Borsiin JR skrev:Men hur är det med ventilflickorna då...... Skall man släta ut eller av dem?
Borsiin JR skrev:Du noterade inte den menade felstavningen bokstaven L ger en helt annat betydelse på ordet ventilficka
Det har ventilflickorna också.Dr.Bike skrev:...Hur man än vänder sig har man bak!!
Dr.Bike skrev:Frågan är väl bara hur stor/liten radien skall vara på dem?
Har du några generella ideér?
andersbrink skrev:Viktigast av allt, räkna på ventilfjädertrycket på insuget vad ditt laddtryck har för tryckpåverkan på din insugsventils hela yta. Normalt har en 4-ventilad jappsare 40 PSI fjädertryck. Med 2 bar (2 kg/cm2 dvs 30 PSI) laddtryck är det mycket som försöker pressa ut din insugsventil. .
jojje1963 skrev:Funderade lite här, är det inte så att mottrycket i turbon gör att cylindertrycket ökar ungefär lika mycket som insugstrycket?
Hmm, du räknade ut att det krävs 7 kg fjäderförspänning vid 1 bar - dvs 14 PSI - i fjädertryck. 99 PSI är ju 7 bar, så då krävs det 49 kg i fjäderförspänning.andersbrink skrev:14.23 PSI = 1.00 kg/cm2. 30 mm blir 3.14*1.5*1.5 = 702 mm2, dvs 7 cm2. 7 kg=99 PSI. Hm... vad är det som räknas fel? För att trycka ned ventilfjädern behövs det mer kraft än 7 kg, det är ett som är säkert. Hm... vaffandå, för sent på kvällen. Hilfe! Hm...
Bearing skrev:Hmm, du räknade ut att det krävs 7 kg fjäderförspänning vid 1 bar - dvs 14 PSI - i fjädertryck. 99 PSI är ju 7 bar, så då krävs det 49 kg i fjäderförspänning.
Nu sa du nått. Om de anger 40 lbs, är det väll själva kraften som fjädern tryckts ihop med. Borde motsvara 0,45*40 kg = 18 kg. Det är alltså inte samma sak som trycket 40 PSI. Det är förvirrande det här med tryck och kraft. Man säger ju tryck ofta när man menar kraft, men jag har svårt att tro att man mäter fjäderförspänningen i en tryckenhet.andersbrink skrev:Frågan är då bara... hur anger fabrikanterna fjäderförspänningstrycket? 40 lbs är vad som är original på t.ex. en gsxr. Äsch... jag lär upp till garaget och göra det med en hands-on-labb i morrn.
andersbrink skrev:Problemet som jag ser det - är när kolven är på väg upp i slutet av insugsfasen och ventilen ska stänga ca 30 grader efter undre vändpunkten och kolven ska börja komprimera bränsleblandningen - då spelar ju inte avgasmottrycket någon roll, men turbotrycket försöker hålla insugsventilen öppen trots att den egentligen ska stänga. Det blir någon form av självreglerande loop, man får ut si å så mycket effekt - men inget mer, trots att man försöker höja laddtrycket. Man får mer effekt tidigare men maxeffekten blir trots det densamma.
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP
Sandy kör XSR 900 GP All... |
|
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!
Yamahas fabriksteam i Rally... |
|
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!
Årets BikeDagar har precis ... |
|
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!
Årets BikeDagar har precis ... |
|
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat
Screenshot Biljettförsäl... |
|
Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024
Nu är ägare av Husqvarna No... |
|
Peter kör nya Svartpilen 801
Bara några kilometer från a... |
|
En helt ny Husqvarna!
Bara några kilometer från a... |
|
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024
För sjunde gången i ordning... |
|
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat
Screenshot Nu har biljet... |