Matematisk statistik-fråga (OBS!: Väldigt OT)

GSXR1100R skrev:
Skippa teoripasset och kör lite hands-on, ta en enkrona och testa, om du blir underkänd så kan du berätta att boken hade fel och att läroplanen bör ändras.
Detta tycker jag låter som en bra idé.. varför läser man sånt här?? har man nytta av det till någonting eg??

Maverick skrev:
Detta tycker jag låter som en bra idé.. varför läser man sånt här?? har man nytta av det till någonting eg??
Nope detta är mumbo jumbo, hur svårt kan det va, flippa ett mynt och slumpen avgör, matematik & slump är svårt att förena.

berggren_martin skrev:
Härligt, en gammal hederlig kuggis.

Då får du en kluris till:

Du har vunnit på bingolotto och får vara med hos Loket i TV. Framför dig finns tre lådor, du kommer att vinna innehållet i en av dem. En av lådorna innehåller en sprillans ny ZX10R-04, medan de båda andra lådorna innhåller var sin get. Du vill naturligtvis vinna kawan :)
Loket Olsson vet i vilka lådor getterna respektive Kawan finns.

Han ber dig nu att peka på en låda. Oavsett vilken låda du pekar på, kommer han att öppna en av de andra och visa upp en get.
Frågan är nu: Av de 2 kvarvarande lådorna, vill du behålla den låda du först pekade på, eller vill du byta låda?
Är det storst chans att behålla lådan, att byta lådan, eller är det en 50%-are?

Last edited:
Med 2/3 sannolikhet har jag valt en get. Om nu loket visar upp den andra geten så bör ju Kawan vara i den som jag inte valde. Jag skulle byta låda.

Skalman skrev:
Då får du en kluris till:

Är det storst chans att behålla lådan, att byta lådan, eller är det en 50%-are?

Störst chans att byta lådan, även om det stora flertalet inte skulle göra det av olika skäl. När du väljer först så är det en tredjedels chans att hojen finns i den låda du valt och två tredjedels chans att den är i någon av de andra.
Loket fimpar felalternativet så du har att välja mellan 1/3 och 2/3 och inte 1/3 vs 1/3.
Lättare att hänga med om man tänker att det är 100 lådor, du väljer en = 1% chans att välja rätt. Loket öppnar 98 stycken felaktiga och frågar om du vill byta. Då är det inte lika svårt att se det matematiska i problemet.
/Joel

Allså.
Är inte, i alla fall just den här, sannolikehetsgrejen ganska.. ja vet inte.. påverkningsbar?

För om man ser till att man alltid ha samma anlagsenergi med tummen (eller hur man nu antas få fart på myntet), samma anslagspunkt på myntet, konstant lufttryck, luftfuktighet, temperatur och vindstilla i provrummet och alltid fångar myntet på samma fallhöjd så borde de ju gå att få upp samma sida varje kast.

Eller?

Kenta skrev:
Allså.
Är inte, i alla fall just den här, sannolikehetsgrejen ganska.. ja vet inte.. påverkningsbar?

För om man ser till att man alltid ha samma anlagsenergi med tummen (eller hur man nu antas få fart på myntet), samma anslagspunkt på myntet, konstant lufttryck, luftfuktighet, temperatur och vindstilla i provrummet och alltid fångar myntet på samma fallhöjd så borde de ju gå att få upp samma sida varje kast.

Eller?

Jovisst, men det är ju just det vi kallar slumpen, att en massa faktorer spelar in som vi inte har kontroll över eller kan mäta tillräckligt noggrant.

nu va de ca ett år sedan ja läste min senaste statisik kurs, men om jag inte minns fel så är vänte värde just det "förväntade" värdet? lr?

Jag tyckte strömningsläran var bra mycket lättare än den här statistiken. Om jag slapp skulle jag skita i den här kursen. Önskar den inte ens till min värsta fiende.

Statistik och sannolikhetslära ska ju användas med viss försiktighet, så att metoden är tillämplig på problemet.

Exempelvis om jag skall korsa gatan gående, så kan det ske på två sätt, ett sätt är att jag kommer över helskinnad, ett annat sätt är att jag blir överkörd. Det skulle ju innbära att man blir överkörd varannan gång? :död

-PLM- skrev:
Jag tyckte strömningsläran var bra mycket lättare än den här statistiken. Om jag slapp skulle jag skita i den här kursen. Önskar den inte ens till min värsta fiende.

Den kursen skulle kunna användas som straff för riktigt grova förbrytare. :hihi

von reisen skrev:
Statistik och sannolikhetslära ska ju användas med viss försiktighet, så att metoden är tillämplig på problemet.

Exempelvis om jag skall korsa gatan gående, så kan det ske på två sätt, ett sätt är att jag kommer över helskinnad, ett annat sätt är att jag blir överkörd. Det skulle ju innbära att man blir överkörd varannan gång? :död

Men du, att det finns två alternativ innebär ju inte att de båda är lika sannolika (som till exempel när man singlar slant). Vad gäller att gå över gatan kanske det är nåt i stil med 99,9999% chans att man klarar sig och 0,0001% risk att man blir påkörd. Det innebär att var miljonte gatuövergång skulle resultera i en påkörning.

Usch ja statistiken är redan avtentad och glömd. Snabbinläst och snabbglömt lätt att läsa in och skönt att glömma bort :D

en annan kluring

Om 2 slumpvisa bokstäver på en skylt med texten MALMÖ trillar ned och en vänlig analfabet plockar upp dem och sätter fast dem. Hur stor är då sanorlikheten att det kommer att stå rätt på skylten?

bandit uno skrev:
en annan kluring

Om 2 slumpvisa bokstäver på en skylt med texten MALMÖ trillar ned och en vänlig analfabet plockar upp dem och sätter fast dem. Hur stor är då sanorlikheten att det kommer att stå rätt på skylten?

50% :hej

bandit uno skrev:
Är du säker?
Jag har inte svaret själv.
Hörde den på jobbet idag.
Men jag håller på att räkna på det. Jag återkommer.

Nja, antingen sätter han tillbaka dem som de satt eller så byter de ju plats med varandra. För analfabeten kan väl inte sätta dem på helt nya ställen?

URRninja skrev:
Nja, antingen sätter han tillbaka dem som de satt eller så byter de ju plats med varandra. För analfabeten kan väl inte sätta dem på helt nya ställen?

problemet är ju det att det finns 2 m.
om dom faller ned så så är det 100% chans att sätta upp dom rätt.
Man måste alltså räkna sanorlikheten för varje bokstavs kombination.
sedan räkna 50% på alla utom MM.

bandit uno skrev:
problemet är ju det att det finns 2 m.
om dom faller ned så så är det 100% chans att sätta upp dom rätt.
Man måste alltså räkna sanorlikheten för varje bokstavs kombination.
sedan räkna 50% på alla utom MM.

Det tänkte jag såklart inte på.. Och jag tänker inte ens försöka :crash

Edit: Jag var tvungen att räkna ändå.. Det är 55% chans att det blir rätt. Av de tjugo tänkbara utfallen innebär elva att det blir rätt.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...