Mc-Live Barkarby provkörning

Var där i fredags sjukt kul tillställning....
Många hojar som imponerade men BMW slog allt....
K1300R var helt underbar......

Förutom VMAXen rakt fram satan va den gick.
Tyckte man kunde gasa på riktigt ordentligt på rakan bara att bromsa sent:tungan

Man fick ju känna hojarnas ax o.s.v.
Blev imponerad av nya Kawasaki Z1000 också....

Jag tycker det har nämnts klotningar i var och varannat inlägg här. :hihi

Det räcker väl med 2? Jag menar, om man wheelar sönder en blade? Med sådan självrisk? :epicfail Luktar liten-balle-syndrom lång väg.

Var det här idag eller? För när jag körde CBR1000RR så var den hur fin som helst... BMW så fanns det bara en hoj som jag ens tittade åt... även provkörde :)... satan vad S1000RR är grym. :yoparty

Ja, enligt honda-folket hade nån som prova hoj för första gången provat den och vridit järnet på 1an eller 2an och slagit runt bakåt samt skrapat hela vänstersidan duktig, tror det var strax före lunch, när jag provade den efter lnuch fanns skadorna där iaf (min lunch var vid 13:00 =)

Nya BMW regerade ju lätt sporthojsklassen utan uns av motstånd.
Största besvikelsen var nog R1an, grymt mycket av/på vid avslag/pådrag, vet inte om det har o göra med nya tändordningen, enda hojen som var ännu värre på det var duken, helt livsfarligt, konstigt att dom ietn försökt göra nåt åt det i motorkontrollern.

Största överaskningen övrigt var street tripplen, grymt lättkörd, skoj och med mycket krut för sin storlek.

även monster 1100an briljerade med körbarhet (för en twin) och smidighet.

Banan kunde ha varit längre och haft fler långa kurvor som gett möjlighet till att testa nerlägg lite mer, nu var det ju bara sista kurvan inför depå som var nåt i den stilen, och där slog ju nästan alla av istället för att dra på.

Väl värt pengarna var det, speciellt om man var med i SMC, gratis parkering och 110 i inträde.

Last edited:
:bow

Vi var där både lör kväll och hela sönd. =D
Nu i efterhand när jag inte krashade nån hoj så instämmer jag i att självrisken inte behövde ingå i priset, vet inte om han som krashade hondan instämmer dock ;)

Kör man över sin förmåga får man nästan skylla sig själv. En provkörning är just en provkörning, dvs man måste inte ge "allt".

Hann tyvärr inte köra en enda hoj :(

Var ute en sväng i lördags. Tog hojen dit, och tjejen tog bilen med lillen i.
Jag måste sett bra lustig ut. Dragandes på barnvagn iförd helställ.....:D

Nope det hinner man inte... inte alla sex växlar i alla fall... fast räcker det inte med att blåsa fullt 3 växlar för att känna en hel del av en hoj eller?

Jag är i alla fall skitnöjd med vad som erbjöds och jag vet ganska väl vilken hoj jag skall prova på en lite längre tur för att verkligen bestämma mig.

då vet du vem du ska fjäska med framöver då?:tungan

då vet du vem du ska fjäska med framöver då?:tungan

Micke på BMW? ;)

Ärligt talat så kör jag ogärna andras hojar... jag kan ta självrisken, det är inte några problem... men samvetsmässigt att paja någons säsong om jag skulle lyckas skrota hojen, njae, det är inget jag skulle vilja lyckas med.

Vilken kul dag! Åkte hoj dit från Örebro, första långturen i år. Han prova ca 15-20 hojar. 1198:an uj uj uj. Reste på trean när man drog på. Fick passa den noga. En annan favorit var V-maxen. Faan, spann ettan, tvåan, trean. Visste man inte bättre kunde man tro att den slirade på kopplingen. Brutal! På tal om klotningar, såg en hel del som nog inte kört hoj över huvud taget förut som var där och vinglade. Kom ikapp en farbror på glidare som körde 10-20 på återslingan. Fick ta honom i en yttersväng. Skrämde väl slag på honom. Duccen mullrade rätt bra. Hann även konstatera att jag INTE är tillräckligt gammal för att köpa kromsläde än. Man kan väl inte köra med benen rakt fram??? Sorry Jörgen, men Sportstern fungerar nog bara som massageapparat. Konstaterade också att nästa hoj blir nog en Fjr. Gick lika bra som jag hoppats på.

tråkig raka

Kom sent idag men hann ändå med det jag ville -s1000rr, o den levde upp till förväntningarna.

MEN det roliga började efter att de börjat stänga av området och vi förstod att det skulle ta ett tag innan de öppnade start- landningsbanan för flygtrafik igen :D satan va kul man kan ha med 2 cbr o en gixxer ensamma på ett flygfält! :yoparty

Körde följande hojar igår:
R1: Nervös motorkaraktär vid krypkörning, men otrolig gasrespons annars. Mest lättsvängd av alla hojar jag testade, men överlag så gillar jag min 06:a bättre.

GSX1000R: Kändes som en buss jämfört med R1:an. Jag vet inte om det var något vajsing på styrdämparen, men man fick tvinga hojen att svänga och i knapp styrfart kändes det läskigt. Bra motor med mycket fin effektkurva.

Ninja1000: Kändes som ett bottennapp för mig. Inte riktigt bra på något, men inte heller kass. Slätstruken är väl det bästa ordet. Motorn OK, men bromsarna gillade jag inte alls.

BMW S1000RR: Wow! Sjukt hög känsla av gedigenhet och trygghet. Jag kände mig som ett med cykeln direkt. Sjukt fin låda bra mos i motorn (men vidrigt dålig gasrespons eftersom det var något knepigt program som dödade allt vad mellangasande heter). Bromsarna var det bästa jag någonsin känt! En fullträff kort sagt.

Ducati 1198S. Galen hoj! Mest brutal av alla och det var som att försöka tygla en skadeskjuten björn. Den tokreste direkt när jag skulle iväg och reste sedan på nästkommande två växlar också trots att jag inte varvade så hårt. I utgången på den långa vänsterkurvan i slutet på rakan så gasade jag till lite igen och hojen reser direkt igen :). Jag gillade inte körställningen som var väldigt extrem. Konstig känsla över styrningen på något vis. Den kändes lite "hembyggd" jämfört med BMW:n jag kört precis innan. Mer som om jag just testat ett hemmabygge med vansinnesmotor. Men sjukt roligt var det. Sjukt bra bromsar även på denna hoj förresten. Den enda som kunde ge BMW en match på den fronten.

BMW:n är den hoj jag skulle köpa, men Ducatin var den hoj som fick mig att flina bredast! Chassit på r1:an älskade jag. Den känns nästan viktlös i sin kvickstyrdhet. Kawa hjälplöst efter och Suzuki måste ha haft något vajsing på styrningen för annars kan jag inte fatta hur folk kan vilja ha en.

Största överaskningen övrigt var street tripplen, grymt lättkörd, skoj och med mycket krut för sin storlek.

även monster 1100an briljerade med körbarhet (för en twin) och smidighet.

håller med även om jag kanske inte var så förvånad då jag upplevde detta på mc-dagen på barkarby '08 då jag även då provade street triplen. fantastisk hoj för att bara vara 675cc, nästan så jag vill dumpa min sv1000n och köpa en sån!

monstern tyckte jag var trist faktiskt, ville ju inte varva ett piss och impade inte värst mkt på något sätt egentligen jämfört med annat jag blev helt såld på som t.ex. Superduken och nya Kawa Z1000.

Men som jag nämnde tidigare, största surprisen var Multistrada 1200, vilken JÄÄÄVLA hoj. helt fantastisk. 1198 fick mig att skita på mig, likaså bmw's s1000rr. hojar jag nästan inte skulle vilja till något annat än att köra på bana med. men kul var det! :tummenupp

Definiera "så mycket hojar"... för jag tycker inte det vart så farligt.

Jag var där både lördag och och söndag, på fredagen skulle det inte ha varit någon krasch men någon ska ha tappat hoj på området.

Om jag kommer ihåg rätt:

Lördag: 2 Suzuki som gått omkull på banan, en Ducce som körde ned ett staket och någon som lagt omkull en Triumph på området vilket lät som det varit lite mer än att ha enbart tappat hojen. Oklart om Duccen gick omkull men dess spektakulära vältning av hinder tar jag som en form av krasch iaf.

Söndag: Honda får en av sina hojar kraschad redan runt 11 och BMW en av sina lite senare på eftermiddagen samtidigt som jag står på tur och väntar på just den hojen.

6 hojar, kan ju varit någon mer som jag inte hört talas om. I Göteborg ska det ha varit 4 hojar som gått omkull på ett eller annat sätt men skulle vara kul att höra lite siffror på antal besökare då det jag hört så lät det lite som en flopp i Göteborg. Sen kraschernas vara eller inte kan man naturligtvis tycka olika om, visst fanns det även oerfarna och ringrostiga som veva fram i bästa albatross stil men det var nog inte hela sanningen varför hojar gick i backen.

Galet kul event!

Tycker inte att dessa 6 hojar (eller 12 om det skulle vara så) är någon större fara egentligen... det var bra tryck på provkörningarna, mycket folk och väldigt många hojar (ca 120 st enligt lista) som gick hela tiden i vissa fall... ovana förare på nya hojar kan leda till lite vingel :) Man vill ju gasa liksom! Hoppas det återkommer nästa vår! Eller nästa helg för den delen :P

Det var ett grymt event! Jag provade 16 hojar och Multistrada tog priset. Jag satt och garva i hjälmen när jag körde den medan några andra bara fick ett flin.

Om detta återkommer nästa år blir det säkert färre provkörningar från mig men då blir nog allt runt omkring lite mer intressant.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025