"Mc 20 gånger farligare än bil"

  • Thread starter Thread starter jP
  • Start date Start date
Som olyckan nu i helgen när en bil gjorde en vänstersväng och MC kom i motsatriktning och körde in i bilen..
Är det en MC eller en bil olycka? Vems försäkringsbolag ska ta hand om kostnaden?
I mitt tycke är det en bilolycka då jag iaf tycker bilen gjorde fel även fast polisen inte tycker det.


// Linus


Vad Polisen tycker är nog inte så intressant egentligen. Deras jobb är att utreda huruvida brott föreligger "enlig Svensk lag". Dom har inga som helst befogenheter till att dömma någon. Domstolen dömmer.

Försäkringsbolget kan ha en annan tolkning ang. ersättningen.
 
Enligt en nyhet på Bikes löp så ska det annars vara "Säkrare att köra MC än att rida"
Det betvivlar jag inte en sekund.
Men det finns (minst) en väldigt tydlig anledning till det. Hojen gör exakt det du säger åt den, varken mer eller mindre. Du styr m.a.o. i princip helt över ditt eget öde. Så är det inte med en häst.:näsblod
Oturligt nog, för skaderisken, så har vi två hojar och två hästar i hushållet...:tungan
 
Men i DN-artikeln citeras ju också Galne dansken som säger:

- Om man inte räknar körsträcka utan antalet trafikanter innebär mc samma risk som bil. Vi är dessutom den trafikantgrupp som reducerat sina olyckor mest de senaste åren.

Fast det står ju såklart inte i rubriken..
 
Man blir ju så less... :mad:
Nu vet vi ju anledningen till att Vägverket drog in sitt bidrag till SMC.
Dom räknar ju kallt med att ingen ska ha råd att köra hoj i framtiden.:6surkart
det är ju billigare än att utbilda folk..
 
"- Men gudskelov är motorcyklar inget som yngre har råd att ha i dag."
Ja, det är ju "gudskelov" tur att folk i min ålder inte har råd med motorcykelåkande! Vi utsätter ju vår egen hälsa (och ekonomi) för något helt livsfarligt! Nej jag ska då sluta upp med domhär dumheterna, schack är dagens melodi! :yoparty
 
Men i DN-artikeln citeras ju också Galne dansken som säger:

- Om man inte räknar körsträcka utan antalet trafikanter innebär mc samma risk som bil. Vi är dessutom den trafikantgrupp som reducerat sina olyckor mest de senaste åren.

Fast det står ju såklart inte i rubriken..
Det argumentet är inte helt självklart att skylta med. Det kan nämligen innebära att medan en bilist behöver (ex.vis) 100.000 km på sig för att bli inblandad i en olycka så hinner en hojåkare med samma sak redan efter (ex.vis) 1.000 km... Att bortse från körsträcka i statistiken är att som hojåkare skjuta sig själv i foten.
 
samtidigt är de inte bra för miljön vad gäller all skit en vulkan spyr ut. det blir en väldigt svidande miljöskatt också. det ska kosta att vara/ha en vulkan minsann!

Yepp, och om du äger en vulkan på island så får du skaka galler för att du har bedrivit omoralisk skatteplanering.
 
må så vara men de är inte så många unga som åker hoj om du tänker efter.

Jag har tre stycken och är student. Anledningen till att det inte är fler unga som kör tror jag är att alla påstår att det är så förbaskat dyrt att äga hoj.
 
Det argumentet är inte helt självklart att skylta med. Det kan nämligen innebära att medan en bilist behöver (ex.vis) 100.000 km på sig för att bli inblandad i en olycka så hinner en hojåkare med samma sak redan efter (ex.vis) 1.000 km... Att bortse från körsträcka i statistiken är att som hojåkare skjuta sig själv i foten.

Okej, jag kör ca 100 gånger längre med min bil än med min motorcykel. Så om jag har 1 olycka med motorcykeln och 1 olycka med bilen. Då är motorcykeln 100 gånger farligare, och "JA" jag dog vid bägge olyckorna. Bilolyckan var p.g.a. av att jag pratade i mobilen och såg inte den vänstersvängande lastbilen och när jag körde motorcykel så var det en vänstersvängande bil, istället för lastbil.
 
Det argumentet är inte helt självklart att skylta med. Det kan nämligen innebära att medan en bilist behöver (ex.vis) 100.000 km på sig för att bli inblandad i en olycka så hinner en hojåkare med samma sak redan efter (ex.vis) 1.000 km... Att bortse från körsträcka i statistiken är att som hojåkare skjuta sig själv i foten.

Du har iofs rätt i att körsträckan spelar roll.. Det jag hade i bakhuvudet när jag skrev inlägget var att i DN-rubriken står "Det är nära tjugo gånger så hög risk att dö på motorcykel som i bil", utan att någonstans i artikeln definiera hur den risken beräknades.

Min poäng är att man kan bevisa mycket med statistik.

Speciellt i det här fallet när VV (åtminstone den där Thomas som nämns i artikeln) verkar ta den [påstått] skyhöga risken för MC-åkare som ett axiom som rättfärdigar de här försäkringspremiehöjningarna det har talats om det senaste året.

Det handlar ju också om argumentation, retorik och opinionsbildning. Allt är väl inte helt beslutat än, såvitt jag vet.


[Och för att undvika missförstånd: Ja, jag anser att det är högre risk att åka MC än att åka bil. Och det finns massor av faktorer som pekar på det, att vi sitter oskyddade är ju en av de större. Kvalitativt är det riskfyllt att åka MC. Men om man ska göra en kvantitativ bedömning av exakt hur mycket högre risk det är att åka MC jämfört med bil krävs det någon sorts motivering, dvs uträkning. Särskilt i det här fallet då den högre risken används som rättfärdigande att höja kostnaden för MC-åkandet, och dessutom ses höjningen som önskvärd.]
 
Last edited:
Jag har inte läst vad som står i tidningen och kommer troligtvis inte att göra det heller för att de skriver så mycket skit.

Är det ingen som tycker att det ändå är bra att det skrivs något om mc för då kanske era bittra fiender (bilisterna) hajjar till och blir påminda om att mc-säsongen faktiskt startat. Man brukar säga att all reklam är bra reklam även om det i detta fall uppfattas som negativ reklam. Vem vet, kanske räddar det något liv. Det var mitt första intryck när jag såg löpet på macken imorse.

/Bagarn

Oturligt nog, för skaderisken, så har vi två hojar och två hästar i hushållet...:tungan
Haha :D Så är det dessvärre eller ska man säga dessbättre för oss också :tummenupp
 
Last edited:
Bilister är fienden, jag har provat.. ;) Men visst är det bra om bilisterna blir påminda om tvåhjulingarna.
 
Statistik !

Hur många gånger större är dödsrisken om man från dessa 56 omkomna räknar bort de som var fulla/påtända samt de som inte ägde hojen de körde ?
 
Vafan är det här ... blir lack när jag hör sånthär vägvärket har väll fan inget o göra med mc åkande dem försöker ju döda oss genom och sanda vägar o vägarbeten utan markera med skyllt och vajeräcken så att vi verkligen ska bryta ryggen... hur sover dem om nätterna?



Känner likadant, om de skötte vägarna lite bättre så kanske det skulle bli några färre olyckor iaf,,jävla pappskallar:hördu

Hur många gånger större är dödsrisken om man från dessa 56 omkomna räknar bort de som var fulla/påtända samt de som inte ägde hojen de körde ?

ja det vore intressant och veta om de är med i statistiken, för är det så är ju hela skiten uppåt väggarna
 
Last edited:
Hmm, jag kör ca 1000mil med MC och 1000mil med bil varje år?!!
Bil har jag kört i 25år, hoj 9år.... Njae det är ändå inte rätt...
Borde krockat minst 2.8ggr med MC trots att jag aldrig krockat med bil.

Så här måste det vara!!
Så länge jag ger tusan i att krocka med bilen (noll ggr/år) så kan jag matematiskt sett inte krocka med mc heller, för 20*0=0 :D
 
http://www.vv.se/templates/Pressrelease____19321.aspx

" -Vi är oroliga för det stigande intresset för tvåhjuliga motorfordon. Det är en trafikantgrupp som har stora skaderisker eftersom de är helt oskyddade, säger Thomas Lekander"

Ja Thomas det måste vara något allvarligt fel på folk när intresset för motorcyklar ökat så kraftigt de senaste åren :rolleyes:

Thomas är förmodligen en sån där person som sitter bakom skrivbordet hela dagarna.:D

"- Vi hade säsongens första svåra olycka nu i helgen som var, men tyvärr lär det väl inte bli den sista, säger Thomas Lekander."

Och? händer det inte bilolyckor och andra olyckor varje dag? vilken värld lever Thomas i?



ja vad ylar han om


är det någon som har en mailadress till Thomas?


thomas.lekander@vv.se
 
Last edited:
Det är förbjudet enlig lag att könsdiskriminera prismässigt. Varför har ingen uppmärksammat fösäkringbolagen på det?
 
Last edited:
jag antar att du har rätt. så inte nog med att vulkaner bör förbjudas redan idag, frågan är om inte island bör 'försvinna' från jordens yta för all framtid, då det är en tillflyktsort för kriminella element.

jag har mejlat min lokala politiker om faran som finns för våra barn och miljön och föreslår att alla gör detsamma. nu.

Yepp, och om du äger en vulkan på island så får du skaka galler för att du har bedrivit omoralisk skatteplanering.
 
"- Men gudskelov är motorcyklar inget som yngre har råd att ha i dag." :D

Tänkte också slänga upp den här tråden men jag hittade din. Jag började köra en 80 kubikare när jag var 6 år! Därefter blev det fyrhjuling vid 14 års ålder. Idag är jag 16 och fyller 17 den 18 april. Har 125:a såsom ett tiotal av mina polare! Jäkla bullshit annons säger jag bara. Kvinnan som är med i annonsen verkar ju lika rädd som en nybörjare. Om hon ramlar omkull så är troligen hennes fel.

PS borde vi inte ge DN den där statistiken från bike med att det är 20 ggr farligare att rida häst än att åka motorcykel? Eller den statistiken kanske är för opartisk?


EDIT: Herregud kolla in deras webbfråga: "Är motorcyklister sämre trafikanter än bilister?" När jag kollade så var det 44% för ja.:mad:
 
Last edited:
ja det vore intressant och veta om de är med i statistiken, för är det så är ju hela skiten uppåt väggarna

Dom är säkerligen med i statestiken.
Saxat ut tråden om MC-OLA från -05 (är troligen ingen större skilnad)
  • Var femte är påverkad av något (Alkohol eller Droger)
  • 17% inget körkort
  • 55% ägde hojen
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top