Mekartabbar top 5

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Batterisyra e bra, skulle lyfta ur batteriet ur båten för att ladda det, slinter och sätter ner det på en skruv som penetrerar batteriet så syran rinner ut. I båten så är det det rätt mycket vatten för länsen har inte gått, så det blir en fin blandning av syra och havsvatten som flyter där. Tänker inte mer på det utan kommer på att jag får ösa för hand. Där står jag barfota i havs/batterisyrevatten och öser. Nästa dag börjar mina fötter ömsa skinn, men ack så lena dom var. :)
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Hade monterat växellåda med overdrive på en volvo 240. använde den gamla växelspaksknoppen först men skulle sedan byta knopp (till en med tryckknapp)
Då knoppen var pressad på spaken tog jag en pollygrip under knoppen och knackade med hammaren. Efter ett j_a knackande började äntligen knoppen lossa, men tänker att ETT sista slag på knoppen innan jag börjar dra för hand. Sagt och gjort, ett välriktat slag och knoppen flyger loss med en hastighet lagom för att skicka den i omloppsbana.

-rakt i vindrutan som sprack från kant till kant....

Gick en promenad innan jag fortsatte mekandet men knoppen....
 

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Vid ett vattentorn någonstans i Skåne
Hoj
VFR -08
F*n va rolig läsning, har ont i magen och får väll delge nått.

Skulle byta framdrev på min båge, fram med verktyg och ser till att ettan ligger i och spärrat bakhjulet, tar i lite grann, händer inget. fram med rostlösningenspayar lite, väntar, försöker lossa igen, ingenting, tar i ännu hårdare, inget. Va *pip pip pip pip :mad: :mad: :mad: (ni kan nog tänka er vad som sägs)
fram med rostlösningen igen, sprutar ut halva burken, väntar, & på det igen, ingenting händer, nu *pip* :mad: :mad: fram med handsläggan och börjar knacka lite, inget, lite hårdare och hårdare, vill inte komma loss, Värme? kanske det ja, fram med varmluftspistol, inget händer sen i heller, ger upp.
Vad tusan var det för fel???????

Vrid för f*n muttern åt rätt håll nästa gång så kanske den lossnar, :kocko och se det gjorde den.

Ibland kan det vara så enkelt att det blir fel.
 

ZpiX

"Bwäh! Raktframracing är ändå gay..."
Gick med
6 Mar 2003
Ort
North yard street, West Man Land
Hoj
Husaberg FS650 ´04, KTM 640 LC4 '02, Suzuki TL1000S '99, Aprilia RS250 '97
Denna går mer under kategorin "puckade tilltag" än mektabbar:

Hade just transporterat en av hojarna till vårt nya hus och lastade ut den hur hästtransporten, som för dagen fick agera rejsbuss. Rullar fram hojen till logdörren, som har en tröskel ungefär en decimeter hög. Vi står två stycken vid framhjulet medans den tredje står baktill beredd att börja putta på. Jag och min främre medhjälpar tar ett varsit redigt grabbatag under bromsoken och hystar upp framhjulet i luften.

"Fan vad bra grepp jag fick", tänker jag.

Stånkar fram att dom ska börja putta framåt, vi får fart över tröskeln och släpper ner framhjulet i loggolvet medans vi fortfarande har rull på hojen. DÅ inser jag varför jag har så bra grepp. Det är inte bara bromsoket jag håller i, jag har även fyra fingrar inne i skivan. Då metall är hårt och skinn och ben inte håller samma styvhet är det mina fingrar som förlorar kampen och lindar in sig mellan bromsskiva och bromsok.

Grannarna 12 gårdar bort lär utan problem ha hört dom vrål från helvetet som sedan följde. Blodet sprutade och logdörren fick sig en omgång han sent ska glömma.

Resultatet blev avskalad nagel på långfingret och tre andra fingar med dubblerad storlek.

Sensmoralen? Stoppa inte in fingrarna i en roterande bromsskiva. :rolleyes:
 

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VFR 750 F -91
ZpiX skrev:
...
Då metall är hårt och skinn och ben inte håller samma styvhet är det mina fingrar som förlorar kampen och lindar in sig mellan bromsskiva och bromsok.
...

AAAAAAAAAAAAAAAJJJ!!!! :död
 

Gråben

Medlem i polerskadades rixförbund...
Gick med
18 May 2003
Ort
Ume
Hoj
KTM 660 smc ( avställd ) Puch Maxi 50cc för gatan, KTM 380 i skogen och övrigt
Detta Hände inte mig utan en arbetskamrat till en kusin....Han jobbar på en verkstad...

Hans arbetskamrat klämde fingrarna och fick en rejäl blånagel på enafingret, och för att få lite mindre ont så tänkte han punktera nageln. Sagt och gjort... han går fram till pelarborrmaskinen dom har i verkstaden, lyckas sätta en liten borr i chuken, startar pelarborrmaskinen och håller dit fingret för att punktera nagel. Men pga smärtan i fingret så blir han lite för ivrig och trycker lite för hårt och med borren mot nageln (som sviktar litegranna) och som plötsligt ger vika vilket resulterar i att borren går rakt igenom fingret :4skrika...
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Gråben skrev:
pelarborrmaskinen och håller dit fingret för att punktera nagel. Men pga smärtan i fingret så blir han lite för ivrig och trycker lite för hårt och med borren mot nageln (som sviktar litegranna) och som plötsligt ger vika vilket resulterar i att borren går rakt igenom fingret :4skrika...

Ajj det gjorde ont när jag läste detta.
 

Chaval

Ny medlem
Gick med
6 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM SXF450 SM
Skriver lite här också.

Efter luftfilterbyte glömde jag att öppna soppekranen på tanken(efter borttagning), Hojen dog mitt i stan under rusningstrafik....Så där stod jag helt förvånad. hehe. :kocko
 

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
Övre dödpunkt

Kan inte hålla mig längre!
Efter att ha fixat nya motorfästen och svetsat ramen på min Husaberg, kom jag på den brillianta idén att kolla ventilspel när tank och sadel ändå var väck på hojen. Lite lat som jag är så brydde jag mig inte om att ta bort generatorkåpan och vrida in Ö.D för hand, utan tänkte använda kicken istället. Sagt och gjort, ur med tändstift, i med lång blyertpenna opch på kicken, försiktigt... VAd händer?
Blupp säger det så kommer jag förbi Ö.D och kolven vänder neråt och kommer upp igen, pennan halkar ju med ner en bit och sätter sig på tvären och går av med ett distinkt "knäpp", kvar i tändstiftshålet sitter en pennstump fastkilad och flinar elakt. Finns inte en chans att få upp den :va :3freak
Det blev en betydligt längre fredagskväll än jag hade räknart med kan jag säga :kocko
Ventilerna fick ju i alla fall en inspektion och dom såg bra ut :tummenupp
/T
 

Cloud

Boundaries are for pushin
Gick med
17 May 2003
Ort
Sumpan
Hoj
Yamaha YZF-R1 00´, XT660R 04'
haha, jag lyckades med samma sak när jag va liten o hade DT50 :)

Ronny skrev:
Jag monterade kolven åt fel håll, med pilen bakåt istället för
mot avgasporten.
Detta var för 12 år sedan när man körde DT50.
Har inte gjort nån tabbe sen dess :mattias :notme
 

Ljungqvist

Ute på en åker och åker
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Skövde C
Hoj
TL1000R + KTM 250exc
Missade att drafast framhjulet efter lite mek på min gammla Mustang 617 (moped). Gick hur bra som helst att köra endå, var ute och rejsa runt en bra stund med kompisarna.

Tills jag kom med raketfart över ett litet hopp...Framgaffeln lättade men det gjorde inte framhjulet. Kortare stoppsträcka och en mer förvånad Felix får man leta efter

:huvet :banana
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Det är underbart kul att läsa om alla tabbar och jag tror att man har större behållning om man varit där själv och vet hur arg man blir. Jag lyckas alltid strula till det när jag ska meka, iochförsej oftast ganska harmlösa missar som mest kostar tid, men en del är "toppnoteringar" :banana

Jag hade bara jobbat som tekniker i flygvapnet en kort tid då jag skulle få "äran" att motorköra ett viggenplan. Då kraften i motorn är ganska stor så spänner man fast flygplanet med stålvajjrar i landställen och kör i ett speciellt motorprovhus. Alla förberedelser gick bra men det var lite bråttom så jag slarvade lite med checklistan, man var ju ingen "nybörjare", åtminstone ville man inte ge sken av det.

Under startförloppet upptäcker jag att utloppstempen på motorn ökar med ljusets hastighet och samtidigt börjar brandlarmet i huset tjuta.

När brandlarmet går är det tänkt att man ska öppna huven och ta tag i en linbana i taket och med hjälp av den åka till en nödutgång.

Stänger av motorn och ska öppna huven för att använda linbanan bara för att upptäcka att det är minst 100 grader varmt och ganska rökigt i huset vid det här laget. Tvingas stänga huven och sitta kvar, kvalfylld väntan på att huset skall skumfyllas med mej i cockpit. Inget händer och allt börjar sakta komma tillbaks till det normala igen. Kliver ur och tillsammans med de andra börjar vi fundera och gå runt och titta för att hitta vad som gick så snett, då slår det mej plötsligt, undra om det är stopp i ljuddämpargången? Går och tittar men näe allt är som det ska, vänder mej om och får till min fasa se att reverseringluckorna till utblåset är stängda :huvet

Viggen kan nämligen stänga ett par luckor i utblåset så jetstrålen vinklas framåt för att hjälpa till vid inbromsning....även kallad reversering...

Japp, hade förbisett en liten men ack så viktig detalj i checklistan.

Kan väl tillägga att hela motorprovhuset blev belagt med ett par lager sot som inte var hur enkelt som helst att få bort.
 

KRILLE

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Retta -03
Får väl bidra med en go tabbe man gjorde idag,bytte styrlager...allt går hyffsat....till sist ska jag ha på nedre lagret på axeln,ett jädrans jobb men det går...sen upptäcker jag PACKNINGEN....som ligger bredvid :kocko

Tror ni dom säger nåt på besiktning?
Ska ju givetvis byta lagret o sätta dit packningen,men kanske inte innan besiktningen.
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
KRILLE skrev:
Får väl bidra med en go tabbe man gjorde idag,bytte styrlager...allt går hyffsat....till sist ska jag ha på nedre lagret på axeln,ett jädrans jobb men det går...sen upptäcker jag PACKNINGEN....som ligger bredvid :kocko

Tror ni dom säger nåt på besiktning?
Ska ju givetvis byta lagret o sätta dit packningen,men kanske inte innan besiktningen.

Om det inte "märks" så är det ingen fara. Kolla bara så det inte glappar eller går trögt... Du måste nästan ha framhjulet upphissat för att kunna känna det.
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Gjorde en stor tabbe igår när jag bytte olja, hade glömt att sätta tillbaka bottenpluggen så den färska oljan bara rann rakt ner i spillhinken :huvet
 

capri

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tierp
Hoj
Bandit 1250 -14, VFR1200 -10, GSX1100EF -84, Viktoria 250 AERO -52 och några veteranmoppar.
Jag hade en GSX1100E för ca 10 år sen,och en gång när jag skulle byta packboxar i gaffeln var en kompis med och "hjälpte" till.Han satte sej på huk bredvid gaffeln,och började lossa skruvarna på Antidive-ventilen på den med tryck luftfyllda gaffeln.När han fick loss dessa sprutade all olja rakt i ansiktet på honom :rofl Det dröjde länge innan jag fick ett så gott skratt igen...
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
I moppeålder gjorde man ju hur många tabbar som helst, många av dem redan nämda.

men jag har en liten mindre rolig historia om 125:a tiden.

Jag hade en DT 125:a som jag körde punka på, och lat som man e, vill ju inte gå hem med hojen så jag skicka polaren (som körde RD 125:a) köra och köpa en ny slang till min hoj, medans jag putta hojen till macken

jag fick ju klart låna lite verktyg.

så efter bytet, kör vi på 50väg, när jag tycker att bakhjulet vobblar lite väl mycket, så jag vrider skallen över axeln och tittar ner för att se :kocko

kollar upp ... PANG... kört rakt in i en saab 900 som stannat i väggrenen.
jag svimmar & vaknar upp i en kiosk med en jävla massa folk, och jag hör hur ambulansen e på väg.. höger lår dubbelt så stort & hjärnskakning.
hojen... kåpan spräckt, styret snett.



Historia 2:

jag jobbade på lagret för en bilfirma, där vi hade en eltruck.
av någon anledning hade säkringen gått, och jag blev ombedd att fixa dit en ny, sagt o gjort.
jag fäller sätet, skruvar bort den gamla säkringen (60 amp)
sätter dit den nya, ska spänna dit den med en 13 nyckel....

woooooooofffff en gnista/eldflamma som är 1½ - 2 meter hög slår upp.. vad faan hände ? jo.. ringnyckeln hade jag "råkat" lägga över båda polerna när jag spände.. hela jävla nyckeln smälte... tydligen skall man vara glad att man e i livet..
 

Bakhjul

Full i Helgen?
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Ljusdal "Lightwalley"
Hoj
R1 -00
Gråben skrev:
Detta Hände inte mig utan en arbetskamrat till en kusin....Han jobbar på en verkstad...

Hans arbetskamrat klämde fingrarna och fick en rejäl blånagel på enafingret, och för att få lite mindre ont så tänkte han punktera nageln. Sagt och gjort... han går fram till pelarborrmaskinen dom har i verkstaden, lyckas sätta en liten borr i chuken, startar pelarborrmaskinen och håller dit fingret för att punktera nagel. Men pga smärtan i fingret så blir han lite för ivrig och trycker lite för hårt och med borren mot nageln (som sviktar litegranna) och som plötsligt ger vika vilket resulterar i att borren går rakt igenom fingret :4skrika...


Klarade han nageln?????
 

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Lerum
Hoj
PW50
På väg hem från jobbet en dag (ca 7 år sedan) hör jag ett otrevligt metalliskt slamrande från motorn. Knappt hörbart vid låga varv, så jag chansar och krypkör hem. Tar cykeln på släpvagn till verkstan.
Efter att jag förklarat de hemska symptomen för meken så kikar han direkt på krökarna, petar lite lojt på dem med en mejsel och säger: "Du behöver 5 nya muttrar. Då kommer krökarna att sitta fast."
Fem av åtta muttrar hade skakat loss och varje avgaspuls fick dem att slamra ordentligt! Betalade de nya muttrarna iförd väldigt rosiga kinder :rodnar

Det blev iaf en billig reparation!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top