Materialval till hemkokt hjulaxel?

• Thread starter Thread starter pw
  • Start date Start date

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Mors!

Tänker åka med andra hjul på min hayabusa och behöver därför göra en hjulaxel till framhjulet för att få det hela att passa ihop. Nu är jag ingen hejare på stålsorter för detta ändamål så jag behöver lite hjälp.
Tanken är att göra axeln så orginallik som det går = skapligt lätt. Alltså borrad tvärs igenom och mest lik ett rör med 3-4mm gods.

Vilket stål kan då tänkas vara lämpligt?

Jag har gjort axlar av ss 2541 som ä ett seghärdnings stål.Dom har iofs inte varit hålborrade men det är ett bra stål och har funkat för mig.

Hittade denna tråd:

hJulaxlar

2142 som omnämns i något av de sista inläggen kan jag få tag i, säkert 2541 också, det verkar finnas lite olika åsikter beroende på vem man frågar.

Bajken ska gå på gatan så det är ju intressant om axeln klarar svenska tjälskott och kvalitetsasfalt (läs: Hål) om chaufförn skulle sitta och sova:hej

Hej
håller med street B
2541 är ett seghärdat material(typ fjäderstål) , kröker man det lite rätar det sej= bäst
2142 bra till diverse men är inte seghärdat ,mao går det at kröka o det stannar krökt

Last edited:
Jag fick ett tips om att chrome-moly rör skulle funka bra, vad säger panelen om det?

Jag fick ett tips om att chrome-moly rör skulle funka bra, vad säger panelen om det?

Det funkar nog utmärkt skulle jag tro, nackdelen är att det verkar lite svårare att få tag i än till exempel 2541 som nämnts tidigare. 2541 verkar vara lagerfört lite överallt och går att köpa i mindre bitar.

Så här blev den, axeln. Efter lite googling upptäckte jag att 2541 heter 4043 på amerikanska och används till vevaxlar och vevstakar av alla eftermarknadstillverkare med en gnutta självaktning. Utförande likt hayabusa orginal. Hålborrad och ursvarvad, kanske hade det gått att göra den lättare, men jag törs inte. Dom tokiga amerikanerna gör samma "konverteringsaxel" i aluminium och ett simplare utförande men njaaa stål känns bättre.

ImageUploadedByTapatalk1432067982.161362.jpg

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...