"Mc 20 gånger farligare än bil"

  • Thread starter Thread starter jP
  • Start date Start date

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Det är dags att SMC börjar jobba lite proaktivt direkt mot media och föregår lobbygrupper och arga insändare angående motorcyklismen i Sverige.

"Mc 20 gånger farligare än bil"
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=635547

"På Vägverket ser man däremot inte alls positivt på svenskarnas mc-glädje.

- Vi är oroliga för det stigande intresset för tvåhjuliga motorfordon. Det är en trafikantgrupp som har stora skaderisker eftersom de är helt oskyddade, säger Thomas Lekander, trafiksäkerhetsanalytiker.

- Men gudskelov är motorcyklar inget som yngre har råd att ha i dag."
 
Last edited:
Haha
Damen i artikeln såg ut att vara konstant rädd så det beror säkerligen inte på motorcykeln.
 
"- Men jag är livrädd nästan hela tiden när jag kör, säger hon."

Hahaha.. jag känner igen det där, men det är för att framhjulet är åt helvtee för lätt!!!

Men en sak,om statistiken och "tjejförsäkringar". Såg siffror igår på att det under -06 var 56 dödsfall på mc, varav 8 eller 9 var med tjejer. Ser man på hur många mil tjejer kör i förhållande till killar, så verkar ju tjjer i mina ögon vara betydligt farligare i trafiken än killar!
 
"Men gudskelov är motorcyklar inget som yngre har råd att ha i dag"
Jajo.. Dom skulle bara veta..
 
"- Men gudskelov är motorcyklar inget som yngre har råd att ha i dag."

Tur att han är så insatt och kan ALLT om mc när han ska svara på dessa frågor....:rolleyes:
 
och det är 1000000 gånger farligare att ramla ned i en aktiv vulkan...

Det är dags att SMC börjar jobba lite proaktivt direkt mot media och föregår lobbygrupper och arga insändare angående motorcyklismen i Sverige.

"Mc 20 gånger farligare än bil"
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=635547

"På Vägverket ser man däremot inte alls positivt på svenskarnas mc-glädje.

- Vi är oroliga för det stigande intresset för tvåhjuliga motorfordon. Det är en trafikantgrupp som har stora skaderisker eftersom de är helt oskyddade, säger Thomas Lekander, trafiksäkerhetsanalytiker.

- Men gudskelov är motorcyklar inget som yngre har råd att ha i dag."
 
Ämne utan kontroll

2006 dog 431 personer i trafiken. Utav dessa var det 56 som åkte motorcykel. Men då är det ju 375 personer som dog utan att ha ens kört motorcykel. D.v.s. 87% av dödsolyckorna är inte relaterade till motorcyklar. Det dog totalt 50 fotgängare. Det dog 12 på moped. Det dog 24 på cyklister.

Men vänta nu. Hur f*n omkommer man som fotgängare. Singelolycka ?? Sprang rakt fram i högersvängen p.g.a. grus i kurvan som vv. inte orkat sopa bort.

Tänk om man skulle ange orsaken till dödsolyckorna i stället för hur den som dog fördades. D.v.s om en bil kör över en fotgängare och fotgängaren avlider. Då är det bilisten som är dödsorsaken och inte att någon var ute och gick.

Vi lägger ner miljarder i forskning mm. på våra kära fordon, vägnät, vägverket, mm. Men vi är ruskigt dåliga på att komma fram till varför olyckor sker. Om vi inte vet varför så kan vi inte heller styra utveckling optimalt. Det är då t.ex. korkade ideer som "vajjerräcken" uppstår.

Uppe på allt så kommer sedan den klassiska Svenska lösningen. Om vi belägger detta med en hög och dyr skatt (så att ingen eller ett fåtal har råd längre) så har vi åstadkommit två bra fördelar 1. inga flera olyckor 2. intäkter till statskassan.

självklart.

så det är en självklarhet att aktiva vulkaner bör förbjudas. tala med era lokala politiker om detta så att vi snart kan leva i en vulkanfri värld.


Nej, vi skulle ha en svidande punktskatt på fastigheter med vulkaner. För att dom skall bära sina egna kostnader. Vi lägger skatten på försäkringspremien på fastigheten. :tungan
 
Last edited:
" -Vi är oroliga för det stigande intresset för tvåhjuliga motorfordon. Det är en trafikantgrupp som har stora skaderisker eftersom de är helt oskyddade, säger Thomas Lekander"

Ja Thomas det måste vara något allvarligt fel på folk när intresset för motorcyklar ökat så kraftigt de senaste åren :rolleyes:

Thomas är förmodligen en sån där person som sitter bakom skrivbordet hela dagarna.:D

"- Vi hade säsongens första svåra olycka nu i helgen som var, men tyvärr lär det väl inte bli den sista, säger Thomas Lekander."

Och? händer det inte bilolyckor och andra olyckor varje dag? vilken värld lever Thomas i?

2006 dog 431 personer i trafiken. Utav dessa var det 56 som åkte motorcykel.

ja vad ylar han om


är det någon som har en mailadress till Thomas?
 
Last edited:
Vafan är det här ... blir lack när jag hör sånthär vägvärket har väll fan inget o göra med mc åkande dem försöker ju döda oss genom och sanda vägar o vägarbeten utan markera med skyllt och vajeräcken så att vi verkligen ska bryta ryggen... hur sover dem om nätterna?
 
samtidigt är de inte bra för miljön vad gäller all skit en vulkan spyr ut. det blir en väldigt svidande miljöskatt också. det ska kosta att vara/ha en vulkan minsann!

Nej, vi skulle ha en svidande punktskatt på fastigheter med vulkaner. För att dom skall bära sina egna kostnader. Vi lägger skatten på försäkringspremien på fastigheten. :tungan
 
Som olyckan nu i helgen när en bil gjorde en vänstersväng och MC kom i motsatriktning och körde in i bilen..
Är det en MC eller en bil olycka? Vems försäkringsbolag ska ta hand om kostnaden?
I mitt tycke är det en bilolycka då jag iaf tycker bilen gjorde fel även fast polisen inte tycker det.


// Linus
 
Enligt en nyhet på Bikes löp så ska det annars vara "Säkrare att köra MC än att rida" och "Enligt BBC:s program Inside Out löper dock ryttare 20 gånger större risk att råka ut för en allvarlig olycka". Fast det läser man sällan på DN.

http://bike.se/content/1742/
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top