Maxa satan på E6!

Jag tycker det skulle vara bra om hastigheten släpptes fri på ställen där det funkar. Jag tror dock att man samtidigt skulle behöva någon sorts krav på fortbildning i framförandet av fordon och körteknisk utbildning samtidigt.

Du menar körkort? :näsblod

Brände lite autobahn förra veckan och faaan vad gött det är att kunna ligga på lite utan att bry sig om mätaren. :banana

Du menar körkort? :näsblod

Brände lite autobahn förra veckan och faaan vad gött det är att kunna ligga på lite utan att bry sig om mätaren. :banana
Det är grundutbildning, fortbildning är fortsättningen av den. :fakta :hihi

Jag tycker det skulle vara bra om hastigheten släpptes fri på ställen där det funkar. Jag tror dock att man samtidigt skulle behöva någon sorts krav på fortbildning i framförandet av fordon och körteknisk utbildning samtidigt.

Jag tror också att det hade varit lämpligt med någon form av fortbildning i disciplin att följa regler som ökar säkerhetsmarginalerna i högre farter. Räcker ju att titta på hur tyskarna gör. Det är ju en hypotetisk fråga i vårt land att införa fri fart. Man måste ju inte gå så långt att man inför fri fart om man nu inte litar på folks förnuft och omdöme.

Dock kunde man gott öka fartgränserna över 120 km/h till 160 km/h och vara striktare mot hastighetsöverträdelser därutöver, nära avstånd till framförvarande eller allmänt farligt beteende med plötsliga filbyten, dålig koll på bakomvarande trafik etc. Idag borde man ha mer fokus på allt utom hastighetsöverträdelserna som är löjligt låga utom när det är hög trafikintensitet. Vilket är två tidpunkter på dygnet i princip. Tidig morgon och seneftermiddag när folk är på väg till och från sina arbetsplatser eller i samband med storhelger. Väl trafikerade vägavsnitt borde man utöka till tre filer. Då hade lastbilar och bilister som vill hålla ett lägre tempo kunna hålla sig i innersta filen.

För egen del är jag en säkrare förare om jag måste vara fokuserad på bilkörning. Jag tror inte att folk skulle som idag sitta och gå igenom sin telefonbok på sin smartphone, skriva sms, läsa morgontidningen, arbetsrapporter ifall trafiktempot inte tillät det. Jag tror många blir mer benägna att ägna sig åt multitasking ifall de har marginaler till det eller tror sig ha det. Den nya lagstiftningen skulle i princip vara överflödig.

Det är grundutbildning, fortbildning är fortsättningen av den. :fakta :hihi

Fortbildning borde var minst 500 mil Autobahn, det skulle kanske få tex. Göteborgare att förstå skillnaden mellan vänster, mitt och höger fil. Generellt borde Göteborgare köra i höger fil (det går oftast "trögt"), men de har någon dragning åt vänster! Så snart det vankas 3 filer, ja då hamnar de i mitten, minst!
Någon som (v)et (v)arför?
Inför trängselskatt i (v)änster och mitt filen, skulle ju dra in oerhörda summor!

Last edited:
Fortbildning borde var minst 500 mil Autobahn, det skulle kanske få tex. Göteborgare att förstå skillnaden mellan vänster, mitt och höger fil. Generellt borde Göteborgare köra i höger fil (det går oftast "trögt"), men de har någon dragning åt vänster! Så snart det vankas 3 filer, ja då hamnar de i mitten, minst!
Inför trängselskatt i (v)änster och mitt filen, skulle ju dra in oerhörda summor!

Göteborgare är körda - det är ungefär som en nordkoreansk inavelsenklav - t.o.m Putin blir darrig av dom inavlade som styr stan:fakta

Syskongiften,mutor och en inavlad säkerhetspolis som inte en ens Säpo centralt verkar råda över:hihi.

Det är samma sak i sthlm faktiskt. Svenskar rent allmänt är väldigt dåliga på att köra i flerfiligt. Åas så säger körkortsboken att man inte ska byta filer fram och tillbaka utan hålla sig till den filen man ligger i, vilket är helt jättedumt.

Var inte samma sak uppe när de bytte hastigheter för ett par år sedan?

Var inte samma sak uppe när de bytte hastigheter för ett par år sedan?

Menar du när man sänkte från 110 till 90 för att sedan höja till 110 igen eller när man först införde 120 väg på prov på berörd sträcka? Nu sist var väl provet att ha variabla hastigheter beroende på väderlek och siktförhållanden.

Det är ju när man gör förändringar det brukar skita sig när det kommer till det byråkratiska. När man införde fartkameror på en sträcka här om året visade det sig att man inte hade gjort allt rätt enligt konstens alla regler. Samma sak när man förändrade hastigheten på en sträcka. Blev många som fick sina utlägg för böter och körkort åter.

Skulle inte förvåna mig om man kan bli frikänd på ren formalia för fortkörningar på sträckor där man varit inne och rotat lite för mycket även om polisen gjort sitt enligt konstens alla regler.

Menar du när man sänkte från 110 till 90 för att sedan höja till 110 igen eller när man först införde 120 väg på prov på berörd sträcka? Nu sist var väl provet att ha variabla hastigheter beroende på väderlek och siktförhållanden.

Har för mig det var när de införde 120km/h så blev det "fri fart" på E4an här i krokarna.

Kan de inte skylta upp rekommenderad hastighet i de digitala "fartskyltarna".
Jag tycker det är skönt att det lyser upp något som varnar att någon vill på t.ex. en 2+1 väg i korsningen framför. Vet ett exempel där det lyser upp en 70km/h digitalskylt innan en korsning när det väl är någon där.

Har för mig det var när de införde 120km/h så blev det "fri fart" på E4an här i krokarna.

Kan de inte skylta upp rekommenderad hastighet i de digitala "fartskyltarna".
Jag tycker det är skönt att det lyser upp något som varnar att någon vill på t.ex. en 2+1 väg i korsningen framför. Vet ett exempel där det lyser upp en 70km/h digitalskylt innan en korsning när det väl är någon där.

När jag körde upp till mc-mässan i Göteborg reagerade jag på att de digitala skyltarna var släckta. Något senare dök det upp en 120 skylt vill jag påminna mig om. Bilisterna kan omöjligen påstå att man inte kände till att rekommenderad hastighet är 120 km/h. Fast det har ju mindre betydelse rättsligt eftersom det är formellt sätt man har brustit. Om man inte tagit upp saken på nyheterna hade ingen bilist förstått att något var fel. Lämnar ju frågan öppen om det var rätt att ta upp det på nyheterna. Man hade lika gärna kunnat mörka det tills man rättat till det och släppt nyheten i efterhand. Många av de spekulationer i tråden hade nog inte kommit upp på samma sätt.

Var finns varningsskylten som varnar för att det står någon som väntar på att åka ut från en sidoväg? Har nog inte sett någon sådan än. Är det ytterligare någon test man har för att se hur det fungerar. Frågan är hur lämpligt det är egentligen. Man får avväga hur mycket information trafikanter kan ta emot.

Var finns varningsskylten som varnar för att det står någon som väntar på att åka ut från en sidoväg? Har nog inte sett någon sådan än. Är det ytterligare någon test man har för att se hur det fungerar. Frågan är hur lämpligt det är egentligen. Man får avväga hur mycket information trafikanter kan ta emot.

Jag menar såklart att det skall sättas upp riktiga hastighetsskyltar vid sidan av vägen och sedan kan de digitala skyltarna rekommendera hastigheter om det t.ex. regnar eller blir dålig sikt.

Man kan även använda digitala skyltar för att ge en liten vink åt de som kör för fort - "Hörru sakta ner du kör för fort". Men då såklart så har Länsman ingen att bötfälla kanske.

Om jag inte minns fel så sitter det en mellan katrineholm och norrköping.

Jag menar såklart att det skall sättas upp riktiga hastighetsskyltar vid sidan av vägen och sedan kan de digitala skyltarna rekommendera hastigheter om det t.ex. regnar eller blir dålig sikt.

Man kan även använda digitala skyltar för att ge en liten vink åt de som kör för fort - "Hörru sakta ner du kör för fort". Men då såklart så har Länsman ingen att bötfälla kanske.

Om jag inte minns fel så sitter det en mellan katrineholm och norrköping.

Jag tror inte att det är problemet i det här fallet. Även med en riktig skylt i anknytning till den digitala hade man nog åkt dit ändå. Formellt sätt har man gjort ett misstag. Men jag håller med dig. Man borde ha traditionell skylt som visar vilken hastighet som gäller vid optimala förhållanden och en digital som visar sänkt hastighet vid sämre förhållanden. Vad beträffar mig hade man lika gärna kunna ha en traditionell skylt som visar sänkt hastighet vid försämrade förhållanden. Då gör man sig oberoende av tekniken som faktiskt brukar strula.

Fartbegränsning via skyltar har som jag ser det ett enda syfte. Nämligen att göra rätt klart för oss hojförare vad påföljden blir om vi torskar. Hur många är det här (handen på hjärtat) som följer sktyltad fart om ni känner att risken att åka fast är låg. Tänkte väl det. Eller?

Jag tror också att det hade varit lämpligt med någon form av fortbildning i disciplin att följa regler som ökar säkerhetsmarginalerna i högre farter. Räcker ju att titta på hur tyskarna gör.

http://www.autoevolution.com/news/autobahn-crash-kills-three-involves-52-cars-40527.html

http://www.liveleak.com/view?i=a27_1321756224

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/germany/5871271/Autobahn-crash-involves-259-cars.html

Ja det går ju jättebra i Tyskland..... Det här är ett av problemen som kan uppstå när någon kör på tok för fort.....

-"Scheisse.....!"

Sen med dom miljöaspekter som blir där fordon drar REJÄLT mycket mer soppa vid högre hastigheter, eco-driving på körskolor etc så är det nog bara att GLÖMMA att det blir fri hastighet på svenska vägar.

http://www.autoevolution.com/news/autobahn-crash-kills-three-involves-52-cars-40527.html

http://www.liveleak.com/view?i=a27_1321756224

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/germany/5871271/Autobahn-crash-involves-259-cars.html

Ja det går ju jättebra i Tyskland..... Det här är ett av problemen som kan uppstå när någon kör på tok för fort.....

-"Scheisse.....!"

Sen med dom miljöaspekter som blir där fordon drar REJÄLT mycket mer soppa vid högre hastigheter, eco-driving på körskolor etc så är det nog bara att GLÖMMA att det blir fri hastighet på svenska vägar.

Hjälper inte att köra som oss svenskar då vi har samma problem på våra vägar...

Hörrdu Thorpeden, du har missuppfattat det hela. Med en literklubba är bashastigheten 200 på motorväg för det är vad det krävs för att man skall komma in på det gröna fältet på varvräknaren på sjätte växeln. Så är det serru, det har jag läst på internet :tungan
Jo , ja hörd att de står så på fejjan (inte själv reggad där) men då e de ju Sant ! För ALLT som står på fejjan E SANT ju ! :rofl

Inte alls i samma utsträckning. Sverige har väldigt låg olycksstatistik i jämförelse.

Vi har också väldigt mycket mer yta per innvånare, vilket ger väldigt mycket mer utrymme för bilarna. Men de tillfällen vi har halka på motorväg i trafik som närmar sig autobahns täthet får vi med seriekrockar med många inblandade.

Fortfarande är Sveriges högs tillåtna hastighet 120 km/h och det skall alla med körkort veta om.:fakta

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...