Mekanikern förstörde hojen

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Tja.
Fick tillbaka min hoj igår från en verkstad.
Den har stått hos honom i en månad jag först var bortrest och sedan så sköt han upp utlämningsdagen hela tiden fast den var "klar".
Han skulle laga fläkten som var konstant på, men istället så visste han själv inte vad han hade gjort utan nu funkar inte fläkten överhuvudtaget sa han.
Det andra var att han råkade "tappa bort" en kåpa som sitter mellan ramen upp till toppkåpan den som täcker alla sladdar brevid/under styret på en R1:a.
Han sa att han skulle leta fram den och jag ringde idag han hade inte hittat den. Kvitton som han utlovade fick jag heller inte, hans hemsida ser seriös ut och han verkade vara seriös till en början men i efterhand kunde han inte ens säga vad han hade gjort för jobb.
Jag har iallafall papper på att han har tagit emot hojen när han hämtade den där det står att han mottar mc *** i brukligt skick datum och sånt och skrev upp hans personnr och regnr.
Ska tilläggas att han lämnade hojen till mig genom att köra tillbaka den till mig (flak var utlovat), han saknade dels behörighet A och så var min mc avställd och han hade ingen verkstadsskylt, och jag misstänker att han har varit ute o kört en massa för milmätarn var nollställd.
Vad kan man göra? alltså mest sur över kåpan som kostar 2000kr och att fläkten inte fungerar överhuvudtaget. vem vänder jag mig till?

VAA när hände det???Och vart???
Japp det är min hoj på bilden. Ska läsa tråden.

Enligt tråden i lördags morse. Skriv gärna i den tråden om du ser ngt misstänkt på din hoj. Det är ju en liten risk att det skulle vara din cykel. Men det var tydligen en svart sporthoj.

ajaj det här kan bli en komplicerad historia, vad heter den här sk firman där du lämnade in hojen?

Enligt tråden i lördags morse. Skriv gärna i den tråden om du ser ngt misstänkt på din hoj. Det är ju en liten risk att det skulle vara din cykel. Men det var tydligen en svart sporthoj.

Jag ska ut och övningsköra ikväll så ska ta en ordentlig titt på den då och känna hur den känns.

Måste vara en relativt unik person, MC mekaniker och inte körkort för hoj.. Känns ju liite sådär..

kräv killen på pengar direkt. Räkna ihop allt pluss kostnad för att fixa din fläkt på en skysst verkstad.

Han får ta hela smällen, att han dess utom har kört hojen till dig utan hojlapp är jävligt illa, han har tokriskat din ägodel.. Hade nån försäkring täckt? nope..

Bara att räkna ihop alles o kräva killen på pengar. Ta med dig ett papper där du skriver ner samtliga kostnader när du tar snacket med killen. Få en kråka på pappret som du utformat som ett skuldbrev. Ge han en vecka att betala eller skicka till fogden och hoppas på det bästa.

är iaf vad jag hade gjort.

*förövrigt mycket intressant återkoppling till bultenolyckan..*

Last edited:
Har suttit i en snarlik situation och vet inte om detta är till någon hjälp men jag hoppas det löser sig! Samt kolla tråden som sagt, det har varit hallabaloba om den där smällen i lördags vilket jag har FULL förståelse för.

Byt ut "bilen" mot MC i texten nedan och kontakta förra ägaren.

Om tvist skulle uppstå är bilen felaktig enligt köplagen om:

•den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts,
•säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han måste antas ha känt till eller om
•bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta.

Reklamation och rättigheter

Du ska reklamera ett fel på bilen ”utan oskäligt uppehåll”, det vill säga så snabbt som möjligt.

Om det är fel på bilen kan du kräva att få avdrag på priset på bilen motsvarande kostnaden att åtgärda felet. Är felet väsentligt kan du begära att få häva köpet. Då har du rätt att lämna tillbaka bilen mot att säljaren betalar tillbaka det du har betalat. Säljaren kan dock kräva att få ersättning för den nytta du haft av bilen.

Du kan häva köpet till fullo om säljaren har uppträtt svikligt, det vill säga om han känt till felet och förnekat att bilen hade det felet. Har säljaren till exempel dolt att mätarställningen skruvats tillbaka flera tusen mil kan köpet hävas även om felet inte är väsentligt. När säljaren uppträtt ”svikligt” gäller inte att du måste reklamera inom två år efter köpet. Du har då upp till 10 år på dig att reklamera felet. Men du måste kunna bevisa att felet fanns där redan när du köpte bilen.

Självklart trodde jag han var en seriös mekaniker när den inhämtades, till synes seriös hemsida och bra mail och telefonkontakt till en början men direkt efter inlämnandet fick man aldrig nåt svar ang pris när den var klar m.m.
Ska ta o ringa den där konsumentvägledaren och höra vad han säger.
Faaan va sur jag blir, 3400 kr för nåt som han inte ens kunde redovisa vad han har gjort.
Jag lämnade pengarna men fick inget kvitto ville inte tjafsa för han såg ut att vara en typ man inte tjafsar med, stor baltisk typ ja ni förstår.
Ja jag antar att jag inte kommer få varken kåpan eller pengar eller nån lagning :\.
superseriöst att säga att man kör dit den utan körkort :\.
Tur att han inte gav sig på växellådan som han skulle göra från början också.

Har suttit i en snarlik situation och vet inte om detta är till någon hjälp men jag hoppas det löser sig! Samt kolla tråden som sagt, det har varit hallabaloba om den där smällen i lördags vilket jag har FULL förståelse för.

Byt ut "bilen" mot MC i texten nedan och kontakta förra ägaren.

Om tvist skulle uppstå är bilen felaktig enligt köplagen om:

•den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts,
•säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han måste antas ha känt till eller om
•bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta.

Reklamation och rättigheter

Du ska reklamera ett fel på bilen ”utan oskäligt uppehåll”, det vill säga så snabbt som möjligt.

Om det är fel på bilen kan du kräva att få avdrag på priset på bilen motsvarande kostnaden att åtgärda felet. Är felet väsentligt kan du begära att få häva köpet. Då har du rätt att lämna tillbaka bilen mot att säljaren betalar tillbaka det du har betalat. Säljaren kan dock kräva att få ersättning för den nytta du haft av bilen.

Du kan häva köpet till fullo om säljaren har uppträtt svikligt, det vill säga om han känt till felet och förnekat att bilen hade det felet. Har säljaren till exempel dolt att mätarställningen skruvats tillbaka flera tusen mil kan köpet hävas även om felet inte är väsentligt. När säljaren uppträtt ”svikligt” gäller inte att du måste reklamera inom två år efter köpet. Du har då upp till 10 år på dig att reklamera felet. Men du måste kunna bevisa att felet fanns där redan när du köpte bilen.

Aa det kan jag prova men det värsta är ju att jag inte har fått nåt kvitto hur gör jag då? har papper på att han har tagit emot den och så bara.

Last edited:
har du inte fått kvitto på grejjerna, inte har nått org nr etc så blir det svårt via konsumentlagarna..

ajaj det här kan bli en komplicerad historia, vad heter den här sk firman där du lämnade in hojen?

Vill inte lämna ut firma namet öppet då han kanske sitter o läser o han vet ju vart jag bnor o allt, kan skicka det som PM om du vill?

Vill inte lämna ut firma namet öppet då han kanske sitter o läser o han vet ju vart jag bnor o allt, kan skicka det som PM om du vill?

Lämna ut idioten, råkade ut för ett duktigt strul hos Karles MC i Norrköping. Om han är återförsäljare så ska du klaga hos generalagenten det gjorde jag och det tog skruv, efter mitt samtal med Hondafolk så var de jättetrevliga.

Häng ut firman så fort du fått ordning på allt.

VAA när hände det???Och vart???
Japp det är min hoj på bilden. Ska läsa tråden.

Finns det minsta risk att det är din cykel som varit inblandad. så tycker jag du ska gå till polisen direkt.
Annge mekanikern som uppenbarligen kör sina kunders hojar utan körkort.

Du kan även kontakat Jennie08 här på forumet som var med vid olyckan.

Jag både håller tummarna och inte gör det för att det är din mekaniker som är inblandad i denna olycka.

//Andreas

Finns det minsta risk att det är din cykel som varit inblandad. så tycker jag du ska gå till polisen direkt.
Ange mekanikern som uppenbarligen kör sina kunders hojar utan körkort.

Du kan även kontakat Jennie08 här på forumet som var med vid olyckan.

Jag både håller tummarna och inte gör det för att det är din mekaniker som är inblandad i denna olycka.

//Andreas

Japp jag börjar med att kontakt jennie08 tack för tipset.

Du kan vara lugn Tottelias, det är inte din hoj som har användts vid olyckan i helgen på bulten!
Som jag även skrev i tråden som handlar om det så har killen erkänt, och han körde med sin egna hoj och ingen snodd eller lånad hoj!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph