MC butikers öppettider?!

Rätt enkelt.. Säljer du inte mat eller brännvin så är det rätt lite folk i farten efter kl 16 på fredagar.

Låter inte som du varit inne i en mc butik på lördagar låter det som. Speciellt på våren då folk färdas flera mil för att spendera 1 timme med testa skinnställ o klämma på prylar. Oftast blir det en liten grej att man samlar ett gäng kompisar och åker tillsammans. Kika på hojgrejer och donken på det ;) Detta är inget vi brukar gör på en mån-fre iallfall då alla är upptagna med eget...barn, träning och allt annat som måste skötas under veckodagarna.
Sen har ju inte alla så glassigt som en här skrev att det är ju bara att åka in till butiken när man är mellan kunder eller på lunchen. Tror att de flesta inte har den möjligheten

Last edited:
Iallafall..vore jag i deras kläder skulle jag testa o ha öppet hela lördagen samt söndagen från april-juni.

Men men..jag kan ha fel ;) Då ändrar man tillbaka.

Handlarna tror väl inte det är värt att ha öppet för att vi skall kunna gå och klämma på den senaste Hyndan även på söndagar... och dom vågar inte anställa billig söndagspersonal som ICA brukar göra.

Men så är ICA f-n så mycket lönsammare också.

För inte går det väl att hitta motiverade och kunniga tjugoåringar som skulle vilja jobba helg som mc-säljare..:va

Har du sett Handels-avtalet? Ica får betala rejält med pengar för att ha en outbildad 19-åring sittandes i kassan.

Jag tror inte det är så mycket drag på helgerna ändå i butikerna, men visst, jag älskar service och hade gärna sett mer öppettider på helgerna hos min mc-nasare. Men på helgen vill man ju i regel köra?

Vad som varit ännu mera intressant för mig och för en stor del av oss 8-17 knegare, hade varit en timme längre på vardagskvällen.

Håller med. Helgöppet funkar kanske på typ Lelles och MC-varuhuset, hos normalstora handlare är det förlustaffär så det ekar...

Däremot att skjuta tiderna så att de hade öppet till 19 eller så. Sjukt irriterande när det ibland kan ta en vecka innan man kan komma loss för att åka 45 min och hinna va framme före fem eller sex.

Men men, det är sverige vi pratar om.

Iallafall..vore jag i deras kläder skulle jag testa o ha öppet hela lördagen samt söndagen från april-juni.

Men men..jag kan ha fel ;) Då ändrar man tillbaka.
Du tror att dom har likvida medel i ryggen så att dom kan chansa med dom extra-utgifterna i ett halvår, bara sådär? Hellre mc-handlare med snävare öppettider än konkade mc-handlare. Sen kan du ju fundera på varför all mat är dyrare på Statoil, som har nästan 24/7-öppet än på Ica-butiken...

Sälj trampcykeln (Crescent gör mig veterligen bara såna), köp en hoj och inse att du hellre är ute och kör på helgerna än springer i affärer ;)

Om någon kunde starta en vettig hemsida i Sverige där man kan beställa hem reservdelar helt själv, vilken tid på dygnet som helst, utan att behöva ringa någon sömnig snubbe som svarar efter 10 minuters väntande, det hade varit något.

Lelles är den enda som har en någorlunda fungerande sida men när varenda del är billigare, snabbare leverans SAMT att fraktkostnaden är HÄLFTEN så dyr från UK jämfört med Uppsala till Nacka så börjar man ju ledsna.

Det finns dessutom värre ställen på jorden. I Perth i Australien så har dom en lag som skyddar småhandlare från stora elaka koncerner så ALLA måste stänga 17, samtidigt som alla kontor och myndigheter stänger men "late night shopping" på torsdagar. Där har vi ett ännu värre system. :dummer

Tycker ni är många som tänker helt fel. Varför kan bilhallarna bli fulla på helgerna både lördag och söndag? Många säljare jobbar på provision där de säljer hojjar så kostnaden för att ha öppet söndag behöver inte bli hög tvärt om.

Du tror att dom har likvida medel i ryggen så att dom kan chansa med dom extra-utgifterna i ett halvår, bara sådär? Hellre mc-handlare med snävare öppettider än konkade mc-handlare. Sen kan du ju fundera på varför all mat är dyrare på Statoil, som har nästan 24/7-öppet än på Ica-butiken...

Sälj trampcykeln (Crescent gör mig veterligen bara såna), köp en hoj och inse att du hellre är ute och kör på helgerna än springer i affärer ;)

När blev 3 månader ett halvår..har jag missat nått ;)

Sen har jag nyligen köpt en K7:a...o ville HA delar idag...därav tråden =)

När blev 3 månader ett halvår..har jag missat nått ;)

Sen har jag nyligen köpt en K7:a...o ville HA delar idag...därav tråden =)
Min MC-säsong är då 6 månader, minst.

Du har alltså köpt en Suzuki av 2007 års modell, en C800 eller en AN400 kanske eftersom du inte vågar skriva ut modellen? ;)

Snart startar "någon" en tråd om varför alla MC-handlare är så dyra, när allt är så billigt på nätet :rolleyes:

Jag var nyligen på Pågens bageri i Malmö, och de berättade att de testade att köra ut färskt bröd på Söndagar fast ingen köpte så de slutade.

Varför skulle en människa 2012 vilja ha färskt bröd 6 av sju dagar, tänkte de men det sprack ju som sagt.

I Polen är jättemånga stora affärer och varuhus öppna dygnet runt, även i mindre städer.

Jag glömde vart jag ville komma men jag tror att folk handlar dåligt med mc grejer på söndagar, iaf i fysiska butiker, för det finns några riktigt bra internetshoppar att välja också.

Min MC-säsong är då 6 månader, minst.

Du har alltså köpt en Suzuki av 2007 års modell, en C800 eller en AN400 kanske eftersom du inte vågar skriva ut modellen? ;)

Snart startar "någon" en tråd om varför alla MC-handlare är så dyra, när allt är så billigt på nätet :rolleyes:

Då är jag med..trodde du påpeka "mina" april-juni. Jaja..men tanken var att de skulle hade öppet när trycket är som värst..just dom månaderna.

Haha..närrå..skriv fel till o med..en k8, Gsxr1000 -08. . O jag behövde maaaaassa saker just idag eftersom jag köpte den igår ;)

skiljer fan inte mkt i priser mellan de två men fortsätt du å handla hos ica, sveriges dyraste dagligvaruhandel, undrar om ica och statoil har kartellbildning:rofl

skiljer fan inte mkt i priser mellan de två men fortsätt du å handla hos ica, sveriges dyraste dagligvaruhandel, undrar om ica och statoil har kartellbildning:rofl

Tar väl mellanmjölk som exempel, det kostar väl typ 13-15 kr på Statoil och runt 7-9 kr på ICA? Det blir ju en del efter att tag med såna skillnader.

Låter inte som du varit inne i en mc butik på lördagar låter det som. Speciellt på våren då folk färdas flera mil för att spendera 1 timme med testa skinnställ o klämma på prylar. Oftast blir det en liten grej att man samlar ett gäng kompisar och åker tillsammans. Kika på hojgrejer och donken på det ;) Detta är inget vi brukar gör på en mån-fre iallfall då alla är upptagna med eget...barn, träning och allt annat som måste skötas under veckodagarna.
Sen har ju inte alla så glassigt som en här skrev att det är ju bara att åka in till butiken när man är mellan kunder eller på lunchen. Tror att de flesta inte har den möjligheten

MC? Nej.. Jobbar dock i butik

Är mest seniorer med stort S som är ute på morgnarna.. Vanligt folk brukar droppa in på eftermiddagen.

Hursomhelst. . Bara för att folk ute å nöjesåker och fönstershoppar betyder inte att man får några intäkter.

Kostar att ha öppet.. Och hålla stängt måndagar??! Är herrn onykter? Då man får in mest reparationer och det säljs mest reservdelar efter helgens åkning..

Att det tar 10minuter innan någon svarar? Kan vara så ibland.. Jag är ju så totalt dum i huvet att har jag någon som jag betjänar i butiken så svarar jag inte i telefon medan utan när jag är klar. Blir själv sur när jag råkar ut för detta.

Har folk orkat masa sig till lokalen så brukar det betyda att de vill handla något .. Sedan den som ringer runt till 18 olika företag för att kolla priset på en punka får la ringa en gång till om jag inte hinner svara..

Sedan finns det ju dem som bara är lata med :|

Sedan prissättning kontra utlandet.. Kan sammanfatta med en liten smiley.. :huvet

Inte så man vill ha årsvinsten på en fotpinne men man måste som liksom få det att gå runt.. Om man nu inte har det som hobby..

Men phileee kan sitta på post på söndag mellan 12 och 15 medans folk fönstershoppar och skäller på han att det är minsann _mycket_ billigare på www.craplakistan.bikes.yallayalla.bad :)

Själv ska jag softa hemma så jag orkar med kommande vecka ..

Tar väl mellanmjölk som exempel, det kostar väl typ 13-15 kr på Statoil och runt 7-9 kr på ICA? Det blir ju en del efter att tag med såna skillnader.

då handlar du mycket mjölk på ica dår´a:huvet

Last edited:
De som driver mc butiker klagar på att det är kort högsäsong i sverige, vinsterna är inte bra räknat på ett helt år enligt dem. O dels lite pga detta är priset lite högre än resten av europa på delar etc.
De har minimal personal på verkstäderna så väntetiderna blir månadslånga.

MEN ändå fan har de stängt på söndagar?? Det är för mig ofattbart.
Att de har mage att klaga på kort högsäsong för att sedan ha stängt 75% (de flesta stänger ju redan 14.00 på lör) av tiden då nästan alla är lediga..på HELGER!

Stäng måndag o tisdag istället, och ha öppet hela lördagen o söndagen då FOLK verkligen känner att de kan traska runt i lugn o ro. Istället för att stressa som ett as efter jobbet för att hinna komma dit innan stängningsdags.
Visst kanske det är krångligt att hitta personal som vill jobba helger men det är inte omöjligt. Stäng så pass många dagar mellan månd-fre ni behöver för att kompensera den lite högre timpengen ni ger för att de ska jobba helger.

Du verkar kunna en del om det här. Instämmer med många här om att du borde öppna eget. Vi som jobbar i branschen vet att det du tror inte fungerar. Du kan inte bygga en verksamhet på en massa tillfälligt anställda snorisar. När du kommer till butiken vill du handla av kunnigt folk. En bra MChandlare är den med långvarigt anställda. Så bildar man ett bra och kunnigt team.
Dessutom är vi bara människor, precis som du. Majoriteten av oss älskar förstås motorcykelåkning och ingen vill spendera sommaren på jobbet. Det offras redan ordentligt av de flesta i den här branschen så här års.
Istället vill jag bara påminna alla MCägare att det finns ett helt halvår med tid att ägna sig åt förberedelser inför sommaren som man helst använder till att åka på.

Det är många ggr jag behövt nåt men butikerna är stängda så man har surt satt sig framför ebay och beställt det, kommer ju ändå inte loss från jobbet i tid så väntetiden att komma loss från jobbet känns obefintlig så skönare när grejerna kommer fram till dörren och dessutom billigare :D

Back