on/offroad
Bannad
Att det stjäls så många MC´s på hösten förvånar mig, läste statistik (ScB) över alla stölder över åren 2009-10 där peaken låg i augusti.
Man kan tycka att våren borde vara den tid som skulle locka tjyvarna mest, men nej det är hösten. Iof. börjar ökningen i maj, men ändå. Borde inte kurvan stiga tidigare på våren för att nå peaken i maj - juni?
Vilka är nu dessa tjyvar. Man kan grovt dela in dem i tre kategorier nämligen:
Joyriders - Stjäl mc´n för att köra den tills bensinen tar slut eller till tjyven kört av sig det värsta & tröttnat. Används i bland som flykt fordon vid brott. När de lekt färdigt ställer de MC´n synligt parkerad, ofta på de mest konstiga ställen. Tjyven är oftast ung, drog/alkohol påverkad & tillhör kategorin värsting. Själva stölden är ofta klantigt utfört där de har sönder mer än nödvändigt som t.ex. bryta/såga sönder 1/4 av bromsskivan & ändå bromsa med den... eller bryta sönder tändningslåset, slita ut kablarna, tjyvkoppla & köra med kablarna fladdrande. De kör utan skyddsutrustning, ibland utan hjälm. Tas av polisen regelbundet ( polisen orkar inte gripa ynglingen/gänget efter varje brott utan väntar tills det ger en påföljd, förutom såklart om det enskilda grottet är grovt då de måste aggera direkt) efter vart 25é brott ( inräknat all annan brottslig verksamhet värstingen sysslar med) & åtalas, fälls & döms de till Soc. kontakt, villkorlig dom, skyddstillsyn & i bästa fall sluten ungdomsvård (ungdomsfängelse med vård) men de kommer snabbt ut & fortsätter till de samlat på sig ytterligare 25 nya brott o.s.v. o.s.v. .......[.....].tröstlöst, tills de blir äldre & döms till fängelse.
Bär alltid kniv & jobbar i grupp.
Reservdels tjyvar - Kör sporthoj, är ung, fattig & har en "orimligt" hög försäkringspremie & självrisk. Med en försäkringspremie på mellan 20-30 000 kr/år & en självrisk på 25 000 kr väljer många att bara trafikförsäkra vilket inte heller det är billigt med en premie på ca 17-20 000 kr/år. Problemet för dessa gossar uppstår när de kör omkull ( vilket de ofta gör, där av den dyra försäkringen) & inte har råd att reparera hojen. Vissa väljer då att slakta en tvilling/likadan hoj på kåpor, ljuddämpare & vad de behöver. Andra väljer att ta hela hojen & ha som reservdelshoj, de minimerar risken att upptäckas, då det går snabbare att slänga in en hoj i en skåpbil än att slakta den på delar på plats.
Vilka är dessa tjyvar, ja det är ofta, men inte alltid, vanliga desperata svensson killar. Det är därför jag har svårast för denna grupp - som stjäl av sina mc bröder med lika dyra försäkringar - usch! Mitt råd till dessa parasiter är har ni inte råd med en sporthoj köp en som är biligare att försäkra eller avstå. Det finns en tanke bakom att samhället brandskattar er, Ni är överrepresenterade bland MC olyckor, ofta med mycket tragiska & kostsamma konsekvenser. Efter 25 år har man utvecklat förmågan att bedöma risker kontra körfärdighet nu är detta en generell bedömning, då det självklart finns 21 åringar med en mogen & riskmedveten körstil & 50 åringar med en 14 årings mognads grad.
Det finns ensub grupp (som gränsar till proffs) i denna kategorin & det är de som trimmat hojen hårt & kört ännu hårdare tills motorn är slut & de behöver en ny. Även dom tar av förklarliga skäl hela hojen för slakt de har ofta ett eget garage med egen verkstad.
Proffs - Är yrkes kriminella som stjäl hojar på beställning antingen för transport öster ut eller så reggas hojen om till ny identitet & säljs på blocket. Ja - mot dessa står vi slätt, tyvärr. Även bland dessa rövare är drogmissbruk vanligt & då de står längst ner i gangster hierarkin är de utbytbara. De har inget att förlora & kalkylerar medvetet med risken att åka fast & väger den mot den ekonomiska vinst de gör per "jobb". Kan vara beväpnade & farliga i trängda lägen. Tar man dem på bar gärning, flyr de om de kan, då stöld är en sak & mord/misshandel en helt annan; men kommer de inte loss så tvekar de inte att bruka det våld som krävs för att kunna fly. De har all utrustning som krävs för att sno en hoj snabbt & effektivt, med minimal skada på hojen som följd.
Vad kan man som ägare göra för att skydda sin ögonsten:
Natt förvaring: helst i eget garage, i ett gemensamt garage gäller att förankra hojen med ett golvankare/ögla & en godkänd kätting runt en fast ramdel dvs. en som inte går att skruva bort.
På stan/vid arbetet: ett larm med dubbla startspärrar, eller en original immobilizer som alla hojar har. Men även här måste du förankra hojen. Abus detecto skivbromslås med larm & lås kätting är en fiffig lösning har.
Ja det finns säkert ett otal fler lösningar.