MC Uppkörning om två dagar !

Ja, så verkar vi fungera.
Jag hade haft både B och C kort i över 20år...och....betraktar mig själv som oehört nära att vara underkänd på mitt körprov för mc.
Var på det "berömda håret" att korsa heldragen linje i början av körningen inne i stan...fy vilken känsla, men försökte att köra vidare oberörd....gick kanske inte, men jag fixade i alla fall en godkänd insats.
Men förarprövaren drog runt mig en extra sväng i stan, vilket var helt rimligt tycker jag, och drt gick ju bra.
Kändes som en 50/50 när jag tog av mig hjälmen och skulle få min "dom".
Jag hade accepterat att bli underkänd, men samtidigt kände jag att jag var tilräckligt duktig för att fortsätta på egen hand.
Så, jag tycker att du har en bra inställning som sagt var, det är bara att ta det som ett steg i den eviga resan.
Kör hårt, men med insidan!

Ja du ser, och med all den erfarenheten ska det egentligen var en piece of cake i trafiken, haha. Men så är inte fallet när man väl är där ute och härjar med en förarprövare bakom sig som letar fel - mer eller mindre.

Skönt att du fixa det och hoppas du njuter på två hjul.

Exakt. Insidan (y)

Kikar mestadels på Helite, behöver något som sitter utanpå allt annat :) Vill ha med mekanisk tråd/snodd/rem, inget elektroniskt helst. Var först inne på GP AIR men lutar nu åt Custom istället, den har användbara fickor och jag behöver inte racepuckel grejen som GP AIR har för tillfället :tummenupp
Jag har Helite Turtle själv (dock den elektroniska) har använt i ca en säsong. Nöjd med teknisk lösning, pris och passform, MEN noterade i ett test jag såg tidigare i år att helite har sämre skyddsförmåga än flera andra västar, samt att den täcker mycket mindre av bröstkorgen. Inget skydd för axlar heller, vilket flera nyare västar från andra fabrikat har. Tydligen testar de efter någon fransk standard som inte är lika strikt. Kan vara värt att tänka på.

Grattis!
Nu när du får köra hoj så är det dags att lära sig att köra😉
Rekommenderar att prova på några knix-kurser med SMC.
Du behöver inte vara orolig, de är snälla och kommer ta hand om dig.

Grattis!
Nu när du får köra hoj så är det dags att lära sig att köra
Rekommenderar att prova på några knix-kurser med SMC.
Du behöver inte vara orolig, de är snälla och kommer ta hand om dig.

Måste ta kortet först men absolut!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag trodde du fixat det , bättre lycka nästa gång …👍

Ett surt misstag som så klart leder till kuggning men förrättaren tyckte uppenbarligen att du kunde köra egentligen så det ska nog gå bra nästa gång.

Beklagar, vet hur illa det suger att kugga en uppkörning. Försök blicka framåt, nu är du en erfarenhet rikare och därmed bättre förberedd till nästa gång :tummenupp Glöm aldrig bort att sköta körningen, det är alltid prio ett. Blir du osäker på vart du ska så fokusera först och främst på att köra ordentligt, sen kan du navigera eller rentav korrigera kursen ifall du hamnat fel när du väl har styr på själva körningen. Att köra fel på uppkörningen är inget som nödvändigtvis behöver leda till att du blir kuggad, så länge du kör ordentligt medan du är på väg åt fel håll. Jag missförstod provförrättarens instruktioner och svängde av en avfart för tidigt på min egen uppkörning, och då fick jag visa att jag behärskade hela biten med att orientera mig och korrigera mitt misstag på ett lugnt och säkert sätt, hitta lämplig plats att vända, köra tillbaka och sen navigera rätt. Skönt att du kunde få en ny tid så snabbt också! Lycka till än en gång, nästa gång klarar du det! :tummenupp

Jag har Helite Turtle själv (dock den elektroniska) har använt i ca en säsong. Nöjd med teknisk lösning, pris och passform, MEN noterade i ett test jag såg tidigare i år att helite har sämre skyddsförmåga än flera andra västar, samt att den täcker mycket mindre av bröstkorgen. Inget skydd för axlar heller, vilket flera nyare västar från andra fabrikat har. Tydligen testar de efter någon fransk standard som inte är lika strikt. Kan vara värt att tänka på.
Tack för infon, uppskattas :krama Håller på att experimentera med skydden men kör alpinestars missile jacka och byxa, på jackan finns hårda axelskydd och armbågsskydd, under detta held nagato ryggskydd, mellan jackan och ryggskyddet kevlarväst, ovanpå allt ska det sitta en airbagväst, överdrivet? Förmodligen, men miggen förbereder sig på en rejäl jävla flygtur :hihiHur pass användbara kevlarvästar är i mc sammanhang är oklart, men jag har ett par över och vet att de skyddar jäkligt bra mot många andra våldsamma grejer, och som du sa vet jag att bröstet är oskyddat om jag inte har något (kevlarvästen) där :) Observera att denna bepansring inte direkt gynnar smidigheten på hojen, men miggen är inte speciellt smidig ändå och kör bara gata inte bana :tummenupp

Jo såg det.
Skippa allt som kan störa typ Gps och liknande, fokusera på körningen var cool 👍

Ett surt misstag som så klart leder till kuggning men förrättaren tyckte uppenbarligen att du kunde köra egentligen så det ska nog gå bra nästa gång.

Precis, känner samma. Bättre fokus bara!

Beklagar, vet hur illa det suger att kugga en uppkörning. Försök blicka framåt, nu är du en erfarenhet rikare och därmed bättre förberedd till nästa gång :tummenupp Skönt att du kunde få en ny tid så snabbt också! Lycka till än en gång, nästa gång klarar du det! :tummenupp

Pissigt är det minst sagt haha. Hojen har stått och glott på en hela vintern i garaget och väntat på att få komma ut….

Exakt. Måste se det så iallafall.

Tack.

Jo såg det.
Skippa allt som kan störa typ Gps och liknande, fokusera på körningen var cool

Japp absolut, nej hade inget sådant synligt under körningen och kommer inte ha. Men en sak ska jag göra mindre nästa gång och det är att inte snacka med förarprövaren, bara följa direktioner och fokusera på körningen.

Att köra fel på uppkörningen är inget som nödvändigtvis behöver leda till att du blir kuggad, så länge du kör ordentligt medan du är på väg åt fel håll. Jag missförstod provförrättarens instruktioner och svängde av en avfart för tidigt på min egen uppkörning, och då fick jag visa att jag behärskade hela biten med att orientera mig och korrigera mitt misstag på ett lugnt och säkert sätt, hitta lämplig plats att vända, köra tillbaka och sen navigera rätt.
Det där gjorde jag också. Typ. Fast inne i stan då.

"Kör på lämpligt sätt mot centrum"
Embargo kör på lämpligt sätt förbi enda vettiga vägen mot centrum.
Djup suck "...då får du hitta ett lämpligt ställe att vända på"
Embargo som hade övat den fruktade garagevndningen flitigt svänger därför in på en smal sidogata och exekverar ekvilibristiskt en usväng så snygg att änglarna gråter av glädje.
Avgrundsdjup suck "...ja så kan man ju göra, då får du vänta in mig vid korsningen...".
Embargo hade förträngt att provförättaren körde bil.

Men godkänt blev det.

Beklagar, vet hur illa det suger att kugga en uppkörning. Försök blicka framåt, nu är du en erfarenhet rikare och därmed bättre förberedd till nästa gång :tummenupp Glöm aldrig bort att sköta körningen, det är alltid prio ett. Blir du osäker på vart du ska så fokusera först och främst på att köra ordentligt, sen kan du navigera eller rentav korrigera kursen ifall du hamnat fel när du väl har styr på själva körningen. Att köra fel på uppkörningen är inget som nödvändigtvis behöver leda till att du blir kuggad, så länge du kör ordentligt medan du är på väg åt fel håll. Jag missförstod provförrättarens instruktioner och svängde av en avfart för tidigt på min egen uppkörning, och då fick jag visa att jag behärskade hela biten med att orientera mig och korrigera mitt misstag på ett lugnt och säkert sätt, hitta lämplig plats att vända, köra tillbaka och sen navigera rätt. Skönt att du kunde få en ny tid så snabbt också! Lycka till än en gång, nästa gång klarar du det! :tummenupp
Absolut! Du har rätt och det ska man kunna korrigera.

I mitt fall var det hastigheten. 40km/h över hastighetsgräns, så det var liksom inget snack om saken att bli kuggad, även om man jag lyckades komma in på avfarten lugnt i slutändan.

Tack. Ska fixa skiten nu på Torsdag bannemig! Kommer komma ett inlägg här då också :tummenupp

Jag kuggade…. På en riktig skit grej i slutet av trafikrundan.

Tar ansvar och som tur är fick jag tag på en ny tid nu på Torsdag igen (som inte fanns där först när jag kollade efter tider) Den bara poppade upp från ingenstans….
Det låter precis som det var för mig när det begav sig.
Jag hade också två uppkörningar samma vecka och
andra gången gick det vägen. Detta var i Oktober dock, och det var den sista veckan för uppkörningar innan vinteruppehållet.

På första uppkörningen i Nyköping fick jag inte ens komma ut i trafiken utan blev kuggad på manöverbanan av en grinig gubbe. Vi var tre som skulle köra upp och han kuggade alla tre på manöverprovet, ingen av oss fick åka ut i trafiken. Det var som om han hade bestämt sig redan innan att ingen skulle få kortet den dagen.

Sedan dök en tid upp i Tullinge en dag eller två senare och då fick jag körkortet trots att jag missade en grej vid säkerhetskontrollen innan körningen, men sen gick manöverprov, bromsprov och körning i trafik bra.

Ett tips som jag inte såg någon annan nämna är att vrida på huvudet nästan löjligt mycket när du ska titta i backspeglar eller i korsningar.
Förrättaren vill se att du verkligen tittar och att inte hjälmen bara är rakt fram.
Det sa min lärare till mig hela tiden.

Lycka till på Torsdag!

Det låter precis som det var för mig när det begav sig.
Jag hade också två uppkörningar samma vecka och
andra gången gick det vägen. Detta var i Oktober dock, och det var den sista veckan för uppkörningar innan vinteruppehållet.

På första uppkörningen i Nyköping fick jag inte ens komma ut i trafiken utan blev kuggad på manöverbanan av en grinig gubbe. Vi var tre som skulle köra upp och han kuggade alla tre på manöverprovet, ingen av oss fick åka ut i trafiken. Det var som om han hade bestämt sig redan innan att ingen skulle få kortet den dagen.

Sedan dök en tid upp i Tullinge en dag eller två senare och då fick jag körkortet trots att jag missade en grej vid säkerhetskontrollen innan körningen, men sen gick manöverprov, bromsprov och körning i trafik bra.

Ett tips som jag inte såg någon annan nämna är att vrida på huvudet nästan löjligt mycket när du ska titta i backspeglar eller i korsningar.
Förrättaren vill se att du verkligen tittar och att inte hjälmen bara är rakt fram.
Det sa min lärare till mig hela tiden.

Lycka till på Torsdag!

Nice att få lite pepp från folk som varit i liknande sits! För självklart finns det sånna….

Fan i mig 50/50 när det gäller vilken förarprovsförrättare man får alltså. Och alla har sina egna tankar och idéer kring saker och ting. Tråkigt att det blev så för er - den dagen. Sen löste det sig, och snabbt också🫡

Kvinnan på mitt körprov var faktiskt riktigt trevlig, inga konstigheter.

Ja precis. Det har jag koll på känner jag.
Men gäller att inte glömma det.

Ska fixa det på torsdag på andra försöket - som du

Fan vad nice………….

Trafikverket skriver SMS 2h innan uppkörning kl 06:15 på morgonkvisten att körprovsförrättaren är sjuk och tiden är flyttad 2v framåt.

Fine, absolut kan man bli sjuk. Men är det bara en person som jobbar med detta på denna statliga myndighet? Har man inga inhoppare liksom?

Fantastiskt.

MC förberedd på lånat släp, kläderna var redan på, mat packad, ledighet tagen från jobb. Skulle i princip precis köra när SMS:et kom.

Vet någon om man kan söka ersättning för såna här situationer, med tanke på att man tagit ledigt från jobb och kommer behöva göra det igen, och att det är deras ”fel” i detta fall?

De MÅSTE godkänna dig vid nästa tillfälle 😉

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...