Marknadshyror - bra eller anus?

urf

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
SPS med extra senap och en H*nda CRM 250
Vad ar det som gor att marknadshyror upplevs som sa hemskt av manga i Sverige? Att propagera for ett inforande leder ofta till att personer tittar pa en som om man hade sagt nagot mycket ofordelaktigt om deras morsor.

I de stader jag bott som har mer marknadsanpassade hyror (Hong Kong, Hamburg, Beijing) finns inte det skrackscenario med extrem social segregering etc. som manga havdar skulle bli resultatet av marknadsanpassade hyror. Naturligtvis gar det inte att over en natt infora m-hyror, men borde inte detta vara det langsiktiga malet?

Argumentera for och emot!

Har du bostadsrätt? Ja, då anser du säkert marknadshyror vara bra (för värdet på din bostad).

Har du ändå pengar i överflöd, ja då tycker du förmodligen att marknadshyror är bra.

Är du hyresvärd? Ja då skulle du älska marknadshyror.

Tyvärr skulle marknadshyror tvinga många att flytta från sina hem, just för att de inte har ekonomin.

Näe, marknadshyror är anus tycker jag.....

Ahlstrom skrev:
Har du bostadsrätt? Ja, då anser du säkert marknadshyror vara bra (för värdet på din bostad).

Har du ändå pengar i överflöd, ja då tycker du förmodligen att marknadshyror är bra.

Tyvärr skulle marknadshyror tvinga många att flytta från sina hem, just för att de inte har ekonomin.

Har man bostadsrätt lär man nog inte se värdet på sin bostad öka om även hyresrätterna blir marknadsprissatta. En stor ökning av utbudet på en marknad brukar inte direkt trycka priserna uppåt om man säger så.

sweborn skrev:
Har man bostadsrätt lär man nog inte se värdet på sin bostad öka om även hyresrätterna blir marknadsprissatta. En stor ökning av utbudet på en marknad brukar inte direkt trycka priserna uppåt om man säger så.

Redan idag skulle jag tjäna pengar på att byta från hyresrätt till bostadsrätt.
Skulle min hyra ändå marknadsanpassas så skulle det betyda att jag skulle tjäna på att flytta till en bostadsrätt för att kunna bo kvar i innerstaden. Resonerar fler som jag så kommer priserna på bostadsrätter att gå upp..

Efterfrågan ökar...

Bostadsbristen beror ju till 99% på regleringen så jag fattar inte vem som kan vara emot en marknadsanpassning. Nu går ju till och med nya Sosse Light Partiet ifrån sitt krav, det är borgerlighet det :rolleyes:.

korvgubbe skrev:
Kan du utveckla för oss som inte förstår eller har otur när vi tänker...?!
:va

Gärna, jag ville bara att få frågan först så jag framstår som extra viktig. :rofl

Det råder som bekant ingen brist på, eller kö till, bostadsrätter. Varför är det då kö och brist på hyresrätter? För att fler vill bo där än vad det finns lediga lägenheter. Det finns för få lägenheter i grund och botten pga att ingen vill bygga dem för det är en dålig investering, eftersom staten hindrar fastighetsägaren att ta betalt vad lägenheten är värd.

Sen tycker jag hela idén är så sjuk, är det någon rättighet att ha bostad? Ja, det kan jag nog hålla med om att det är. Men är det en rättighet att ha en bostad med promenadavstånd till stureplan? inte en jävla chans att det är.
Det finns gott om hyresrätter i kranskommuner i stockholm, bara det att ingen vill bo där för det är inte flott nog. Man vill ha allt serverat och billigt ska det vara också. Annars är det orättvist tydligen.

Usch, nu fick du igång mig ordentligt. :hihi

Markus skrev:
Gärna, jag ville bara att få frågan först så jag framstår som extra viktig. :rofl

Hehe.Eller så ville du få frågan först just för att inte framstå som besserwisser i ditt första inlägg. Ibland får du till det Markus!

Markus skrev:

Så du menar att du är så inhuman och osolidarisk att du anser att BB-Linda, 31, arbetslös inte har rätt att bo billigt nära sina favorithak?

Starstriker skrev:
Hehe.Eller så ville du få frågan först just för att inte framstå som besserwisser i ditt första inlägg. Ibland får du till det Markus!

BUSTED. :rodnar

:hihi Nejrå, jag har ju gnällt förut om det här så jag trodde de (få) med intresse visste vad jag menade. Korvgubbe försöker bara ragga upp mig så han ville vara hygglig och bereda extra spam-utrymme för mig. :banana

Ahlstrom skrev:
Redan idag skulle jag tjäna pengar på att byta från hyresrätt till bostadsrätt.
Skulle min hyra ändå marknadsanpassas så skulle det betyda att jag skulle tjäna på att flytta till en bostadsrätt för att kunna bo kvar i innerstaden. Resonerar fler som jag så kommer priserna på bostadsrätter att gå upp..

Efterfrågan ökar...

Så enkelt är det inte. De flesta nyinflyttade (ganska många) och de flesta som flyttar hemifrån (ganska många) har idag endast ett val ang bostad: att köpa en bostadsrätt. Det finns ju inga hyresrätter på marknaden. Om alla dessa istället får möjligheten att börja sin bostadskarriär med att istället hyra en lägenhet kan man anta att flertalet börjar där. Efterfrågan minskar då.

Det finns andra påverkande faktorer, till exempel de prisskillnader som uppstår mellan olika områden. De som idag bor billigt i "fina" områden men jobbar i mindre "fina" områden kommer att överväga att flytta närmare jobbet när det helt plötsligt kanske kostar ett par tusen mindre per månad att bo där, istället för som kanske idag ett par tusen mer per månad. Hyresregleringen skapar ju en del bisarra hyresskillnader idag.

Hur det till slut blir i varje område är svårt att räkna ut på förhand, det bästa man kan göra är att se på omvärlden där man ju tillämpar marknadshyror. Någon katastrof blir det inte, däremot något som i alla fall närmar sig rättvisa.

korvgubbe skrev:
Så du menar att du är så inhuman och osolidarisk att du anser att BB-Linda, 31, arbetslös inte har rätt att bo billigt nära sina favorithak?

Hoho, hon bor väl i tensta med turk-vakten?

Markus skrev:
Hoho, hon bor väl i tensta med turk-vakten?

Jo, hon kanske flyttade dit.

Jag spekulerar i att hon blev tillsammans med honom för att få vara kvar till stängningsdags och alltid få gå före kön!

Markus skrev:

Det råder som bekant ingen brist på, eller kö till, bostadsrätter. Varför är det då kö och brist på hyresrätter? För att fler vill bo där än vad det finns lediga lägenheter. Det finns för få lägenheter i grund och botten pga att ingen vill bygga dem för det är en dålig investering, eftersom staten hindrar fastighetsägaren att ta betalt vad lägenheten är värd.

Sen tycker jag hela idén är så sjuk, är det någon rättighet att ha bostad? Ja, det kan jag nog hålla med om att det är. Men är det en rättighet att ha en bostad med promenadavstånd till stureplan? inte en jävla chans att det är.
Det finns gott om hyresrätter i kranskommuner i stockholm, bara det att ingen vill bo där för det är inte flott nog. Man vill ha allt serverat och billigt ska det vara också. Annars är det orättvist tydligen.

Ord! :fakta

korvgubbe skrev:
Jo, hon kanske flyttade dit.

Jag spekulerar i att hon blev tillsammans med honom för att få vara kvar till stängningsdags och alltid få gå före kön!

Är det något jag verkligen försöker låta bli att spekulera i så är det allt som har med Femmans dokusåpor att göra, och kanske främst BB Lindas förehavanden.

Det är ganska simpelt tycker jag. Marknadshyror är bra eftersom man då skapar en balans mellan tillgång och efterfrågan.

Markus har redan skrivit ungefär det jag tänkte skriva men jag kan ju lägga till lite saker.

Är det solidariskt att behöva vänta i 15 år på att få en lägenhet eftersom inga byggs?

Är det rättvist med reglerade hyror när det skiljer så mycket mot dess verkliga värde att folk är villiga att betala hundratusen för svarta kontrakt?

Är det en bra lösning på bostadsbristen att investerare inte vill bygga nya bostäder eftersom de inte får ta ut i hyra vad det kostade att bygga dom?

Är skattesubventionerade lägenheter (om man på något sätt vill lösa problet ovan) en vettig lösning? Det vill säga att folket i Kiruna (eller Tensta) betalar hyresbidrag så att de med rätta kontakter skall få en hyresreglerad 6.a i innerstan och kunna bo billigt? (Läste i DN om en 6.a i korsningen odengatan/kungsgatan som var reglerad till 15'000kr i månaden).

Nej, jag tycker att hela idén med reglerade hyror luktar brödkö och planekonomi lång väg. Det är inte en mänsklig rättighet att bo mitt i city.

/SSB

Last edited:
Den som argumenterar emot marknadshyror kan med fördel emigrera till Kuba. Kommunism är fina grejer; låga hyror, ingen mat.

Ahlstrom skrev:

Nix, inget av ovanstaende, jag har en hyresratt i Vasastan (sthlm) som jag haller pa medans jag jobbar utomlands. Tycker trots det att det ar djupt orattvist att jag betalar lagre/lika hyra som for en hyresratt i typ Bollmora.

Tror ocksa att nuvarande hyresreglering leder till stor segregering genom att den skapar en svart marknad for hyreskontrakt - hur latt ar det att hosta upp nagra hundra lock for ett svartkontrakt (som du kommer att fa problem att lana upp utan sakerhet eller bankkontakter). Tror fler kan tanka sig (och anser sig ha rad) med en nagot hogre hyra om de fick storre mojlighet att paverka var de skulle bo precis pa samma satt som en del skulle valja att flytta ut till en forort for att betala en lagre hyra.

Dessutom blir det en valdigt ororlig marknad med de hoga intradesbarrier och utradesbarriarer som den svarta marknaden skapar. Och nej - jag tycker inte att det ar en mansklig rattighet att fa bo innanfor tullarna.

Tyvarr lar en marknadsanpassning droja eftersom det ena politiska blocket har gjort det till en fraga som inte far diskuteras och det andra blocket tror att de tappar (sina) innerstadsvaljare som garna fortsatter att fa sin hyror subventionerade.

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8