Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Borsiin JR skrev:Men hur är det med ventilflickorna då...... Skall man släta ut eller av dem?
Borsiin JR skrev:Du noterade inte den menade felstavningen bokstaven L ger en helt annat betydelse på ordet ventilficka![]()
Det har ventilflickorna också.Dr.Bike skrev:...Hur man än vänder sig har manbak!!
Dr.Bike skrev:Frågan är väl bara hur stor/liten radien skall vara på dem?
Har du några generella ideér?
andersbrink skrev:Viktigast av allt, räkna på ventilfjädertrycket på insuget vad ditt laddtryck har för tryckpåverkan på din insugsventils hela yta. Normalt har en 4-ventilad jappsare 40 PSI fjädertryck. Med 2 bar (2 kg/cm2 dvs 30 PSI) laddtryck är det mycket som försöker pressa ut din insugsventil. .
jojje1963 skrev:Funderade lite här, är det inte så att mottrycket i turbon gör att cylindertrycket ökar ungefär lika mycket som insugstrycket?
Hmm, du räknade ut att det krävs 7 kg fjäderförspänning vid 1 bar - dvs 14 PSI - i fjädertryck. 99 PSI är ju 7 bar, så då krävs det 49 kg i fjäderförspänning.andersbrink skrev:14.23 PSI = 1.00 kg/cm2. 30 mm blir 3.14*1.5*1.5 = 702 mm2, dvs 7 cm2. 7 kg=99 PSI. Hm... vad är det som räknas fel? För att trycka ned ventilfjädern behövs det mer kraft än 7 kg, det är ett som är säkert. Hm... vaffandå, för sent på kvällen. Hilfe! Hm...
Bearing skrev:Hmm, du räknade ut att det krävs 7 kg fjäderförspänning vid 1 bar - dvs 14 PSI - i fjädertryck. 99 PSI är ju 7 bar, så då krävs det 49 kg i fjäderförspänning.
Nu sa du nått. Om de anger 40 lbs, är det väll själva kraften som fjädern tryckts ihop med. Borde motsvara 0,45*40 kg = 18 kg. Det är alltså inte samma sak som trycket 40 PSI. Det är förvirrande det här med tryck och kraft. Man säger ju tryck ofta när man menar kraft, men jag har svårt att tro att man mäter fjäderförspänningen i en tryckenhet.andersbrink skrev:Frågan är då bara... hur anger fabrikanterna fjäderförspänningstrycket? 40 lbs är vad som är original på t.ex. en gsxr. Äsch... jag lär upp till garaget och göra det med en hands-on-labb i morrn.
andersbrink skrev:Problemet som jag ser det - är när kolven är på väg upp i slutet av insugsfasen och ventilen ska stänga ca 30 grader efter undre vändpunkten och kolven ska börja komprimera bränsleblandningen - då spelar ju inte avgasmottrycket någon roll, men turbotrycket försöker hålla insugsventilen öppen trots att den egentligen ska stänga. Det blir någon form av självreglerande loop, man får ut si å så mycket effekt - men inget mer, trots att man försöker höja laddtrycket. Man får mer effekt tidigare men maxeffekten blir trots det densamma.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |