Matlådor - Ett samhällsekonomiskt problem?

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Jag tänkte att jag skulle prova att vara sådär klädsamt januaripank och ta med mig matlådor till jobbet. Kombinationen billig+nyttig mat verkade ju bra. På pappret.

Nu är ju grejjen den att jag är rätt kass på att laga mat. Pasta funkar, men annars är det rätt illa. Jag gjorde iallfall pasta, nyttigt som fan, och en stor portion. Packade ner i min nyinköpta matlåda, och traskade iväg till jobbet.

Vid lunch gick jag ut till kylen, la burken i micron och började fippla med ugnen. Efter ett otal försök hade jag lyckats få nästan hela innehållet varmt och det luktade faktiskt lite mat. Smaken var som vanligt, ok, inte mer.

Nu till problemet;

Det är tråkigt att ha måtlåda, man kommer nämligen inte ut. Efter att ha sett samma väggar hela dagen fick jag panik och gick ner och satte mig på ett fik och åt en bulle.

Detta innebar ju naturligtvis total katastrof för hela projektet; Nu har jag ägnat 20 minuter åt att laga maten, matkostnad vad, en tia? Startkostnader på matburkar=2*17 kr+fika för en femtiolapp. Som inte var nyttig heller.

Summa summarum, större matutgifter än en normal dag+onyttig fika.

Fakk.

Och ja, jag har trist i Januari när det inte ringer några kunder...

Den beräkningen är rätt bra faktiskt. Helt klart tänkvärd.

Som student är dock fortfarande matlådsjäveln fortfarande ett billigare alternativ. :mad:

hållundan skrev:
Som student är dock fortfarande matlådsjäveln fortfarande ett billigare alternativ. :mad:

Som student är det bästa makaronsoppa med j*vligt lite makaroner i. :D

Nä men det är trist med matlåda men hyfsat ekonomiskt. Man kan ju ta med låda när det passar, t.ex. om man gör en stor lasagne på söndan så tar man med en bit på måndan (varför gör inte fler detta?).

Variation rular.

Matlåda är ju sååå tråkigt. Jag betalar gärna mellanskillnaden för en resonabelt prissatt utelunch bara jag får komma ut en sväng på lunchen...

Dessutom glömmer man alltid den jävla matlådan i fikarummet.

Halogen skrev:
Matlåda är ju sååå tråkigt. Jag betalar gärna mellanskillnaden för en resonabelt prissatt utelunch bara jag får komma ut en sväng på lunchen...
Samtidigt är det jävligt gött att slippa laga mat, duka av och sedan diska skiten.

Just att få komma utanför kontoret gör att jag inte tagit med mig mat sedan 1999, och då var jag ung och dum. Nu är jag ung och smart. Fastän man borde. Men det är jävligt illa för sin image, man kan i och för sig göra det om man är överbetald för att sprida förvirring på arbetsplatsen.

t-rex skrev:
Ja. Funderar på att ge detta ett försök nästa vecka. De verkar dock vara halva portioner.

Känner mig lite skakig dock, har hört från säkra källor att det är initieringsriter för facket vid matbordet samt högläsning ur "Se&Hör".

Återkommer med en uppdaterad projektrapport.

Eftersom min nya skola inte har matsal så testade jag matlåda med följande resultat:

När jag tillagade pasta salladen jag tänkte äta till lunch tappa jag locket och skolade mig på vattnet, när jag väll kokat nya pasta skruvar och gjort i ordning "salladen" så skulle jag göra sås det gick bra och den blev bara "lite" för stark. det gör inget då allt tappar smak när det micras tänkte jag.

På morgonen var jag självklart för sent ute och glömde mat lådan i kylskåpet, sprang tillbacka för att hämta den och missade där med bussen. När jag kommer till skolan så ställde jag lådan i lärarnas kylskåp, trodde det var färre som snoka där så döm av min förvåning när jag på lunchen fann att locket satt på trekvart och att en stor del av innehållet var förvunnet. Jag häller på såsen och micrar skiten i 2 minuter, tar en tugga, konstaterar att såsen inte va "lite" för stark utan skit mycket för stark.

Mina klasskompisar som åt ute den dagen hade käkat så mycket natchos dom kunde äta för 45 spänn på ett ny öppnat ställe som jag aldrig förstod vart det låg.

Eftersom man får 30 spänn av skolan att äta för så kostade deras lunch 15 spänn.

JAG SÄGER BARA ALDRIG MER!

Edit: Word edition

Last edited:
prulle skrev:
Eftersom min nya skola inte har matsal så testade jag matlåda med följande resultat:

När jag tillagade pastasaladen jag tänkte äta till lunch tappa jag locket och skolade mig på vattnet
..............

Det var rolit. :tuttar
Testa att skriva i Word innan du postar :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...