Max 100 BHP och obligatorisk ABS

livet skall vara tråkigt. då lever man längre. och gör inte våra medmänniskor ledsna.

vilket jag skiter i.
jag skall dö min egen död. låt mig leva mitt eget liv

Last edited:
lag med ABS på bilar är det ju?

nice, en sida för bilintresserade.. nej jag tycker att köra bil är det tråkigaste som finns. En bra hoj + grym körteknik for the win.

Så vad är en bra hoj?

Min gamla hoj var en glidare på 50Hk 500cc som gjorde 170kmh med kass väghållning och kassa bromsar.

Min nuvarande har 110hk 600cc 230 kmh grym väghållning o grymma bromsar.

Skulle glidaren klassas som säkrare för att den har ½ styrkan trots sämre väghållning och sämre bromsar?
Skulle det göra mindre ont att krocka med den?

Det är inte antalet hästar som avgör som du överlever det är hastigheten, det skulle vara rimligare att införa en topphastighetsgräns på 110kmh än en max effekt på 100hästar.

Så vad är en bra hoj?

Min gamla hoj var en glidare på 50Hk 500cc som gjorde 170kmh med kass väghållning och kassa bromsar.

Min nuvarande har 110hk 600cc 230 kmh grym väghållning o grymma bromsar.

Skulle glidaren klassas som säkrare för att den har ½ styrkan trots sämre väghållning och sämre bromsar?
Skulle det göra mindre ont att krocka med den?

Det är inte antalet hästar som avgör som du överlever det är hastigheten, det skulle vara rimligare att införa en topphastighetsgräns på 110kmh än en max effekt på 100hästar.

Helt rätt, det är faktiskt inte effekterna. En hojj med kort hjulbas som t.ex. hondan på min avatar och liknande street-/sportmcn är mkt mer lättkörda jämfört med en glidare o deras mammuthjulbasar.

Breda och lite högre styren är också en stor faktor. men att fler sporthojjar är med i olyckor beror på att de som sitter på de kör för fort/vårdslöst helt enkelt.

Det är en bra hojj enligt mig, kort hjulbas, upprätt körtställning ( tack vare bertt o högt styre), ABS för kortast möjliga bromsträcka vid ev tvärnit.

Så införa topphastigheter är mkt bättre indeed

Last edited:
breda och lite högre styren är också en stor faktor. men att fler sporthojjar är med i olyckor beror på att de som sitter på de kör för fort/vårdslöst helt enkelt.

Och du tror inte att dylika förare skulle köra likadant på motard/nakenhoj/glidare/skördetröska/packåsna om exempelvis sporthojar förbjöds? Det handlar om ett personlighetsdrag, inte fordonet.

SMC om ramdirektivet

Har lagt in FEMA:s position paper som skickats till EU-kommissionen här idag. http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=7335
SMC har kontakt med Transportstyrelsen som, precis som FEMA, ingår i den arbetsgrupp som träffar kommissionen. Hittills verkar vi vara överens.
Då det gäller Frankrike har SMC kontaktats av SMC-medlemmar som flyttat dit med MC. För att en svensk hoj ska bli godkänd där, måste den strypas och ombesiktas. Pris cirka 15.000:-, trots alla regler om fri rörlighet på den inre marknaden. Gissa om de franska knuttarna ser fram emot det nya ramdirektivet?
I ABS-frågan står SMC och FEMA bakom industrins åtagande, d v s över 75 % av motorcyklarna ska ha ABS 2015. Ingen lag krävs.
Vad får man göra med en MC i Sverige? Mycket mer än i många andra EU-länder, tack vare idogt nötande med våra myndigheter och SFRO som besiktar ombyggen och amatörbyggen. Mindre förändringar kräver inte heller registreringsbesiktning som diskuterats hi denna tråd, enligt VVFS 2006:63:
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr063.pdf
Byter man ljuddämpare ska det nya systemet klara nivån som krävs vid bullertest. Avgasemissionerna ska givetvis inte öka men inga tester görs i Sverige eftersom mätmetoder och utrustning saknas. Läs mer om buller på SMC:s hemsida: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=5191

Då det gäller ökning av motoreffekt är jag inte 100 % säker. Lagen säger registreringsbesiktning vid förändring av motorcykelns registrerade uppgifter. Bilprovningen har haft en gräns på en viss procent, kan ha varit 20 %. Den finns inte längre i deras elektroniska handbok och mina kontaktpersoner svarar inte i telefonen.

Att vi har helfordonsgodkännande stämmer. Däremot har Sverige en undantagsregel som säger att mindre ändringar får göras så länge de inte påverkar säkerheten. Detta betyder alltså att extraljus, andra fälgar och avgassystem får eftermonteras, Så länge inte säkerheten påverkas som sagt.

Vad det gäller trimmning så tror jag att gränsen går vid 20% ökning, över detta blir det regbesiktning. Lite osäker på detta dock. Det man bör tänka på däremot är att fabriksgarantin på ett fordon blir förbrukad om du trimmar fordonet på egen hand. Det är därför som du normalt bara får använda tillverkarens chippning.

Mindre ändringar får göras, extraljus får egentligen inte monteras eftersom bilen inte är krocktestad med extraljus monterade och man i dagens godkännande krocktester även bedömer hur "snäll" bilen är mot oskyddade trafikanter.

Ska man chippa en ny bil så måste man kunna påvisa att samtliga miljögodkännanden fortfarande uppfylls, vilket är i princip omöjligt som privatperson.
Däremot ska det mycket till för att bilprovningen ska märka eller orka bry sig om att bilen är chippad.

Helt rätt, det är faktiskt inte effekterna. En hojj med kort hjulbas som t.ex. hondan på min avatar och liknande street-/sportmcn är mkt mer lättkörda jämfört med en glidare o deras mammuthjulbasar.

Breda och lite högre styren är också en stor faktor. men att fler sporthojjar är med i olyckor beror på att de som sitter på de kör för fort/vårdslöst helt enkelt.

Det är en bra hojj enligt mig, kort hjulbas, upprätt körtställning ( tack vare bertt o högt styre), ABS för kortast möjliga bromsträcka vid ev tvärnit.

Så införa topphastigheter är mkt bättre indeed

Jag utgår ifrån att du baserar detta på stor erfarenhet av olika hojtyper och ett antal mil i sadeln?:D

Att vi har helfordonsgodkännande stämmer. Däremot har Sverige en undantagsregel som säger att mindre ändringar får göras så länge de inte påverkar säkerheten. Detta betyder alltså att extraljus, andra fälgar och avgassystem får eftermonteras, Så länge inte säkerheten påverkas som sagt.

Vad det gäller trimmning så tror jag att gränsen går vid 20% ökning, över detta blir det regbesiktning. Lite osäker på detta dock. Det man bör tänka på däremot är att fabriksgarantin på ett fordon blir förbrukad om du trimmar fordonet på egen hand. Det är därför som du normalt bara får använda tillverkarens chippning.

Det finns en 10% regel för fordon som är tillverkade innan helbilsgodkännandet.
För bilar efter helbilsgodkännandet är det presis om en del skriver att det är olagligt att chiptrimma (om det inte är ett chip från fabrikanten) då man måste ha fabrikantens godkännande på att chassi/bromsar etc klarar den ökade effekten.
Detta ges INTE ut. Någonsin.

Köpehästar är ju lamt iaf. 180-hästars sugsporthojar på 80-taler var det ju kul att se i action. Sladdriga ramar, lurkiga ägare med örnkoll och oljiga tassar, verktyg i ryggan, fett sound, markvibrationer när motorn var igång och hojen stod på stödet, megafon och mycket skruva.

Så effektbegränsning igen vore ju kul, då slapp man bli ifrånåkt av glin med banklån :mad:
De ska inte ha 180-hästarshojar, not worthy :gråta

[YOUTUBE-ID]I9eOLLSE60U[/YOUTUBE-ID]

Vilken idiot som står och tokgasar, skulle inte vilja vara ägare efter den där muppen, haha.. att tokvarva utan motstånd = idioti....
sen att börja läcka från kylaren? undrar om han tog sig hem över huvud taget.... :arsele

I verkligheten skulle det nog inte gå igenom. Fråga nån som kör mkt grus eller offroad vad de tycker om ABS! Bara för att det är (för det är det även om det blir mindre spännande) sjukt bra på asfalt och i blött så är det inte det för alla!

Den där debatten pågick även när ABS infördes på bilar. Många var skeptiska till ABS bromsarnas fördelar. Få skulle idag beställa en ny bil utan ABS.

Nu har jag aldrig kört en motorcykel med ABS, men jag tror nog att de är redo att installeras även på motorcyklar. Utvecklingen har gått framåt. Om systemen inte redan är tillräckligt intelligenta för att känna av vilken typ av underlag man kör på kommer de nog att bli det med tiden.

Sedan finns det alltid de som vill ha "back to basic" teknologi eftersom det ger en renare känsla. Jag tillhör den skaran personer. Skulle antagligen inte drömma om att köpa en Lotus Elise, Caterham Seven med antisladd, antispinn, ABS och elhissar. Det har sin tjusning att kunna dosera bromsarna på gränsen till låsning och veta att det är upp till ens egen skicklighet att hålla bilen på banan.

Det är ingen tillfällighet att Ducati m.f börjar installera traction control system på motorcyklarna. De senaste liter hojarna har vansinnigt mycket effekt. Få kan nog hantera hjulspinn i utgången av en kurva utan att i panik släppa gasen med förödande konsekvenser. Även bilvärlden installerar förarhjälpmedel i sina extremaste bilar numera. Porsche blev t ex stämd efter en olycka i en Carrera GT i USA. Bilen saknar dynamisk stabilitetskontroll. Kommande bilar från Porsche lär inte levereras utan det.

Vilken idiot som står och tokgasar, skulle inte vilja vara ägare efter den där muppen, haha.. att tokvarva utan motstånd = idioti....
sen att börja läcka från kylaren? undrar om han tog sig hem över huvud taget.... :arsele

Har för mig att han just hade sålt hojen. Om det är sant så kände han kanske att det inte spelade så stor roll. Men, jag kan ha blandat ihop saker.

SMC stoppade effektivt ett lagförslag mot MC's med större kubik än 250cc när det begav sig. Eftersom SMC är både större o starkare idag än på den tiden borde det inte bli några problem. Kanske i sig självt ett skäl att stötta SMC med en röst (medlemskap)...

Helt rätt .... ALLA borde vara med i SMC ....

de står juh på vår sida när det kommer till motorcyklismen...
sporthoj eller glidare spelar roll? vi på 2 hjul....

Kanske fel tråd men är det någon som vet hur det ser ut med ABS som eftermarknadstillbehör?
Vilka firmor för dem? Har någon testat att montera dem? Fungerar de som de skall?

Ja, det undrar jag också? Finns det ens? Är ABS:en helt autonom i normalfallet eller är den integrerad med övriga elektroniska styrsystem?

Helt rätt .... ALLA borde vara med i SMC ....

de står juh på vår sida när det kommer till motorcyklismen...
sporthoj eller glidare spelar roll? vi på 2 hjul....

Kan bara hålla med.. det är av precis såna här anledningar jag ser det som en självklarhet att som mc-åkare vara med i SMC..

Det är i såna här frågor intresse/lobbyorganisationer, som t ex SMC verkligen kan göra nytta för sina medlemmar.

Dessvärre så verkar en stor del av sporthojsmedlemmarna enbart vara ute efter att spara ett par tusenlappar i försäkring, och när den möjligheten försvann så var SMC bara skit..

Står i artickeln:
"Enligt flera undersökningar har inte något samband mellan mycket hästkrafter och antalet allvarliga motorcykelolyckor kunnat påvisas."

Vad är då syftet med införandet av en sådan maxgräns?

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back