oFFkeFF skrev:Vart fanken korsar odengatan kungsgatan någonstans![]()
![]()
Förlåt, skrev lite fort
Odengatan - Sveavägen skall det vara.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
oFFkeFF skrev:Vart fanken korsar odengatan kungsgatan någonstans![]()
![]()
Ahlstrom skrev:Saken är att jag vill kunna bo där jag är uppväxt, alltså betalar jag lite mer men någon måtta får det vara.
![]()
oFFkeFF skrev:Alla vill bo i innerstan, hög efterfrågan=högt pris. Det ser jag som en självklarhet, som det är nu är det riktigt sinnessjukt att behöva köa i 17 år för att fixa en hyreslägenhet..
juha01 skrev:En gång till.
Vad är det för fel på gbg,s system med "lotteri" på bostäderna????
Förklara för mig nu ni som kan!
SSB skrev:Som jag förstått det så byggs det inte NYA hyresbostäder eftersom man inte får igen byggnationskostnaden med en reglerad hyra.
oFFkeFF skrev:Jag vet inte mycket om Göteborgs "lotteri" alls. Men är det ett lotteri är det väl om möjligt ännu sjukare. Men de flesta jag känner som flyttat till göteborg har iofs aldrig haft problem att fixa något sorts förstahandskontrakt även om det kanske inte vart i den absoluta stadskärnan.
UltraMarine skrev:Jag anser man ska betala vad en sak (eller bostad) *kostar* och inte vad säljaren vill ha!
Jag hörde att om man skulle sänka byggarnas löner kraftigt (nästan halvering) så skulle en 2:a på 60 kvm bli 50:- per månad billigare i hyra ungefär.valmers skrev:Att sedan byggkostnaderna skulle minska med 50 procent om bara Partiet kunde sluta hålla LO i handen och låta den fria konkurrensen råda även inom byggbranschen, är en annan historia. Så angeläget är det kanske inte med "billiga hyresrätter", när allt kommer omkring.
Det handlar ju inte enbart om löner; byggmaterielpriserna i Sverige är horribla jämfört med övriga Europa.eus skrev:Jag hörde att om man skulle sänka byggarnas löner kraftigt (nästan halvering) så skulle en 2:a på 60 kvm bli 50:- per månad billigare i hyra ungefär.
Men det var min kompis rörpularen som sa det, dom vill väl gärna ha kvar sina dunderlöner.
eus skrev:Jag hörde att om man skulle sänka byggarnas löner kraftigt (nästan halvering) så skulle en 2:a på 60 kvm bli 50:- per månad billigare i hyra ungefär.
Men det var min kompis rörpularen som sa det, dom vill väl gärna ha kvar sina dunderlöner.
Aah precis, sen är det en och annan avgift som ska betalas också.valmers skrev:Det handlar ju inte enbart om löner; byggmaterielpriserna i Sverige är horribla jämfört med övriga Europa.
eus skrev:Aah precis, sen är det en och annan avgift som ska betalas också.
De här, som forsprakar en tokreglerad marknad med de svartmarknader som naturligt uppstar som foljd, kanske ocksa borde fundera lite pa vad det innebar for andra an dom sjalva.UltraMarine skrev:De här, som efterlyser marknadshyror för bostäder, borde fundera lite på vad det skulle innebära för andra än dom själva (kallas empati, slå upp det om ni inte förstår)
sweborn skrev:Och momsen.... känns nog fint att betala 3 miljoner för en bostad, och tänka att 600000:- är enbart moms.
Coola Ola skrev:Skulle bostäder vara momsbefriade menar du? Det blir ju isf en direkt subvention av bostadsrätter (då större del av momspengarna kommer den boende i en bostadsrätt till godo jämfört med en boende i en hyresrätt) , det låter ju inte speciellt rättvist det heller?
urf skrev:De här, som forsprakar en tokreglerad marknad med de svartmarknader som naturligt uppstar som foljd, kanske ocksa borde fundera lite pa vad det innebar for andra an dom sjalva.
Fragan ar storre an det du ser fran ett fonster i Vasastan
(Som vasastansgranne tycker jag naturligtvis det ar soft att betala en spottstyver i hyra, men jag tycker inte att det ar rattvist)
/Empati goes both ways
Fan det bästa jag läst i sommarUltraMarine skrev:När inte "marknadskrafterna" ens fungerar för nåt så enkelt som Elektricitet så lär de inte heller klara av något så komplext som bostadshyror.
Jag anser man ska betala vad en sak (eller bostad) *kostar* och inte vad säljaren vill ha!
När det gäller prylar så funkar det så att det är bara att handla hos någon annan eller så skiter man i att köpa om priset inte är rätt...
Men en bostad måste man ha lixom mat och luft.
Mat brukar i kristider ransoneras (inga marknadspriser där inte utan svartabörshandlarna avrättades om de upptäcktes men i fred så funkar marknadspriser pga otroligt överflöd och statliga/eu bidrag till div producenter)
Lokaler har ju marknadsanpassade hyror vilket fick den effekten att företaget jag jobbade på flyttade omkring hela tiden - eftersom det finns många lediga lokaler så är hyran låg när du ringer och vill hyra - när det sen gått några år så stiger hyran kraftigt till den punkt då ägarna tröttnade och vi flyttade...
Detta ska inte vanliga människor behöva stå ut med utan man ska har råd att bo kvar. Det är ju inte alla som är rotlösa eller har höga löner!
De här, som efterlyser marknadshyror för bostäder, borde fundera lite på vad det skulle innebära för andra än dom själva (kallas empati, slå upp det om ni inte förstår)
Det finns så många områden för (rika) människor att tjäna pengar på så jag tycker att de kan hålla sig undan från bostadsmarknaden.
UltraMarine skrev:Av någon outgrundlig anledning, så tvivlar jag på din förmåga att sätta dig in i hur vi "vanliga" drabbas av marknadshyror.(Hongkong va?)
Dina inlägg andas total brist på insikt om dels lönenivåer för vanliga knegare och dels hur godtyckligt satta hyror påverkar oss "normalt" avlönade...
Se bara hur det gick när elmarknaden avreglerades - priser chockhöjdes och elbolagen gör rekordvinster. Slå upp ordet "Girighet".
Men nu är det inte nåt problem längre då M insett att en oreglerad bostadsmarknad inte är någon bra lösning för en majoritet av svenskarna (vars röster man gärna vill åt)
|
|
Nisse Hedlund bortgången
Den legendariske motorkonst... |
|
|
En dag på dragstrippen
Efter att ha varit aktiv so... |
|
Steve McQueens Scott Squirrel till salu
Detta Scott Flying Squirrel... |
|