MC-klass i STCC även 2005.

Trist att de riktigt talangfulla lämnar klassen men å andra sidan kanske det öppnar upp för nya förmågor. Hur mycket får man ändra på hojen i superstock?

Lindström siktar väl på VM oavsett? Cralle till Tyskland men med option att köra enstaka race i Sverige om det varit 1000 cc är vad jag har hört. Folkesson vet jag inte. Jansson satsar enligt vissa uppgifter på Europa/VM.
Skillnaden på just dessa fyra skulle nog inte vara så stor om det skulle blivit 1000 cc hojar och inte 600cc. Men det får vi ju aldrig veta.

Superstock får man ändra lite mer än STD men exakt reglemente är inte officiellt vad jag vet. Reglemente för VM-Superstock kan hämtas hos FIM. www.fim.ch

Intressantare är ju om STCC AB kan få fram en sponsor som kan lägga en grundplåt för tv-sändningar.

Ja det är ju bra att det inte slopades helt, kan ju bli kul att se våra nya stjänskott på SS600 :tummenupp

Tycker det är trevligt att dessa herrar lämnar landet, de är snabba nog för det allihop och det ska bli kul att se vad de kan hitta på i de serier de tänker köra. Nån som hört om Jimmy är klar för VM?

Bra att det iallafall blir nånting,fast jag hade helst sett 1000cc.

Verkligen bra att det blir en MC-klass till slut. Hoppas nu bara att det blir lite TV också.

Kan bli betydligt tätare i toppen också med mer liknande maskiner och dessa 4 borta ur leken!

Nångång hösten 2005 får vi se om Svemo gjorde rätt som gick emot alla intressenter och vägrade köra SS1000 ihop med STCC. Jag har min uppfattning klar och den är inte så positiv. :död

Men Svemo kanske resonerar som så att om de gör Sverige till ett RR u-land så måste de talangfulla förarna ge sig ut i det tuffare europeiska RR-klimatet? ;)

Läste att vi har drygt 600 licensierade RR-förare i Sverige, tror vi har fler medlemmar i en av de lokala innebandyklubbarna, och frågan är om de kommer att bli fler OM intresset för MC-klassen i STCC sjunker.
Vi får väl se...

sandstream skrev:
...Läste att vi har drygt 600 licensierade RR-förare i Sverige...frågan är om de kommer att bli fler OM intresset för MC-klassen i STCC sjunker...

Med facit i hand kan man i alla fall påstå att Synsam/Veidec Trophy inte haft någon Top Gun effekt på RR i Sverige. De fyra säsonger RR fått sola sig i glansen av STCC har inte inneburit något enormt lyft för sporten, andra dicipliner med likvärdig eller sämre mediatäckning är alltjämt större än RR.

Micke Nilsson på Suzuki sätter jag som min favorit till att ta hem segern i serien! :tummenupp

sandstream skrev:
Nångång hösten 2005 får vi se om Svemo gjorde rätt som gick emot alla intressenter och vägrade köra SS1000 ihop med STCC. Jag har min uppfattning klar och den är inte så positiv. :död

Men Svemo kanske resonerar som så att om de gör Sverige till ett RR u-land så måste de talangfulla förarna ge sig ut i det tuffare europeiska RR-klimatet? ;)

Läste att vi har drygt 600 licensierade RR-förare i Sverige, tror vi har fler medlemmar i en av de lokala innebandyklubbarna, och frågan är om de kommer att bli fler OM intresset för MC-klassen i STCC sjunker.
Vi får väl se...

Vad är det vi får se nästa höst som kommer kunna besvara om det var bra eller dåligt att köra 600 i STCC?

Teddy skrev:
Med facit i hand kan man i alla fall påstå att Synsam/Veidec Trophy inte haft någon Top Gun effekt på RR i Sverige. De fyra säsonger RR fått sola sig i glansen av STCC har inte inneburit något enormt lyft för sporten, andra dicipliner med likvärdig eller sämre mediatäckning är alltjämt större än RR.

Nån våldsam effekt verkar STCC-kopplingen inte haft men visst känns det väl som att det är fler som har börjat tävla de senaste åren? Jag har ingen koll på siffror hit och dit men visst har det ökat. Sen är ju frågan VAD det beror på. Min inställning är i alla fall klar; att åka med STCC bör ju vara positivt för intresset, snarare än tvärtom.

För övrigt vore det ju bra om vissa här i tråden kunde lösa sina inbördes dispyter via PM, alternativt acceptera att andra kanske har och kommer fortsätta ha olika åsikter.

TERMINATOR skrev:
jaja va ska man säga. synd att eliten lämnar landet för att tävla
Kan du utveckla det?
Vem, om inte de bästa på nationell nivå, är det i så fall som ska ge sig ut och tävla internationellt?

Lord Melchet skrev:
Kan du utveckla det?
Vem, om inte de bästa på nationell nivå, är det i så fall som ska ge sig ut och tävla internationellt?

Tror han menade att det är tråkigt för rr på nationell nivå att de stora namnen som allmänheten känner till helt plötsligt är borta...

erik skrev:
Tror han menade att det är tråkigt för rr på nationell nivå att de stora namnen som allmänheten känner till helt plötsligt är borta...

Jag tror inte att allmänheten har en aning om vem Christer Lindholm, Jimmy Lindström & Co är.

Skulle man fråga "allmänheten" vilka svenska motorsportutövare de känner till skulle nog inte många fler namn än Tony Rickardsson och Kenny Bräck dyka upp.

Det verkar mest positivt att det blir lite omsättning bland förarna i den svenska toppen. Den behöver föryngras, kan man ju lätt konstatera.

Nyteknik skrev:
Jag tror inte att allmänheten har en aning om vem Christer Lindholm, Jimmy Lindström & Co är.

Skulle man fråga "allmänheten" vilka svenska motorsportutövare de känner till skulle nog inte många fler namn än Tony Rickardsson och Kenny Bräck dyka upp.

Det verkar mest positivt att det blir lite omsättning bland förarna i den svenska toppen. Den behöver föryngras, kan man ju lätt konstatera.

"Allmänheten" kanske var ett dumt ord... de jag syftade på var de som har någon form av motorintresse, inte stort men ändock ett visst intresse, via stcc/veidec (eller tv-sändningarna därifrån) har de sedan snappat upp några av de stora namnen.

Fast å andra sidan är det förvånansvärt många sporthojsåkare som fullständigt saknas intresse (och därmed även kunskap) för roadracing.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back