Matcha förbränningsrum till cylinder?

jojje1963 skrev:
Funderar oxå över om man kanske kunde tjäna lite på att köra utan insugskam! Bara ytterst lågt fjädertryck, och kanske en dämpare, och låta ventilen fungera som en reedventil, man både spar vikt och ökar fyllnadsgraden. Förmodligen är risken att den stänger för långsamt.. men om man kör med lååång öppningstid och en reedventil i insuget då? Ska nog kalla min nya motor en 3-taktare :D
Läggdags

Varför inte slidmatning :banana ?
 
Funderar oxå över om man kanske kunde tjäna lite på att köra utan insugskam! Bara ytterst lågt fjädertryck, och kanske en dämpare, och låta ventilen fungera som en reedventil, man både spar vikt och ökar fyllnadsgraden. Förmodligen är risken att den stänger för långsamt.. men om man kör med lååång öppningstid och en reedventil i insuget då? Ska nog kalla min nya motor en 3-taktare :D
Läggdags[/QUOTE]

Snarkventil kallas det för. Användes för över hundra år sedan. DÅ pressade dom ut ungefär 5 hk ur 2 liter motorvolym :tungan

Inget nytt under solen.
 
Mats757 skrev:
... Inget nytt under solen.
På ett race i slutet av 80-talet (då japaner med mer började komma med mer och mer avancerade motorer i bilar) såg jag en bakrutedekal på en Alfa Romeo Gulia, "Twincam redan 1913". :tummenupp

Ang snarkventiler:
De användes på låååångsamma motorer. På en snabb motor lär antagligen massan i ventilen göra att ventilen öppnar alldeles för långt och sen kolliderar med kolven. I och med att en sån ventil bara har jättesvag fjäder så får man ju liksom ingen kontroll på ventilen. Tillsammans med en dämpare? Nja, jag får en känsla av att det istället resulterar i att ventilen inte kommer att hinna öppna mer än nån ångström på höga varvtal. Dvs svårt att få till lagom dämpare.

Kunde man inte tänka sig snarkventil med en kam som endast tvingar ventilen att stänga i tid. En "ut- och invänd" kammekanism så att säga. En kam som endast har till uppgift att hindra motorskador. En desmo utan mekanisk öppning. Och om då motorn på låga varvtal har hunnit få full fyllning så kommer ventilen att stänga innan kammen stänger ventilen. Alltså har vi fått ett system med automatiskt variabla kamtider efter fyllnadsgrad och varvtal. :tummenupp

Medan ni experimenterar med ett sådant system under de närmsta åren så håller jag mig till konventionella metoder och hojåka! :D
 
Ventilen axar utav h-e i en motor. Så nåt mjukt sätt att få den att öppna
o stänga är svårt att tänka sig. Axet är mycket ( 10 ggr el mer ?) större än
vad ventilfjädern klarar av. Dom krafterna kommer från kammen när ventilen
öppnar resp när den saktar ner för att stänga utan att hamra sönder nåt.

Det är därför kammarna är så känsliga för taskig smörjning.

En parentes:
Som jag ser det är en av fördelarna (den största ?) med 4ventilare att man
kan göra kammar som öppnar o stänger relativt snabbt utan att överbelasta
kamnockarna. Det ger möjligheten till större tidsareaöppning även med vettiga
kamtider.

Varför då ? Jo, mindre ventiler behöver inte öppna så mycket och då kan man
öppna dom kvickare utan att axet blir större. (En ventil behöver inte öppnas mer
än ca 1/3 av diametern. Flödet ökar iaf inte mer, kan t.o.m minska)

/u
 
Det är ju lägre tryck i cylindern än in insuget även utan turbo, så det ska funka.

Jo, jag har sett snarkventilmotorer, det blir för långsamt. Men vad är det för fel med idén med lång öppnings tid på den vanliga ventilen och reedventil som stänger när cylindern är full? Nu pratar jag bara turbomotorer, en sugmotor vill man kanske inte göra så med.
 
jojje1963 skrev:
Men vad är det för fel med idén med lång öppnings tid på den vanliga ventilen och reedventil som stänger när cylindern är full? Nu pratar jag bara turbomotorer.
Ska du få plats med både och i förbränningsrummet ?
Sen ska den tåla tryck o temp från förbränningen.
/u
 
Nä inte så, reedventilen ska sitta innan ventilen. Så ventilen tar det mesta tryck och värme, bara att öppnings tiden ska va lite längre än vad som behövs och då arbetar reedventilen.
 
Ok, inser vad du menar. En reedventil (el. likn.) strax före insugsventilen.

Skulle tro det funkar i princip. Men borde vara svårt få plats med den och få
den att flöda tillräckligt. Och ett visst tryckfall blir det ju över den iaf.

Framförallt vid låga varv kommer en del soppa/luft tryckas tillbaka in mellan ventil
och reed innan insugsventilen stänger. Obra.

Men iden är kul. Undrar om nån provat nåt liknande ?
/u
 
Jag har läst nånstans att man på 2-t undviker reed pga svårt att få dom att hinna med på höga varvtal. Men där har man ju dubbelt så många insugstakter att hinna med också.

Blir det så bra med vilda kamtider och reeds för att "lugna ner" motorn på låga varvtal? Det låter ju tilltalande men vad händer på låga varvtal då ventilen fortfarande står öppen och kolven börjar komprimera färskgaserna mot reeden? Låt oss säga att det hinner bli nåt halvkilo/cm2 innan ventilen stänger. Klarar reeden det?

Jag tror att en av dom man ska fråga om sånt här (dvs experimentmotorer och prototyper) är RG500_Johannes. Han brukar ha pejl på vad som experimenterats med.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top