Mc-handlare som inte ringer tillbaks..

abbanovitch skrev:
2344153 Ville byta min 999:a mot en Aprilia factory......
Ringde till MC-kompaniet:tummenupp för å tjöta lite.....
Berättade vad jag hade för hoj, skick, mil, service osv.....
Han skulle kolla inbytespris med sina kollegor men lovade att komma tillbaka dagen efter.......han ringde efter 1,5 timme med ett erbjudande.....
Som ni ser på min avatar så gillade jag det......
Nu var det ju en relativt stor affär....så det kanske var därför dom var så snabba.

Så ska det gå till !!
:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Gottschalk skrev:
2343844 ...när man vill köpa en hoj av dom och byta in den gamla :va.
Dom ska bara kolla upp priser och div saker och ringa tillbaks senare under dagen eller veckan, lämnar både hem o mobilnr men inget samtal.
Detta har hänt alla gånger jag ska köpa ny hoj, några gånger har det inte ens varit snack om inbyte men dom ringer fortfarande inte tillbaks??
Man blir ju tvungen att ringa igen själv och känna sig som en tjatig kund..
Jag vill ju trots allt köpa en hoj av dom !
Oftast blir man tvungen att åka till butiken för att ställa dom mot väggen, och då brukar allt lösa sig jättebra! Konstigt....

Något som känns igen ????

Är vi mc-köpare generellt jävligt otrevliga och förtjänar detta ??
Har alla mc-handlare fått alzheimer`s pga alla tekniska specifikationer på nya mc ??
Tillhör jag fel målgrupp (30 år) för att få köpa hoj ??

Har jobbat i butik själv och då satt jag och ringde ca 2 tim om dagen om färdiga servicar och div prylar som kommit, kunde vara en reservdel för 50 spänn, man ringde alltid upp !
Och nu pratar vi mc för 80-100K, men dom kan fanimej inte ens lyfta luren :fatta!

Jag var bara tvungen att skriva av mig lite frustration :huvet

Exakt det som du beskriver har hänt mig också:mad: Själv tror jag att det beror på om man har inbyte eller inte. I detta fallet hade jag det, säljaren lovade att ringa, men inget samtal fick man. Ringde upp flera gånger och kände mig just tjatig..
Förstår att dom har det lite stressigt ibland med massa kunder som dom ska ringa upp, men kan dom inte hålla det dom lovar så får det vara.

Gottschalk skrev:
2343902 Börjar luta åt det hållet !

Fördelen med att dom inte ringer tillbaks är att man blir förbannad och sitter och söker en massa alternativa lösningar på nätet istället, och då kanske man kan pruta eller köpa billigare någon annanstans efter lite efterforskningar.
Nu är det så att jag vill köpa en ny ducce s2r 800, och duccehandlarna växer inte på träd direkt, har kollat på att importera själv men då åker man ju på att betala moms i sverige = ingen ide....:huvet :huvet :huvet

HAr du varit i kontakt med handlarn i Stockholm???

Gottschalk skrev:
2344411 Nej.
Kollat lite på deras hemsida, verkar seriösa...

Dom ringer ALDRIG tillbaka!!
Men deras meckar kompenserar för det när man är där..

Köpte min ST3:a där för ett par veckor sedan..

Mc Kompaniet som näms ovan flera ggr har ja bara bra erfarenheter av även om ja nu inte har köpt en sprillans hoj där!

MC-handlaren har högsäsong just nu och jag kan lova fler än en "potentiell kund" ringer i samma ärende och inget blir av de affärerna.

Jag försvarar aldrig ruttet beteende, men man bör ha i åtanke att handlaren har det understundom/ofta mycket stressigt under sommaren.

Som kund anser man nog att man är en speciell kund som skall lägga ut "si och så mycket pengar" medan man för handlaren är en i mängden av folk som ser ut att vara och verkar intresserad.

Det är också en stor skillnad mellan att vara "telefonkund" och att vara på plats, åtminstone enligt min erfarenhet och bedömning.
Hur agerar mot de tretton som ringer på din annons kontra de som verkligen är på plats?

Fast jag måste tillägga att jag har förståelse för båda lägrena; både de som ringer/besöker butiken och de som jobbar där.

Skulle de som jobbar i butiken slippa ex. svara på frågor kunden själv kunnat söka om han var intresserad [Se bara svar på olika forum: "-SÖK!"] och de som kommer in för att snacka av sig lite med hojsäljarna och personalen skulle de verkliga kunderna få vansinnigt bra service. ALL personal "tar slut" förr eller senare. Oavsett bransch.

/Henning!

Fick bra bemötande på telefon av mc guiden i vetlanda.Han ringde upp efter 5 min när han hade räknat ut vad jag skulle få lägga emellan.Så man åkte dom 45 milen för o byta till gixxern..:tummenupp för det bemötandet..

Alla pratar om högsesong... när jag ville köpa ett par lindstrandsbyxor för nån vecka sa sen sade 3st olika handlare i skånetrakten att de var slut och inte skulle komma in igen pga. lågsesong :confused: Förklara det, någon!

Kuben skrev:
2345170 Fick bra bemötande på telefon av mc guiden i vetlanda.Han ringde upp efter 5 min när han hade räknat ut vad jag skulle få lägga emellan.Så man åkte dom 45 milen för o byta till gixxern..:tummenupp för det bemötandet..

Det är klart, det finns en faktor till: Tidpunkten du ringer!
Ringer du mellan 12-14 är det luncher och sånt och då kan bemanningen vara lägre och servicegraden sjunka. Detta samtidigt som "alla" ringer då DE har lunch just då.
Där får man ju välja mellan pest eller kolera. Lunchstängd MC-butik och INGEN service mellan 12-13 eller öppet under lunchen och lägre servicegrad.

Ringer du hojförsäljningen 10:05 får du (efter egen erfarenhet) bästa service medan reservdelar har högstress 10-15. Att ringa "fem i sex" är minst sagt hyggligt ostrategiskt om man vill ha bra hjälp.

/H!

Nexor skrev:
2345183 Alla pratar om högsesong... när jag ville köpa ett par lindstrandsbyxor för nån vecka sa sen sade 3st olika handlare i skånetrakten att de var slut och inte skulle komma in igen pga. lågsesong :confused: Förklara det, någon!
Högsäsong för MC-handlarna är från MC-mässan På två hjul i Januari tills semestrarna i Juli börjar. Sedan är det avklingande till lågsäsong då alla årsmodellsbundna produkter som kläder och hojar skall säljas ut. Mest rush är det nog från mars till och med maj lite beroende på vart i landet man är.

Det känns alltid jäkligt trist om de inte orkar höra av sig när man tänker lägga X antal tiotusenlappar i deras butik!

Bike Trollhättan och Oves motor i Olofström har varit mycket duktiga på att ta hand om mina frågor och ringa/maila tillbaks, även när det gällde inbyte. De handlare som inte hört av sig har jag helt enkelt inte brytt mig om att göra affärer med.

Nu har jag köpt hoj tre gånger i Sverige och jag har suttit och väntat på butiker som skulle ringa tillbaka... Eller inte ens fått ett svar efter att jag skickat in ett intresseanmälan via nätet!

Två gånger har jag nu handlat hos Two Wheels i Umeå just för att de verkar mycket mer intresserade av att säljer hojar en någon närmare butik. :tummenupp

Jag brukar tänker så här: om det är svårt att få hjälp innan man ens köpt hojen hur kommer det att vara om man får problem med hojen efter köpet - eftersom då har säljaren fått sina $$$)?!

PMR skrev:
2345738 Det känns alltid jäkligt trist om de inte orkar höra av sig när man tänker lägga X antal tiotusenlappar i deras butik!

Du är en helt vanlig kund i raden av kunder.
Jag förstår din känsla. Oftast handlar nog detta om att det är "rätt tillfälle" man hör av sig. Det finns ju inget självändamål för handlare att ignorera sina kunder. Det är ju ändå kunderna man lever på.

PMR skrev:
De handlare som inte hört av sig har jag helt enkelt inte brytt mig om att göra affärer med.

I detta fall är det nog de som inte brytt sig göra affär med dig! ;)

hass skrev:
2345856 Nu har jag köpt hoj tre gånger i Sverige och jag har suttit och väntat på butiker som skulle ringa tillbaka... Eller inte ens fått ett svar efter att jag skickat in ett intresseanmälan via nätet!

DET är slappt! Det må jag säga!

hass skrev:
Två gånger har jag nu handlat hos Two Wheels i Umeå just för att de verkar mycket mer intresserade av att säljer hojar en någon närmare butik. :tummenupp

Jag brukar tänker så här: om det är svårt att få hjälp innan man ens köpt hojen hur kommer det att vara om man får problem med hojen efter köpet - eftersom då har säljaren fått sina $$$)?!

Det kan kanske vara att "mindre städer" (Ursäkta mig där de som tar illa vid sig) har mindre belastning...

Samtidigt menar någon annan i tråden att han skitit i sin lokale handlare och vänt sig till handlarna i Stockholm för att DE skulle vara bättre.
Jag tror ändå det handlar om att "ha ringt i fel tillfälle".

Själv kan jag ju säga att ju ordkortare kunden gör sig desto lättare blir det att ta hand om denne.

Min vardag på jobbet är lite som jobbet att sitta och läsa anställningsansökningar, om ni förstår hur jag menar. De som kommer till kärnpunkten utan att "förklara bakomliggande orsakerna till varför de nu vill ditt och datt" och inte inledningsvis tagit musten ur mitt engagemang också FÅR en bättre och snabbare service.
Tyvärr är det så... Men så snart den ene lagt på kommer nästa. Och nästa. Och nästa.
Det är ändå inte så att man VILL vara kort och otrevlig, man tappar bara engagemanget.

/H

Last edited:
-PLM- skrev:
2343846 Samma sak när jag skulle köpa bil, de hörde inte av sig så då kan de glömma att jag köper där.

Jag brukar tala om för vederbörande att de missat en affär.

På tal om det så har jag glömt att ringa till en känd BMW-handlare i Malmö. Säljaren där skulle återkomma till mig om ett mellanpris på hoj. Det var en vecka sedan nu. Åh.. jag skiter i att ringa, han vet ju att han inte ringt tillbaka. Men det vet ju å andra sidan inte hans chef.. hmmm.... nä jag gitter inte. Har hänt mig ett flertal ggr.

Och nu kom jag på en till. Härom dagen skickade jag ett mail till en mc-handlare i nv Skåne och undrade över ett mellanpris på en hoj som de har ute på blocket. Säljaren mailade tillbaka och skrev att JAG skulle ringa.

Den typen av säljare säljer aldrig något till mig i alla fall.

Om någon säljare känner igen sig nu så vill jag bara passa på att önska denne god lycka i fortsättningen :D

El Garto skrev:
Och nu kom jag på en till. Härom dagen skickade jag ett mail till en mc-handlare i nv Skåne och undrade över ett mellanpris på en hoj som de har ute på blocket. Säljaren mailade tillbaka och skrev att JAG skulle ringa.

Om någon säljare känner igen sig nu så vill jag bara passa på att önska denne god lycka i fortsättningen :D

Mellanpris? Då menar du mellanskillnaden på en hoj du har och en han hade? Du ville byta in din hoj?

Det är OMÖJLIGT att ge annat än ens ett c:a-pris per telefon efter frågor om ditt o datt. Och om han ger ett kan man hoppa upp och sätta sig på att kunden sedan FÖRVÄNTAR sig handlaren står för det oavsett hur hans hoj är beskaffad.

Jag känner igen mig, inte i affären som sådan men, som fenomen.
Ringer nån och vill ha en prisuppgift på mellanskillnad MÅSTE jag se hans hoj först.
Man KAN och VÅGAR inte lämna ens ungefärliga uppgifter på telefon då det finns minsta risk för att kunden skall ta det för "affär".

Då kan det lätt bli såhär:
http://www.bike.se/forum/thread.php?t=53393
Uthängd på forum för att man "lovat" nåt.

Så är det. Tyvärr.

/Henning!

Last edited:
allt är relativt.
vi gjorde upp många affärer på telefon MEN då visste vi förutsättningarna till 100%.
tex vi hade sålt hojjen från början och nu hade den gått 150 mil...

det är ultra viktigt att man stämmer av med kunden och förklarar för honom hur det ligger till och sedan innan man lägger på så uppsummerar man
tyup
ok nu är vi överens om detta och detta om detta och detta uppfyllerkraven
och sedan skriver man upp allt.

detta kan även gå fel.

det är inte lätt att vara mc/bil handlare i dag.

många tror att man har typ 50 marginal på hojjarna
och en vanlig fråga är
men varför måste du tjåna pengar på min hoj. det räcker ju med alla andra.

bike i trollhättan ska du passa dej för sämre kundservice finns inte mc-kompaniet är fan så mycket bättre dom ringer när dinna grejer kommer hem osv skitbra alltså

Tror

-PLM- skrev:
2343846 Samma sak när jag skulle köpa bil, de hörde inte av sig så då kan de glömma att jag köper där.

Det är deras sett att köra på spela nocalant och få en in i deras fälla. Vad dom ej fatta är att en del människor vill ha raka o klara besked.

El Garto skrev:
2346523 Jag brukar tala om för vederbörande att de missat en affär.

På tal om det så har jag glömt att ringa till en känd BMW-handlare i Malmö. Säljaren där skulle återkomma till mig om ett mellanpris på hoj. Det var en vecka sedan nu. Åh.. jag skiter i att ringa, han vet ju att han inte ringt tillbaka. Men det vet ju å andra sidan inte hans chef.. hmmm.... nä jag gitter inte. Har hänt mig ett flertal ggr.

När någon lämnar en intresseanmälan via nätet så vill man helst undvika att ringa till denna eftersom man får ett mail av bytbil.com som säger att denna är intresserad av en bil/hoj man har i lager. Sedan när man väl ringer upp denna personen så har denna potentiella kund nästan alltid glömt vad det var för bil/hoj han lämnat intresseanmälan på och väldigt sällan leder det till affär.

Därför brukar man helst vilja att en kund ringer själv in till firman för detta visar att dennaverkligen är intresserad av objektet.

Måste tillägga att jag oftast brukar ringa upp de som lämnar intresseanmälan genom internet eller skicka mail och fråga vad de vill veta om objektet, men ärligt talat så tar jag dem inte seriöst.:rolleyes:

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman