Marknadshyror - bra eller anus?

valmers skrev:
Den som argumenterar emot marknadshyror kan med fördel emigrera till Kuba. Kommunism är fina grejer; låga hyror, ingen mat.

Nu är du ju så där mysigt moderatbitter igen och håller argumenten på en lagom sansad och saklig nivå....! :hihi

Tyvärr skulle marknadshyror tvinga många att flytta från sina hem, just för att de inte har ekonomin.

Just det här skulle man ju kunna lösa genom att man inför marknadshyror för separata lägenheter allteftersom de nuvarande hyresgästerna flyttar ut.

Då slår man inte undan benen för någon som måste flytta från hus och hem men de som flyttar in därefter får betala vad det kostar att bo centralt..

korvgubbe skrev:
Nu är det bara Honkiie som som ska instämma så är fancluben samlad igen! :hihi

Som Bill och Bull som följer Elaka Måns! :rofl

Nä jag varken kan nånting eller bryr mig särskilt mycket då jag bor ute i urskogen så du slipper mig i den här tråden iallafall. :tummenupp

honkiie skrev:
Nä jag varken kan nånting eller bryr mig särskilt mycket då jag bor ute i urskogen så du slipper mig i den här tråden iallafall. :tummenupp

Fan då! Du rubbar balansen i universum när du håller på och är oförutsägbar! :fatta!

...tänkte inte på att du hellre sitter därute i skogen på din skoter och röker holk än diskuterar storstadsangelägenheter...

Blanda glasturken med renspillning så får du finfina grejjor! :rofl

Har precis tjänat 800000 på en gammal reglering från WW II. Fan det är helt sjukt. Varför ska det vara så. De andra 99 regelringarna från 1945 är borttagna sedan länge.

Hörde att V hade ett förslag på hur man skulle få fler bostäder byggda. De ville ta pengar ur AP-fonderna för att bygga fra hyreslägenheter. AP-fonderna, det är alltså våra framtida pensionspengar det. Man vill försnilla pensioner för att bygga bostäder. Det är väl fördelningspolitik eller vad det brukar kallas. I en intervju i radion sa något ljushuvud från V att det var att betrakta som en investering för AP-fonderna. Som skulle ge avkastning! Herregud, om det gick att få ekonomisk avkastning på att bygga hyreslägenheter skulle det väl inte vara brist på sådana.
Man tar sig för pannan.

korvgubbe skrev:
Fan då! Du rubbar balansen i universum när du håller på och är oförutsägbar! :fatta!

...tänkte inte på att du hellre sitter därute i skogen på din skoter och röker holk än diskuterar storstadsangelägenheter...

Blanda glasturken med renspillning så får du finfina grejjor! :rofl

Ja varför ska jag bry mig om stockholmsproblem när jag istället kan vara ute och köra skoter i fyllan för att kolla till renarna. Så kan jag ju sätta mig ner och skattefuska lite och fylla i kassakorten medans jag äter min lunch helt bestående av torkat renkött och hembränt

MangeO skrev:
Herregud, om det gick att få ekonomisk avkastning på att bygga hyreslägenheter skulle det väl inte vara brist på sådana.
Man tar sig för pannan.

...problemet är väl inte att en hyreslägenhet inte drar in det den kostar utan att en bostadsrätt eller en lägenhet med marknadshyra kan dra in VÄLDIGT MYCKET mer. Samma sak med byggandet.... Skulle de bygga hyresrätter skulle de ju inte gå back utan bara tjäna betydligt mindre än om de byggde bostadsrätter...

....Nu är jag iofs inte för reglerade priser....

korvgubbe skrev:
...problemet är väl inte att en hyreslägenhet inte drar in det den kostar utan att en bostadsrätt eller en lägenhet med marknadshyra kan dra in VÄLDIGT MYCKET mer. Samma sak med byggandet.... Skulle de bygga hyresrätter skulle de ju inte gå back utan bara tjäna betydligt mindre än om de byggde bostadsrätter...

....Nu är jag iofs inte för reglerade priser....

Precis. Det är inte olönsamt med hyresrätter på något sätt. Inget bostadsföretag bygger, mig veterligen, bostäder som de inte räknar med att gå med vinst på. Om vi tar ett av Gbgs kommunala bostadsbolag, Familjebostäder, så gick de med c:a 110-120 miljoner i vinst 2003. Låter det väldigt olönsamt?

Skulle de tjänat mer pengar med marknadshyror? Ja, kanske men då skulle bostadsområdena också bli betydligt mer segregerade än vad de är idag. Inget jag vill se iaf men det är väl där min människosyn skiljer sig från er högerspöken.

"Olönsamheten" i bostadsföretagens kalkyler beror också till stor del pga av att man idag räknar med mycket kortare avskrivningstid än för något/några decennier sedan. Idag kan avskrivningstiden för ett hyreshus vara så låg som ~20 år jämfört med kanske 35-40 år förut. Givetvis ger det en sämre ekonomisk kalkyl för hyresrätten än en bostadsrätt där man får tillbaka pengarna så fort man sålt lägenheten. Detta är förstås en mycket större anledning till bristen på hyresrätter eftersom byggnads/bostadsföretagen hellre bygger bostadsrätter.

Coola Ola skrev:
Skulle de tjänat mer pengar med marknadshyror? Ja, kanske men då skulle bostadsområdena också bli betydligt mer segregerade än vad de är idag.

Jag skulle snarare säga tvärtom. Vissta att de mest attraktiva innerstadsområdena skulle tillhöra en massa "stupid white men" men å andra sidan tror jag kranskommunerna och förorterna skulle blandas upp betydligt mer.
...hur stor chans är det att förortsfolket lyckas få tag på något i stan trots att hyrorna är reglarade? ...Noll och ingen. Den stora smetiga medelklassen håller stenhårt i dessa och har man inte svartapengar så måste man ha kontakter.. och var måste man vara för att ha dessa kontakter? Jo, inne i smeten...

...Så även om city skulle bli mer segregerat tror jag marknadshyror skulle medföra att allt "vanligt" folk tvingades ut i förorterna och möjligt skulle det då kanske medföra en uppryckning...

korvgubbe skrev:
Jag skulle snarare säga tvärtom. Vissta att de mest attraktiva innerstadsområdena skulle tillhöra en massa "stupid white men" men å andra sidan tror jag kranskommunerna och förorterna skulle blandas upp betydligt mer.
...hur stor chans är det att förortsfolket lyckas få tag på något i stan trots att hyrorna är reglarade? ...Noll och ingen. Den stora smetiga medelklassen håller stenhårt i dessa och har man inte svartapengar så måste man ha kontakter.. och var måste man vara för att ha dessa kontakter? Jo, inne i smeten...

...Så även om city skulle bli mer segregerat tror jag marknadshyror skulle medföra att allt "vanligt" folk tvingades ut i förorterna och möjligt skulle det då kanske medföra en uppryckning...

Så du menar att det finns en massa rika invandrare som bara sitter o väntar på att få en lägenhet i stan som de fattiga medelsvenssons sitter och tjyvhåller på? På vilket sätt är det svårare för en förortsbo att få en lägenhet än för en medelklassperson från en annan stad (det kanske du inte menade iofs)? Men innerstadsmedelklassen i Sthlm är kanske otäckare än den i Gbg, vad vet jag?

På ditt scenario låter det snarare som att bostadsbristen skulle flyttas ut till förorterna när inte bara fattiga invandrare utan även fattiga medelsvensson ska konkurrera om samma bostäder.

Coola Ola skrev:
Så du menar att det finns en massa rika invandrare som bara sitter o väntar på att få en lägenhet i stan som de fattiga medelsvenssons sitter och tjyvhåller på?

På vilket sätt är det svårare för en förortsbo att få en lägenhet än för en medelklassperson från en annan stad (det kanske du inte menade iofs)? Men innerstadsmedelklassen i Sthlm är kanske otäckare än den i Gbg, vad vet jag?

På ditt scenario låter det snarare som att bostadsbristen skulle flyttas ut till förorterna när inte bara fattiga invandrare utan även fattiga medelsvensson ska konkurrera om samma bostäder.

Nej, jag menade just att de INTE är rika och därför INTE kan köpa något svartkontrakt.
....de flesta invandrare är nog sugna att komma till sverige för att börja med att ställa sig i en 15 år lång bostadskö för att få chans på citylägenheter...:rolleyes: Känns mer som något medelklasssvennen sätter sin son i vid 5 års ålder i samband med att han börjar bospara en hundring i månaden åt honom...

....för att då inte tala om alla kontrakt som lämnas över via kontakter eller främst släktingar. Och de flesta invandrare har ju redan en släkting i innerstan att "ärva" ett kontrakt ifrån..

Så..... Återigen. City skulle definitivt bli betydligt mer segregerat än det redan är men inte bara invandrare skulle få svårt att bo där utan gemene man. Svenne som arab. City skulle bli ett överklassträsk men det må vara hänt.

.......Det jag däremot tror skulle hända är att förtortsområdena blev uppblandade eftersom det blir ett alternativ för "alla" då närområdena blir för dyra.
....Och jag tror inte på en bostadsbrist i förorterna. Däremot skulle en massa tomma lägenheter med säkerhet fyllas. Och då inte med en massa socialfall och flyktingar som skuffas ihop utan med ärkesvennar som flyttar dit deras ekonomi hänvisar dem p.g.a. av att man hävt privilegiet att bo subventionerat i innerstan.

Gbgs kommunala bostadsbolag, Familjebostäder, så gick de med c:a 110-120 miljoner i vinst 2003. Låter det väldigt olönsamt?

Detta föranleder två frågor:
1. När byggdes "Familjebostäders" nyaste hyresfastighet?
2. Vilket är det genomsnittliga byggnationsåret på Familjebostäders fastighetsbestånd?

Som jag förstått det så byggs det inte NYA hyresbostäder eftersom man inte får igen byggnationskostnaden med en reglerad hyra.

Har man däremot ett fastighetsbestånd med byggår anno 1920 där byggnationskostnaden sedan länge är uppäten antingen i ammortering eller inflation så går det väldigt bra att göra vinst även på en reglerad hyresmarknad. Att det inte hjälper de 250'000 personer som står i bostadskö är en helt annan femma.

Heja internet...jag har kollat själv.

Det genomsnittliga byggåret för Familjebostäder i stockohlm är 1941, med medianvärdet 1949.

Den nyaste fastigheten är byggd 2003 (i hammarbysjöstad) och den äldsta 1868.

Bortser man från de två nyaste fastigheterna byggda 2003, och den tredje nyaste byggd 1996 så hamnar man redan nere på 1993 som senaste byggår. Av 466 fastigheter. Så det låter ju inte som att det byggs för fullt.

Även fast man som sagt mycket väl kan göra en god förtjänst på ett redan befintligt bestånd byggt för sisådär 60 år sedan lagom till när farmor och farfar skulle flytta hemifrån till sin första bostad. :rolleyes:

/SSB

Last edited:
SSB skrev:
Den nyaste fastigheten är byggd 2003 (i hammarbysjöstad) och den äldsta 1868.

Som tur är har dock hyresrätterna i Hammarby Sjöstad inte ännu dubbats med bruksvärdeshyror, så vi som bor där i bostadsrätt behöver inte känna att vi subventionerar våra grannar med X antal tusenlappar per person varje månad. Rostfritt.

Dock ligger nog hyrorna lite väl högt, men det går väl att ta ut höga hyror när hyresrättsspekulanterna utan pengar till insats/svartkontrakt och står sist i kön inte har något annat att välja på. :) Vet ett par som bor där och ännu inte är redo att köpa något. Då är det bara att betala och se glad ut.

Kan tänka mig att marken kostar flis också, om de kommunala bolagen är ute efter låga hyror får de ju bygga någon annanstans.

Kan tänka mig att marken kostar flis också, om de kommunala bolagen är ute efter låga hyror får de ju bygga någon annanstans.
Och här är själva kärnan till problemet när någon annan (staten) bestämt vad du får ta ut i hyra i din fastighet. Finns det ingen "annanstans" i Stockholm så blir det heller inga fastigheter :)

Och eftersom priset på marken inte är reglerad, utan markägarna vill ha marknadspris när de säljer till fastighetsbolaget, så bryter systemet ihop rätt fort med resultat i att det inte byggs några fastigheter alls...eller i alla fall väldigt få.

SSB skrev:
Och här är själva kärnan till problemet när någon annan (staten) bestämt vad du får ta ut i hyra i din fastighet. Finns det ingen "annanstans" i Stockholm så blir det heller inga fastigheter :)

Och eftersom priset på marken inte är reglerad, utan markägarna vill ha marknadspris när de säljer till fastighetsbolaget, så bryter systemet ihop rätt fort med resultat i att det inte byggs några fastigheter alls...eller i alla fall väldigt få.

Finns dock gott om plats i Sthlms kranskommuner.

Men det måste ju vara billigare att bo där, annars vill ingen bo där. Och när man har reglerade hyror är det inte billigare att bo där, alltså vill ingen bo där, alltså bygger ingen där.

Då byggs det ingenstans....

Yep

Verkar inte vara någon som förordar reglerade hyror. Dags att revoltera. Upp till kamp! Eller nåt ;)

/SSB

SSB skrev:
Yep

Verkar inte vara någon som förordar reglerade hyror. Dags att revoltera. Upp till kamp! Eller nåt ;)

/SSB

Få förordar det men ingen vill få det dyrare heller.... Tror det blir annat ljud i skällan om hyrorna plötsligt tredubblades...

Därför var ju mitt förslag så bra. Inför marknadshyror för NYA hyresgäster. Känns ändå inte som att rörligheten kan bli ännu mindre än vad den är idag.

En trevlig långsam smyghöjning i bästa "drabbar ändå inte mig" sosse-stil :hihi

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...