Mediaskatt?

Status
Ej öppen för fler svar.
mb skrev:
Som det stod i citatet.

Hur stort inflytande har man över hysteriska kommersmedian? Nada, man pumpas med reklam, billiga skitserier och annan skräpproduktion. I public service står medborgaren i centrum på ett helt annat sätt (även om inflytandet som sagt kunde varit ännu bättre).

Vilket jädra snick-snack. Om ingen tittar på kommersiella kanaler så byter de inriktning. UR t.ex. hade t.o.m tunnelbanereklam om att de itne bryr sig om 10 eller 1000 personer vill se deras skit.

aci skrev:
Skulle gärna vilja ha något exempel?

Edit: och inte något <1980 då det tyvärr faktiskt fanns en liten men ändå medveten styrning
Nyligen, då Amerikas Förenta Stater valde president; hur många Bush-kritiker såg du i SVT:s soffor? Hur många Kerry-kritiker? Hörde du hur nyhetsuppläsarna öppet beklagade att Bush vunnit? Noterade du att SR till slut blev tvungna att sparka en journalist, då hon på fullt allvar tyckte att man kunde rapportera 100% för Kerry? Hur många Kerry-kritiska dokumentärer såg du i SVT? Hur många Bush-kritiska dokumentärer såg du i SVT?

#Olsson# skrev:
Trist att behöva nämna men dessa värderingar förespråkas i diktaturer.
Meningslöst cirkelresonemang. De värderingar som du försöker vrida och vända till att bli kommunistiska har haft brett folkligt stöd det sista decenniet.

mb skrev:
Meningslöst cirkelresonemang. De värderingar som du försöker vrida och vända till att bli kommunistiska har haft brett folkligt stöd det sista decenniet.

Förstå någon gång. (s) hindrade avregleringen av tv och radio länge. Varför? För att de var måna om folket eller för att de ville ha kontroll? Jag vill inte vara oförskämd mot dig eftersom du är en av få meningsmotståndare här inne som ger ett sakligt och artigt intryck men nu är du faktiskt naiv. Men jag gillar dig ändå. :pannkyss

valmers skrev:
Nyligen, då Amerikas Förenta Stater valde president; hur många Bush-kritiker såg du i SVT:s soffor? Hur många Kerry-kritiker? Hörde du hur nyhetsuppläsarna öppet beklagade att Bush vunnit? Noterade du att SR till slut blev tvungna att sparka en journalist, då hon på fullt allvar tyckte att man kunde rapportera 100% för Kerry? Hur många Kerry-kritiska dokumentärer såg du i SVT? Hur många Bush-kritiska dokumentärer såg du i SVT?

Hur såg den samlade folkoppinionen ut i ett svenskt och europeiskt perspektiv?

benrangel skrev:
Hur såg den samlade folkoppinionen ut i ett svenskt och europeiskt perspektiv?

Spelar egentligen ingen roll eftersom båda står för ett demokratiskt alternativ. Hade det varit Pinochet / Allende så hade jag förstått det hela. Media borde skildra båda sidor. (s) har övervikt i Sverige, men de borgerliga ges lika mycket utrymme..

valmers skrev:

Detta är(var) ett fenomen i hela Europa inkl England eller ja nästan runt om i hela världen, om man vänder på det så tror jag att folket i tv sofforna representarade det svenska folket ganska bra men jag kan hålla med om att mycket av nyheterna var vinklade från omvärldes håll i valfrågorna och inte nationellt för USA. Tror du nyhetsflödet skulle ha varit annorlunda med en Konservativ regering i Sverige?

Det är dock aldrig bra med personliga vinklingar i nyheter.

Att Svt sparkade en journalist då hon inte hade en objekiv bild tycker jag tyder på sundhet.

Markus skrev:
Och nu är det politiskt tillsatta människor som bestämmer utbudet. Luktar väldigt DDR måste jag säga. En kommersiell kanal visar det folk vill se (på gott och ont), en politisk kanal visar det staten vill att du ska se.

En kommersiell kanal kan också visa det sponsorerna/reklamköparna vill att du ska se... inte så tydligt i Sverige än men om man sneglar på det förlovade landet i väst. Det är den biten jag är orolig för.

Markus skrev:
SVT håller i mångt och mycket god kvalitet, men det förändrar aldrig någonsin faktumet för min del att det är ett förlegat, näst intill, diktatoriskt koncept att staten i viss utsträckning bestämmer vad du ska titta på.

En vara som inte har något marknadsvärde har inget värde, således värdelös. I ordets alla bemärkelser. Hur mäter man värde annars? I kärlek? Politik? Medmänsklighet? Allt sådant som staten inte behöver lära dig mig eller någon annan.
(Nu kommer snart någon kommentar om att jag visst behöver lära mig medmänsklighet. Alldeles i onödan då jag faktiskt köpte en Situation Stockholm förra veckan som var extremt dålig, politisk [inte min sida av skalan] och dessutom hade inte försäljaren någon id-bricka)

Jag tycker koncept är bra då de utan problem kan sända program utan marknadsvärde men med bra upplysningsvärde, sen hur de ibland sköter denna möjlighet kan man ha synpunkter på

Markus skrev:
Lyssna på Front i P3 och peka sedan på de uppenbara skillnaderna mellan Fox och P3 ur propagandasynvinkel.

jo vissa program kan nog vara under kritik men jag tror inte kanalen styrs åt det hållet.

Edit: Geografilektion

Last edited:
aci skrev:
inte så tydligt i Sverige än men om man sneglar på det förlovade landet i öst. .

Finland? Ryssland? Kina? Vilket land i öst?

I US finns det propagandakanaler, korrekt. Men de hymlar inte med det på samma sätt i Sverige. Vad finns det? 5 st nationella och ett otal lokala? Det är väl bara att välja.

Markus skrev:
Finland? Ryssland? Kina? Vilket land i öst?

I US finns det propagandakanaler, korrekt. Men de hymlar inte med det på samma sätt i Sverige. Vad finns det? 5 st nationella och ett otal lokala? Det är väl bara att välja.

Ursäkta, ska ju givetvis vara väst. Ja visst men jag vill inte att det ska vara de enda alternativen.

Last edited:
aci skrev:
Ursäkta, ska ju givetvis vara väst. Ja visst men jag vill inte att det ska vara de enda alternativen.

Okej, det kan jag förstå. Men varför vill du att de ska betala för nöjessatsningar? Skulle det inte kunna vara nyheter, väder och porr t.ex?

Markus skrev:
Vilket jädra snick-snack. Om ingen tittar på kommersiella kanaler så byter de inriktning. UR t.ex. hade t.o.m tunnelbanereklam om att de itne bryr sig om 10 eller 1000 personer vill se deras skit.
De allra flesta lever i en illusion om att de inte påverkas av reklam (vi kan ju minsann välja själva ;)). Vi lever i ett stressamhälle där dummedians ytliga hysteri är allt som folk är mottagliga för. Alla ska pressas in i samma form och helst ska man inte tänka över huvud taget. Det är en otäck utveckling.

Vi går tillbaka till exemplet med skollunch (antar att du också tycker det är förkastligt eftersom barnfamiljer/ungdomar tvingas på en produkt som de kanske inte vill ha). Kikar vi hur det ser ut i staterna så vräker skolbarnen i sig skräpmat så det står härliga till, lunch efter lunch. Mcd sponsrar skolorna och låter ungarna skölja ner big mac efter big mac med cola, dag efter dag. Resultatet har blivit en folksjukdom utan motstycke i annat än möjligtvis rökning. Fetman kostar samhället och medborgarna kolossalt mkt pengar och lidande.

Det jag försöker säga är att individens kortsiktiga val inte alltid är rationella. Även om vi inte vill erkänna det så drivs vi i mångt och mycket av några enkla psykologiska processer, där omedelbara belöningar spelar stor roll. Därför röker folk, äter skräpmat och ser på dum-tv... Uteblivna bestraffningar har en liknande effekt. Hur många skulle inte med glädje skippa fortkörningsböterna om snuten sade att de slapp undan? I stort sett alla. Däremot skulle få gå och folkomrösta för ett förslag om fri hastighet. Jag tror även att ett förslag om nedläggning av public service skulle röstas ner med klar majoritet.

Markus skrev:
Okej, det kan jag förstå. Men varför vill du att de ska betala för nöjessatsningar? Skulle det inte kunna vara nyheter, väder och porr t.ex?

Om du tror att jag vill det så har du nog missuppfattat mig det är Public Service som funktion jag värnar för. Nyheter, väder och porr skulle vara kanon men tror inte tant agda skulle gilla det upplägget, förstår ditt resonemang dock.

Edit: Tant Agda är ju inte någon primär målgrupp för reklamfinansierade kanaler heller den gruppen har ju inte direkt någon köpkraft så att det finns viss underhållning i Public Service har jag inga problem med

Last edited:
Markus skrev:
Förstå någon gång.
S-historia får du gärna gräva i om du vill; jag är ingen hängiven sosse så det är inget som biter :brinnerup

Jag är inte för någon form av reglering med totalitära tendenser. Däremot anser jag att oberoende media är mycket sunt för samhället i stort.

Ni må ursäkta min kortfattade och måhända allt för grafiska vokabulär, men jag känner mig manad att brista ut i ett:

:corn

Jag har inte orkat läsa hela tråden, men jag tycker det är bra med ett par ickekomersiella kanaler, jag betalar gärna för det också.

abstruse skrev:
Ni må ursäkta min kortfattade och måhända allt för grafiska vokabulär, men jag känner mig manad att brista ut i ett:

:corn

Vidrigt. Vilket illdåd.

Det blir Eldsjön direkt.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back