Marknadsföring av Roadracing i Sverige

Är det någon som vet vad det kostar att skicka ut ett A4/A5 papper via Svensk Direkt Reklam (SDR) så att alla i den närmast belägna staden får höra om tävlingen?
Detta såklart VECKOR innan tävlingen ska gå av stapeln.
Planch mitt i centrum. Kanske betala 500kr för att ha en jätteplanch på nått ställe mitt i stan.

Håller även med Håkan om att den där planchen som Henrik Nordgren gjort, borde göras om. För den är alldeles för plottrig och det är svårt att tyda vad det egentligen är. Den ser bara fin ut, utan att locka för vad den egentligen handlar om. Enkelhet gäller.

Och sedan har ju Duke0 rätt, även fast han är lite rå i tonen. Det behövs en kvalitetsökning och det behöver se professionellt anordnat ut.
Tälten på Knutstorp var ställda huller som buller och ingen brydde sig.
Inga pilar nånstans för dit folk kan gå.
Ingen karta till tävlingen osv.

Nummer ett: Sporten behöver en anställd marknadsförare/seriesponsorkunsult.
Denna skall avlönas med pengar från förarnas startavgifter, från de sponsorer som serien har, svemo anslag, mm...

Arrangerande klubb sköter lokal annonsering, vilket om det är väl sköt ger dom publikintäckter.
Men det ligger ju i förarnas intresse att denna annonsering går bra, så vi fixar via kontakter fram bra placsh etc från duktig grafiker. och självklart hjälper vi till att sätta upp reklamen.

Macke skrev:
Vi kan ju börja med att försöka få det att se lite proffsigt ut i depån. Det är ju för f*n katastrof ibland, ser ut som ett tattarläger med tält och bussar spridda för vinden över en stor asfaltsplan.
Ja precis som vi pratade om sist, är det så svårt att lacka hojen och hålla ordning...

guzzo skrev:
Jag tror att om vi nu ska få folk att komma och titta så lär man gör mer för publiken. Typ gridshows och kanske andra events. Publiken måste få känna att de är mer med i racet. Inte bara som åskådare.
Helt rätt, kring aktiviteter är viktiga,, men OBS,för att få publiken att återkomma... först måste vi får dit publik...

Syss skrev:
Det borde väl kunna locka en del folk iaf, om det står i annonserna... Folk gillar "gratis"... :banana
Absolut, och höga inträden funkar inte alls, detta är ju ett långsiktigt jobb, gratis på lördag och max 120:- totalt på söndag.

Nordgren gör ett superduper jobb, men han borde inte dra ett så stort lass som han gör nu.

Duke0 skrev:
Ja varför ska de/jag lägga pengar på att se den Bonnracing som svensk roadracing och egentligen all racing är i sverige

För att de/ni är intresserade? Locka barnfamiljer eller frimärkssamlare blir nog svårt. Jag plockade med mig två polare till Knutstorp som aldrig sett roadracing innan men är mc-intresserade och de var skitimpade och rent lyriska,speciellt över 250 Racer och Rookie 600.

Hyllinge hade iofs ett jättearrangemang på en av de första SM-tävlingarna jag var och kollade på, måste varit 1995 eller 96 nån gång, med gokart,hopptält för ungarna, nån dragracinguppvisning på rakan och nån stuntkille med mera med mera. Jag har för mig det var Center Syd(Ett stort köpcenter i Löddeköpinge) som sponsrade men att hela kalaset gick back något rent djävulskt(nån annan kanske vet mer), då var det iaf gott om folk runt banan men det var mer cirkusen i depån än racingen de ville se.

Ang proffsighet, jag personligen älskar SM-depåerna som de är. Vad är det som stör egentligen? (Ok jag vet att många irriterar sig på Depåmoppar) Men är det konstigt att en Rookie som kör sin första tävling inte kommer dit med trailer,catering,två hojar och 4 mekaniker?

Duke0 skrev:
Jag var och kollade på SM och slogs av hur ett stort antal vrak kajkade runt banan o fajtades mot hojar med EM status ...det är ju löjligt

Är det? Det är väl inte hojen som gör rejsingen heller. Behöver inte ha det absolut senaste snyggaste för att det ska gå fort...

Swedie skrev:
Vad är det som SM/SO gör fel när det gäller marknadsföring?
Skulle det hjälpa att satsa större pengar på redig utannonsering av tävlingen i alla lokala medier och även på ort längre bort?

Anledningen jag startar tråden är för att mr_rockster skrev en tråd om finalen i Supermotard. Han skickade en länk till bilder från tävlingen:
http://www.jsfoto.com/galleri/050911smsmkkr/index.htm
Det är FULLT med folk på Kinnekulle Ring, en bana mitt ute på vischan utan någon direkt större stad på flera mils avstånd.

Skulle vara kul att höra från någon som möjligen hänger på SH som VET hur marknadsföring går till och kan erbjuda tips, prisexempel m.m. För något måste göras inför nästa års SM/SO-tävlingar för att få dit publik så att sponsorer vågar satsa på förarnas kostliga karriärer.

Jag tror inte folk har förstått folk fest momentet runt det hela...
man behöver inte vara jätte intreserad för att tycka om det... tog med en tjej kompis som inte hade vart med om nått roligare ( hade då möjlighet att slagga där ett par nätter men ändå!!

den danske sidovagns föraren är ju helt otroligt rolig så dom festerna där e ju bara för GRYMMA

Kan man inte göra något jippo med några förare, ställa ut hojarna på torgen i staden racet går och även städerna runt omkring?
Självklart kommer man säkert inte få köra med dom eller starta dom ens men man borde väl kunna ställa upp dom, dela ut flygblad och informera om hur tävlingarna går till, att folk kan komma fram och ställa frågor med mera.
Att dom får en chans att träffa förare som kör och lite så.

Gjorde inte några förare i STCC det?
Mossberg, Jorpes eller vilka det nu va.

Skapade en poll på förstasidan av SH. Får se vad folk har att säga. Ni kan ju hålla ett öga på resultatet, men även rösta själva.

Om man inte lyckas få folket till banan(läs storstadfolket) får man väl göra som i Irland och ta banorna till folket. Irland har mindre befolkning än Sverige men minsta lilla RR-tävling har flera tusen i publiken samt att de verkar ha en uppsjö av tidningar som backar upptävlandet( I BIKE är det typ 3s om alla mc-sporter både nationellt och internationellt)

Nu kanske inte Irländsk bansäkerhet ligger i framspets direkt men man borde kunna smälla upp en hyffsat säker bana i ett närområde/industriområde i t.ex Sthlm. Nu vet jag med största säkerhet att detta är en utopi eftersom Sthlmspolitiker aldrig skulle backa upp ett sådant förslag utan istället slå sönder det i småbitar och gräva ner det 2 m under jord, ungefär som de gjorde med STCC-förslaget om en tävling i Sthlms frihamn för några år sedan. Men det vore jäkligt kul och fick man över 100.000 till skaprnäcksfältet på 1930-talet så borde det även gå nu för tiden.

Körde man i uppvisningsrejs på Djurgården i början av 90-talet samt även Rejs i utanför Uppsala för i tiden?? Nån som kommer ihåg?

Last edited:
Eftersom jag har blivit "struktureringsskadad" efter 16 år i IT-branschen så skulle jag vilja dela upp problematiken i tre delar:

1. Det gäller att se så att folk får reda på var och när det är race.
2. För att få dit folk måste erbjudandet vara attraktivt nog så att folk tar sig dit och betalar inträde.
3. På plats måste alla förväntningar uppfyllas så att publiken kommer tillbaka.

Dessa delar måste lösas i samma ordning, som det är idag så kvittar det hur mycket jippon etc. man ställer till med i samband med tävlingen. Känner bara de mest inbitna till när det är SM-deltävling så hjälper inga kringaktiviteter till att öka publiksiffran.

Som jag ser det...

Så handlar allt om självklart om reklam, kostnader vs. intäkter.
Är det någon som vet hur det blir med tv-sändningarna nu när Veidec köpte upp STCC?
Anledningen till frågan är att om jag inte minns helt fel så höll väl Veidec i STCC innan och då på den tiden så sändes STCC på SVT med ett stadigt tittar tal på runt 4-600000.
Som det är nu så får inte RR nån belysning alls...eller väldigt lite. ZTV visar 10 minuter varannan vecka och expressens tvkanal kan jag inte uttala mig om.
Jag tycker att det är piss att det ska vara tio minuter RR från bara en klass och sen STCC, challenger och carreracup...visst bilsport är kul men hur får det RR att växa, inte alls skulle jag säga.
Det som jag skulle vilja är helt klart att RR kommer ut och sänds på antingen SVT eller TV4 pga att i stort sett alla har dom kanalerna. Tycker med fördel att det kan visas tillsammans med bilsport men då med ett annat upplägg än va det är nu som ex 15 minuter bil, 15 minuter RR osv för att hålla kvar så många tittare som möjligt.
Mina tankar runt detta är att jag tror att det skulle kunna underlätta för många att hitta mer sponsorer, om jag hade företag så skulle jag hellre sponsa om det fanns chans att 400000 såg min reklam än som idag när det på sin höjd är 16000. Jag tror att detta skulle kunna bidra till en kvalitetshöjning över lag.
Visst det hör är stora tankar men va f** det är härligt med drömmar :hihi

I övrigt så är problemet som alltid att det ska göras så mycket för så lite...
Finns det nån som har nån insikt i hur hur och om hur mycket SVEMO har i reklambudget?
Man tycker ju iaf att det borde ligga lite i deras intresse att få så mycket folk som möjligt till tävlingar av alla slag och därför kunna sats en liten peng på att nån ser till att reklam kommer ut till klubbar och tidningar.
Det går faktiskt att med väldigt lite medel få stor utdelning, allt handlar om att knyta kontakter och smörja munlädret.
I många klubbar av olika slag så är det måste att kränga bingolotter det kanske skulle bli ett krav att hänga upp en plansch per medlem såvida att nån förser medlemmarna med nödvändigt material.

Oh well...bara lite tankar.

//TS

En tanke som slår mig när jag läser denna tråd.

Detta forum har 19.000 användare, jag och säkerligen flera med mig har säkert inte full koll på när och var tävlingarna körs. Jag skulle gärna åka om jag hade bättre koll. Följer ju exvis MotoGP när det går, och då inser man snabbt att det vore grymt att RR live.

Min tanke är om det är möjligt för sporthoj.com att utöka sin Racingkalender till att bli en komplett samlingspunkt för all RR i Sverige. Där skulle det kunna stå all information kring eventen, så man får full koll på när saker och ting händer, när man bör vara plats, vad det kostar mm. Ju mer info som finns desto mer sugen blir man att åka dit, tror jag. Det finns många här som är duktiga förare inom flera klasser, de skulle kunna hjalpa till att hålla samlingspunkten ajour, och bidra med sina kunskaper, roliga minnen mm(i den mån de känner för det givetvis, men det borde ligga i allas intresse att få mer publik till tävlingarna). Med en grundbas på 19.000 användare så tror jag sporthoj snabbt skulle spridas som en bra källa till RR-information. Kan sedan samarbete med andra stora motor-siter göras så når man en stor grupp personer.

Börjar folket komma, kommer pengarna, och därmed möjlighet till mer reklam för eventen.

Det är mina 0.02SEK.

ädit: kan inte stava... :kocko

Last edited:
fwk, jag har under året gjort reklam genom popup-fönster på förstasidan av Sporthoj.com. Det är så jag försökt bidra.

Sedan finns även www.sporthoj.com/roadracing/kalender. Dock är det inget pekat dit just nu, samt sidan i sig behöver snyggas till lite.

Där ber jag alla som kan, att lägga in sina och andras RR-events.

HMS lyckades fördubbla antalet åskådare på Knudans SM nu i år, detta gjordes b.l.a med kuponger i tidningar som gav info. samt 20:- rabatt, normalt kommer det ca:400 pers. nu kom det nästan 900 betalande.

Tar man dit andra attraktioner så kan det iof bli lite cirkus/marknad stämmning men det ger ännu fler besökare.

RR är ingen stor publiksport i lilla Sverige, mycket beroende på att idag finns ett jätteutbud av annat som man kan titta på, Svensson sitter hellre hemma i soffan framför tv.

Även många som kör SH är helt ointresserade av att sitta på en läktare och titta på andra som kör, dom tar hellre en runda på favoritvägen och fikar med polarna.

Hårding skrev:
Körde man i uppvisningsrejs på Djurgården i början av 90-talet samt även Rejs i utanför Uppsala för i tiden?? Nån som kommer ihåg?

Jupp, precis i början av 90-talet körde man i alla fall ett uppvisningsrace i Stockholm, "Djurgårdens GP", som gick Gärdet Runt.

/B

benkar skrev:
Jupp, precis i början av 90-talet körde man i alla fall ett uppvisningsrace i Stockholm, "Djurgårdens GP", som gick Gärdet Runt.

/B
om jag minns rätt så va det en gatrejs serie med tävlingar i sthlm, husqvarna, örebro västervik uppsala 89-90..

Swedie skrev:
fwk, jag har under året gjort reklam genom popup-fönster på förstasidan av Sporthoj.com. Det är så jag försökt bidra.

Sedan finns även www.sporthoj.com/roadracing/kalender. Dock är det inget pekat dit just nu, samt sidan i sig behöver snyggas till lite.

Där ber jag alla som kan, att lägga in sina och andras RR-events.

Ah, då har jag missat dem allihop, eftersom Firefox blockat varenda popup.

Jag dissar inte på något vis det som gjorts på Sporthoj.com tidigare, jag uppskattar allt du gör här. Jag ville bara försöka ge lite tips som jag tror skulle kunna hjälpa. Vad du sen anser om dem och gör med dem lägger jag mig inte i. :)

R2 skrev:
om jag minns rätt så va det en gatrejs serie med tävlingar i sthlm, husqvarna, örebro västervik uppsala 89-90..
Stämmer bra det, vi va i Sala och Kalmar oxå minns jag.
På förmiddagen var det utställning på något torg där folk fick komma och snacka och titta närmare på hojar och förare och sen på eftermiddagen kördes det "race" (ofta uppgjorda i förhand) av säkerhetsskäl.
Visst drog det nyfiket folk som aldrig skulle kommit annars....

om ni drar igång ett sthlm runt lopp idag lär ni få uppmerksamhet och disco lampor på plats :)

Neutral skrev:
De annonserar i Corren varje dag.

Jag bor i Norrköping. :7peta

Iallafall, jag tycker det är mera annonser och affischer kring RR-SM? Det är ju LMS jävligt bra på, det står skyltar överallt inför SM! :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back