Video MCN testkör en Britten V1000

Tack för filmen. :tummenupp
Jag köpte MCN hos Presstop för några veckor sedan pga artikeln om Britten. En fantastisk hoj. Men det framgår i artikeln att den hade olösta utmaningar i driftsäkerhet. Att det sedan kan vara rätt jobbigt att hålla framhjulet i kontakt med marken på en 130kg tung hoj i 250km/h på Isle of Man förvånar väl ingen. En förare som körde TT berättade att långa sträckor var det mest bakhjulet som hade kontakt med vägen. Vilket han såg som praktiskt där asfalten var som sämst.

Jo, han var inget pucko den gode Britten. Ni som inte sett One mans dream, SE DEN!!

Lucky bastard..
Jag funderar på att åka till NZ och kolla på dom hojarna som finns där, tyvärr förstördes museumet av jordbävningen men några hojar finns kvar.

Imponerande kan man bara säga. Men visste han vad han gjorde,, från början alltså i huvudet typ, att en twin som ska varva si så där 11000-12000 (ducati 1098 ca 8000 varv) att bakre stötdämparen sitter framför motorn, hur tänkte människan.
Skulle vara kul att veta vilket max vridmoment det är i den motorn och vad skulle hända om man fick ducati 1098 att varva 12000....

Jag kanske behöver sova nu men så här tänker jag ibland.:confused:

Imponerande kan man bara säga. Men visste han vad han gjorde,, från början alltså i huvudet typ, att en twin som ska varva si så där 11000-12000 (ducati 1098 ca 8000 varv) att bakre stötdämparen sitter framför motorn, hur tänkte människan.
Skulle vara kul att veta vilket max vridmoment det är i den motorn och vad skulle hända om man fick ducati 1098 att varva 12000....

Jag kanske behöver sova nu men så här tänker jag ibland.:confused:

observera att det va 1100cc versionen som gav runt 175hk, 1000cc varianten hade runt 145hk, någon vridmomentsiffra har jag faktiskt aldrig hört.
Man hade även en 5 ventilstopp men den gav inte mer effekt men utvecklingstiden på den va heller inte lång.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...