Mc stölder - en reflektion - ett höstfenomen

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000

Att det stjäls så många MC´s på hösten förvånar mig, läste statistik (ScB) över alla stölder över åren 2009-10 där peaken låg i augusti.
Man kan tycka att våren borde vara den tid som skulle locka tjyvarna mest, men nej det är hösten. Iof. börjar ökningen i maj, men ändå. Borde inte kurvan stiga tidigare på våren för att nå peaken i maj - juni?
Vilka är nu dessa tjyvar. Man kan grovt dela in dem i tre kategorier nämligen:

Joyriders - Stjäl mc´n för att köra den tills bensinen tar slut eller till tjyven kört av sig det värsta & tröttnat. Används i bland som flykt fordon vid brott. När de lekt färdigt ställer de MC´n synligt parkerad, ofta på de mest konstiga ställen. Tjyven är oftast ung, drog/alkohol påverkad & tillhör kategorin värsting. Själva stölden är ofta klantigt utfört där de har sönder mer än nödvändigt som t.ex. bryta/såga sönder 1/4 av bromsskivan & ändå bromsa med den... eller bryta sönder tändningslåset, slita ut kablarna, tjyvkoppla & köra med kablarna fladdrande. De kör utan skyddsutrustning, ibland utan hjälm. Tas av polisen regelbundet ( polisen orkar inte gripa ynglingen/gänget efter varje brott utan väntar tills det ger en påföljd, förutom såklart om det enskilda grottet är grovt då de måste aggera direkt) efter vart 25é brott ( inräknat all annan brottslig verksamhet värstingen sysslar med) & åtalas, fälls & döms de till Soc. kontakt, villkorlig dom, skyddstillsyn & i bästa fall sluten ungdomsvård (ungdomsfängelse med vård) men de kommer snabbt ut & fortsätter till de samlat på sig ytterligare 25 nya brott o.s.v. o.s.v. .......[.....].tröstlöst, tills de blir äldre & döms till fängelse.
Bär alltid kniv & jobbar i grupp.

Reservdels tjyvar - Kör sporthoj, är ung, fattig & har en "orimligt" hög försäkringspremie & självrisk. Med en försäkringspremie på mellan 20-30 000 kr/år & en självrisk på 25 000 kr väljer många att bara trafikförsäkra vilket inte heller det är billigt med en premie på ca 17-20 000 kr/år. Problemet för dessa gossar uppstår när de kör omkull ( vilket de ofta gör, där av den dyra försäkringen) & inte har råd att reparera hojen. Vissa väljer då att slakta en tvilling/likadan hoj på kåpor, ljuddämpare & vad de behöver. Andra väljer att ta hela hojen & ha som reservdelshoj, de minimerar risken att upptäckas, då det går snabbare att slänga in en hoj i en skåpbil än att slakta den på delar på plats.
Vilka är dessa tjyvar, ja det är ofta, men inte alltid, vanliga desperata svensson killar. Det är därför jag har svårast för denna grupp - som stjäl av sina mc bröder med lika dyra försäkringar - usch! Mitt råd till dessa parasiter är har ni inte råd med en sporthoj köp en som är biligare att försäkra eller avstå. Det finns en tanke bakom att samhället brandskattar er, Ni är överrepresenterade bland MC olyckor, ofta med mycket tragiska & kostsamma konsekvenser. Efter 25 år har man utvecklat förmågan att bedöma risker kontra körfärdighet nu är detta en generell bedömning, då det självklart finns 21 åringar med en mogen & riskmedveten körstil & 50 åringar med en 14 årings mognads grad.

Det finns ensub grupp (som gränsar till proffs) i denna kategorin & det är de som trimmat hojen hårt & kört ännu hårdare tills motorn är slut & de behöver en ny. Även dom tar av förklarliga skäl hela hojen för slakt de har ofta ett eget garage med egen verkstad.

Proffs - Är yrkes kriminella som stjäl hojar på beställning antingen för transport öster ut eller så reggas hojen om till ny identitet & säljs på blocket. Ja - mot dessa står vi slätt, tyvärr. Även bland dessa rövare är drogmissbruk vanligt & då de står längst ner i gangster hierarkin är de utbytbara. De har inget att förlora & kalkylerar medvetet med risken att åka fast & väger den mot den ekonomiska vinst de gör per "jobb". Kan vara beväpnade & farliga i trängda lägen. Tar man dem på bar gärning, flyr de om de kan, då stöld är en sak & mord/misshandel en helt annan; men kommer de inte loss så tvekar de inte att bruka det våld som krävs för att kunna fly. De har all utrustning som krävs för att sno en hoj snabbt & effektivt, med minimal skada på hojen som följd.

Vad kan man som ägare göra för att skydda sin ögonsten:

Natt förvaring: helst i eget garage, i ett gemensamt garage gäller att förankra hojen med ett golvankare/ögla & en godkänd kätting runt en fast ramdel dvs. en som inte går att skruva bort.

På stan/vid arbetet: ett larm med dubbla startspärrar, eller en original immobilizer som alla hojar har. Men även här måste du förankra hojen. Abus detecto skivbromslås med larm & lås kätting är en fiffig lösning har.
Ja det finns säkert ett otal fler lösningar.

Bifogat

Extraordinary work Mr Holmes! :tummenupp

Bifogat

• 20080314_sherlock_holmes_39497629.jpg
    20080314_sherlock_holmes_39497629.jpg
    13.8 KB · Visningar: 106
Det är nog många som gör försäkringsbedrägerier framåt höstkanten när säsongen är slut. De orkar inte driva igenom en process att sälja hojen. Speciellt när det gäller sporthojar är det många som kör med halvförsäkring på grund av höga försäkringskostnader. Sedan är det nog inte helt ovanligt att de lagt hojen någon gång under säsongen där hojen är i körbart skick. Istället för att sälja den anmäler de den stulen och får på så sätt ut mer för motorcykeln. Rätt genomskinligt, men försäkringsbolagen ska ju genomskåda och bevisa det här.

När det gäller de legitima stölderna tror jag du har rätt. De består av olika grupper. Från rena amatörer till proffs. Man märker rätt fort vilka som varit framme.

Försäkringsbedrägerier glömde jag, det torde vara det andra alternativet till Reservdels stöld dvs. om man får en omkull körning till en stöld, & genom monterat larm får betala ½ självrisken för att laga rubbet.
Jag snöade in på gangsters.

Tack för hjälpen.

Förra året hade jag också gett samma spontana svar som Lugn och mr Rabb men nu tror jag tyvärr mestadels det är "proffs"-kategorien.

Jag har min gamla 80-talshoj parkerad på gatan där jag bor. Har ägnat rätt mycket tid åt småmekande med den, och eftersom jag inte har något garage har jag fått göra det utomhus. Det har väckt en del nyfikenhet och sympati (!) från grannar, och flera av dem har börjat komma fram och prata. Så slog det mig att ju fler som vet att det där är min motorcykel, desto fler som kan reagera på om de ser nån mysko typ pilla på den. Dels detta, dels att jag kan se den från mitt fönster. Vet inte om det hjälper, eller om ens gamla skrällen som min är stöldbegärliga längre. Har också en gammal fin FS1:a, och även med den tar jag varje tillfälle i akt att säga "har du sett min snygga moppe?" :) Så vet jag att så många som möjligt vet vems det är.
Hoppas jag aldrig behöver få reda på om detta är till någon hjälp för mig...

min gamla 80-talshoj parkerad på gatan.
Jag tror också på idén att ju fler bevakande ögon det finns desto bättre. :tummenupp

Samtidigt blev min gravt rattbajkiga CB500 -72 stulen utanför mitt kontor.
Trots att Securitas gick/åkte sin rond dygnet runt var 15-20 minut precis förbi den.
Detta på en parkering där 'buset' inte kunde se väktarna komma innan det var för sent.
(om de nu inte hade minst 3-4 spanare långt borta.)

Den hade i och för sig stått där ganska länge så de hade kunnat planera grundligt. :gnissla

De släpade upp den på ett släp/i ett skåp och försvann. Fanns märken i asfalten efter stödet.
Detta för en hoj som jag hade fått runt 8-10 tusen för om jag sålt den hel med papper.

Deras plan?
Bygga om den totalt och sedan köra runt i snöbärsrabatterna på Blåkulla!
Amatörer! :dummer

...en gammal fin FS1:a
Den skulle jag vara mycket mer orolig för.

Enligt mitt högst vetenskapliga finger upp i vädret så tar det ca 5 gånger
så lång tid för 80-talshojen att bli snodd som för Yammamoppen. :fakta

Lås in moppen och fortsätt odla goda grannkontakter! :tummenupp

/e

Jag skulle nog (utan att veta) vilja påstå att en stor del av stölderna på hösten är bedrägerier. Känns ganska logiskt.

Man kör med hojen på sommarn (trafik eller halvförsäkrad) kanske lägger den en eller flera gånger, men inte värre än att man kan fortsätta köra resten av säsongen.

Sen inser man hur dyrt det blir att återställa den till perfekt skick och vill inte göra en enorm förlustaffär genom att sälja den + att man slipper betala försäkring under vintern. Då är det smidigt om den "försvinner".

Så ska jag dra till med en gissning så kanske ca hälften är bedrägerier. Och hälften "proffs" , det lär ju vara ganska tacksamt att "reka" hojar i Sverige på hösten/vintern. När de väl ställts av, eller som i geggas fall, blir stående ett tag så lär de stå där de står en längre period, dessutom med kanske mindre uppsikt än under högsäsong.. Då är det ju lätt för en tjuv med bil att bara komma och plocka den..

Last edited:
Men är det verkligen många som gör försäkringsbedrägeri?
Var gör man av en hel hoj, det är ju inte bara en bakfälg liksom. Det som göms i snö kommer fram i tö!

Jag vet inte vilka resurser f-bolagen lägger på sånt här men det är skrämmande om det finns ett antal som gör bedrägerier så att hela hojar försvinner. Det är stora summor.
Hoppas verkligen bolagen genomskådar sådant och gör personen ifråga riktigt nervös.

/Nitrous

Det tror jag, det var kanske vanligare förr men jag tror nog det är som tidigare sagts i tråden.
Dyra försäkringar, dyra lån och en skrapad hoj som inte går att sälja och pengarna behövs till annat.
Vad göra? Plocka ner hojen i lådor längst in i garaget och anmäl den som stulen....
Försäkringsbolagen är säkert vaksamma och misstänksamma så risken att åka dit är nog stor men jag kan tänka mig att det chansas på att det skall gå hem.
Hoppas det inte gör det.
/Stefan

Men är det verkligen många som gör försäkringsbedrägeri?
Var gör man av en hel hoj, det är ju inte bara en bakfälg liksom. Det som göms i snö kommer fram i tö!

Jag vet inte vilka resurser f-bolagen lägger på sånt här men det är skrämmande om det finns ett antal som gör bedrägerier så att hela hojar försvinner. Det är stora summor.
Hoppas verkligen bolagen genomskådar sådant och gör personen ifråga riktigt nervös.

/Nitrous

Jag har en teori:
Ju längre tid en hoj finns på samma plats, desto större är sannolikheten att den är stulen. Hojen blir sedd och när tjuven återvänder för att hämta den på natten finns den på samma plats.
Jämför jakt:
Vad är lättast att skjuta en älg som rör sig eller sover på dagarna inom en yta av 200 x 200 meter eller en älg som rör sig eller sover på dagarna inom en yta av 1000 x 2000 meter.
Och när står hojen längst tid på samma plats?
Under hojsäsongen eller under hösten?

Jag har en teori:
Ju längre tid en hoj finns på samma plats, desto större är sannolikheten att den är stulen. Hojen blir sedd och när tjuven återvänder för att hämta den på natten finns den på samma plats.
Jämför jakt:
Vad är lättast att skjuta en älg som rör sig eller sover på dagarna inom en yta av 200 x 200 meter eller en älg som rör sig eller sover på dagarna inom en yta av 1000 x 2000 meter.
Och när står hojen längst tid på samma plats?
Under hojsäsongen eller under hösten?

Ja den trion så jävla "totaly fuckt up" det går att bli. Undrar om de stärkt sig med lite hembränt innan, för att våga göra inbrottet & sedan under kvällen fegat ur i-takt med att fyllan släppt. När sedan mörkret lagt sig & det sista av spritens mod försvunnit, fått panik & ringt polisen & bett om hjälp.
En sådan granne skulle jag vilja ha, han som jagade upp en av tjyvarna i skogen. Jag får en bild av en råbarkad bonnlurk med en hagelbössa.

Tre hemlösa kåkfarare vilka som vanligt vid den här årstiden fixat varmgarage för vintern åt sina slitna kroppar?

Rätt åtgärd vore väl att lämpa av dem i Sarek, utan mobiler och med lämplig utrustning för en tid i vår fria natur.

Sillmjölke!

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...