Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
Låna mig din Pårssche så ska jag sätta kortet på spel.
Om det varit gynnsamt väder hade jag kanske gjort det och satt mig i passagerarestolen. För att krydda det hela ringer vi polisen och ber att de sätter ut en kontroll precis där bilen når sin topphastighet.
Är du bra på att prata dig ur krångliga situationer med glimten i ögat som bara får poliserna att garva högt?
Har nog sett Cannonball filmerna några gånger för mycket när jag var yngre.
Ärligt talat hade jag nog hellre satt mitt eget körkort på spel än att låta någon annan göra det i mitt ställe. Det hade ju varit klädsamt om TV4 nyheterna verkligen tog reda på vad som gäller. Det är ju inte vidare snällt att antyda att det är fritt fram och så är det inte det. Det kan ju hända att man fäller trafikanterna på något annat än hastighet som antyds i tråden. Frågan är sedan om det håller i rätten. Men vem vill hålla på med sådant bara för principerna.
Många moderna bilar har en sweetspot runt 160- 180 km/h. Enklast vore ändå att införa variabla hastighetsgränser när trafikintensiteten är låg. Är intensiteten hög reglerar sig hastigheterna av sig själv. Rötägg som då inte respekterar andra borde åka dit så att det stänker om det. Istället för att jaga fartsyndare borde man jaga folk med ett farligt körbeteende. Men det har vi diskuterat åtskilliga gånger förr. Myndigheterna visar med all tydlighet att det är fartsyndarna man är ute efter och att det är pengarna som räknas av kontrollplatserna att döma.