MC-polis på bana

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Angående den här bilden undrar jag om det är någon som har sett MC-polisen köra på bana någon gång?

Det är min fasta övertygelse att man bör stanna om man får en Bumse efter sig som vill en någonting, men hur pass giftiga är dom på att köra egentligen? Förmodligen får jag svar som jag förtjänar eftersom det kanske är en dum fråga, men det vore kul att höra från dem som har sett Bumsar på bana i verkligheten.

mankan skrev:
Angående den här bilden undrar jag om det är någon som har sett MC-polisen köra på bana någon gång?

Det är min fasta övertygelse att man bör stanna om man får en Bumse efter sig som vill en någonting, men hur pass giftiga är dom på att köra egentligen? Förmodligen får jag svar som jag förtjänar eftersom det kanske är en dum fråga, men det vore kul att höra från dem som har sett Bumsar på bana i verkligheten.
Jag blev stoppad av en mc-polis, vänlig sådan.
Han berättade att de har övningar på bana.

De kör väl så mycket hojarna räcker till antar jag.

Jag har inte sett den banköra utan bara konkörning och undanmanövrar och liknade på det lokala flygfältet.

Silwer skrev:
De kör väl så mycket hojarna räcker till antar jag.

Jag har inte sett den banköra utan bara konkörning och undanmanövrar och liknade på det lokala flygfältet.

OK. Men det är ju intressant det med. Vad jag egentligen menade med min fråga är ungefär: får man en "aha-upplevelse" när man ser dem köra, eller passerar det mer som: "Ja, dom kör ju ganska bra".

Oftast(ska inte dra alla över en kam) så är Mc poliserna riktigt bra förare. Inte nog att dom kör lite banåkning, kurser mm varje år, dom tillbringar ju många mil i sadeln och mil ger ju erfarenhet. Nu har ju Bmw cyklarna inte superprestanda, satt du kör ifrån honom om du kan köra fortare med din hoj än vad som går att åka med hans.

mankan skrev:

jag har aldrig sett dom köra på bana,bara i action :hihi ,Dom ÄR bra på att köra, om du skall köra ifrån dom så se till att du kan omgivningen och att din mc är skapad för ett annat syfte än hans, dvs har du sporthoj så går din fortare, har du motard så kan du köra överallt, har du fransar på styret så kanske han skrattar ihjäl sig, typ något sådant,
men framförallt stressa inte, behåll lungnet. :tummenupp

och känner du att det inte går så vrid av på rullen(så att vi inte ser en dödsannons här igen!) och säg att du inte såg att han låg bakom.

Bike-Events lånade ut en R1:a till en bumsesnut när de var på Mantorp och det såg ut som att han kunde hantera den mer än väl :D

mankan skrev:
OK. Men det är ju intressant det med. Vad jag egentligen menade med min fråga är ungefär: får man en "aha-upplevelse" när man ser dem köra, eller passerar det mer som: "Ja, dom kör ju ganska bra".

De var duktiga, men givetvis olika duktiga.

Det var inte en armé med enbart perfekta som åkte på löpande band i exakt samma perfekta format.

De kör sin hoj väldigt mycket oftast mycket mer än vi andra det ger ju en jäkla rutin, men de kan inte sätta fysikens lagar ur spel.

Med sporthoj skulle jag stanna iaf, men med offroad så skiter jag i honom ifall det nu finns tillgång till at svänga av i terräng.

Det är nog snarare så att det är BMW-hojen som sätter gränsen.... för spenderar de dagarna i ända i sadeln + att de går utbildningar osv så kan det inte vara skit bakom styret direkt...

DwD skrev:
jag har aldrig sett dom köra på bana,bara i action :hihi ,Dom ÄR bra på att köra, om du skall köra ifrån dom så se till att du kan omgivningen och att din mc är skapad för ett annat syfte än hans, dvs har du sporthoj så går din fortare, har du motard så kan du köra överallt, har du fransar på styret så kanske han skrattar ihjäl sig, typ något sådant,
men framförallt stressa inte, behåll lungnet. :tummenupp

och känner du att det inte går så vrid av på rullen(så att vi inte ser en dödsannons här igen!) och säg att du inte såg att han låg bakom.

En dödsannons ska vi förhoppningsvis slippa här (iaf. min), dessutom är jag nog för feg för att ens försöka. Kanske en polisbil i rusningstrafik, men en bumse, nej det går bort.

Hur fort går deras hojar förresten?

mankan skrev:

Ska du köra ifrån dem på bana??? varför? :va men är du galen kanske "giftig" nog så klarar du det på gatan med....

Om du nu skulle ha jordens raksträcka så åker du ju ifrån dem, de går säkerligen inte mer än 230 knut de snabbaste av dem.

Sen vill de inte heller vara med i den värsta tokåkningen så börjar du smita in på gångvägar o köra som i rent dödsförakt så lär de backa av.

Silwer skrev:
Om du nu skulle ha jordens raksträcka så åker du ju ifrån dem, de går säkerligen inte mer än 230 knut de snabbaste av dem.

Sen vill de inte heller vara med i den värsta tokåkningen så börjar du smita in på gångvägar o köra som i rent dödsförakt så lär de backa av.

Fast även om de "bara" går i 230 så är det ju inte sån jävulsk skillnad på 230 (låt oss säga mätarfart) och 299 i mätarfart... det är ju inte direkt så att man försvinner i horisonten, och de lär garanterat kunna hämta in det avståndet när de börjar kroka sig lite... iallafall mot de flesta gatknuttarna. :rolleyes:

newbee skrev:
Ska du köra ifrån dem på bana??? varför? :va men är du galen kanske "giftig" nog så klarar du det på gatan med....

Men jag har aldrig pratat om att försöka köra ifrån dem, jag säger ju att det är min fasta övertygelse att man bör stanna om man får dem bakom sig och de vill att man ska stanna.

Jag var bara intresserad av att veta om det finns någon som har sett dem i aktion och kan berätta hur det ser ut när dom kör.

sandstream71 skrev:
Bike-Events lånade ut en R1:a till en bumsesnut när de var på Mantorp och det såg ut som att han kunde hantera den mer än väl :D

Jag var där och pratade en del med honom. Han tyckte att det var kul att prova R1:an och "förstod" att såna hojar funkar bäst om man ligger på lite. :D

Ska väl tillägga att han även körde runt på Mantorp med sin egen Bumse modell äldre, och han förnedrade många sporthojare på betydligt värre material.

Last edited:
Mattiaz skrev:
Fast även om de "bara" går i 230 så är det ju inte sån jävulsk skillnad på 230 (låt oss säga mätarfart) och 299 i mätarfart... det är ju inte direkt så att man försvinner i horisonten,

Tja, har du som JAG skrev enbart en lång miltals raksträcka hamnar du vid horisonten till slut.

Sen gäller det förstås att vara så långt före så du inte syns så du kan svänga av vägen och försvinna.

Om du tänkte kappa med dem längs mindre vägar så får du nog jobba en del iaf.

mankan skrev:

Hade det kunna gå fortare att köra på bana med en polis-bumse än vad det gör nu med min hoj så hade jag haft en sån. Inte en chans att hålla samma tempo med det chassit, vikten, motorn, fjädringen och däcken.

Men jag kör självklart inte likadant på allmänna vägar, skulle inte hålla länge att ligga på gränsen med så många osäkerhetsmoment som finns där. På gatan räcker oftast prestandan på en bumse gott och väl för att hamna utanför det hälsosamma området. Att köra fort på väg handlar mest om att förutse faror och sakna vissa mentala spärrar. Nu snackar jag förståss inte om rakt fram på motorväg, för där kan vem som helst gasa.

Det jag sett av MC-poliserna så verkar de ha en mycket god koll på sina hojar. De kan nog köra ikapp eller åtminstone hålla jämnt med de flesta Sporthojs-förare.

Sen kanske man skall komma ihåg att bilisterna flyttar på sig när de kommer med discoljus och ljudeffekter.. Så ligger man på motorvägen och skall dra dem, så kom ihåg att de flesta du drar om mellan mitträcke och bil har flyttat på sig när han kommer bakom, så han kommer inte att behöva vippa av på gasen för framförvarande...
Det har ju inverkan på skillnaden i hastighet. Sen har jag aldrig varit med om att någon lyckats köra ifrån nånn med radio.. Sen är det ju ofta som MC-poliserna jobbar tillsammans med helikopter. Och skall man köra ifrån en sånn vill det till att man har rejäla doningar och mycket tur.

Mitt intryck efter att ha sett lite mc-poliser öva är att det finns en sak som de spöar de flesta på, möjligen undantaget duktiga rr-förare och ban-knarkare...

Och det är på att bromsa.

Man blir impad när de med ganska bra nerlägg börjar bromsa och ganska hårt och fortfarande håller sig på hjulen. Tror nog att man kan "krafta" ifrån en polis om man bara har tillräckligt många pållar och det går rakt men en "vanligt" mc-åkare har nog problem att KÖRA ifrån dom.

Jsut my $.02

Jag och en kamrat drog tydligen ovetandes en mcpolis... Han lyckades inte komma ifatt fören vid ett rödljus som var rött länge enligt han själv. Nu vet jag inte hur mycket han gasade, men känns som en aha upplevelse för mig hur pass de står på. Han hade den nya bmwn med 140? häst.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph