Mekartabbar top 5

  • Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date
Brukar lyckas med små missar nästan varje gång jag meckar, känns det som :tomten

1. Skulle slå ur vevstaken på min RD. lagret hade "svetsats" fast, tog i lite mycket och krökte stak stackarn.

2. glömde ett lager vid bakdäcksbyte

3. kopplat lite fel i elsystemet (det är visst skillnad på plus och minus ibland) och bränt ihop en knippe kablar

4. knäckt gängorna i utblåset, whops va det snurrar..

5. tappat bort ett antal brickor till förgasar nålar
 
Jag hade precis gjort en sån standardgrej som att fylla på olja i min V70.
Dagen efter skulle jag lämna in bilen på service, och när jag öppnar motorhuven, tillsammans med servicekillen, ser jag ett totalt oljenerkladdat motorrum. Jag tänker "vad i helvete!" och upptäcker till min fasa en halvt nersmält tratt i oljepåfyllningshålet. :kocko
Som tröst låg dock locket kvar där jag lade det! :tummenupp :banana
 
Reparerade en åkklippare åt en gubbe,styr-wiren var av.
Stressad som fan kör man tillbaka skrället till honom och när man
lastar av så upptäcker man att man monterat wiren fel,
den svänger åt fel håll när man vrider ratten. :kocko :3freak
Visste inte om man skulle skratta eller gråta,bara att åka tillbaka och fixa.
 
Sommarjobbade som båtmeck för ett antal år sedan...
Skulle byta styrning på en mindre båt. Rev bort det gamla styrhuset och den gamla styrkabeln. Monterade dit nya grejjer. Tänkte inte på att styrkabeln gick att montera på två sätt i styrhuset. I med båten i sjön för en provtur. Drog på för fullt på en gång. Kör rakt fram i 25 knop efter höger strandkant, svänger vänster för att åka tillbaks. Blir välldigt förvånad när båten svänger höger och upp på land bland stock och sten....Fick antagligen panik för vad jag kommer ihåg så vred jag bara ännu mer åt "fel" håll. :kocko
Slog mig så in i helvete och båten sprack i botten. Fick jobba en hel del gratis den sommaren...
 
955i-Henke skrev:
Sommarjobbade som båtmeck för ett antal år sedan...
Skulle byta styrning på en mindre båt. Rev bort det gamla styrhuset och den gamla styrkabeln. Monterade dit nya grejjer. Tänkte inte på att styrkabeln gick att montera på två sätt i styrhuset. I med båten i sjön för en provtur. Drog på för fullt på en gång. Kör rakt fram i 25 knop efter höger strandkant, svänger vänster för att åka tillbaks. Blir välldigt förvånad när båten svänger höger och upp på land bland stock och sten....Fick antagligen panik för vad jag kommer ihåg så vred jag bara ännu mer åt "fel" håll. :kocko
Slog mig så in i helvete och båten sprack i botten. Fick jobba en hel del gratis den sommaren...

:hihi
Du är ju värd att bli ikon för "proffsmekaniker",vad sa kunden om utfört arbete ?
 
Som tur va så jobbade en kille som bygger F1-båtar på samma firma. (Han bygger fortfarande F1-båtar.) Han lyckades på två dgr reparera båten så att inget syntes. Helt jävla otroligt. Jag är han evigt tacksam. På köpet fick jag vara med och lärde mig en hel del om glasfiber faktiskt... :)
 
DOT4 skrev:
På väg hem från jobbet en dag (ca 7 år sedan) hör jag ett otrevligt metalliskt slamrande från motorn. Knappt hörbart vid låga varv, så jag chansar och krypkör hem. Tar cykeln på släpvagn till verkstan.
Efter att jag förklarat de hemska symptomen för meken så kikar han direkt på krökarna, petar lite lojt på dem med en mejsel och säger: "Du behöver 5 nya muttrar. Då kommer krökarna att sitta fast."
Fem av åtta muttrar hade skakat loss och varje avgaspuls fick dem att slamra ordentligt! Betalade de nya muttrarna iförd väldigt rosiga kinder :rodnar

Det blev iaf en billig reparation!

Hah! hade samma problem med min fireblade -96 för 5år sen, hörde helt plöstligt hur "motorn" skramlar vid låga varv...gissa om ja blev rädd!
 
Jag bytte kolv o vev lager på en gammal RD.
Sen när jag skulle prov köra så hällde jag i vanlig bensin istället för oljeblandad så den skar igen!! LYCKAT!!!!!
 
Min värsta var nog ändå när jag höll på att slippa bort rost från en pipa till en cross. Använda då vinkelkapen och en negerboll (snurrande stålborse typ)..

Slipar och slipar och helt plötsligt fastnar sladden till vinkelkapen i maskin och jävlar va d börjar yra omkring. Dum som man är försöker man komma åt knappen och stänga av maskin och då snurrar skiten in sig runt fingrar och armar och jävlar vilken smärta. När man väl kom på att rycka ur sladden ur kontakten så hade man ju blivit skinflådd. :(

Men nu förtiden när man använder vinkelkap ser man till att hålla koll på var fan kabeln är. :tomten
 
Nej jävlar en till!

Skulle lossa bromspedalen på min förra Rm 250. Jag har då även tagit bort sadeln eftersom jag ska byta luftfilter. Bromspedalen sitter hårt som fan så man hänger sig på insex nyckeln med hakan väldigt nära den hårda bakre ramen. :näsblod

När väl skiten släpper kan ni ju räkna ut resten. Dessutom så höll jag tungan mellan tänderna, så det blev inte så trevligt efter det. Jävlar de blödde säkert i käften i en vecka efter d dära :D

Nr.3:

På jobbet höll jag på att fixa med en 2-takts snöslunga. Den startade inte, så jag hade rengjort förgasaren och bytt bränsle i den. Drar lite och surar ner den. Iaf, så jag tar ur stiftet och drar lite i snöret för att få den "torr". Men det funkar inte så jag tar till metoden med tändaren, att tända lite ovanför tändstiftshålet när man drar.

Iaf, när jag tankade hade jag ju spillt ½ liter bensin över hela maskinen och över golvet. När jag tänder min jävla tändare så visst fan börjar hela maskinen brinna. Panik får man ju och ställer sig och börja slå och sparka på maskin för att den ska slockna. aa, till slut fick jag springa iväg till den låsta ytterdörrn för att sedan springa tillbaka efter nycklarna med den brinnande maskin och slänga ut den in snön. =)

Som tur var var det här fredag eftermiddag och jag var ensam i verkstan då. :kocko

Jävlar va mycke skoj man har haft för sig! :D
 
som 15 åring sommarjobbade jag hos farsan som krängde flipperbåtar mm,
skulle montera batterilådor i ett par (NYA) båtar men jag tyckte att anvisad plats för batterilåda satt så trångt så jag satte dom lite enklare till = skruvar stack rätt genom botten på båtarna.
Pappa blev arg :D

som 19 åring jobbade jag som serviceman (monstertruckförare) på ett regemente = byta olja o sånt på alla fordon, skulle serva en 40'a (stor tung 6 hjuling) hoppade in ,svängde åt höger för att komma förbi en bil och körde då över hela fronten på en inhyrd 245'a med det bakre högra hjulparen. Chefen blev arg :D

glömde fylla i motorolja vid service av en volvo N88 =tung lastbil ,körde upp luft tryck 5min, åkte iväg till uppställningsplats ca 500m ,tyckte att den lät konstigt, vid kontroll av sticka ingen olja ,OJDÅ, smög iväg med en 20 liters dunk på lunchrasten o fyllde på,
ingen märkte nåt ,ingen blev arg ,N88 funkade :D
 
955i-Henke skrev:
Sommarjobbade som båtmeck för ett antal år sedan...
Skulle byta styrning på en mindre båt. Rev bort det gamla styrhuset och den gamla styrkabeln. Monterade dit nya grejjer. Tänkte inte på att styrkabeln gick att montera på två sätt i styrhuset. I med båten i sjön för en provtur. Drog på för fullt på en gång. Kör rakt fram i 25 knop efter höger strandkant, svänger vänster för att åka tillbaks. Blir välldigt förvånad när båten svänger höger och upp på land bland stock och sten....Fick antagligen panik för vad jag kommer ihåg så vred jag bara ännu mer åt "fel" håll. :kocko
Slog mig så in i helvete och båten sprack i botten. Fick jobba en hel del gratis den sommaren...
HAHAHAHA den var den bästa so far :tummenupp :tummenupp
 
brorsan "hjälpte" till o laga rost på en 142'a klippte med plåtsax i golvet innifrån kupe´n, klippte av bromsrör o hela fy faan, starka nypor :dummer

jag hade en potatis skalare ,ni vet en sån där som man vevar på, nåväl veven gick sönder o då tänkte jag AHA borrmaskinen, den kan ju användas till att driva skalaren ,snabbt sågades pinnen på veven av o sattes i borrmaskinen som INTE hade mjukstart :kocko ,RESULTATET ??
feta märken i den nyinsatta bänkskivan, halvskalad potatis o potatiskalsmet (hade vevat en stund innan veven gick sönder) över hela köket.
sambon blev JÄTTEARG. :(
 
moppemeck

för en tio år sedan så glömde/struntade jag i att sätta i kolvbultslåsringarna, tänkte att den kommer ju ingestans ändå, förutom att den skavde ner cylinderfodret 2-3 mm... bra kompression i den trimcylindern...rasade från 95km/h till halvtaskiga 60 på två veckor. inte så kul när man var 15...
:kocko :kocko :kocko :kocko :kocko
 
ICEMANnen skrev:
brorsan "hjälpte" till o laga rost på en 142'a klippte med plåtsax i golvet innifrån kupe´n, klippte av bromsrör o hela fy faan, starka nypor :dummer

jag hade en potatis skalare ,ni vet en sån där som man vevar på, nåväl veven gick sönder o då tänkte jag AHA borrmaskinen, den kan ju användas till att driva skalaren ,snabbt sågades pinnen på veven av o sattes i borrmaskinen som INTE hade mjukstart :kocko ,RESULTATET ??
feta märken i den nyinsatta bänkskivan, halvskalad potatis o potatiskalsmet (hade vevat en stund innan veven gick sönder) över hela köket.
sambon blev JÄTTEARG. :(


HAHAHAHAHAHH fy fan HAHAHAHAHA
 
Gråben skrev:
Detta Hände inte mig utan en arbetskamrat till en kusin....Han jobbar på en verkstad...

Hans arbetskamrat klämde fingrarna och fick en rejäl blånagel på enafingret, och för att få lite mindre ont så tänkte han punktera nageln. Sagt och gjort... han går fram till pelarborrmaskinen dom har i verkstaden, lyckas sätta en liten borr i chuken, startar pelarborrmaskinen och håller dit fingret för att punktera nagel. Men pga smärtan i fingret så blir han lite för ivrig och trycker lite för hårt och med borren mot nageln (som sviktar litegranna) och som plötsligt ger vika vilket resulterar i att borren går rakt igenom fingret :4skrika...


HAHAHAHAH fan vilken lirare, hur fan kommer man på idén
 
12 år gammal fick jag en trampmoped med ilo piano motor. Tyrär funkade inte motorn så jag och min kusin skulle kolla felet. vi började med att öppna sidokåpan och såg att det hade runnit in "bensin" i motorn.. (motorolja) så vi hälde ut "bensinen". som sagt var det motoroljan.
Senare gick jag igenom hela motorn. satte nogrant ihop alla delar igen efter att ha rengjort allt i bensin. allt var verkligen renoverat och skulle funka. nu bara att starta. fick inte igång den på mycket länge tillslut såg jag att den inte fick bensin ;) . då gick den igång rätt fort. dock pajade drivremmen efter 20 mil pga körde utan olja. förvånad att den höll så pass länge endå.


Annan tabbe var att när min DT slutat funka så gick jag igenom elsystemet, cylindern och kolven samt förgasaren och det. Visade sig sen vara ett lager som gått. :huvet

en till grej med DTn var att jag åkte till vrigstad (1,2 mil hemmifrån) och fick soppatorsk. dom hade ingen oljeblandad bensin där. (blandade själv) så jag tänkte att de kunde gå bra att köra hem på vanlig blyfri om jag körde lungt.
saken är den att jag glömde att jag inte hade olja och låg snart och maxxade. JIPPI!!

Sist nu med 125an så när jag skulle byta topplockspackning så kopplade jag inte tillbaks givaren till 2takts oljetanken som jag var tvungen att koppla ur för att komma åt. resulterade i att hojen skar kraftigt när jag var ute och racade med en polare. Senare efter nästa renovering så glömde jag dra åt en skruv på toppen som gick till en vattenkanal. Denna losnade 1 mil hemmifrån och allt vatten typ sprutade ut från toppen :confused: fick köra hem den i typ 20-30 för att inte överhetta motorn.
 
Å just det.. glömde en grej..
Körde till öland. (27 mil dit härifrån) då jag körde till böda.
Glömt sträcka kedjan. Kommer fram till kampingen där vi ska stanna över och kedjan hoppar i 20km/h inne på kampingen.. 27 mil hemmifrån . JAg och en polare på 125or.
monterar kedjan och drar bak bakhjulet lite. måste självklart ta en provrunda.
Shorts och Tshirt kör jag ut på 90 vägen och lägger mig typ i 90 ca kanske mer och mitt i en kurva när jag lutar rätt bra så hoppar kedjan och låser sig mellan drevbultarna. resulterar i att vaggan kröks på vänster sida och hela hjulet låser sig. (haft 5 motorhaverier i sommar) så jag kopplade men hjälpte ju inte. Lyckades stanna skadefri i mina fina badbyxor vid vägkanten.
Vi fick senare hjälp på kampingen att flytta på hojen då kedjan inte gick lossa. fick sen länka av på plats och länka av. samt fila bort vissa drevkuggar för att dom var helt paj så att kedjan kunde gå runt. samt strecka kedjan till 200% så att den inte skulle hoppa. ( det är jättefarligt).. men endå la vi oss i 110-120 ner till kalmar (ca 8 mil). där vi hittade första MC verkstad och bytte drevet då såklart. dock inte kedjan..
 
philsson skrev:
Å just det.. glömde en grej..
Körde till öland. (27 mil dit härifrån) då jag körde till böda.
Glömt sträcka kedjan. Kommer fram till kampingen där vi ska stanna över och kedjan hoppar i 20km/h inne på kampingen.. 27 mil hemmifrån . JAg och en polare på 125or.
monterar kedjan och drar bak bakhjulet lite. måste självklart ta en provrunda.
Shorts och Tshirt kör jag ut på 90 vägen och lägger mig typ i 90 ca kanske mer och mitt i en kurva när jag lutar rätt bra så hoppar kedjan och låser sig mellan drevbultarna. resulterar i att vaggan kröks på vänster sida och hela hjulet låser sig. (haft 5 motorhaverier i sommar) så jag kopplade men hjälpte ju inte. Lyckades stanna skadefri i mina fina badbyxor vid vägkanten.
Vi fick senare hjälp på kampingen att flytta på hojen då kedjan inte gick lossa. fick sen länka av på plats och länka av. samt fila bort vissa drevkuggar för att dom var helt paj så att kedjan kunde gå runt. samt strecka kedjan till 200% så att den inte skulle hoppa. ( det är jättefarligt).. men endå la vi oss i 110-120 ner till kalmar (ca 8 mil). där vi hittade första MC verkstad och bytte drevet då såklart. dock inte kedjan..


Låter som en äkta Sävsjö bo :kocko
 
En klassiker från moppetiden var ju när man tappade ner låsrinngarna till kolvbulten i vevhuset. det gjorde jag två gånger :mad: :kocko
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top