Marknadsföring av Roadracing i Sverige

Neutral skrev:
Nej då, men jag tror att GSXR är inne på rätt spår, det är en promotor med idéer och resurser som krävs. NASCAR och STCC har fler likheter än olikheter som arrangemang, vi kan precis som du säger inte räkna med 180-200' på läktarna men med tanke på att STCC drar 10-100 gånger mer publik än andra mc-tävlingar så är vi ju inne på rätt spår. Jag är personligen helt för att STCC bör prioriteras, de kan lyfta mc-sporten som helhet tack vare intresset hos gemene man.
Det jag tycker är lustigt med STCC är att "kungaklassen" STCC varvtidsmässigt får dyngstryk av Superkart, Formula Renault och Radical... Hur sjutton kan man då upprätthålla ryktet av "Kungaklass"??? Jag tror att det beror på att det har odlats en personkult inom STCC, ALLA vet vem Flash är, alla vet att förarna har meriter sedan tidigare och att STCC bara SKA vara värst...
Så om vi ska få liknande inom RR tror jag på att vi måste lyfta fram PERSONERNA som kör. Backlund är den i SS600 som är närmast att bli "nationalhjälte", nu behövs det bara några självgoda bad-asses á la Biaggi och Flash också som viglar upp stämmningen! Sen kan gladiatorspelen börja!
Anonyma förare lockar ingen även om racingen är fantastisk.

Torkel skrev:
Det jag tycker är lustigt med STCC är att "kungaklassen" STCC varvtidsmässigt får dyngstryk av Superkart, Formula Renault och Radical... Hur sjutton kan man då upprätthålla ryktet av "Kungaklass"??? --edit--
Sen kan gladiatorspelen börja!
:tummenupp

Torkel skrev:
Håller med! (Fast såna inlägg får man ju inte skriva...) Men för att tillföra lite så tycker jag vi ska se till att få ca 10 förare från LMS att ställa upp hojarna antingen på Stora Torget eller vid IKEA-parkeringen till 2006 års SM. Jag är med i alla fall!
Jag är också med om det behövs en hoj extra! Klart bra initativ. Ett litet "stadsrace" vore fränt! Självklart ingen tokkörning utan mer en uppvisningskörning på gatorna, kan iofs bli oerhört svårt att få till.

Vad var STCC innan johan Thorén (med hjälp av Volvo?) fick SVT att visa BTCC på relativt bra sändningstid? jag skulle vilja påstå att intresset i Sverige innan det var lika stort som det är för RR idag... jag vill påstå att allt handlar om exponering i media och då i den rikstäckande... då kommer de stora företagen och vill få sina varumärken exponerade i denna media, mer resuser till sporten, fler proffesionella team hårdare konkurrens och bättre racing som drar till sig en större publik... sedan måste det även till pengar så att våra motorarenor går en högre standard... anläggningarna idag kan jämföras med den lokala byhålans idrottsplats... vi behöver ett par "Råsunda" inom Svensk motorsport... det är bara att se till Hockeyn och Fotbollen, de har lyckats att öka sina publiksnitt genom att bygga bättre arenor och få lite mer glamour kring idrotten, det drar även med de som inte är fanatiskt intresserade... varför, jo det erbjuds något större utöver idrotten... en upplevelse...

Jag vet att detta inte är gjort i en handvändning... men vi behöver ha en några eldsjälar som kan föra svensk motorsport framåt... ex, Lövis borde kanske använda sitt kontaktnät till att promota svenska talanger, mer som Rosberg har gjort, likaså Blomqvist inom Rally och Sköld inom RR... sist men inte minst behövs en nationalarena med alla standars som går att få...

tack för mig // Andreas

Torkel skrev:
nu behövs det bara några självgoda bad-asses á la Biaggi och Flash också som viglar upp stämmningen! Sen kan gladiatorspelen börja!
Cralle va duktig på detta, visst saknas det profiler idag, hade bara Nypanik varit lite snabbare på banan än i käften så hade vi haft en Svensk Biaggi.

Torkel skrev:
Det jag tycker är lustigt med STCC är att "kungaklassen" STCC varvtidsmässigt får dyngstryk av Superkart, Formula Renault och Radical... Hur sjutton kan man då upprätthålla ryktet av "Kungaklass"??? Jag tror att det beror på att det har odlats en personkult inom STCC, ALLA vet vem Flash är, alla vet att förarna har meriter sedan tidigare och att STCC bara SKA vara värst...
Så om vi ska få liknande inom RR tror jag på att vi måste lyfta fram PERSONERNA som kör. Backlund är den i SS600 som är närmast att bli "nationalhjälte", nu behövs det bara några självgoda bad-asses á la Biaggi och Flash också som viglar upp stämmningen! Sen kan gladiatorspelen börja!
Du är för insatt och tänker för logiskt jämfört med den genomsnittliga publiken. Vi kan inte få 20.000 på läktarna som vet lika mycket som du. Det är därför vi måste överlåta åt promotorn att råda (ihop med SVEMO förstås), då får vi publik, TV och pengar i sporten för det är sånt de kan. På kort sikt bara i STCC men i långa loppet kommer det att spridas till andra klasser.

Vi hade ju profiler tidigare men de skrämdes ju iväg. I år har det ju varit betydligt mer anonymt.

Goodstuff skrev:
Är inte helt överens med dig men det här diskuteras ju på olika nivåer i RR_Sverige och det kommer bli bättre.

Lite förslag, bra eller dåliga men det finns ju en debatt.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1698996&postcount=62

Min fulla övertygelse är att SVEMO och samtliga inom RR-komitten måste VILJA detta lika mycket som vi andra. De måste känna, tycka och inse att det även ligger i deras roll inom SVEMO att jobba för marknadsföring av roadracing i Sverige, och bidra till ökat intresse för sporten.

SVEMO har ju tom själva gått ut med att det inte ligger i deras roll och ansvarsområde att genomföra PR av sporten i Sverige. Jag säger absolut inte att de har fel. Däremot kanske man borde jobba för en förändring avseende deras uppdrag och ansvarsområde.

Varenda seriöst företag i Sverige har någon form av visionsplan och målsättningar, för ett eller flera år framåt i tiden. Vad har egentligen SVEMO och RR-komittén för vision? Har de några? Har några presenterats? Vill vi att dom ska ha det?

Det säger sig självt att en centralorganisation uppbackad av sina medlemmar har större pondus och möjlighet till konkreta beslut och åtgärder, än individuella satsningar från enstaka medlemmar.

SVEMO har lättare att lobba för förändringar hos klubbar än enskilda privata eldsjälar..

SVEMO har lättare att få ut artiklar och information i media..

SVEMO har lättare att initiera en närmare samarbete klubbar sinsemellan än du och jag..

Jag är övertygad över var man borde lobba för en förändring som steg 1.

jP skrev:
--edit--
Jag är övertygad över var man borde lobba för en förändring som steg 1.
Jag håller med i mycket av det du skriver men man bör väl kunna göra flera saker samtidigt.
Lobba mot SVEMO, fixa TV-tid, engagera sig i sin klubb för bättre arrangemang, puscha för sig själv inför tävlingar lokalt etc etc.
Många bäckar små.

Ni som kör har onekligen ett STORT problem.

Om jag utgår från mig själv, som är betydligt mer intresserad av RR än svensson, så får ni inte ens mig till banorna.
Var på en tävling i somras, Sviestad, mer än så blev det inte.
Hur ska ni då få dit svensson?

Jag är inne på samma bana som Neutral, nämligen att pusha för en (1) klass i samband med något annat stort, åka snålskjuts helt enkelt.
STCC är det självklara valet då det i dag är det evenemang som får mest uppmärksamhet i media.
Få Johan Thoren att sluta bevaka DTM utan istället gör ett program om STCC!

Ni borde ha ett förbund som gör allt för att sporten ska bli större.
Istället verkar ni ha ett gäng surmökar som håller på sin organisation eller klass och vill att allt ska vara som det alltid varit.
Tror att ett par av dessa herrar borde vara betydligt ödmjukar mot en kille som Rickard Pålsson tex och inse värdet för RR-sporten som han kan ge i långa loppet.

sandstream skrev:
Om jag utgår från mig själv, som är betydligt mer intresserad av RR än svensson, så får ni inte ens mig till banorna.
Var på en tävling i somras, Sviestad, mer än så blev det inte.
Hur ska ni då få dit svensson?
Ett utmärkt sätt är ju att fråga dig, vad var det med sviestadsm:et som gjorde att du inte ville fortsätta se SM-tävlingar?

WASP skrev:
Ett utmärkt sätt är ju att fråga dig, vad var det med sviestadsm:et som gjorde att du inte ville fortsätta se SM-tävlingar?
Han tycker det är för långt att åka till Globen från norrort för att titta på när hans lag DIF spelar så det kanske var för jobbigt. ;) :7peta

För att vara lite seriös är det en klart intressant fråga.
Dock ska man ha i åtanke att Roadracing är en mycket liten sport i Sverige.

Det måste vara DRAG i arrangemanget oxå. Inte bara förarna som ska köra så pass hårt för att kompensera arrangörernas långsamhet. Tror tyvärr inte att de små klubbarna som i år arrangerat tävlingarna runtom landet (sm/so) kan göra så mycket mer med sin ekonomi. Ni vet vart jag vill komma, att om någon med pengar vill satsa på RR, så borde man låta han få chansen. Den kanske inte kommer igen...

Goodstuff skrev:
Han tycker det är för långt att åka till Globen från norrort för att titta på när hans lag DIF spelar så det kanske var för jobbigt. ;) :7peta

För att vara lite seriös är det en klart intressant fråga.
Dock ska man ha i åtanke att Roadracing är en mycket liten sport i Sverige.
Frågan är vad Svemo RR orkar att driva, glöm inte att Svemo oxo har begränsade resurser, en utomstående promotor är vad som krävs, kolla bara vad Luff har gjort för Åsen, ingen Luff ingen Åsen.

Goodstuff skrev:
Jag håller med i mycket av det du skriver men man bör väl kunna göra flera saker samtidigt.
Lobba mot SVEMO, fixa TV-tid, engagera sig i sin klubb för bättre arrangemang, puscha för sig själv inför tävlingar lokalt etc etc.
Många bäckar små.

Naturligtvis kan man, lika väl som man kan åka Vasaloppet med ovallade skidor. :näsblod

Swedie skrev:
Vad är det som SM/SO gör fel när det gäller marknadsföring?
Skulle det hjälpa att satsa större pengar på redig utannonsering av tävlingen i alla lokala medier och även på ort längre bort?

Anledningen jag startar tråden är för att mr_rockster skrev en tråd om finalen i Supermotard. Han skickade en länk till bilder från tävlingen:
http://www.jsfoto.com/galleri/050911smsmkkr/index.htm
Det är FULLT med folk på Kinnekulle Ring, en bana mitt ute på vischan utan någon direkt större stad på flera mils avstånd.

Skulle vara kul att höra från någon som möjligen hänger på SH som VET hur marknadsföring går till och kan erbjuda tips, prisexempel m.m. För något måste göras inför nästa års SM/SO-tävlingar för att få dit publik så att sponsorer vågar satsa på förarnas kostliga karriärer.

Om du tittar på Speedway till exempel här i eskilstuna. Dels så finns den nära till hands för oss samt att teamen är starka klubbar som marknadsför sej själva framför allt lokalt. Riktad reklam är nog a och o mot rätt målgrupp.
Varför åker inte folk från till exempel E-tuna till rr-tävling för att titta? Antagligen för att de inte ens vet att det finns någon tävling, media nämner inte ens rr. folk känner inte till de tävlande och teamen och har inget engagemang. Har man fans och supportrar så bildas en liten tät skara som följer med. Men lokal reklam är nog bra framförallt där tävlingen går. Försöka få tv att intressera sig och framförallt tidningarna. Gör annars lite jippo av hela skiten sånt kan funka.. Skaffa ett stort party tält, bjud på öl och skrik ut det tydligt här på SH. ideer finns frågan hänger på pengar och vad som är ok i olika sammanhang.

GSXR1100R skrev:
Frågan är vad Svemo RR orkar att driva, glöm inte att Svemo oxo har begränsade resurser, en utomstående promotor är vad som krävs, kolla bara vad Luff har gjort för Åsen, ingen Luff ingen Åsen.

Kan SSF jaga sponsorer kan väl SVEMO. Det är nya tider, ingen idé att mata på år ut och år in.. Kolla hur populärt POKER blivit!
Det behövs göras massor från alla om det ska bli nåt av svensk RR

/Jörgen

Jörgen Player Special skrev:
Kan SSF jaga sponsorer kan väl SVEMO. Det är nya tider, ingen idé att mata på år ut och år in.. Kolla hur populärt POKER blivit!
Det behövs göras massor från alla om det ska bli nåt av svensk RR

/Jörgen
Det är lätt att lägga skulden på Svemo, men det krävs mer än så för att få fart på Svensk RR, jag gör vad jag kan men det behövs fler eldsjälar inom sporten, dom flesta vill bara köra och ha kul.

WASP skrev:
Att jag inte såg fler tävlingar hade inget med den tävlingen att göra (Neutral var iofs lite läskig :hihi ).
Det grundläggande problemet för mig är avstånden. Jag har drygt 40 mil T/R till närmsta SM-bana och det är på tok för långt.

Någon jämförde med Speedway och de har ju en klar fördel iom att banorna ligger i närheten av publiken.
Publiken kan följa sitt lags hemmamatcher på en regelbunden basis.
Sen har de en världsmästare som ger massor av PR för sporten och flera andra förare i världseliten.
Speedway sänds tex på SVT24 (heter den så?).

Som jag skrev tidigare tror jag att ett samarbete med STCC är den bästa vägen att gå för att sprida RR i Sverige.
Ta fram en "kungaklass" som media kan rapportera om.
Då kan SM-tävlingarna åka snålskjuts.

GSXR1100R skrev:
Det är lätt att lägga skulden på Svemo, men det krävs mer än så för att få fart på Svensk RR, jag gör vad jag kan men det behövs fler eldsjälar inom sporten, dom flesta vill bara köra och ha kul.

Skuld och skuld. Det är väl inte fel att utvärdera och se vilka arbetsuppgifter SVEMO har idag, och vilka de borde ha i framtiden?

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back