MC-hemligheter

Kom på min värsta hojlögn, min gamla ZZR var sjukt ramsne - det sa jag aldrig till någon, alls.

Körde med den i tre år och det gick fint, även om den ibland var som en kåt ål i högerkurvor. :rodnar

Det var en mycket bitter upptäckt att jag som är så jävla noggrann med mina fordon och fordonsköp lyckats gå på en sådan nit, att köpa ett upplagat lik från Tyskland. Den var ju så fin när jag tittade på den, familj och vänner skulle skrattat ihjäl sig om dom fick reda på hur det låg till.

Nu har jag biktat mitt innersta!

Last edited:
Varför håller alla just körkortet hemligt, främst för sina föräldrar?

Jag har alltid haft motorintresse och så länge jag kan minnas har jag sagt "när jag blir stor ska jag köra mc". Som liten knodd håller man ju inte direkt inne med sånt så när jag började boka in lektioner för mc var ju inte morsan speciellt förvånad. Hon var t.o.m med och kollade en lektion när jag tränade de olika banorna inför uppkörningen.

Kul tråd! Gemskap på en djup nivå :)

Körkortet skaffade jag i hemlighet för måånga år sedan på väg hem från univeritetet till morsan pga. hennes kommentar "skaffar du körkort får du flytta hemifrån". Det sprack när nya körkortet låg på bordet nån middag :) :glömdet Flyttade hemifrån och köpte hoj utan att någon fick veta pga. kommentaren "skaffar du motorcykel är du inte välkommen hit mer". Det sprack också, men är fortfarande välkommen ibland. Fortfarande nu när jag är 31 så kommer kommentarer från både föräldrar och släkt ibland :)

Annars har jag kört med:
- "Ja, jag har kört omkull fler än en gång, men alltid på bana". Mnjaee...
- "Nä fort kör jag bara på bana! Inge kul på gata" - hö backspegel viks in av vinddraget vid 260 f.ö.

Men mest är det ju självförnekelse angående de ekonomiska aspekterna och det är väl värst.
I år får det bli nån lite mindre banvänlig och mer barnvänlig hoj tror jag... :krama

Här behövs inga hemligheter. Är inte ens någon jag känner som har brytt sig om att jag köpt hoj :D

Min föräldrar var inte direkt glada när jag tog kortet, men när jag köpte hoj fick jag ett skinnställ :tummenupp

Varför håller alla just körkortet hemligt, främst för sina föräldrar?
Jag kan bara svara för mig själv men anledningen till att jag höll det hemligt var att verken morsan eller farsan har tyckt om mina idéer om att skaffa MC kort. De var för oroliga efter läst om alla skador och dödsolyckor. Jag valde därför att hålla det hemligt för annars hade de försökt att övertala mig att inte skaffa det och jag ville inte ta risken att de skulle lyckas göra det :)

Sen måste jag medge att det var roligt att släppa bomben om att man hade tagit det :banana

Även om kortet är så färskt så håller man undan hur fort man egentligen kör på vissa vägar....

även om både morsan och farsan kör nästan lika fort på dom... :rofl

Dock så har farsan och jag börjat tävla om vem som kommer fram till den andre snabbast och hur fort man kan köra vissa sträckor :gnissla

Med mamma sä är det väl mer ett samförstånd att inte gå in på detaljerna med min körning...
Hon frågade dock varför jag åker en gång, då frågade jag att om hon tänkte på min uppväxt och de aktiviteter jag hållt på med (snowboard, slalom, klättring mm) samt vad jag gillade med dom (hoppa högt/åka fort) att det var konstigt att jag valde mc? Efter det samtalet så vill hon nog inte veta exakt vad det innebär!

Ljuger inte för sambon om vad jag köper utan skarvar ihop sanningen dvs 2500:- blir 1500 osv...

Sen kanske man inte berättar för gamla polaren som är polis att det var jag som drog honom i somras :crash

Efter många svar så undrar man ju vem katten som är mannen i huset?
Inte ska man behöva mörka sitt intresse vad de kostar..hojen går ju först endå!

Höll käften om att jag höll på att ta mc-kortet, när jag väl hade lappen i handen ringde jag upp far och sa, "nu har jag tagit mc-kortet" varefter att svaret blev ett grattis så sa han "Du vet var hojen står". Tack sa jag o åkte hem o tog ut hans hoj ur garaget :)

Morsan lyckades iaf klämma ut ett grattis, men som övriga mödrar är hon inte allt för förtjust i idén :P

Min tur i biktstolen.

Har inte så många egentliga hemligheter, mer att man sträcker på sanningen lite för att (övertala sig själv?) / imponera lite på andra..

- när jag kör är det bra lutning i kurvorna och snart gnistrande knäskrap, när jag i verkligheten bara skrapar trisslotter...
- att jag höll på ge en taxichaufför ett trasigt näsben då han klippte dubbel heldragen vid Kungsgatan, Sthlm. jag skrek på honom, uppehöll trafiken i 10 minuter, lugnade ner mig, sparkade in hans förardörr och åkte därifrån.
- hastigheten - toppat 255 / 260, men berättade aldrig att jag kastade kalsongerna efteråt.
- sagt att jag aldrig kört och tränat själv, både konbana och buskörning utan den rosa i stan och ätit otaliga glassar och en 7-siffrig summa koppar kaffe..
- att man sagt till mor&far att 70 gäller på 70-väg och att jag anser att dessa "bakhjulsåkande tokstållar" är förenat med livsfara, när jag själv gråter mig själv till sömns om nätterna för jag inte kan slanga än....
- aldrig berättat att jag åkt förbi en poliskontroll med 2 polisradiobilar och 2 MC-poliser utan körkort i mitt närområde.. tack och lov va alla upptagna med bilister så jag smög lugnt förbi... även dom kalsongerna fick jag kasta...

Följande är inte nån hemlighet men kan bidra med lite skön fredags-läsning!

När jag berättade för mamma och pappa att jag tänkte börja ta hojkort så sa pappa att han tyckte de va tufft men att jag skulle vara försiktig.. han har hojkort sen länge och kört själv så han va mer förstående.
mamma sa bara: "men då tar du det lugnt och så kör med skallen ungjävel och hytte med näven i luften.."
Jag: "men hur ska jag kunna växla och se var jag åker om jag kör med huvudet?" skojjade jag och log.
Hon log inte tillbaka..

När jag rapade upp för tjejen att jag ska köpa en hoj fick jag: "Du är ju dum i huvudet" - det tackade jag för och log och hon menade nog bara väl.
Nu såhär i efterhand är man dum i huvudet om jag kör utan henne, hon fick väl mersmak för fart efter vi åkt in till stan i solskenet alla dom 4 dagarna under hela 2012 de va sol...

Jag berättade aldrig om uppkörningen, utan åkte direkt till mor och far efter uppkörningen och sa att jag va ute och övade lite själv inför min uppkörning utan min handledare (min kusin) varpå mamma höll på börja slåss på parkeringen! :D sen släppte jag bomben och sa att jag faktiskt FICK köra och öva själv för jag grejade uppkörningen, och likt många tidigare kloka talare och deras mödrar, kläckte hon ut ett "Grattis gubben" men hon påtalade även igen att hon inte gillade det.
Farsan kom ut direkt och tog ett varv runt kvarteret iklädd i mjukisar, oknutna gubbskor och ingen hjälm.

Fler hemligheter kommer jag nog lägga till alltsom åren går..

ber om ursäkt för tokigt lång post!
Må bäst - snart får vi sadla våra 110hk igen!
:yoparty

Jag kan bara svara för mig själv men anledningen till att jag höll det hemligt var att verken morsan eller farsan har tyckt om mina idéer om att skaffa MC kort. De var för oroliga efter läst om alla skador och dödsolyckor. Jag valde därför att hålla det hemligt för annars hade de försökt att övertala mig att inte skaffa det och jag ville inte ta risken att de skulle lyckas göra det :)

Sen måste jag medge att det var roligt att släppa bomben om att man hade tagit det :banana

Samma här. Jag hade bara blivit motarbetad om jag berättat under utbildningen.

Tur att hon missade att du försökte få till fingerkrökningen över "gasrullen" då :D

Haha! Du vet GP Plus har förkrökta fingrar sörru... ! Men om det finns någon nybörjarchey som behöver assistans är jag förstås en gentleman och ställer upp.

Intressant att läsa att så många föräldrar har synpunkter på huruvida deras (relativt vuxna) barn har mckort.

Far har haft mckort sedan stenåldern och själv kört mycket. Därmed följde en nästan självklar förståelse när jag tog mitt. Min mor har kört en massa men aldrig haft kortet och där anade jag en viss avundssjuka när jag fick mitt. Hon började genast tala om att ta kortet själv.
Att de sedan kommer med förmaningar om att ta det försiktigt ser jag som ganska naturligt.

Den enda gången jag fått ovett var nog när jag förra året miste kortet pga. fortkörning. Vilket var berättigat, omständigheterna taget i betraktning.

Hemligheter är det väl knappast men jag kommer att tänka på en gammal fabror jag såg i en amerikansk mc tidning för många år sedan i ren jämförelse med mig själv för dessa motorcyklar.Han var skäggig och allmänt sliten och satt på en lika sliten och väl använd Harley.Så ser jag ungefär mig med Blackbirden även om slitaget inte har satt in så hårt som på gubben och hans Harley ännu ... LOL.Den som försöker dela på oss får vara väl vara kraftigt beväpnad för att lyckas med det.Konstigt att två hjul och en motor kan få en att viga en stor del av sitt liv på detta transportmedel.Men så är det, på gott och ont. :crash

Morsan blev tokig när jag sa att jag skulle ta MC kort så jag sa inget om att jag redan köpt en hoj.

Tänkte för mig själv att jag har ju inga såna här hemligheter...
Sen insåg jag att jag tappat räkningen på alla gånger jag inför främst morsan försökt dölja smärtor, blåmärken, försökt undvika att halta, smugit in i duschen snabbt när man kommit hem för att duscha bort blod och smuts.
Till slut verkar hon ändå ha börjat acceptera krascherna nästan lika bra som jag själv men ändå så skulle jag nog fortfarande försöka dölja en skada.

Back