Masskrock på E4an i Skåne

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tog och ringde ett par samtal för att säkerställa att ingen av mina nära anhöriga var ute och körde. Olyckor av den här digniteten ser man inte ofta här i Sverige. Jag hoppas att ingen här eller anhörig till dem drabbats.

Håll avstånden till framförvarande. I synnerhet i dålig sikt och på vinterväglag.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16071957.ab
 
Ingen aning, men det lär väl framkomma om det inte redan gjort det i rapporteringen från olyckan. Verkar ha uppstått bråk i en av bussarna enligt live rapporteringen såg jag precis. Måste vara mycket känslor inblandat efter en sådan händelse. Folk kanske inte visar sin finaste sida direkt. Många säkert chockade dessutom.
 
Ingen aning, men det lär väl framkomma om det inte redan gjort det i rapporteringen från olyckan. Verkar ha uppstått bråk i en av bussarna enligt live rapporteringen såg jag precis. Måste vara mycket känslor inblandat efter en sådan händelse. Folk kanske inte visar sin finaste sida direkt. Många säkert chockade dessutom.

Underbart med människor hur de reagerar vid tuffa situationer. :död
 
Jag har inte mycket att säga, mer än att det är tragiskt att folk inte kan anpassa hastigheten, och hålla ordentliga avstånd.
 
Som sagt, folk verkar ju inte direkt ha anpassat hastigheten till omständigheterna, Räddningstjänsten blev ju tydligen omkörd av svenssons när dom var under utryckning mot olyckan :dummer

Fast det verkar ju ha varit grönjävligt halt där, tom en brandbil stod ju intryckt i en annan bil :död
 
Detta ska inte hända. Avstånd är extremt underskattat i svenskars ögon ser vi ju här.
Och hastigheten lär inte ha hållt så värst.

Sämsta med den bron är att den svänger samtidigt som där är något vattendrag under så den lär ha varit riktigt genomkyld.
 
Undrar varför det aldrig står om några hemska olyckor i Norrland? Attityden i Skåne när det blir vinter och snöar är att antingen få panik och fisköra eller att helt enkelt skita vilket väglag det är och brassa på som en idiot och ligga folk i röven. Nu när man pendlar 14 mil om dagen så får man verkligen se vilka idioter det finns på vägarna. :näsblod
 
Man kan väl bara vara tacksam att ingen tankbil var mitt i allt,tror ingen klarat sig då iom alla bilar mot räcken o spärrade flyktvägar..:7peta
 
"Vaddå, lixxom, fyrhjulsdrift va, fett med najs, här ska köras! Flytta på dig felhjulsdrivna väglus"

Folk litar för mycket på materialet. Tysta bilar, säkerhetssystem.

Fast den brojäveln är snorhal även när det inte är is och dimma.

Anledningen till att man inte ser sånthär i norrland är för att norrlänningar är uppvuxna med halka. De vet när man ska ta det lugnt. Och sen är där mindre utrikiska chaffisar med fellastade lastbilar där med..
 
"Vaddå, lixxom, fyrhjulsdrift va, fett med najs, här ska köras! Flytta på dig felhjulsdrivna väglus"

Folk litar för mycket på materialet. Tysta bilar, säkerhetssystem.
Ja, enda skillnaden mellan då och nu är att det går fortare när det går åt helvete idag, när föraren har ignorerat alla varningar och bilen inte klarar av att styra upp situationen längre, då har man klart högre hastighet än man kunde komma upp i med 245'or, 99'or och gamla hederliga Bubblor :fakta
 
Tror förklaringen ligger i att det var 50! Lastbilar! Av 100 ekipage. Hur många av dessa var utländska och med dåliga däck samt dålig erfarenhet av vinter!

Tragiskt oavsett. Skulle samma förhållande (trafikmängden + väglag) uppstå i Norrland skulle samma sak skett.
 
Jag har försökt räkna lite på vad man ser på bilderna, jag får det till ca 15 lastbilar och inte femtio. Det nämndes även att olyckan skulle vara 2 km lång på radion och i aftonblaskan, det måste ju vara de kortaste två kilometrarna i världshistorien? :va
 
Undrar varför det aldrig står om några hemska olyckor i Norrland? Attityden i Skåne när det blir vinter och snöar är att antingen få panik och fisköra eller att helt enkelt skita vilket väglag det är och brassa på som en idiot och ligga folk i röven. Nu när man pendlar 14 mil om dagen så får man verkligen se vilka idioter det finns på vägarna. :näsblod

När temperaturen pendlar kring nollan är det större risk för isgata. Vid konstant lägre temperatur minskar den risken. Sen finns det naturligtvis fler faktorer också.

Hoppas ingen blev skadad när de lämnade bilarna. Det är lite konstigt att ingen tagit upp det som en risk i tidningarna.
 
Anledningen till att man inte ser sånthär i norrland är för att norrlänningar är uppvuxna med halka. De vet när man ska ta det lugnt. Och sen är där mindre utrikiska chaffisar med fellastade lastbilar där med..
Det finns en hel del utrikiska lastbilschaffisar som får problem med halkan här med. Fast de orsakar inte seriekrockar tackvare att våra vägar inte är lika tungt trafikerade. Ibland så kanar de av vägen och stjälper ut sin last över hela diket. Fast vanligast är att de blir ståendes i någon uppförsbacke utan att kunna ta sig upp för egen maskin. Det är så vanligt att det knappt nämns bland notiserna i lokaltidningarna när någon polsk trucker har blivit ståendes i ett par timmar i någon backe. Man råkar bara höra om det för att Trafik - & Serviceredaktionen går ut och varnar om det på radion.
 
Frågan är hur man över huvud taget kan gardera sig mot dylika olyckor. Tranarpsbron går över en å och oavsett vilket håll man kommer från är det först en nerförsbacke innan man kommer ut på bron. Innan bron varnas det dessutom för halka vid kall och fuktig väderlek.
Som lök på laxen var det ett par grader kallt och tjock dimma.

Med de förutsättningarna blir bron rena isbanan. Bromssträckan för en bil i isbelaggd nedförsbacke är sannolikt mångfaldigt större än vad dimman gjorde sikten till. Hur ska man kunna hålla säg 200 meters avstånd till bilen framför om man bara har säg 50 meter?
 
Jag har försökt räkna lite på vad man ser på bilderna, jag får det till ca 15 lastbilar och inte femtio. Det nämndes även att olyckan skulle vara 2 km lång på radion och i aftonblaskan, det måste ju vara de kortaste två kilometrarna i världshistorien? :va

kilometrarna är nog inte 2 om man bara räknar ett körfält, knappt 2 om man räknar bägge.
Men det var nog 2 kilometer som räddningstjänsten behövde slinka förbi innan det började backas tillbaka oskadade fordon.

Vid en snabb räkning så får jag det till minst 28 tunga fordon, flera av dom som var inblandade men inte totalhavererade tog sig för egen maskin bort från den direkta olycksplatsen kanske för att ge plats för räddningsfordon.

Tragiskt är det iaf oavsett om det inte var 100 fordon inblandade.

Bevakningen av detta har varit stor på jobbet i dag.
 
Last edited:
Efter att ha flyttat söderut har jag konstaterat att folk härnere är fruktansvärt dåliga på att köra i vinterväglag.
De är dumma i huvudet helt enkelt.

På kanonfina torra vägar ska det puttras i 60 med en meter mellan bilarna.
På glashala isvägar ligger man fortfarande kvar i 60 med en meters mellanrum.

Noll förmåga att bedömma underlaget.

Klartfan det smäller.
 
3 döda. Vet någon hur det ser ut på skadefronten?

En fadäs i vardera riktningen och så är det igång. Vilken beklämmande händelse och kombination av olycksbringande omständigheter.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top