Masskrock på E4an i Skåne

...Hur ska man kunna hålla säg 200 meters avstånd till bilen framför om man bara har säg 50 meter?

Du menar om man bara har 50 m fri sikt i dimman antar jag?

Har man 50 m sikt så kanske man inte ska köra 110 oavsett vad som är skyltat?

1 sekunds reaktionstid. Sedan bromsar man med kanske 1-3 m/s^2 i halkan leder till att man bör hålla en jäkligt låg hastighet om sikten bara är 50 m.

Kör man 36 km/h så är det 10 m/s, dvs det tar kanske 5 s (= 2 m/s^2) att bromsa ner farten till noll, och på den tiden färdas du 90 meter, lägg till 1 s reaktionstid så har du färdats 100 meter. Och därmed smällt in i en stillastående bil på vägen.
 
Efter att ha flyttat söderut har jag konstaterat att folk härnere är fruktansvärt dåliga på att köra i vinterväglag.
De är dumma i huvudet helt enkelt.

På kanonfina torra vägar ska det puttras i 60 med en meter mellan bilarna.
På glashala isvägar ligger man fortfarande kvar i 60 med en meters mellanrum.

Noll förmåga att bedömma underlaget.

Klartfan det smäller.


ALLA skåningar borde ha ett tillägg på körkortet att är väglaget klassat som vinterväglag så får dom inte ens starta ett fordon, inte ens för att bara hålla värmen.
 
Helt vrickat men knappast förvånande. Som folk kör idag med fyrhjulsdrift, ESP, ABS, DDT, ADHD och PTSD så blir jag inte förvånad. Folk håller alldeles för korta avstånd i detta vädret och litar fullt ut på att deras bilar ska rätt till allt. Lastbilarna har ju inte mycket till val, oavsett hur de gör så blir det nästan omöjligt att undvika en sådan här situation.
Tragiskt att sådant här händer, samtidigt är det helt otroligt att inte fler är skadade och döda. Håller tummarna för att siffran stannar på 3.
 
Kan man inte bara porta dryga norrlänningar från tråden. Tröttsamt provinsiellt svammel.

Porta på bara, det blir inte mindre sant för det.

Av alla jag känner hemifrån så vet jag ingen som inte reder ut att häva en rejäl sladd.
av dom jag känner här så är det ingen som kan häva ens ett litet släpp.

Ja man är kanske dryg.
 
Porta på bara, det blir inte mindre sant för det.

Av alla jag känner hemifrån så vet jag ingen som inte reder ut att häva en rejäl sladd.
av dom jag känner här så är det ingen som kan häva ens ett litet släpp.

Ja man är kanske dryg.

Hack i skivan...ivan....ivan....ivan
 
Porta på bara, det blir inte mindre sant för det.

Av alla jag känner hemifrån så vet jag ingen som inte reder ut att häva en rejäl sladd.
av dom jag känner här så är det ingen som kan häva ens ett litet släpp.

Ja man är kanske dryg.


Nejdå. Det var sakligt. Hade det varit 50 norrlänningar med bevingade 740's och jeansvästar hade det naturligtvis aldrig hänt. De hade helt enkelt tagit sig mellan lastbilarna på bredställ samtidigt som de packade en snus med vänstran. Det vet ju alla.
 
Nu är du bara förnärmad och bitter.
Men du blir inte mindre älskad för det.

Du får göra vad du kan för ditt välbefinnande. Jag blir nöjd om du krånglar dig ur de grammatiska vindlingarna i det här stycket:

"...så vet jag ingen som inte reder ut att häva en rejäl sladd."


Ledtråd. Vem är Ingen?

Det kvittar nog vad du kan häva och stanna för när du får en Baltlastbil i röven och ingenstans att ta vägen.

Edit:

Glömde citatet.
 
Last edited:
Du menar om man bara har 50 m fri sikt i dimman antar jag?

Har man 50 m fri sikt så kanske man inte ska köra 110 oavsett vad som är skyltat?

1 sekunds reaktionstid. Sedan bromsar man med kanske 1-3 m/s^2 i halkan leder till att man bör hålla en jäkligt låg hastighet om sikten bara är 50 m.

Kör man 36 km/h så är det 10 m/s, dvs det tar kanske 5 s (= 2 m/s^2) att bromsa ner farten till noll, och på den tiden färdas du 90 meter, lägg till 1 s reaktionstid så har du färdats 100 meter. Och därmed smällt in i en stillastående bil på vägen.

Precis, missade ett ord, 50 meters sikt skulle det vara. Efter jag skrivit det stod det en artikel i lokaltidningen där första brandman på plats sa att det var 10-15 meters sikt.

Ditt räkneexempel blev 100 meters stoppsträcka med rådande vägförhållande vid 36 km/h. Potentiellt är det då upp mot 10 fordon som inte ser varandra inom stoppsträckan.

Frågan är vad man skulle begränsa hastigheten till för att det inte skulle ha smällt under rådande förhållande? 10 km/h?
 
Norrlänningar är förstås begåvade med ögon som ser klart och tydligt i dimma också...
 
Lite ödmjukhet vore klädsamt. Hamnar man i en masskrock av den här digniteten är mer tur än skicklighet som avgör om man klarar sig oskadd.
 
Precis, missade ett ord, 50 meters sikt skulle det vara. Efter jag skrivit det stod det en artikel i lokaltidningen där första brandman på plats sa att det var 10-15 meters sikt.

Ditt räkneexempel blev 100 meters stoppsträcka med rådande vägförhållande vid 36 km/h. Potentiellt är det då upp mot 10 fordon som inte ser varandra inom stoppsträckan.

Frågan är vad man skulle begränsa hastigheten till för att det inte skulle ha smällt under rådande förhållande? 10 km/h?

Om vi halverar farten i exemplet ovan till 18 km/h = 5 m/s, så blir stopptiden = 2 s och man färdas 9 m på de 2 sekunderna, + 5 m under reaktionssekunden = 14 m.

Men nu tvivlar jag ju på att sikten verkligen är så usel som 10-15 m. Det jäkliga är ju att drar man då själv ner farten till så låg hastighet är det nog sedan bara en tidsfråga innan man blir påkörd bakifrån istället så eg är det kanske inte en bra rekommendation det heller.
 
Ber om ursäkt för ett plumpt inlägg, i en situation där många har nära som råkat illa ut.
 
Norrlänningar är förstås begåvade med ögon som ser klart och tydligt i dimma också...

Eller tillräckligt med förnuft att hålla ner farten?

Jag själv skulle antagligen också ha smällt in i högen av bilar... Fanns det en lucka är jag ganska säker på att jag har tillräckligt förutseende och kontroll för att styra in min bil genom den luckan. Men en helt blockerad väg har jag nog inte alltid tillräckligt framförhållning för att klara.
 
Ja det är tragiskt att folk inte kör efter sikt, väglag och 3 sekunders regeln.
Och på motorvägar tror man inte det är tvärstopp framför en.
Och klarar man att stanna så kan man tyvärr kallt räkna med att bakomvarande inte klara av det.
Känns som att man är rökt när man inte gör som alla andra..
Hoppas på ett bra tillfrisknande för de skadade och beklagar för de som det gått sämre för.
 
Ja det är tragiskt att folk inte kör efter sikt, väglag och 3 sekunders regeln.
Och på motorvägar tror man inte det är tvärstopp framför en.
Och klarar man att stanna så kan man tyvärr kallt räkna med att bakomvarande inte klara av det.
Känns som att man är rökt när man inte gör som alla andra..
Hoppas på ett bra tillfrisknande för de skadade och beklagar för de som det gått sämre för.

Tror du att du skulle ha undvikit att krocka om du hållit tresekundersregeln idag?
 
Frågan är hur man över huvud taget kan gardera sig mot dylika olyckor. Tranarpsbron går över en å och oavsett vilket håll man kommer från är det först en nerförsbacke innan man kommer ut på bron. Innan bron varnas det dessutom för halka vid kall och fuktig väderlek.
Som lök på laxen var det ett par grader kallt och tjock dimma.

Med de förutsättningarna blir bron rena isbanan. Bromssträckan för en bil i isbelaggd nedförsbacke är sannolikt mångfaldigt större än vad dimman gjorde sikten till.
Läge att installera "golvvärme" i bron för att hålla den isfri då. :tummenupp
 
Ja det tror jag, men jag tror jag hade blivit påkörd bakifrån.
Tror inte du att du hade klarat det?

Svarade på den frågan kl 20:34, jag är faktiskt tveksam till att jag kör tillräckligt långsamt med dimma och halka i kombination för att hinna få stopp för en totalt igenmurad väg.

Och om du läser mina tidigare inlägg så bör du inse att tre sekunder räcker inte långt vid halka.
 
Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top