Cykeln i utlandet 6 månader, får man det?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Håller på att planera en resa jag och en kompis, till spanien 6 månader.

Vi ska åka motorcykel ner och kom å tänka på att jag hört något om att man inte får ha tysk reggade bilar här utan att regga om dom(någon viss tids period).

Hur går det med cykeln jag tänkt köra ner? Kan man ha den svensk reggad och en svensk försäkring?

Hoppas någon vet.....

Tacksam för svar:)

Mr Helmut skrev:

Vi ska åka motorcykel ner och kom å tänka på att jag hört något om att man inte får ha tysk reggade bilar här utan att regga om dom(någon viss tids period).

Hur går det med cykeln jag tänkt köra ner? Kan man ha den svensk reggad och en svensk försäkring?

Hoppas någon vet.....

ska väl inte va några problem.. vi har flera tyskreggade bilar på jobbet.. dock är dom ägda av tyska företag.

Jag skulle tro att det inte är några problem så länge du inte har tänkt att bli spanjor. i så fall får du göra hojen spansk oxå!

ozto skrev:
ska väl inte va några problem.. vi har flera tyskreggade bilar på jobbet.. dock är dom ägda av tyska företag.

Jag skulle tro att det inte är några problem så länge du inte har tänkt att bli spanjor. i så fall får du göra hojen spansk oxå!

så typ kommer man från samma land som fordonet är reggat i så går det bra?

vem ska man ringa om man vill höra? eller föresten om man tänker hur ska dom veta att den varit där si och så länge.

Mr Helmut skrev:
Ring ditt försäkringsbolag och hör med dem. Det viktiga är ju att försäkringen gäller. Kanske behövs något tillägg? Kan hända att du behöver ha något slags försäkringsbevis också kan jag tänka mig. Ditt försäkringsbolag kan svara på detta.

hmm

scud skrev:
Ring ditt försäkringsbolag och hör med dem. Det viktiga är ju att försäkringen gäller. Kanske behövs något tillägg? Kan hända att du behöver ha något slags försäkringsbevis också kan jag tänka mig. Ditt försäkringsbolag kan svara på detta.
ring vägverket med för säkerhetsskull dom vet säkert också lite

vtrwalle skrev:
ring vägverket med för säkerhetsskull dom vet säkert också lite
Ja det gör de alldeles säkert. Men bland det viktigaste är väl ändå att man har försäkring som täcker? Och det vet inte VV..

Spanien = Mallorca va ?

Inga som helst problem - finns massor av Svenskar som bor i Spanien som kör svenskreggade bilar utan problem med spanska myndigheter (EU du vet)

dess människorna kör hem till Sverige en gång om året - det säger reglerna & dels måste ju bilen besiktigas.

MVH/
........K

PST - var även ett program om liknannde med svenskar som hade husvangar på Mallorca -de hade kört dem dit (via båt såklart) & sedan permanent ställt dem där - de körde okså hem en gång om året.

Mr Helmut skrev:

Hoppas någon vet.....

Har också tänkt att hälsa på en kompis i spaninen men undrar hur man ska ta sig.. skulle vara kul med hojjen :D

Xyron skrev:
Har också tänkt att hälsa på en kompis i spaninen men undrar hur man ska ta sig.. skulle vara kul med hojjen :D

det vi planerar är att åka i från sverige i nov eller dec, ligger det snö ska systern köra ner oss till tyskland för att vi sedan ska ta tåg mot italien sen åka till spanien. Beror ju på hur de är med snön, vårat mål är i alla fall att slippa vintern i sverige, som är huvudanledningen till resan också.

Man kan ta biltåg (Auto Zug) ner till Narbonne ( spansk/franska gränsen), det kostar ungefär som soppa o däck. Vet ej om det går på vintern, men SJ vet.

Xyron skrev:

KristianAE86 skrev:
Spanien = Mallorca va ?

Inga som helst problem - finns massor av Svenskar som bor i Spanien som kör svenskreggade bilar utan problem med spanska myndigheter (EU du vet)

dess människorna kör hem till Sverige en gång om året - det säger reglerna & dels måste ju bilen besiktigas.

MVH/
........K

PST - var även ett program om liknannde med svenskar som hade husvangar på Mallorca -de hade kört dem dit (via båt såklart) & sedan permanent ställt dem där - de körde okså hem en gång om året.

Nej vi ska bo i Marbella(södra spanien) familjens lägenhet

Grannar på området där nere hade jag för mig att det var problem med bilar man hade kvar där men de kanske inte är något att bry sig i

jonasb46 skrev:
Man kan ta biltåg (Auto Zug) ner till Narbonne ( spansk/franska gränsen), det kostar ungefär som soppa o däck. Vet ej om det går på vintern, men SJ vet.

franska gränsen kan man väll vara orolig över snö vad jag vill minas(ligger högt), där kanske de kan bli lite kärft(snö) har nämnligen åkt bil ner till lägenheten 11 gånger:tuttar

men de kanske vore något, inget annat bestämmt än att vi SKA ner

Mr Helmut skrev:
Nej vi ska bo i Marbella(södra spanien) familjens lägenhet

Hmmm... min mormors bror har en lägenhet i Marbella som man kanske får låna, fan nu gjorde du mig jävligt sugen..

Edit: Jag har till och med inget arbete nu och får stämplingspengar..

Edit2: Varför ska ni fara i nov eller dec?.. Bättre att fara okt-nov så man slipper snön?.. halt som fan vissa gånger :P

sandstream skrev:
OT men måste man inte hålla sig hemma när man stämplar?

Inte om du motiverar din utomlandsvistelse med att du söker jobb. Så jag kan fara till alperna och åka skidor och säga att jag söker jobb eller fara till spanien och köra hoj och motivera med att jag söker jobb. :)

Edit: Fast vet inte om man kanske måste visa upp något typ av papper att man sökt jobb? :va

Xyron skrev:
Hmmm... min mormors bror har en lägenhet i Marbella som man kanske får låna, fan nu gjorde du mig jävligt sugen..

Edit: Jag har till och med inget arbete nu och får stämplingspengar..

Edit2: Varför ska ni fara i nov eller dec?.. Bättre att fara okt-nov så man slipper snön?.. halt som fan vissa gånger :P

jo, de är en liten hake med de här.... föräldrarna både hans och mina bekostar skola för att vi ska läsa spanska.... som jag själv kom på som undanflykt för man skulle få låna lägenheten 6-8 månader som annars hyrs ut för 3-4000(till bekanta) i veckan:D

så på det viset ligger det till

Ska ringa och höra om skola nu men blir det ingen skola åker vi ner och jobbar, a jobbar måste vi göra hur som helst.

Vi räknade ut i går.... vi behöver 5000 kr i månaden i lön
2000kr mat
2000kr bensin= 6 mil om dagen för mig och 13 mil för honom som borde räcka åtminstånde åt han kanske lite mer för mig.
1000kr onödigt

ska till garaget nu.......

begge skrev:

häftigt

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti