Stannar och varvar hojjen..jodå, hojjen varvar hur fint som helst (obelastad).

Nytt försök och lägger i 1:ans vxl vrooo..ratatata??

Vad i h-e..låter som om förknasarna är osynkade!

Fördelen med att ha fyra pipor på en 4-cylindrig hoj är att man kan känna efter vilken cyl som går varm respektive kall samt motståndet från respektive dämpare.

Synkar förknasarna på E4:n och gör ett nytt försök..vrooo..ratatata??? och så höll jag på tills jag var framme vid Norra Stationsgatan.

Under resans gång kollade jag även stiften och avståndet på brytarspetsarna. I ren desperation kontrollerade jag även ventilspelet...de var RÄTT ställda.

Då det det nu börjar bli skymning och svalare så beslutar jag mig för att strunta i att åka till V-ås och åka hem istället.

Tar på mig tröjan som ligger under "limpan" startar hojen ... hojen går hur FINT som helst??? VAD NUDÅ? :confused:

Det visade sig att jag hade täppt till lufttillförseln till luftfiltret med tröjan som jag lagt under "limpan". :huvet
 
RoLLER skrev:
Jag meckar inte! Jag lämnar in skiten och degar bara.... Måste sola och träna bröstmusklerna!

Skitbra... Man känner sig som en idiot bara när meken tittar på en för det bara var en bult som var lös men...
 
Där jag jobbade förut hade vi en liten 1-cyl trehjulig traktor att dra
runt flygplan i en cirkel för att ställa in kompassutrustning.
När vi kopplat fast traktorn och skulle starta (snörstart :gnissla )
så startar fanskapet inte! Jag drog i det f*bannade snöret, kompisen
drog sig också trött.
Till sist kom vi på den eminenta iden att ta ur stiftet, det visade sig
att någon vid service monterat ett för långt stift :huvet jag hade vid
första draget slagit ihop elektroderna på stiftet :mad:
 
Det visade sig att jag hade täppt till lufttillförseln till luftfiltret med tröjan som jag lagt under "limpan". :huvet

:lol
Känner igen det där. Polaren skulle köra min gamla moppe på sin svensexa nyligen, och rolig som jag var hade jag tejpat en bit Pergo-golv på sadeln med eltejp, så att det skulle bli lite mindre bekvämt. :rolleyes:
Moppen gick lite konstigt och varvade inte som den skulle, men vi hade inte tid att bry oss om det. Inte förrän jag skulle plocka bort tejpen fattade jag att det hade kommit tejp ivägen för luftintaget. :3freak
 
Oljebyte Fiat Ritmo i mörkret en kväll utanför det till bredden hojfyllda garaget för ett antal år sen. Var jätteförsiktig så att jag inte skulle spilla en enda droppe svart skitolja på den vita, fina snön. Tappade ur allt i ett tråg och sköt tråget åt sidan. Dit med plugg och nytt filter. I med ny olja, starta och kolla att jag fick oljetryck. Efterfyllde, startade igen och körde undan bilen, rakt över tråget som stjälpte och spydde ur sig sisådär 4 liter kolsvart i snön.
 
Skulle skruva dit expansionkammren då jag tar tag i hojen för att resa mig vilke resulterar i att hojen välter när jag kommit halva vägen upp, jag fick sitta med hojen i knät till min Mamma kom ut i garaget. Kunde inte resa mig då jag hade hojen över mina ben & hojen hade trillat i backen om jag hade försökt själv.
 
Ibörjan av min 125cc karriär så skulle jag hälla i olja i oljetanken och hällde i med en tratt. Tillslut när jag hällt ett tag så kommer det upp olja i tratten??! jag tänkte: vafan ska jag göra nu? rättar upp hojen från stödet så det kanske rann ner lite till, sedan så tar jag tratten drar undan den och den oljan rann ut på backen, påpeka också att jag står framför ett metalstaket. Samtidigt som jag drog bort tratten så välter hojjen över mig och jag in i staketet, sitter fast mellan hojjen och staketet medans oljan rinner ut av bara helsike. Ropar på morsan som kommer efter ett tag och drar upp hojen varpå en liter olja som jag nyss hade slagit i hade runnit ut igen :mad:.
Olja över hela kläderna också.
 
skulle fylla på olja o gräsklipparen var då väldigt ung, fyllde på upp till hålet där mätstickan sitter, som jag trodde man skulle :kocko Startade skiten då började det spruta olja ur avgasröret plus att det rök som in i..... grannarna kom o undrade var det brann!! Bara o vända på klipparen o töma oljan sen va det bara o köra vidare!!
 
Back
Top