Mc resa till spanien (frågor)

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Håller på att planera en resa och har en del funderingar som jag skulle vilja ha hjälp med.

Efter ha läst några trådar om touring med mc så tänkte jag höra om tips för denna resa.

Lite fakta:
Anledningen till att planeringen av månad m.m. tagit fart redan nu är att boendet ska bestämmas och jag ska ner under v.9 på jobbintervju i spanien (kan ju vara bra att veta när man kan börja). Spanska för att vara seiösa och lära oss språket är fixat. Men det kan man börja vilken måndag som helst.

Har 360 mil från karlstad till marbella och kommer vara där under 8-10 månader (allt för å slippa vintern):hihi

Detta är vad man kallar sabbatsår.......

Vi måste bestämma en månad då vi ska åka ner, åker helst så sent som möjligt men vet inte när man törs åka? dec är ju försent men kan man hoppas på början av nov eller vad tycker ni?

Sverige kan vi ta oss ur med hjälp av min syster. Som kan köra ner oss med bussen till tyskland (hämta öl) men sen med bergen vid frankrike kan det ligga snö där?

Har hört talas en del om tåg där man kan sova och ha med sig cykeln, någon som känner till dessa tåg? (skulle ju kunna vara en idé om man kan åka dessa förbi bergen vid gränsen till spanien)

Kompisen åker HD 883 sportster och jag r6a, plöja motorväg så fort man kan har jag varit med familjen 11 gånger och gjort, dock inget jag skulle vilja uppleva med cykeln. Några bra förslag på vägar? Karlstad-Marbella (södra spanien) :hihi

Hur är det med hastighets begränsningar egentligen (norge är ju skräckscenario) men tex spanien behöver man bry sig när det står 100km/h osv. Någon som åkt fast? även länderna neråt i europa?

Hoppas någon kan hjälpa oss med bra tips! Gärna tips om bra vägar ner

MVH Alexander

(Kanske kommer på fler funderingar snart)

Vi kommer vara där på supermoto-läger V.10,11, så äru i Alicante-regionen så kan du höra av dig!

Olof Eriksson skrev:
Vi kommer vara där på supermoto-läger V.10,11, så äru i Alicante-regionen så kan du höra av dig!

25/2 - tror de va 5/3 är jag där. Kommer vara en del i granada trakten (sierra nevada) beror ju på när du kommer men de kunde ju vara kul annars. har hyrt bil så:)

Raul skrev:
http://www.autozug.de/ fungerade bra för mig. Kom ihåg att ha med första förband någonstans på hojen...

verkade ganska dyrt tycker jag:3freak mellan vilka städer åkte du och vad fick du betala?

Förbands grejer var ju ett bra tips:tummenupp

vi har tänkt en budget på ca 5000kr för att ta oss ned och max 5 dagar (72mil/dag) de borde man väll klara eller?

Mr Helmut skrev:
vi har tänkt en budget på ca 5000kr för att ta oss ned och max 5 dagar (72mil/dag) de borde man väll klara eller?
Vi åkte Mariehamn/Åland - Madrid på drygt 2,5 dagar med damerna bakpå. Vi tog Autozug:en Hamburg - Lörrach, vilket jag rekommenderar. Det ser kanske dyrt ut men det går ungefär jämt upp med att köra och övernatta.

Lörrach - Bern - Genevé är en kanonväg att åka. När man åker norr om Genevésjön kan man se jumbojetarna flyga nedanför en över sjön när dom ska landa. Genevé - Lyon - Barcelona är kanonfina vägar som flyter på bra. Vi körde Lörrach - BArcelona i ett sträck ca 106 mil, inga problem.

Barcelona - Marbella har jag inte kört.

5 dagar kan nog vara ganska lagom om man också vill stanna och se nåt på vägen. :tummenupp

---jmorn---

Lämna hojjen på ett godståg ner till norra spanien. Farsan berättade att folk gör så med bilar/mc ås en glider runt vid medelhavsländerna....

Eller det kanske är kul att dra hela rundan ner, men för mig känns det som man vill dra till spanien och över till Italien=fina vägar!

:tummenupp lycka till hur du än gör!

Jag och två kompisar till tänkte också ta en europasväng till sommaren.
Bland annat spanien :)

Fast vi åker augusti skulle jag tro.

jmorn skrev:
Vi åkte Mariehamn/Åland - Madrid på drygt 2,5 dagar med damerna bakpå. Vi tog Autozug:en Hamburg - Lörrach, vilket jag rekommenderar. Det ser kanske dyrt ut men det går ungefär jämt upp med att köra och övernatta.

Lörrach - Bern - Genevé är en kanonväg att åka. När man åker norr om Genevésjön kan man se jumbojetarna flyga nedanför en över sjön när dom ska landa. Genevé - Lyon - Barcelona är kanonfina vägar som flyter på bra. Vi körde Lörrach - BArcelona i ett sträck ca 106 mil, inga problem.

Barcelona - Marbella har jag inte kört.

5 dagar kan nog vara ganska lagom om man också vill stanna och se nåt på vägen. :tummenupp

---jmorn---

vad kostade Autozug och hur fungerade det då? de är ca 2-3000kr det kostar eller?

alla höga höjder känns som det kan vara snö på (kanske tidig nov):3freak

franska kusten är ju ganska fin annars, men det blir väll att följa den östra kusten av spanien då.

jo 5 dagar måste vi klara det på. vill inte få det för dyrt och man få ju inte med sig hur mycket saker som helst. Ska ju skicka ner våra vanliga kläder till spanien så man behöver ju bara ha med sig sakerna till resan.

morecore skrev:
Lämna hojjen på ett godståg ner till norra spanien. Farsan berättade att folk gör så med bilar/mc ås en glider runt vid medelhavsländerna....

Eller det kanske är kul att dra hela rundan ner, men för mig känns det som man vill dra till spanien och över till Italien=fina vägar!

:tummenupp lycka till hur du än gör!

godståg.... lämna hojen:3freak, låter farligt. Antingen de dära tåget med övernattning eller köra hela vägen.

Italien kunde vara något men blir ju en jädra omväg

Bifogat

• DSC01417.JPG
    DSC01417.JPG
    97.8 KB · Visningar: 110
  • DSC01421.JPG
    DSC01421.JPG
    90.7 KB · Visningar: 115
Tänk på att försäkringen till hojjen inte gäller efter 3(?) månader utomlands..

Cervantes skrev:
Tänk på att försäkringen till hojjen inte gäller efter 3(?) månader utomlands..

gör den inte?

vet dom att man inte har den i sverige då?

nee de där tror jag är fel för vi känner folk som har bil där och hur gör folk som bor i husbil 6 mån?

edit
här hade jag en gammal tråd om det, men du kanske sitter på annan fakta?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=105102

Last edited:
Kommit hem från spanien idag....

Har fått jobb och ska börja skolan 1 november:)

Riktigt jobbigt med å se alla köra runt där nere sen komma hem det detta snöoväder (har fått höra en r6a -06 yla på motorväg, de va trevligt)

1 fuckad cbr
2 minimoto träning
3 minimoto träning
4 härlig solig bild
5 något helgon jag hittade på sportcyklar (kanske för dom ska överleva då)
6 jag nere i estepona

Bifogat

• DSC01441.JPG
    DSC01441.JPG
    98.3 KB · Visningar: 105
  • DSC01455.JPG
    DSC01455.JPG
    133 KB · Visningar: 104
  • DSC01456.JPG
    DSC01456.JPG
    106.4 KB · Visningar: 86
  • DSC01457.JPG