MC butikers öppettider?!

Det måste vara ett geografiskt fenomen, skapat av människotypen, men troligen helt rimligt.
Jag har aldrig varit med om detta...alltså aldrig i hela mitt liv!
Det som inte finns på hyllan hos handlaren, det fixar dom, och man har det inom några dagar.
Förskott är aldrig omnämnt, däremot rabatt.
Så...vi skapar väl det samhälle som måste dimensioneras för alla individtyper...
Jag har fått betala förskott på Yamaha Center ( och andra mc handlare ) i tio år typ. Och sen vänta 7-10 dagar. Så jag bidrar sedan länge till deras undergång.

Yamahas lager ligger i Nederländerna.
Bägge tar en vecka. Senast åtta dagar.

Så det går fortare för er att få hem delar från Yamahas europeiska centrallager än det gör för oss i Stockholm?

Din handlare måste göra något fel, eller så får du inte sanningen…?

Varje gång jag beställer något genom Yamahacenter Luleå så tar frakten från Amsterdam 1-2 dagar beroende på vilken tid på dagen jag själv lägger ordern. Alltid med DHL Express via direktflyg, det står liksom på kartongen. Men det kanske inte går några fraktflyg från Amsterdam till fjuttställen som Stockholm…?

Och krav på förskottsbetalning…??? Det har jag aldrig någonsin råkat ut för. Varken i norra eller södra Sverige. Jag har i och för sig inte handlat i någon butik söder om Svartöstan under de senaste fem-sex åren. Men ifall förskottsbetalning har blivit någon slags standard i Hufvudstadsområdet så säger det fortarande mer om den genomsnittlige kundens beteende än om butiken. Har moralen verkligen sjunkit så lågt att man beställer delar som man sedan inte hämtar…?

Som om det inte vore nog med att butikerna förväntas agera provhytt åt FC Moto…

Din handlare måste göra något fel, eller så får du inte sanningen…?

Varje gång jag beställer något genom Yamahacenter Luleå så tar frakten från Amsterdam 1-2 dagar beroende på vilken tid på dagen jag själv lägger ordern. Alltid med DHL Express via direktflyg, det står liksom på kartongen. Men det kanske inte går några fraktflyg från Amsterdam till fjuttställen som Stockholm…?

Och krav på förskottsbetalning…??? Det har jag aldrig någonsin råkat ut för. Varken i norra eller södra Sverige. Jag har i och för sig inte handlat i någon butik söder om Svartöstan under de senaste fem-sex åren. Men ifall förskottsbetalning har blivit någon slags standard i Hufvudstadsområdet så säger det fortarande mer om den genomsnittlige kundens beteende än om butiken. Har moralen verkligen sjunkit så lågt att man beställer delar som man sedan inte hämtar…?

Som om det inte vore nog med att butikerna förväntas agera provhytt åt FC Moto…
Så det är kundernas fel att vi måste betala i förskott och vänta med mössan i hand? Skärp dig

Så det är kundernas fel att vi måste betala i förskott och vänta med mössan i hand? Skärp dig

Som sagt, jag har aldrig råkat ut för något sådant och detta gäller ett flertal butiker över hela Norrbotten. Men om din butik kräver förskottsbetalning så finns det nog goda orsaker, för mig veterligen kommer fakturan från Yamaha till dem inte förrän några veckor efter att paketet har levererats.

På en vecka åker man ju från Luleå till Amsterdam och tillbaka och hämtar delarna själv. Med elbil, bajsstopp och hela surven.

Men Stockholm ligger väl lite avsides och de använder väl dessutom lådcyklar för att leverera reservdelar dit. :va

EDIT: Räknade lite på det och när jag sedan kollade Google Maps så stämmer det. Det går alltså fortare att cykla med lådcykel och hämta delar än att frakta dem med stockholmstider på frakten.

006494b92f00510752bbc9d43035459c.jpg

Med vänlig hälsning,

Som sagt, jag har aldrig råkat ut för något sådant och detta gäller ett flertal butiker över hela Norrbotten. Men om din butik kräver förskottsbetalning så finns det nog goda orsaker, för mig veterligen kommer fakturan från Yamaha till dem inte förrän några veckor efter att paketet har levererats.
Jag har aldrig ifrågasatt dina upplevelser, du däremot får ta in hur det funkar på Yamaha Center i huvudstan, där man inte har sin tremänning på andra sidan disken.

Oavsett anledning, det är värdelöst och gör att man tappar sugen på att ”stötta lokalt”.

Jag köpte en ovanlig mc i Sundsvall, en TW200 och han hade beställt plast och andra delar på sin lokala maskinreparatörfirma!! Det tyckte jag var udda och jävligt coolt. Men så funkar det inte här.

Kanske det. Det finns olika människotyper här där jag bor.
Jag har handlat delar och tillbehör i många år. Förr fanns allt hemma hos generalagenterna. I värsta fall hade något tagit slut men då var det redan beställt eller så beställde de åt mig.
Lelles två butiker hade väl bara det man såg från disken. Alltid beställa. Roffes som var asstora på tillbehör hade allt hemma vad jag minns. 1975-9*. Minns inte när de sålde. Kö ut på gatan på våren.

Aldrig förskott förr. Det fanns sedan hemma som utlovat. Aldrig att någon ringde hem. Sen kom sms. Vi smsar när vi fått hem grejerna. Jag väntar på sms från två butiker. Det är 16-18 år sedan.

Firman jag handlar av numera tar inte förskott och han ringer när delarna kommit. Kawasakis lager ligger i… Sverige?
Yamahas lager ligger i Nederländerna.
Bägge tar en vecka. Senast åtta dagar.

Så det går fortare för er att få hem delar från Yamahas europeiska centrallager än det gör för oss i Stockholm?

XL moto hade stora problem med att folk beställde flera storlekar på ställ och hjälmar och köpte det som passade. Resten fick butiken skicka tillbaka. Det gillade inte XL moto men folk vill ju prova före köp. Fri frakt över 1000:- Nu är butiken stängd sedan några år.
Jag brukade hämta mina grejer jag beställt där. Fraktfritt till butik. Sedan betalade jag med kort. Det slutade dom med och tvingade alla att gå via Klarna. Då slutade jag handla där.

Handelsboden har en butik utanför stan. Där handlar jag. Å jag brukar få rabatt.
Ibland frågar jag i en annan reservdelsbutik och då får jag rabatt. Ibland frågar jag inte. En annan mc-relaterad butik där jag varit kund läänge har jag också rabatt.
Det är lite old school att ge rabatt till gamla trogna kunder. Så jobbar inte stora företag precis.

Nu har jag inga kompisar som handlar i mc-butiker av något slag alls så jag vet inte hur andra människotyper gör. 🙂 Men prova i butik och köp på nätet har man ju läst några gånger.

Har man många fordon så gör inte en veckas väntetid så mycket.
Det bisarraste jag varit med om i kategorin "prova i butik beställ på webben" är ändå MC-boden. Jag behövde ny hjälm förra året och knallade dit på lunchen. Provar hjälmar och slutar med att jag tycker att en ger bäst pris-prestanda. Frågar om de kan göra något på priset och får följande svar.
"Nej, men om du beställer den från vår onlinebutik så kostar den Kalle pengar mindre"

Jag minns inte vad "Kalle" var nu, men de har alltså en webshop där de har lägre priser än i butik. Klart oväntat-

Lunchstängt mellan 12-13, hur tänker man då?
Smidigt att kunna handla på lunchen.
Större MC-butik i Östergötland

Jag har aldrig ifrågasatt dina upplevelser, du däremot får ta in hur det funkar på Yamaha Center i huvudstan, där man inte har sin tremänning på andra sidan disken.

Det vore intressant om någon av er kan fråga varför man kräver förskottsbetalning när så inte är fallet på alla Yamahacenter. Och vad fan de håller på med om paket från Amsterdam tar mer än en vecka.

Jag kom dessutom på att jag har flera kollegor som brukar handla på Yamahacenter Västerås. Har aldrig hört att någon av dem behövt betala i förskott och minst en av dem har beställt en herrans massa dyra grejer till en sådan där XSR GP.

Det vore intressant om någon av er kan fråga varför man kräver förskottsbetalning när så inte är fallet på alla Yamahacenter. Och vad fan de håller på med om paket från Amsterdam tar mer än en vecka.

Jag kom dessutom på att jag har flera kollegor som brukar handla på Yamahacenter Västerås. Har aldrig hört att någon av dem behövt betala i förskott och minst en av dem har beställt en herrans massa dyra grejer till en sådan där XSR GP.
Det _kan_ ju till och med vara så, att endast vissa kunder behöver betala i förskott...

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025