MC-klass i STCC även 2005.

erik skrev:
"Allmänheten" kanske var ett dumt ord... de jag syftade på var de som har någon form av motorintresse, inte stort men ändock ett visst intresse, via stcc/veidec (eller tv-sändningarna därifrån) har de sedan snappat upp några av de stora namnen.

Fast å andra sidan är det förvånansvärt många sporthojsåkare som fullständigt saknas intresse (och därmed även kunskap) för roadracing.

Jag själv kan inte namnge mer än tre-fyra förare som körde Veidec.

ZoulFly skrev:
Nån våldsam effekt verkar STCC-kopplingen inte haft men visst känns det väl som att det är fler som har börjat tävla de senaste åren? Jag har ingen koll på siffror hit och dit men visst har det ökat. Sen är ju frågan VAD det beror på. Min inställning är i alla fall klar; att åka med STCC bör ju vara positivt för intresset, snarare än tvärtom.

Håller med ZoulFly!
Om fler har börja tävla eller inte vill jag inte uttala mig om då jag faktiskt inte har en aning om det. Något som alla nog kan vara överrens om är att fler har sett en RR tävling när hojarna har tävlat i samband med STCC än innan.

Ökad exponering, både i media och inför live publik, ger också en möjlighet till ökade sponsorintäkter. Detta håller väl alla med om?
Ökad exponering bör också ge en ökning av antalet förare på lång sikt, för ALLA som ser en RR tävling tycker det är häftigt att se motorcyklar i full fart. (Jag själv var helt säker på att ingen pratat med dessa pojkar o flickor om något som heter döden när jag såg RR för första gången i STCC. :kocko )

Dom yngre grabbarna o tjejerna som ser ett race för första gången när dom är med pappa på en STCC helg tänker kanske, oj va coolt, och får upp ögonen för RR istället för innebandy.

Jag är själv väldigt nöjd med att vi får en Super Stock 600 klass i samband med STCC så att en hojklass trots allt finns. Visserligen hade jag hellre sett 1000 cc men men...
Att inte Cralle, Jimmy, Folkesson m.fl. är med spelar nog inte någon roll för publiciteten, dom är inte så kända för allmänheten ändå. Vi här på SH är ju trots allt i minoritet och lite skadade... Vi får istället hoppas att dom skapar rubriker med sina utlandssatsningar och på det sättet ger sporten ännu mer utrymme i media.
Slutligen tror jag inte att hojarna ses som någon typ av "pausunderhållning" som någon gett uttryck för i en tidigare tråd. Det händer ju bra mycket mer i ett hojrace än i bilarnas race och sånt gillar vi i publiken!

Last edited:
Vinnare

Efter att ha fått ett guldkantat kontrakt med en generalagent ser jag mig själv som hetaste segeraspiranten,

mer info om hojen

Bifogat

• ala.jpg
    ala.jpg
    36.4 KB · Visningar: 62
Last edited:
Puch Alabama är en vinnarmaskin i rätt händer. :hihi

Steny skrev:
Efter att ha fått ett guldkantat kontrakt med en generalagent ser jag mig själv som hetaste segeraspiranten,

mer info om hojen

Att dömma av färgerna är din sponsor Hemglass.
Svincoolt i Mc-sammanhang :tummenupp

Hur är markfrigång, stabilitet mm på Alabaman?

Jag håller tummarna för dig!
Tänk vilket segerparty det kan bli :yoparty Alla får så många glassbåtar man vill... :tungan

Attans!
Jag hade planerat min comeback noga. Köpt hojen i den klass jag trodde det var självklart att STCC skulle välja. Och så väljer de Superstock 600! Varför blir det så här? :4skrika :gnissla

Bifogat

• c1.jpg
    c1.jpg
    115.4 KB · Visningar: 57
Teddy skrev:
Med facit i hand kan man i alla fall påstå att Synsam/Veidec Trophy inte haft någon Top Gun effekt på RR i Sverige. De fyra säsonger RR fått sola sig i glansen av STCC har inte inneburit något enormt lyft för sporten, andra dicipliner med likvärdig eller sämre mediatäckning är alltjämt större än RR.
Nej, något enormt lyft för RR har det inte blivit men meningen med tävlingarna är ju också att sälja motorcyklar och tävlingarna ihop med STCC har nog inte försämrat försäljningssiffrorna.

Vikten av mediabevakning har Radical bevisat. Med förare som Fogdö, Peter från Motorjournalen och Stefan Sauk har den klassen fått massor av uppmärksamhet i media och många som tidigare aldrig hört talas om Radical vet att det är små bilar med Hayabusa motorer.

Som jag skrev tidigare får vi se till hösten om Svemos satsning på en SS600-klass i STCC var bra eller inte. För den som inte förstår menar jag att vi då kan se vilken uppmärksamhet klassen fått i TV, tidningar mm ;)

Hur brukar inbjudan till STCC komma? Har aldrig sett nån i IB vad jag vet. Nån som vet vilka avgifter som kommer gälla nästa år?

Ja, Att nämna Superstock-600 som SS600 är inte lämpligt. Supersport-600 har alltid förkortats SS600... SST600 kanske.

Goodstuff skrev:
SS600 = Super Sport 600 vilket inte ska köras nästa år. STK600 kanske?
Sorry! :rodnar
Ett tydligt tecken på att det finns lite för många klasser kanske?

sandstream skrev:
Sorry! :rodnar
Ett tydligt tecken på att det finns lite för många klasser kanske?
Knappast för nån som sett RR under senare år. SS,SBK,GP är ju förkortningar som använts i sammanhang från klubbrace till VM under många år, dessa borde ju kännas igen och undvikas.
Att man sen inte känner till SP,STD,NSB kan ju va ursäktat.
Dags för ny tråd om förkortning till Superstock och Stocksport. :banana

Last edited:
Johan skrev:
Knappast för nån som sett RR under senare år. SS,SBK,GP är ju förkortningar som använts i sammanhang från klubbrace till VM under många år, dessa borde ju kännas igen och undvikas.
Att man sen inte känner till SP,STD,NSB kan ju va ursäktat.
Dags för ny tråd om förkortning till Superstock och Stocksport. :banana

S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600, S600... tänk att det kan va så svårt... :D

ZoulFly skrev:
Ja, man brukar få tillbaka vad man ger....

Är Bror Duktig vid tangenbordet igen? ;)

Det kanske inte är relevant; men jag hörde en intressant intervju på radion i går med författaren Inger Edelfeldt. Hon berättade bl.a. om det hon uppfattade som något svenskt - att man i så stor grad som möjligt ska förhålla sig rationellt till sin omgivning. Att man ska bespara sina medmänniskor sina känslor och inte vara utlevande. Istället behärskad, sansad och måttfull.

Nyteknik skrev:
Nej, men på att du inte har lika grymt bra koll som du gärna vill göra gällande.
Gör mig beredd på: :rolleyes: :fatta! och :7peta
Att du bara orkar :lol
Det är nog bara du som fått för dig att jag har grym koll på RR, har mest gett mina åsikter och det är inte samma sak som att ha koll.
Förstör nu inte den här tråden också är du snäll...

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa