Maxa satan på E6!

Låna mig din Pårssche så ska jag sätta kortet på spel.

Om det varit gynnsamt väder hade jag kanske gjort det och satt mig i passagerarestolen. För att krydda det hela ringer vi polisen och ber att de sätter ut en kontroll precis där bilen når sin topphastighet.

Är du bra på att prata dig ur krångliga situationer med glimten i ögat som bara får poliserna att garva högt?

Har nog sett Cannonball filmerna några gånger för mycket när jag var yngre.

Ärligt talat hade jag nog hellre satt mitt eget körkort på spel än att låta någon annan göra det i mitt ställe. Det hade ju varit klädsamt om TV4 nyheterna verkligen tog reda på vad som gäller. Det är ju inte vidare snällt att antyda att det är fritt fram och så är det inte det. Det kan ju hända att man fäller trafikanterna på något annat än hastighet som antyds i tråden. Frågan är sedan om det håller i rätten. Men vem vill hålla på med sådant bara för principerna.

Många moderna bilar har en sweetspot runt 160- 180 km/h. Enklast vore ändå att införa variabla hastighetsgränser när trafikintensiteten är låg. Är intensiteten hög reglerar sig hastigheterna av sig själv. Rötägg som då inte respekterar andra borde åka dit så att det stänker om det. Istället för att jaga fartsyndare borde man jaga folk med ett farligt körbeteende. Men det har vi diskuterat åtskilliga gånger förr. Myndigheterna visar med all tydlighet att det är fartsyndarna man är ute efter och att det är pengarna som räknas av kontrollplatserna att döma.

Oskyltat = svensk bashastighet som gäller - fick man lära sig i körskolan :-)

Det är ju en sådan sak som TV4 nyheterna skulle kunna ta upp om det nu är så. Då är det väl 70 km/h som gäller på sträckan och otaliga körkortsindragningar om man vill vara nitiska. För att få motsatt effekt mot det man nu presenterade hade polisen kunnat gå ut och säga att man kommer att ha överseende på sträckan. Det vill säga håller folk 120 km/h som det normalt sett råder under gynnsamma förhållanden har de ryggen fri. Gissa om folk hade kört som änglar av rädsla för att stöta sig med konstapeln.

Har jag också för mig. Om inget annat anges är det 70..
Nänä... Detta var väl motorväg och då är grundhastigheten 110 om inte annat anges. :fakta

...Herregud var det ingen innan mig som visste detta!? Kommer ni i 70 på motorvägen under goda vägförhållanden så lär ni bli av med lappen också. ...Men det kanske speglar hur duktiga SH'are är på att hålla hastigheten :hihi

Last edited:
Gud vad skönt, eftersom vi alla här på SH kör lagligt så finns det äntligen en möjlighet att få köra fort på motorvägen:rolleyes:

När det inte finns någon angiven hastighet, borde grundhastighet vara norm?
Har jag också för mig. Om inget annat anges är det 70..

Det gäller för trafikanter för att vi ska veta att 70 gäller. Det är dock en helt annan sak vilken hastighet som har skrivits in i trafikförordningen. Den hastighet som är detaljerat beskrivet var sträckan finns och vilken hastighet som gäller i trafikförordningen, det är den hastighet som gäller. Oavsett vad skyltarna säger.

Högsta tillåtna hastighet på svenska vägar är 120. Att köra fortare än så kan man aldrig prata sig ur om man blir stoppad.

http://www.trafiksakerhet.se/hastighet.htm

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hastighetsbegr%C3%A4nsning

Bashastigheten på motorvägar är egentligen 110 km/h här i Sverige och det har inte Trafikverket hunnit ändra så att det gäller dom vägar som har 120 som högsta tillåtna hastighet. Men det är ju ren jävla skit att bränna fortare än 120 och tro att man kommer undan. Att hävda att det är fri fart på dessa vägar är löjligt. Jag har läst att polisen ger 10 km/h i rabatt vid fortkörning på dessa vägar tills lagtexten är ändrad. Om någon kommer rasandes i 180 lär det bli rejäla böter hur det än blir. Det finns lagtexter som KLART påvisar att det inte är fri fart i det här landet. Att hävda något annat är bara löjligt.

Maxa satan säger man bara om man är från 'fel' del av landet. Eller fel socialgrupp.

Du menar väl fel sida av landet? För allt har ju en framsida och en baksida. Å inte bara landet utan även Bullaresjön. För i Fjällbacka heter västersidan av Bullaresjön "framsia" och östersidan "baksia". Det har jag fått lära mig av en Fjällbackafödd Thruxtonförare. :D

Högsta tillåtna hastighet på svenska vägar är 120. Att köra fortare än så kan man aldrig prata sig ur om man blir stoppad.

http://www.trafiksakerhet.se/hastighet.htm

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hastighetsbegr%C3%A4nsning

Bashastigheten på motorvägar är egentligen 110 km/h här i Sverige och det har inte Trafikverket hunnit ändra så att det gäller dom vägar som har 120 som högsta tillåtna hastighet. Men det är ju ren jävla skit att bränna fortare än 120 och tro att man kommer undan. Att hävda att det är fri fart på dessa vägar är löjligt. Jag har läst att polisen ger 10 km/h i rabatt vid fortkörning på dessa vägar tills lagtexten är ändrad. Om någon kommer rasandes i 180 lär det bli rejäla böter hur det än blir. Det finns lagtexter som KLART påvisar att det inte är fri fart i det här landet. Att hävda något annat är bara löjligt.

Bashastigheten är väl ändå 90 medan 110 har varit på prov sen slutet på 80-talet.

Bashastigheten är väl ändå 90 medan 110 har varit på prov sen slutet på 80-talet.

Eller ja, bashastighet...... Där skrev jag lite för fort. Grundhastigheten/generella hastighetsbegränsningar på olika vägtyper..... Det är allmänt vedertaget att 120 är den högsta tillåtna hastigheten på svenska vägar. Bashastighet är någonting annat. Glöm det. Jag är basist också så jag använder ordet "bas" lite för ofta..... :D

Dom första hastighetsbegränsningarna i Sverige infördes för lite mer än 100 år sedan. Då var 15 km/t den tillåtna hastighetsbegränsningen i tätort. Så länge det var ljust. Vid mörker var det 10 km/t som gällde. Fram tills på 60-talet var det i stort fri fart utanför tättbebyggt område. Då dog det samtidigt ca 4 gånger fler människor i trafiken i jämförelse med idag. Så det där med fri fart lär nog aldrig komma tillbaka. Det finns för många idioter som faktiskt inte klarar av att göra vettiga riskbedömningar och anpassa hastighet och körstil efter rådande omständighet.

Läste ni inte vad jag skrev, 110 är grundhastigheten, bashastigheten, kalla det vad ni vill, på motorväg. Detta är ju anledningen till att man inte måste ha hastighetsskyltar när en motorväg börjar utan att det räcker med motorvägsskylten, även om man nu för tiden oftast förtydligar med en hastighetsskylt också.

Wikipedia: " I Sverige gäller då 110 km/h, om inget annat anges"

Last edited:
Det var en period när dom reglerna att 110 alltid gällde på motorväg kom, då man tog bort alla hastighetsskyltar på motrvägarna när 110 gällde, men man upptäckte att det inte var så bra, för en del kände inte till det där, så man satte upp dom igen.

Däremot gjorde man en korkad grej samtidigt, man bestämde att skylten för tättbebyggt samhälle alltid betydde 50 om inget annat angavs, vilket var skitsmart på ett sätt, men samtidigt framgick det i lagen att om man satte en annan skylt på den med en annan hastighet så gällde den hastigheten i hela samhället. Med andra ord var man tvungen att sätta upp två skyltar med en bits mellanrum, hastighetsskylt en bit efter tättbebyggt samhälle, för att kunna ha exv 60 på en infart eller liknande ( dom här reglerna kom samtidigt som 40-60-80-100-120-grejen).

Det var en period när dom reglerna att 110 alltid gällde på motorväg kom, då man tog bort alla hastighetsskyltar på motrvägarna när 110 gällde, men man upptäckte att det inte var så bra, för en del kände inte till det där, så man satte upp dom igen.

Däremot gjorde man en korkad grej samtidigt, man bestämde att skylten för tättbebyggt samhälle alltid betydde 50 om inget annat angavs, vilket var skitsmart på ett sätt, men samtidigt framgick det i lagen att om man satte en annan skylt på den med en annan hastighet så gällde den hastigheten i hela samhället. Med andra ord var man tvungen att sätta upp två skyltar med en bits mellanrum, hastighetsskylt en bit efter tättbebyggt samhälle, för att kunna ha exv 60 på en infart eller liknande ( dom här reglerna kom samtidigt som 40-60-80-100-120-grejen).

Det är väl egentligen det där som är grunden i det som gör att en del nu hävdar att det är "fri fart" på dom här motorvägssträckorna som det handlar om. Juridiskt luddiga formuleringar efter ändringar av begränsningarna. Men sen glömmer man samtidigt bort att det finns andra lagtexter som även dom reglerar hastighetsbegränsningar......

Fast om jag inte missminner mig så var anledningen till att dom kompletterade motorvägsskylten med en hastighetsskyllt bara förtydligande, speciellt för utländska förare.

Läste ni inte vad jag skrev, 110 är grundhastigheten, bashastigheten, kalla det vad ni vill, på motorväg.

Hörrdu Thorpeden, du har missuppfattat det hela. Med en literklubba är bashastigheten 200 på motorväg för det är vad det krävs för att man skall komma in på det gröna fältet på varvräknaren på sjätte växeln. Så är det serru, det har jag läst på internet :tungan

Hörrdu Thorpeden, du har missuppfattat det hela. Med en literklubba är bashastigheten 200 på motorväg för det är vad det krävs för att man skall komma in på det gröna fältet på varvräknaren på sjätte växeln. Så är det serru, det har jag läst på internet :tungan
Ja men, ja men... Min motor exploderar innan 170 :gråta

Fram tills på 60-talet var det i stort fri fart utanför tättbebyggt område. Då dog det samtidigt ca 4 gånger fler människor i trafiken i jämförelse med idag. Så det där med fri fart lär nog aldrig komma tillbaka. Det finns för många idioter som faktiskt inte klarar av att göra vettiga riskbedömningar och anpassa hastighet och körstil efter rådande omständighet.

Undra hur det hade blivit om man infört fri fart idag. Vägarna är trots allt betydligt bättre än på 60-talet. På den tiden var underlaget grus och gick genom byar. Jag tror inte det hade varit några som helst bekymmer att ha fri fart i vissa delar av E6an i Halland upp mot Göteborg. Kan även tänka mig andra avsnitt på europavägar i Sverige där man hade kunnat släppa lite på den präktighet som råder. Till skillnad från Tyskland har vi extremt glest trafikerade vägar och långa avstånd. Det finns tid att köra in om man har långt att köra. Enda glädjande i den här diskussionen är att vi inte talar om Norge. Där har man en ännu värre syn än vad vi har på just hastighet.

Möjligt att folk skulle vara idioter inledningsvis, men när nyhetens behag lagt sig tror jag inte att det skulle vara någon större skillnad i statistiken. I synnerhet inte om man hade lärt folk att vara disciplinerade och de säkerhetsmarginaler som krävs med högre farter. Man hade kunnat begränsa fri fart till väglag där det är torrt och fint och satt en fast gräns under övriga förhållanden.

Undra hur det hade blivit om man infört fri fart idag. Vägarna är trots allt betydligt bättre än på 60-talet. På den tiden var underlaget grus och gick genom byar. Jag tror inte det hade varit några som helst bekymmer att ha fri fart i vissa delar av E6an i Halland upp mot Göteborg. Kan även tänka mig andra avsnitt på europavägar i Sverige där man hade kunnat släppa lite på den präktighet som råder. Till skillnad från Tyskland har vi extremt glest trafikerade vägar och långa avstånd. Det finns tid att köra in om man har långt att köra. Enda glädjande i den här diskussionen är att vi inte talar om Norge. Där har man en ännu värre syn än vad vi har på just hastighet.

Möjligt att folk skulle vara idioter inledningsvis, men när nyhetens behag lagt sig tror jag inte att det skulle vara någon större skillnad i statistiken. I synnerhet inte om man hade lärt folk att vara disciplinerade och de säkerhetsmarginaler som krävs med högre farter. Man hade kunnat begränsa fri fart till väglag där det är torrt och fint och satt en fast gräns under övriga förhållanden.

Jag tycker det skulle vara bra om hastigheten släpptes fri på ställen där det funkar. Jag tror dock att man samtidigt skulle behöva någon sorts krav på fortbildning i framförandet av fordon och körteknisk utbildning samtidigt.

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...