mckläder.. har skinnställ..men inget ryggskydd

john_83

Ny medlem
Gick med
11 May 2013
Hoj
ktm
Hej!

Jag köpte mig ett begagnat skinnställ som sitter hårt åt och så läste jag att det skulle vara så det inte gled omkring osv om man ramlade.

Men det som skinnstället saknar är ett ryggskydd? Jag tror inte jag skulle få plats med ryggskydd innanför jackan heller.. För visst är det så det ska vara?
Skinnställ innanför jackan!?

Jag har iofs tröja utanför jackan när jag är ute å kör så kanske inte skulle synas..
Hur har ni gjort?
Har ni en 2 storlekar för stor jacka och trycker sen in ett ryggskydd innanför?

Jag har en jacka som passar med ett ryggskydd innanför.

Ryggskyddet ska vara innanför jackan ja...
Och generellt sett brukar ryggskyddet ses som det viktigaste skyddet näst efter hjälmen, så skaffa dig ett sånt.

Har du möjlighet, så åk till en MC firma och prova. Det finns olika typer vad gäller tjocklek så du kan få plats innanför stället.

Som Ulvhamne nämnde, det är ett viktigt skydd.

Du får helt enkelt lida lite tills stället töjt sig. Inte åka kåtte utan ryggskydd! :ajjabajja

ryggskyddet är ju viktigare än skinnstället!!!

Annars kan du köpa en extra skinnjacka och ha utanpå ryggskyddet som sitter utanpå skinnstället.

Har du ett begagnat skinnställ så finns ju möjligheten att det inte kommer tänja sig mer.
Och då ser jag tre möjligheter:
1) Besök hos en skomakare som lägger in extra skinn så du får plats med ryggskyddet under skinnstället.
2) Köp en ny jacka så du får plats med ryggskyddet under jackan.
3) Mindre träning på gymmet så du blir mindre och får plats med ryggskyddet i befintliga kläder.
(För det är väl muskler som sätter stopp på Dig, inte fett som på mig?)

Jag hade valt först 2) och sedan 1)

Annars kan man välja att köra med dubbla skinnställ för att kompensera för ryggskyddet :tummenupp

Ryggskyddet kan man ju dra åt så det funkar lite som en gördel, då är det bara att hålla in magen och dra åt. :eek:

Inte alls olikt vad damerna sysslade med på 1700 talet.

Det finns ganska tunna ryggskydd som ändå är godkända. Det kan kännas tajt men så länge det går att andas med alla grejer på så funkar det ju.

Jag gjorde samma tavla som du och köpte en jacka utan plats för ryggskydd. Det är tajt som fan men på nåt sätt går det bra ändå.

gjorde också samma tabbe när jag köpte ställ. Men jag hittade ett ryggskydd från Knox som var väldigt smidigt o ch fick plats i allafall, Aegis tror jag modellen heter.:)

Förra året var stället rymligt, i år jävligt trångt. -konstig :va

Ryggskyddet ska sitta närmast kroppen innanför skinnjackan.
Det är bara att dra på sig och pinas ett tag sen så kommer det vara perfekt.

Min Skinnjacka sitter jättekonstigt om jag tar på den utan ryggskydd.

Och frågar du folk på trauma enheten på Karolinska (som jag gjorde), så säger de att det också är mycket våld mot bröstet vid trafikolyckor med MC.

Slutsats: Se till att få plats med både ryggskydd och bröstskydd i stället

Ps. Sitter själv med tre brutna revben och en lunga som återhämtar sig från en punktering efter en highsider på bana (extremt oskönt), smällen tog mellan bröstplattan och ryggskyddet...Ds

Har ett level2 skydd i skinnstället, någon som kör på det, eller köper ni alla ett extra?

Ryggskyddet ska sitta närmast kroppen innanför skinnjackan.
Det är bara att dra på sig och pinas ett tag sen så kommer det vara perfekt.

Min Skinnjacka sitter jättekonstigt om jag tar på den utan ryggskydd.

Ska? Varför kan man inte ha det mellan ett slimmat ställ och en skinnjacka?

Det är alltid samma sak när man läser om skydd, folk som aldrig klotat ska alltid fundera ut nån form av smidigare lösning. jag har gjort en vurpa med ryggskydd med inbyggt bröstskydd och visst, jag studsade runt på en gräsmatta. Men jag klev upp och tänkte nästan direkt att, fi fan va bra det här rygg-bröstskyddet var, kombinera med ett 100% sittande helställ gjorde det vurpan finfin och helt utan nån form av smärta. Jag voltade över hojen då.

Klä er som om ni vet att ni kommer krascha det är bäst så, annars kommer ni bara ångra er när ni sitter i rullstol vilket inte är en omöjlighet utan ett bra sittande mcställ + ryggskydd.

:tummenupp

Edit:

Det är det här skyddet jag använder, kan utan tvekan rekommendera det till er andra som letar liknande skydd. Ett litet plus till är att när det är kallare ute fungerar faktiskt bröstskyddet lite som ett vindskydd! :)

attachment.php

Spidi Back and Chest Defender

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...