urf skrev:Kanske svart med empati nar man redan sitter pa sin lya i innerstan?
*RYGGDUNK*
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
urf skrev:Kanske svart med empati nar man redan sitter pa sin lya i innerstan?
UltraMarine skrev:Av någon outgrundlig anledning, så tvivlar jag på din förmåga att sätta dig in i hur vi "vanliga" drabbas av marknadshyror.(Hongkong va?)
Dina inlägg andas total brist på insikt om dels lönenivåer för vanliga knegare och dels hur godtyckligt satta hyror påverkar oss "normalt" avlönade...
sweborn skrev:Konstaterar bara fakta.
Själv skulle jag nog hellre se en sänkning av matmomsen före bostadsmomsen.
t-rex skrev:När man köper en planka eller en spik för att bygga ett hyreshus betalar man moms på det antar jag. Hur många betalar moms på sin hyra?
sweborn skrev:Vet ej hur moms funkar i samband med att man hyr en lägenhet. Det finns säkert nån här som gör det.
Uthyrningen av lokaler för bostadsändamål är inte en momspliktig verksamhet. Kommersiella lokaler är däremot momsbelagda och då drar de ingående momsen mot utgående precis som vanligt. Fastighetsföretagen i sig är väl momspliktiga men deras verksamhet kan vara båda av momspliktig och momsbefirad sort. Momsen är en kostnad för alla företag som bedriver verksamhet som inte är momspliktig.t-rex skrev:Ja, den biten kan jag svara på; Ingen betalar moms på sin hyra. Frågan blir då; är hyresvärdar inte momspliktiga? De har ju lixom inte så mycket att dra av mot=den inköpta spiken beläggs med moms som inte går att dra av.
Då blir ju lixom allt 25% dyrare direkt. Eller har jag missat något?
Bingo skrev:...Momsen är en kostnad för alla företag som bedriver verksamhet som inte är momspliktig.
Det kan leda till rätt roliga effekter. För några (rätt många) år sedan krävde ett privat utbildningsföretag att deras verksamhet skulle klassas som momspliktig medan riksskatteverket hävdade att den alls inte var det. Rätt konstigt när ett företag kräver att få betala skatt och riksskatteverket försöker hindra dem från det.
...
|
|
Nisse Hedlund bortgången
Den legendariske motorkonst... |
|
|
En dag på dragstrippen
Efter att ha varit aktiv so... |
|
Steve McQueens Scott Squirrel till salu
Detta Scott Flying Squirrel... |