Matcha förbränningsrum till cylinder?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Men hur är det med ventilflickorna då...... Skall man släta ut eller av dem?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Borsiin JR skrev:
Men hur är det med ventilflickorna då...... Skall man släta ut eller av dem?

Skarpa kanter bör inte finnas varesig på kolvtoppen eller i förbränningsutrymmet, men om det kallas för layback, mjä... avrundning av ventilfickans kant.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du noterade inte den menade felstavningen bokstaven L ger en helt annat betydelse på ordet ventilficka :)
 

Dr.Bike

Guest
Borsiin JR skrev:
Du noterade inte den menade felstavningen bokstaven L ger en helt annat betydelse på ordet ventilficka :)

KANSKE Borisin...nån såg det... :7peta

:hihi

Anders: Ja, det är väl en gyllene regel - inga skarpa kanter. Frågan är väl bara hur stor/liten radien skall vara på dem?
Har du några generella ideér?

Vissa ställen handlar det ju bara om att undvika detonationer, men i t.ex ventilfickor osv KAN det ju ha med flöde att göra...
Fasen - kompromisser...det värsta jag vet!!
Hur man än vänder sig har man :arsele bak!!
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
ventilfjädertryck

andersbrink skrev:
Viktigast av allt, räkna på ventilfjädertrycket på insuget vad ditt laddtryck har för tryckpåverkan på din insugsventils hela yta. Normalt har en 4-ventilad jappsare 40 PSI fjädertryck. Med 2 bar (2 kg/cm2 dvs 30 PSI) laddtryck är det mycket som försöker pressa ut din insugsventil. .

Hur mycket ska jag öka trycket då? Har 40psi orginal, ska ladda 2 bar. Har fjädrar som blir 10 eller 20% hårdare. Ventilerna är 29mm. Hur lyder formeln?

När jag räknar som jag tror så blir det 198psi! kan ju inte stämma
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Vad menar man egentligen med att man har t.ex. 40 PSI i fjädertryck?
Fjäderförspänningen borde väll mätas i Newton eller någon annan kraftenhet.
Om fjädertrycket betyder kraften / ytan på ventilen så borde det väll bara vara att dra bort laddtrycket från fjädertrycket för att få fram hur mycket som finns kvar för att stänga ventilen?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
ja se dom där amerikanerna dom mäter då allt med kroppsdelar

är det riktigt stora avstånd så får dom låna nån fot eller arm eller nåt av en polare annars går de inte :) :) :va :banana
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Funderade lite här, är det inte så att mottrycket i turbon gör att cylindertrycket ökar ungefär lika mycket som insugstrycket? I såfall så borde man inte alls behöva öka fjädertrycket, eller? Iallafall inte mer än vad som motsvarar vad insugstrycket överstiger avgastrycket. Med en remdriven komressor så blir det ju annat, då får man ju köra med super hårda fjädrar om man ska ladda mycket. Eller har jag missat nått?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
jojje1963 skrev:
Funderade lite här, är det inte så att mottrycket i turbon gör att cylindertrycket ökar ungefär lika mycket som insugstrycket?

Helt rätt, men trots en stor avgasdel bör man kanske mäta upp även avgastrycket innan man bestämmer sig definitivt för ventilfjädertrycket. Ronnys hoj hade bara runt 20 lbs (dvs PSI) fjädertryck efter att en av de större firmorna norröver gjort ett litet misstag vid monteringen. Ronny laddade och laddade men fick inget mer pulver för det - inte undra på. Gick lite bättre i somras efter det jag lagt i en fjädertallrik (!) i botten och shimsat upp dem ytterligare 2 mm till 50 lbs. För hårt och den börjar ju tugga kamlober... dyrt å tråkigt.

Nån som orkat räkna mer exakt på vad 1 Bars laddtryck genererar på en 30 mm ventil (typ ba som exempel)? Arean * laddtrycket blir totala trycket som utövas?
14.23 PSI = 1.00 kg/cm2. 30 mm blir 3.14*1.5*1.5 = 702 mm2, dvs 7 cm2. 7 kg=99 PSI. Hm... vad är det som räknas fel? För att trycka ned ventilfjädern behövs det mer kraft än 7 kg, det är ett som är säkert. Hm... vaffandå, för sent på kvällen. Hilfe! Hm...
 

Ronny Nordgren

Ronny N
Gick med
8 Jan 2004
Ort
eköping
Hoj
suzuki gsxr turbo
Blev lite rörigt men om jag har förstått rätt?? så behöver du öka fjädertrycket på insug för att kompensera laddtrycket som försöker öpna insugningsväntilen.
Annars så om du inte har ändrat kammar eller max varv så ska du väll inte göra så specielt mycket ändringar eller???
//R :tungan
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
andersbrink skrev:
14.23 PSI = 1.00 kg/cm2. 30 mm blir 3.14*1.5*1.5 = 702 mm2, dvs 7 cm2. 7 kg=99 PSI. Hm... vad är det som räknas fel? För att trycka ned ventilfjädern behövs det mer kraft än 7 kg, det är ett som är säkert. Hm... vaffandå, för sent på kvällen. Hilfe! Hm...
Hmm, du räknade ut att det krävs 7 kg fjäderförspänning vid 1 bar - dvs 14 PSI - i fjädertryck. 99 PSI är ju 7 bar, så då krävs det 49 kg i fjäderförspänning.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Problemet som jag ser det - är när kolven är på väg upp i slutet av insugsfasen och ventilen ska stänga ca 30 grader efter undre vändpunkten och kolven ska börja komprimera bränsleblandningen - då spelar ju inte avgasmottrycket någon roll, men turbotrycket försöker hålla insugsventilen öppen trots att den egentligen ska stänga. Det blir någon form av självreglerande loop, man får ut si å så mycket effekt - men inget mer, trots att man försöker höja laddtrycket. Man får mer effekt tidigare men maxeffekten blir trots det densamma.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bearing skrev:
Hmm, du räknade ut att det krävs 7 kg fjäderförspänning vid 1 bar - dvs 14 PSI - i fjädertryck. 99 PSI är ju 7 bar, så då krävs det 49 kg i fjäderförspänning.

Frågan är då bara... hur anger fabrikanterna fjäderförspänningstrycket? 40 lbs är vad som är original på t.ex. en gsxr. Äsch... jag lär upp till garaget och göra det med en hands-on-labb i morrn.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
andersbrink skrev:
Frågan är då bara... hur anger fabrikanterna fjäderförspänningstrycket? 40 lbs är vad som är original på t.ex. en gsxr. Äsch... jag lär upp till garaget och göra det med en hands-on-labb i morrn.
Nu sa du nått. Om de anger 40 lbs, är det väll själva kraften som fjädern tryckts ihop med. Borde motsvara 0,45*40 kg = 18 kg. Det är alltså inte samma sak som trycket 40 PSI. Det är förvirrande det här med tryck och kraft. Man säger ju tryck ofta när man menar kraft, men jag har svårt att tro att man mäter fjäderförspänningen i en tryckenhet.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Jag tror det är rätt omöjligt att mäta exakt, man måste ju mäta cylindertrycket just när det skiljer som mest i förhållande till insugstrycket och jämföra det med orginal cylindertryck, sen måste man mäta insugstrycket i samma ögonblick och öka eller minska fjädertrycket så det motsvarar orginal tryck. Jag tror jag slänger i innerfjädrar, då får jag 48lbs, då bör man ju va på den säkra sidan utan att döda kammen.

Funderar oxå över om man kanske kunde tjäna lite på att köra utan insugskam! Bara ytterst lågt fjädertryck, och kanske en dämpare, och låta ventilen fungera som en reedventil, man både spar vikt och ökar fyllnadsgraden. Förmodligen är risken att den stänger för långsamt.. men om man kör med lååång öppningstid och en reedventil i insuget då? Ska nog kalla min nya motor en 3-taktare :D
Läggdags
 
Last edited:

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Om trycket är högre i insuget än i cylindern när ventilen ska stänga så är nått fel, då är nog ventilerna för små eller så stänger de för tidigt, vi vill ju ha in all luft vi kan så att stänga ventilen med mer fjädertryck är bara en nödlösning för att spara ventilen och sätet, det ökar ju inte fyllnadsgraden. Och att öka insugstrycket då gör ju det ännu värre, ventilen stänger ju då mot ännu högre o-utnytjat tryck (givetvis så får man ändå in lite mer luft i cylindern men man eldar ju liksom för kråkorna, 0.2bars ökning i insuget blir kanske bara 0.1bars ökning i cylindern)

andersbrink skrev:
Problemet som jag ser det - är när kolven är på väg upp i slutet av insugsfasen och ventilen ska stänga ca 30 grader efter undre vändpunkten och kolven ska börja komprimera bränsleblandningen - då spelar ju inte avgasmottrycket någon roll, men turbotrycket försöker hålla insugsventilen öppen trots att den egentligen ska stänga. Det blir någon form av självreglerande loop, man får ut si å så mycket effekt - men inget mer, trots att man försöker höja laddtrycket. Man får mer effekt tidigare men maxeffekten blir trots det densamma.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nu är vi kanske rätt nära sanningen möjligen. 40 pound-force-inch = 18.14 kilogram force. Det låter mer rimligt. Resonerar jag helt i nattmössan om jag påstår att 1/3 av ventilfjäderna tryck motverkas av laddtrycket 1 Bar (med 30 mm ventiler)? Dvs 2 Bar bör vara 2/3. Kör man då med en ventilfjäderspänning på 20 lbs (hej Ronny!) dvs pound-force-inch så kan man bara ladda 1.5 Bar innan ventilerna inte orkar stänga. Verkar det stämma Ronny, att din hoj vägrade ladda mer än 1.5 Bar förr-förra sommaren? Tur att det iaf inte var avgasventilerna som hade taskig förspänning!

/rejält dags för slafen...
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top