Marknadshyror - bra eller anus?

UltraMarine skrev:
Av någon outgrundlig anledning, så tvivlar jag på din förmåga att sätta dig in i hur vi "vanliga" drabbas av marknadshyror.(Hongkong va? :rolleyes: )

Dina inlägg andas total brist på insikt om dels lönenivåer för vanliga knegare och dels hur godtyckligt satta hyror påverkar oss "normalt" avlönade...

Något jag ofta funderar när jag hör folk försvara sina subventionerade hyresrätter i stan är: varför anser de att just de är berättigade till hyressubventioner? Anser de att de tillhör de svagaste i samhället och klarar sig inte själva? Hur tror de att alla andra som inte sitter på ett billigt boende klarar sig? Manna från himlen?

Faktum är att de som behöver hyressubventioner har knappast råd med en "normalsubventionerad" hyresrätt ändå, se ensamstående förälder som jobbar halvtid på 7-eleven. Skall det subventioneras skall det göras rejält, och till de som mest behöver subventioner. Inkomsttak på 7-8000:- brutto per månad kanske, samt barn. Det finns många som inte tjänar mer än så, och DE har svårt att ta sig ur knipan av egen maskin.

sweborn skrev:
Konstaterar bara fakta.

Själv skulle jag nog hellre se en sänkning av matmomsen före bostadsmomsen.

När man köper en planka eller en spik för att bygga ett hyreshus betalar man moms på det antar jag. Hur många betalar moms på sin hyra?

t-rex skrev:
När man köper en planka eller en spik för att bygga ett hyreshus betalar man moms på det antar jag. Hur många betalar moms på sin hyra?

Vet ej hur moms funkar i samband med att man hyr en lägenhet. Det finns säkert nån här som gör det.

sweborn skrev:
Vet ej hur moms funkar i samband med att man hyr en lägenhet. Det finns säkert nån här som gör det.

Ja, den biten kan jag svara på; Ingen betalar moms på sin hyra. Frågan blir då; är hyresvärdar inte momspliktiga? De har ju lixom inte så mycket att dra av mot=den inköpta spiken beläggs med moms som inte går att dra av.

Då blir ju lixom allt 25% dyrare direkt. Eller har jag missat något?

t-rex skrev:
Ja, den biten kan jag svara på; Ingen betalar moms på sin hyra. Frågan blir då; är hyresvärdar inte momspliktiga? De har ju lixom inte så mycket att dra av mot=den inköpta spiken beläggs med moms som inte går att dra av.

Då blir ju lixom allt 25% dyrare direkt. Eller har jag missat något?
Uthyrningen av lokaler för bostadsändamål är inte en momspliktig verksamhet. Kommersiella lokaler är däremot momsbelagda och då drar de ingående momsen mot utgående precis som vanligt. Fastighetsföretagen i sig är väl momspliktiga men deras verksamhet kan vara båda av momspliktig och momsbefirad sort. Momsen är en kostnad för alla företag som bedriver verksamhet som inte är momspliktig.

Det kan leda till rätt roliga effekter. För några (rätt många) år sedan krävde ett privat utbildningsföretag att deras verksamhet skulle klassas som momspliktig medan riksskatteverket hävdade att den alls inte var det. Rätt konstigt när ett företag kräver att få betala skatt och riksskatteverket försöker hindra dem från det.

Edit: skriver som en kratta.

Edit II: skriver sämre än en kratta.

Last edited:
Bingo skrev:
...Momsen är en kostnad för alla företag som bedriver verksamhet som inte är momspliktig.

Det kan leda till rätt roliga effekter. För några (rätt många) år sedan krävde ett privat utbildningsföretag att deras verksamhet skulle klassas som momspliktig medan riksskatteverket hävdade att den alls inte var det. Rätt konstigt när ett företag kräver att få betala skatt och riksskatteverket försöker hindra dem från det.

...

Jotack, vi sitter lite i den sitsen med. Vi har dock större momspliktig verksamhet än icke momspliktig, så det är bara att casha 25% extra och se glad ut i vissa fall.

Eller rättare, fakturera mer...

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...