Maxa satan på E6!

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/germany/5871271/Autobahn-crash-involves-259-cars.html

Ja det går ju jättebra i Tyskland..... Det här är ett av problemen som kan uppstå när någon kör på tok för fort.....

-"Scheisse.....!"

Sen med dom miljöaspekter som blir där fordon drar REJÄLT mycket mer soppa vid högre hastigheter, eco-driving på körskolor etc så är det nog bara att GLÖMMA att det blir fri hastighet på svenska vägar.

Den där typen av olyckor kan hända här i Sverige också. Så sent som för ett år sedan inträffade t ex olyckan på Tranarpsbron här i Skåne.

Personligen tror jag knappast att man kommer att införa fri fart i Sverige på överskådlig tid med det politiska klimat som råder. Om man vill att folk ska förbruka mindre bränsle borde man sänka hastigheten på motorvägarna till 90 km/h och vi såg ju hur det försöket gick. Idag ligger många och kör på gränsen till körkortsindragning i yttre filen på motorvägarna. Skulle tro att de som blir av med körkortet ofta kör i ett par km/h över.

Om man haft fri fart hade man kanske legat i 150- 160 km/h istället på glest trafikerade sträckor. När trafikintensiteten är hög går det knappat att ligga ens i lagstadgad hastighet. Varken i Sverige eller i Tyskland där snitthastigheten faktiskt är lägre sett över en längre sträcka än här i Sverige när det är mycket trafik ute på vägarna. Fri fart kompenserar inte stillastående trafik vid vägbyggen och olyckor. Om vi hade haft lika hårt trafikerade vägar som Tyskland hade vår olycksstatistik sett helt annorlunda ut trots att vi har lägre hastighetsgränser på motorvägarna.

Det är vid LÅGA hastigheter det drar rejält med soppa. Tar man baserat på den bil jag har så miljösvinar jag lika mycket i 30km/h som vid 180km/h. Kör man ännu långsammare drar det ännu mer! Uppåt i fart finns det ändå en hejd på bränsletörsten. Frifart är således bättre än gångfart.

Sen med dom miljöaspekter som blir där fordon drar REJÄLT mycket mer soppa vid högre hastigheter, eco-driving på körskolor etc så är det nog bara att GLÖMMA att det blir fri hastighet på svenska vägar.

Det är vid LÅGA hastigheter det drar rejält med soppa. Tar man baserat på den bil jag har så miljösvinar jag lika mycket i 30km/h som vid 180km/h. Kör man ännu långsammare drar det ännu mer! Uppåt i fart finns det ändå en hejd på bränsletörsten. Frifart är således bättre än gångfart.

Så du tycker att 110 - 120 km/h på motorväg är att betrakta som "gångfart"? Du är medveten om att det är motorvägskörning vi pratar om nu va?

Sen är det där en otrolig förenkling och snedvridning av verkligheten som du gör nu. Visst, kör du sportbil eller sporthoj så kan det möjligtvis ligga någon form av sanning i detta men sett till den typ av fordon som dom flesta kör så stämmer det INTE. Och det är dessa fordon myndigheterna lagstiftar för. En vanlig familjebil drar REJÄLT mycket mer i 180 än i 110.

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...