MC Uppkörning om två dagar !

surt som f-n bigs, lite bättre framförhållning hade ju varit önskvärt. Om man vänder på det, ska man avboka en uppkörning lär man väl få göra det några dagar innan för att man ska kunna få tillbaka pengarna.

Men det där med hastighet. Det är lurigt. Jag hade en körlektion häromdagen och tog upp just den frågan då han tyckte jag körde för lugnt på en slingrig skogsväg. Man ska i första hand köra trafiksäkert såklart, ta det väldigt lugnt i dolda kurvor (och dolda utfarter) men när man ser och det är fritt fram att gasa så ska man skära kurvan och accelera upp till gällande hastighet så snabbt det går.

Gällande hastighet är också lite annorlunda jämfört med när jag tog B-kort för några decennier sedan. Det är den senaste hastighetsskylten som gäller. Om man svängt in på en mindre väg osv så är det den som fanns sist som gäller. Det där har jag svårt för alltså, det var mycket enklare förr, jämt 70 om det inte råkade vara finväg och det skyltades med 90 :)

Gällande hastighet är också lite annorlunda jämfört med när jag tog B-kort för några decennier sedan. Det är den senaste hastighetsskylten som gäller. Om man svängt in på en mindre väg osv så är det den som fanns sist som gäller. Det där har jag svårt för alltså, det var mycket enklare förr, jämt 70 om det inte råkade vara finväg och det skyltades med 90 :)
Det där kan omöljigt gälla. En av mina flitigt frekventerade vägar ansluter till 80-väg i bägge ändar. Ingen skyltning efter korsningarna.
Ungefär halvvägs ligger ett litet samhälle med 40-begränsning. Ut från samhället är 70 skyltat.

Det skulle betyda att man får köra 80 om man är på väg dit, men 70 om man är på väg därifrån. Dvs olika begränsning åt olika håll på samma vägavsnitt...

70 är bashastigheten. Om inget annat är skyltat gäller 70 km/tim. Och skyltad hastighet följer inte med in på korsande väg.

Det där har jag diskuterat med några konstaplar en gång. De sa att "det var nog inte sådär de menade".
Haha, nä, men det är så lärarna kör!? Jag vet inte om de vill att man ska kunna visa att man kan köra riktigt dynamiskt som vissa vill göra på en slingrig väg. Knepigt detta. Får väl köra lite mer aggressivt så blir de nöjda.

Det där kan omöljigt gälla. En av mina flitigt frekventerade vägar ansluter till 80-väg i bägge ändar. Ingen skyltning efter korsningarna.
Ungefär halvvägs ligger ett litet samhälle med 40-begränsning. Ut från samhället är 70 skyltat.

Det skulle betyda att man får köra 80 om man är på väg dit, men 70 om man är på väg därifrån. Dvs olika begränsning åt olika håll på samma vägavsnitt...
70 är bashastigheten. Om inget annat är skyltat gäller 70 km/tim. Och skyltad hastighet följer inte med in på korsande väg.
Min körskolelärare ritade upp denna bild.
Untitled.png
Den stora vägen har en skylt 100 km/h (som inte sitter i anslutning till den mindre blå vägen). När man svängt in på den mindre blå vägen gäller fortfarande 100 eftersom det var den sista skylt man såg. Jag trodde också det var 70 som ni säger. Han menar att det där med bashastighet inte gäller längre.
Ehh!? Slutsats. Man blir inte klok på detta.

surt som f-n bigs, lite bättre framförhållning hade ju varit önskvärt. Om man vänder på det, ska man avboka en uppkörning lär man väl få göra det några dagar innan för att man ska kunna få tillbaka pengarna.

Men det där med hastighet. Det är lurigt. Jag hade en körlektion häromdagen och tog upp just den frågan då han tyckte jag körde för lugnt på en slingrig skogsväg. Man ska i första hand köra trafiksäkert såklart, ta det väldigt lugnt i dolda kurvor (och dolda utfarter) men när man ser och det är fritt fram att gasa så ska man skära kurvan och accelera upp till gällande hastighet så snabbt det går.

Sånt är livet. Inte mycket som gått enligt planerana på senaste, men det är bara att blicka framåt >>> :) Kan stämma ja... annars åker man på avgiften.

Precis. Det är exakt så jag uppfattat det också. Så fort du får bra sikt i kurvan så kan du börja gasa på upp till hastigheten som gäller. Så länge det inte är en utfart eller skymd sikt i närheten. Då är det säkrare att avvakta ytterligare.

Ja det är väldigt lätt att komma bort sig när det inte är lika mycket skyltat på vissa ställen.

Haha, nä, men det är så lärarna kör!? Jag vet inte om de vill att man ska kunna visa att man kan köra riktigt dynamiskt som vissa vill göra på en slingrig väg. Knepigt detta. Får väl köra lite mer aggressivt så blir de nöjda.

View attachment 514721
Den stora vägen har en skylt 100 km/h (som inte sitter i anslutning till den mindre blå vägen). När man svängt in på den mindre blå vägen gäller fortfarande 100 eftersom det var den sista skylt man såg. Jag trodde också det var 70 som ni säger. Han menar att det där med bashastighet inte gäller längre.
Jävla röra ja. Hahah, och den ene säger annat än den andre. Förvirrande som fan emellanåt.

Menar nog mer att man ska accelerera upp till gällande hastighet kanske inte "så snabbt det går", men så bestämt som möjligt. Inte fega med ett osäkert trafikbeteende.
jamen precis, det är nog bättre formulerat.
Huvudet på spiken där också med "Inte fega med ett osäkert trafikbeteende", det är inte uppskattat. Man ska visa att man har koll på läget. Det är väldigt viktigt.
Var inte meningen att förstöra din tråd här :) men jag tyckte det var intressant diskussion.
Du verkar ju ha bra koll på läget iaf. Bara se till att övningsköra tills det är dags. Jag håller tummarna! 👌

jamen precis, det är nog bättre formulerat.
Var inte meningen att förstöra din tråd här :) men jag tyckte det var intressant diskussion.
Du verkar ju ha bra koll på läget iaf. Bara se till att övningsköra tills det är dags. Jag håller tummarna! 👌
Haha nejfan, intressant diskussion med grymma inlägg från alla deltagande. Vi kan försöka hålla denna tråd vid liv lite till iaf tycker jag, säkert någon som finner något vettigt i den, vare sig det är en ny MC körkortstagare eller en veteranare.

Koll har man känns det som. Men ibland tror man att man har det fast man inte har det när det väl gäller, och då blir det som det blev för mig i Måndags. Man gör en tabbe som inte borde ha gjorts - hahaha :)

Körde uppkörningsrundan fast med bil igår, och tog mig för huvudet och fick mig ett gott, smått irriterat skratt.... när jag körde förbi kuggstället.

Men men....

Precis! snart dags igen... (y)

View attachment 514721
Han har både rätt och fel. Jag hade en mycket lugn eftermiddag och efter att ha roat mig med att läsa runt så är nu detta min bild:

Bashastighet är fortfarande 50 i tätort och 70 utanför.
Samtidigt säger det visa verket om hastighetsskyltar att dessa gäller även efter passerad korsning.

Det hänger såklart inte ihop. Bägge kan inte gälla samtidigt.

Så. Varför har man då gjort såhär?

Ledtråden är att ändringen kom i samband med att tätorter började gå över till 40. Korsnkngar i tätort med 50-gräns (bashastighet) är inget problem. Med 40-gräns och gamla skrivningen så hade fyra skyltar behövts i VARENDA KORSNING, annars defaultar det ju till 50. Det blir många skyltar, och det är billigare att ändra en text.

Men man kan inte ta bort bashastighetsprincipen. Det blir ännu fler skyltar.

Så man har bägge och låtsas som det regnar.

Vilket uppenbarligen fungerar väl nog. :)

Trist att uppkörningen blev uppskjuten.
Men underskatta inte uppkörningens förrättaren, hen har ett stort ansvar för att inte släppa ut någon i trafiken som inte är mogen för det …

Det är ganska låga krav på att ta ett körkort, när du tagit det betyder det inte att du kan köra , bara att du får köra ensam🙄

Jag säger inte det för vara dryg utanför det är sant 😇
Låga krav på ta ett mc körkort...hm berätta mera...nyfiken! :krama

Du skall kunna bromsa skapligt, svänga runt lite koner. Det svåraste är väl att köra anständigt i trafiken.
Det är inga omöjliga krav.
Du skall visa att du har koll på gas,broms och koppling. Lite blick och förankring på hojen hjälper.

Du skall kunna bromsa skapligt, svänga runt lite koner. Det svåraste är väl att köra anständigt i trafiken.
Du skall visa att du har koll på gas,broms och koppling. Lite blick och förankring på hojen hjälper.

Shame on you
Haha ok! Lycka till då! :hjarta

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...