Marknadsföring av Roadracing i Sverige

Men vad för slags kringaktiviteter skulle detbehövas för att folk ska tycka det är kul? Vad har STCC/ speedway/ rally/ motard tävlingar för jippon?

Förare, finns det något era familjer/polare anser skall finnas på en tävling för att det ska vara intressant att vara där?

Last edited:
Mer reklam? en affisch gör inte mycket för publiken, egentligen? eller hur? det är som inför val, står en himla massa politiker o delar ut flyers överallt, inte en j*vel tittar väl knappt nåt extra på det?

Helgen innan tävling, ta det största torget i närmaste stad som tävlingen är på, få det en jädrans massa hojar av alla sorter, stora som små(gamla som unga) (jag menar, lockar det barnen kommer barnfamiljerna med!)

Det borde ju finnas nog många i den lokalt arrangerande klubben som skulle kunna spendera en halvdag på torget och snacka skit om det man gillar mest?

En lapp på en väg med en snygg hoj på tittar inte svensson på, står det dock ett 10-30tal hojar som de kan se o kanske klämma lite på är det annorlunda.

LMS gör reklam i radio och lokala tidningar, skyltar etc ändå lockar det inte mer än 5-600:a ? (nu har jag inte siffrorna i huvet från sommarens SM, -04 var det nästan 800 och jag tror det var lite mindre i år)

Hur det sen är med tillstånd etc etc har jag ingen aning om, borde ju gå att ringa till kommunen o kolla?

//håkan

håkan skrev:
Mer reklam? en affisch gör inte mycket för publiken, egentligen? eller hur? det är som inför val, står en himla massa politiker o delar ut flyers överallt, inte en j*vel tittar väl knappt nåt extra på det?

Helgen innan tävling, ta det största torget i närmaste stad som tävlingen är på, få det en jädrans massa hojar av alla sorter, stora som små(gamla som unga) (jag menar, lockar det barnen kommer barnfamiljerna med!)

Det borde ju finnas nog många i den lokalt arrangerande klubben som skulle kunna spendera en halvdag på torget och snacka skit om det man gillar mest?

En lapp på en väg med en snygg hoj på tittar inte svensson på, står det dock ett 10-30tal hojar som de kan se o kanske klämma lite på är det annorlunda.

LMS gör reklam i radio och lokala tidningar, skyltar etc ändå lockar det inte mer än 5-600:a ? (nu har jag inte siffrorna i huvet från sommarens SM, -04 var det nästan 800 och jag tror det var lite mindre i år)

Hur det sen är med tillstånd etc etc har jag ingen aning om, borde ju gå att ringa till kommunen o kolla?

//håkan

Håller med! (Fast såna inlägg får man ju inte skriva...) Men för att tillföra lite så tycker jag vi ska se till att få ca 10 förare från LMS att ställa upp hojarna antingen på Stora Torget eller vid IKEA-parkeringen till 2006 års SM. Jag är med i alla fall!

Torkel skrev:
Håller med! (Fast såna inlägg får man ju inte skriva...) Men för att tillföra lite så tycker jag vi ska se till att få ca 10 förare från LMS att ställa upp hojarna antingen på Stora Torget eller vid IKEA-parkeringen till 2006 års SM. Jag är med i alla fall!
Låter som en kanonidé, vi är på :yoparty

Torkel skrev:

kan man sen få IKANO huset att nappa på det också vore det ju trevligt ;) ... .sen kanske ha lite reklam i nån lämplig radiokanal så folk får höra att det är nåt jippo där ute?

//håkan

Swedie skrev:
Det är FULLT med folk på Kinnekulle Ring, en bana mitt ute på vischan utan någon direkt större stad på flera mils avstånd

Hörru! Skövde ligger ca 3 mil från Kinnekulle, & blev faktiskt uppklassad till storstad nu i somras då 50.000 gränsen uppnåddes. Så det så! :hihi

Annars kan jag bara säga att ju mer reklam för RR dessto bättre, när var hur spelar ingen roll, men gör reklam för guds skull! :)

Indy 500 drar ibland 200.000 besökare, detta trots att dom bara ligger och harvar 500 miles runt i en velodrom med bilar, anledningen till detta är att man satsar på att ge publiken en show, jänkarna är duktiga på att marknadsföra racing och att göra en show av racet med flyguppvisningar och andra jippon, visst är det kommersiellt men det är just det som är meningen, idiella föreningar har begränsade resurser, vi brottas med att få tag på funktionärer och liknande istället.

Om RR i Sverige ska bli en stor publiksport så krävs det en rutinerad promotor som tar hand om hela arrangemanget.

GSXR1100R skrev:
Indy 500 drar ibland 200.000 besökare, detta trots att dom bara ligger och harvar 500 miles runt i en velodrom med bilar, anledningen till detta är att man satsar på att ge publiken en show, jänkarna är duktiga på att marknadsföra racing och att göra en show av racet med flyguppvisningar och andra jippon, visst är det kommersiellt men det är just det som är meningen, idiella föreningar har begränsade resurser, vi brottas med att få tag på funktionärer och liknande istället.

Om RR i Sverige ska bli en stor publiksport så krävs det en rutinerad promotor som tar hand om hela arrangemanget.

Eller en cirkusdirektör! :)

/Jörgen

Vad kostade de att gå in på kinnekulle?

Förövrigt så har nog motard-tävlingarna ganska mycket hjälp av att cross-intresset är väldigt stort här i trakten. Det finns massor med crossbanor och många klubbar runt omkring, alla känner nån som kör.

Jörgen Player Special skrev:
Eller en cirkusdirektör! :)

/Jörgen
Ja i princip är det samma sak, det krävs en människa som vet vad publiken vill se och kan leverera en show som är extraordinär, Svensk RR är idag för ointressant för gemene man, hur många vill tillbringa en heldag på läktaren, hade det funnits fler aktiviteter igång under racedagen så skulle det dra mer publik, pappa kan sitta på läktaren medans mamma och barnen går på tivolit eller tvärtom.

Går ju inte att jämföra med INDY 500 som är världens största enskilda idrottsevenemang.....
Dessutom går jänkare dit för att ha BBQ på parkeringen och dricka bärs.

Goodstuff skrev:
Går ju inte att jämföra med INDY 500 som är världens största enskilda idrottsevenemang.....
Har vi råd att vara selektiva, måste vår publik vara genuint intresserade av RR, det kanske räcker med att dom betalar inträdet och sen roar sig med vad som erbjuds.

Bara att inse att det inte finns tillräckligt med läktarnördar i detta lilla land.

GSXR1100R skrev:
Har vi råd att vara selektiva, måste vår publik vara genuint intresserade av RR, det kanske räcker med att dom betalar inträdet och sen roar sig med vad som erbjuds.

Bara att inse att det inte finns tillräckligt med läktarnördar i detta lilla land.
Har jag skrivit att vi ska vara selektiva? Nej.
Jämförelsen med världens enskilt största idrottevenemang är ju dock absurd!

Goodstuff skrev:
Bara för att de har allt man kan tänka sig på rejsen så är det knappast därför de går dit. När jag kollade NASCAR på Daytona kan jag garantera att alla drygt 180.000 var på läktarna när loppet gick. De är riktiga fans, inte närmast sörjande som här hemma. Det enda vi har dit det kommer folk utan koppling till de tävlande är ju STCC och det är ju inte alla positiva till men det kan vi ju lämna till andra trådar.

Neutral skrev:
Bara för att de har allt man kan tänka sig på rejsen så är det knappast därför de går dit. När jag kollade NASCAR på Daytona kan jag garantera att alla drygt 180.000 var på läktarna när loppet gick. De är riktiga fans, inte närmast sörjande som här hemma. Det enda vi har dit det kommer folk utan koppling till de tävlande är ju STCC och det är ju inte alla positiva till men det kan vi ju lämna till andra trådar.
Verkar som jag måste slänga in en ;) eller en :rolleyes: varje gång jag skriver något...

Neutral skrev:
INDY 500 är en folkfest, Svensk RR är för tråkigt helt enkelt, Speedway & folkrace/rallycross/rally drar mer publik.

Tjenare!

Anledningen till att det kommer så mycket folk är (som säkert någon redan har sagt...) är att det arrangeras tillsammans med Rallycross SM. Men om man ser på t.ex tävlingen i Sommen utanför tranås förra året (jag var inte där iår tyvärr) så var det massa betalade folk där som tittade också. Tack vare marknadsföring... Det finns många saker som måste göras. Ett stort ansvar ligger på förarna tycker jag. Ser de till att bomba sin lokaltidning före och efter varje tävling, skickar bilder och färdig text som de kan lägga in i tidningen så folk runtom vet att de har en lokal förmåga till att börja med. Syns föraren i tidningar så är det lättare i framtiden att få sponsorer etc. etc. Vi har t.ex en kille i Lidköping som kör Supermotard SM (och som var nere i Mettet och tävlade). Jag informerar tidningen innan varje tävling och skriver och skänker en bild efter varje tävling till både lokaltidningen och en internettidning för att hjälpa killen. Eg. är ju detta tidningarnas jobb men har de fullt upp med Fotboll etc. så MÅSTE man ta tag i det själv. På så sätt får även hans sponsorer valuta för sina pengar etc.

Sedan Afficher på stan är ofta "gratis" i många städer. Fixa någon som kan utforma annonsen gratis mot att han får ha logga/reklam på bilderna. Fixa en sponsor som kan trycka upp 200x och laminera in skiten och sedan får någon helt sonika springa runt på stan och sätta upp ÖVERALLT, så folk VET att det är tävling. Jag kan tänka mig att åka på någon tävling å fota bilder som jag kan "sponsra" till tidningar/föreningar etc så att folk får upp ögonen för sporten.

- Johan, som gjärna hjälper till när han kan...

EDIT: Kinnekulle ÄR metropolen, därför behöver de inte ligga nära något. Vi har både gocartbana, racingbana, paintball "banor", fångarna på gården etc. etc. Slå det om ni kan ;)

Swedie skrev:
Vad är det som SM/SO gör fel när det gäller marknadsföring?
Skulle det hjälpa att satsa större pengar på redig utannonsering av tävlingen i alla lokala medier och även på ort längre bort?

Anledningen jag startar tråden är för att mr_rockster skrev en tråd om finalen i Supermotard. Han skickade en länk till bilder från tävlingen:
http://www.jsfoto.com/galleri/050911smsmkkr/index.htm
Det är FULLT med folk på Kinnekulle Ring, en bana mitt ute på vischan utan någon direkt större stad på flera mils avstånd.

Skulle vara kul att höra från någon som möjligen hänger på SH som VET hur marknadsföring går till och kan erbjuda tips, prisexempel m.m. För något måste göras inför nästa års SM/SO-tävlingar för att få dit publik så att sponsorer vågar satsa på förarnas kostliga karriärer.

Last edited:
Goodstuff skrev:
Verkar som jag måste slänga in en ;) eller en :rolleyes: varje gång jag skriver något...
Nej då, men jag tror att GSXR är inne på rätt spår, det är en promotor med idéer och resurser som krävs. NASCAR och STCC har fler likheter än olikheter som arrangemang, vi kan precis som du säger inte räkna med 180-200' på läktarna men med tanke på att STCC drar 10-100 gånger mer publik än andra mc-tävlingar så är vi ju inne på rätt spår. Jag är personligen helt för att STCC bör prioriteras, de kan lyfta mc-sporten som helhet tack vare intresset hos gemene man.

Neutral skrev:
Nej då, men jag tror att GSXR är inne på rätt spår, det är en promotor med idéer och resurser som krävs. NASCAR och STCC har fler likheter än olikheter som arrangemang, vi kan precis som du säger inte räkna med 180-200' på läktarna men med tanke på att STCC drar 10-100 gånger mer publik än andra mc-tävlingar så är vi ju inne på rätt spår. Jag är personligen helt för att STCC bör prioriteras, de kan lyfta mc-sporten som helhet tack vare intresset hos gemene man.
Veidec är just en sådan, dom vill marknadsföra sina verktyg och tillbehör genom motorsport, ett smart drag av Veidec.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back