Marknadsföring av Roadracing i Sverige

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld Yamaha R7 -24 =(
Vad är det som SM/SO gör fel när det gäller marknadsföring?
Skulle det hjälpa att satsa större pengar på redig utannonsering av tävlingen i alla lokala medier och även på ort längre bort?

Anledningen jag startar tråden är för att mr_rockster skrev en tråd om finalen i Supermotard. Han skickade en länk till bilder från tävlingen:
http://www.jsfoto.com/galleri/050911smsmkkr/index.htm
Det är FULLT med folk på Kinnekulle Ring, en bana mitt ute på vischan utan någon direkt större stad på flera mils avstånd.

Skulle vara kul att höra från någon som möjligen hänger på SH som VET hur marknadsföring går till och kan erbjuda tips, prisexempel m.m. För något måste göras inför nästa års SM/SO-tävlingar för att få dit publik så att sponsorer vågar satsa på förarnas kostliga karriärer.

A och O i marknadsföringskampanjer är att hitta en målgrupp där man får störst genomslag givet en viss insats. I detta fallet så blir den uppenbara målgruppen alla hojåkare. I en tråd i våras så diskuterade jag detta med McB och andra och jag tar tillfället i akt att citera mig själv:

RedBaron skrev:
Skicka ut info och affischer till MC-klubbar i 15 mils radie från tävlingen, fixa 25% rabatt till dessa klubbar, skicka med två fribiljetter med affischen. Få en lokal handlare att erbjuda provkörning av hojar under dagen (på vägar, inte på banan).

Ytterligare insatser kan vara annonser i MC-folket och rabatt mot uppvisande av medlemskap i SMC. Affischer och flygbladsutdelning på kända träffställen/fikastugor. Lyckas man inte nå andra motorcykelintresserade så blir det tusenfalt svårare att nå "Svensson".

Nästa uppenbara målgrupp blir de som är allmänt motorintresserade. Dels via exponering på de platser där bilåkare samlas, men även exponering på t.ex speedwaybanor.

Jag kan bara exempel nämna att jag trots att jag rör mig i centrala Malmö dagligen inte såg en enda affisch ang. SM på Knudan. Om folk inte vet att det händer så kommer det ingen.

Supermotard SM körs ju tillsammans med SM i Rallycross så det är ju inte enbart hojarna publiken är där för.

Marknadsförning handlar till viss del om små detaljer, bl.a att underlätta för tex lokala Svemoklubbar att på ett enkelt sätt kunna sprida infon, som jag efterlyser på sid 2 i den här tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=69040 ,dvs "reklam-material" i bra format för både webb och utskrift.

Har ett par gånger under året lagt upp reklamaffischer på RapidoWebben, bilder som jag då snott från SH pop-up-fönster istället för att få dom från "rätt håll".

Får bara vi klubbar lite info i form av jpgs och reklamtext, så kan vi göra vår andel i arbetet. Men krävs sedan en hel del till för att få det riktigt tjockt med folk på läktarna, men varje liten insats, tex dom pop-ups som funnits på SH, har säkert dragit ett antal besökare :) Kanske blanda in SMC ännu mer, dom har ju ett bra "reklam-nät" med tex MC-Folket och länsorganisationer.

/B

Framförallt behövs det EN person som sköter det centralt.och inte att klubbar ska sköta det det, Henrik Nordgren ska koncentrera sig på att vara förarrepresentant och inte göra allt annat också ( hans familj vill nog ha honom mer också.

En person som ska se till att det dras in sponsorer och att det sköts ordentligt marknadsföring är nog A och O. Tror jag.

Goodstuff skrev:
Supermotard SM körs ju tillsammans med SM i Rallycross så det är ju inte enbart hojarna publiken är där för.

Då är ju STCC en mer rättvisande jämförelse. Där är också fullt med folk på läktarna.

Strider skrev:
Precis, en promotor som får lov att tjäna pengar på sin verksamhet.

Hur ska det gå till när arrangörerna inte är villiga att betala för marknadsföring?

Alicia skrev:
Hur ska det gå till när arrangörerna inte är villiga att betala för marknadsföring?

Då tänker man till och utnyttjar tex frivilliga krafter.(fast ideellt arbete kanske inte är så inne numera, men är ändå inte helt ute...) Finns redan ett fungerande kontaktnät i form av SVEMO och SMC-klubbar, gäller bara hitta en enkel/bra form/sätt sprida infon. Vid sidan av det bearbeta stora hojtidningarna ännu mer.

/B

Är dom stora hojtidningarna verkligen beredda att lägga gratisreklam?

Det verkar som att det är svårt nog att få folk att ställa upp som funktionärer på tävlingarna, är det verkligen möjligt att få till människor som jobbar frivilligt med att promota tävlingarna till en så stor betydelse att det gör någon skillnad?
Reklam som syns och hörs kostar oftast väldigt mycket pengar.

benkar skrev:
Då tänker man till och utnyttjar tex frivilliga krafter.(fast ideellt arbete kanske inte är så inne numera, men är ändå inte helt ute...) Finns redan ett fungerande kontaktnät i form av SVEMO och SMC-klubbar, gäller bara hitta en enkel/bra form/sätt sprida infon. Vid sidan av det bearbeta stora hojtidningarna ännu mer.

/B

tyvärr så är reklam en vansinnigt stor kostnad och RR är kanske inte så stort här i sverige som ute i europa, om man kollar ex vis på motocrossen så är det i stortsätt närmastsörjande som kolla på elitserietävlingarna men massor i europa men där är det VM som går, samma sak med moto gp det är 100 000 tal på tävlingarna och då kommer oxå reklam pengar in osv, tyvärr är det kanske så att lite publik ger för dålig utdelning för sånna företag som skulle göra reklam om det vore massor med publik. ena tar ut det andra och visevärsa. Men det här är bara en fundering jag har
det finns väl bara ett sett att öka publik antalet och det är att en mycket stor sponsor går in och finnansierar stora delar av reklamen

Last edited:
Alicia skrev:
Är dom stora hojtidningarna verkligen beredda att lägga gratisreklam?

Det verkar som att det är svårt nog att få folk att ställa upp som funktionärer på tävlingarna, är det verkligen möjligt att få till människor som jobbar frivilligt med att promota tävlingarna till en så stor betydelse att det gör någon skillnad?
Reklam som syns och hörs kostar oftast väldigt mycket pengar.

Jag TROR....

*Att sprida info ännu bättre via SVEMO och SMC -klubbar och dess idella arbete är en liten/viss del...

*Att få stora hojtidningarna skriva om race, före och efter är ännu en liten del.. Förhoppningsvis vill dom göra det gratis.

*Att forum som SH är ännu en viktig informationskälla..

På det sättet når man aktiva hojåkare med intresse för race.

Att sedan nå ut till en bredare allmänhet är nästa sak.... :rolleyes: Hur är det med tex Speedway? Där är det många ej hojåkare som kollar. Det är puls och stämning, och framförallt nära till banan... Krävs ju ett visst engagemang och några/många kronor till transport för att åka ner till tex Gelleråsen från Stockholm och titta på en tävling, jämfört med att ta t-banan ut till Gubbängen...

Krävs kanske lite mer kringevenmang för att locka folk lägga en massa pengar på att åka 25 mil enkel resa för att kolla på ett race?

/B

Precis... :tummenupp
Försök få tidningar som Bike, MC Nytt, osv. att skriva lite mer om Racen. Reportage om tävlingarna och förarna, så att när man sen åker på tävlingen känner igen förarna och hojarna. Då blir det garanterat roligare för publiken.

Tror vi förare kan göra mycket också.
Vi kan ju börja med att försöka få det att se lite proffsigt ut i depån. Det är ju för f*n katastrof ibland, ser ut som ett tattarläger med tält och bussar spridda för vinden över en stor asfaltsplan.
Nej, ställ upp i raka led med tydliga "gator" i depån. Lite ordning och reda så folk kan gå omkring och titta i depån, dom är ju trots att intresserada av att se hojarna och förarna på närmare håll.
På nåt sätt kanske ha några skyltar, eller ordna depån efter klasser, så folk vet vem som kör vad, i vilken klass, och när....

Bjud in sponsorer och kompisar, berätta för folk att det är tävling...

In med annonser i tidnignar, ut med informationen så folk vet om det...

Att genomföra ett riktigt proffsigt arrangemang är bästa sättet att få folk att komma tillbaka, och att få folk att berätta för kompisar hur coolt det var att åka och kolla på RR.

Strider skrev:
Man måste finna en väg att få in sporten i rätt TV kanaler så att den blir hipp för TV konsumenten....

Jag kan inte ens få Expressen sport eller Viasat Sport 3.... Det finns inte i Kabelvisions utbud... Helt stört... :kocko

120+50+20=190 kr är vad vi betalade i söndags det är för dyrt om man ska locka mer folk

Det handlar om ett långsiktigt tänkande som enligt mej börjar med så enkla saker som att förarna rappporterar in sina resultat till lokala blaskans sportavdelning, klubbarna annonserar ut sina tävlingar, proffsigare utseende i depån, etc, etc, sköts allt rätt så kommer så småningom publiken tillbaka. Det behövs dessutom profiler i de olika klasserna som inte ska vara så rädda för att framhålla sin egna förträfflighet. Man måste kort sagt jobba på en bred och enad front för att nå så många som möjligt.

Hade två manliga vänner från Helsingborg som var och kollade på SM:et på Knutstorp, dom har aldrig förut varit på ett roadracing event förut, visste knappt innan hur det gick till eller vad som hände, dom visste knappt ens att det handlade om motorcyklar.

Just på Knutstorp kan man se banan hela banan hyftsat så vi körde upp dom på kullen för att titta på racen.
Jag visste faktiskt inte vad dom skulle tycka eftersom inte någon av dom har något direkt motorcykelintresse.
Men till min stora glädje så tyckte dom att det var jätte ballt att se dom stora grabbarna i Superbike fightas, det jobbigaste dom tyckte var att dom inte kunde se vem dom hejade på eftersom siffrorna var helt omjöliga att se.
Och är man som helt ny har man inte lärt att känna igen alla hojar, under racet satt dom och hejade på Johnny men till en början hejade på någon annan eftersom dom trodde att det var Johnny, liknande färger med mera och att dom inte såg siffrorna.
Större siffror tyckte dom var ett måste.

Mer publikvänligt måste det väl bli för att locka mer folk till banorna.
Just den frågan togs upp under mötet med Superbike och 250 på Knutstorp, där en av föraren berättade att han hade bjudit in sina sponsorer med familjer för att komma och titta på ett race, dom ville åka hem redan innan racen hade börjat. Eftersom barnen inte alls tyckte att det var intressant att titta på när något flög förbi framför läktaren och bara gjorde massa ljud ifrån sig.
Dock var det självklart kul att känna och titta på alla stora motorcyklar i depån.

Kanske svårt att göra något för hela familjen men dom flesta motorcykelintresserade män och kvinnor har ofta familjer, och skulle det finnas något för hela familjen så kanske inte folk skulle avstå från att åka just för att inte hela familjen kan följa med.

varför inte ha en gridshow så att folk kan få komma ut på banan och träffa förarna mer personligen innan racet.. funger väldigt bra när jag var mek åt en i veidectrophy. Nu blir det typ bara massa hojar som åker förbi. Precis som ni säger så vet inte publiken vilka de är som kör typ. Skulle vara mer typ en förar pres i ett häfte. Nu står det bara namn och klass. Om publiken känner igen förarna i depån så blir de nog roligare för de att gå runt och titta oxå.
I stcc är de så jävla noga med depågator mm och där har man ofta oxå fått en plats där man ska stå. och de är så jävla dåligt av tv mm att de kan göra typ ett helt jävlöa inslag om att någon fotbollsspelare har stuckatfoten medans de inte ens nämner att det har varit ettt race i Sm i roadracing.

Jag tror att om vi nu ska få folk att komma och titta så lär man gör mer för publiken. Typ gridshows och kanske andra events. Publiken måste få känna att de är mer med i racet. Inte bara som åskådare.

Swedie skrev:
Vad är det som SM/SO gör fel när det gäller marknadsföring?
Skulle det hjälpa att satsa större pengar på redig utannonsering av tävlingen i alla lokala medier och även på ort längre bort?

Anledningen jag startar tråden är för att mr_rockster skrev en tråd om finalen i Supermotard. Han skickade en länk till bilder från tävlingen:
http://www.jsfoto.com/galleri/050911smsmkkr/index.htm
Det är FULLT med folk på Kinnekulle Ring, en bana mitt ute på vischan utan någon direkt större stad på flera mils avstånd.

Skulle vara kul att höra från någon som möjligen hänger på SH som VET hur marknadsföring går till och kan erbjuda tips, prisexempel m.m. För något måste göras inför nästa års SM/SO-tävlingar för att få dit publik så att sponsorer vågar satsa på förarnas kostliga karriärer.

Det där känner jag igen. Vid en titt ut över nejden under tävlingarna i Beviks/KTM cup synes det vara mera publik än på RR-SM.... :va

Bra initiativ!

Kanske gratis inträde lördagen? När vi åkte till Gelleråsen kom vi fram kl halv tio på fredagskvällen eller något ditåt och var tvungna att betala fullt... Trots att min licens "skulle vara giltig som inträdesbiljett, men det struntar vi i här"!
Det borde väl kunna locka en del folk iaf, om det står i annonserna... Folk gillar "gratis"... :banana

När tävlingen i Anderstorp var fick jag affischer att sätta upp tisdagen innan tävlingen var, jag sket helt enkelt i att sätta upp några pga att de skulle ha kommit 2-3 veckor innan tävlingen.

De affisher som trycks upp inför SM, jättefina, men lite väl plåttriga, man ska inte behöva vara 1 meter ifrån affischen för att kunna utläsa vad det handlar om.

Tex mörkgrön och svart är väldigt svårt att tyda på avstånd
Det ser jättebra ut när man sitter framför en skärm, men när jag satte upp den utanför ICA affärn så såg den mest patetisk ut, skulle dessutom velat ha haft den i större pappersformat.
Nästa gång hoppas jag man kan få bilden i digital form i förhand och skriva ut den själv och möjligtvis redigera om den så den gör sig bättre i A1/A2 format.
Detta är bara en designsak dock, mkt enkelt att ändra på.

Sen är det många bra ideer här med mer reklam etc, VEM ska göra detta?
Ingen vill ju göra det gratis, åtminstone inte mer än en gång när man väl insett hur mycket jobb det är.

Vem ska stå för reklamen till klubbarna? inget är gratis tyvärr...
Ska det samordnas mellan alla SM/SO arrangerande klubbar? vem samordnar isåfall?

ska det avsättas en budget / arrangerande klubb för reklam, mer än vad som görs idag (LMS har en budget för radioreklam, planscher runtomkring längs vägar där man får ha affischer, minns inte om det är med i Corren också men troligtvis)

När det gäller planscher/affischer som ska synas så är "less is more" en helt OK regel att gå efter. Denna är en sån man har på rummet för att den är snygg men på 3 meters håll så syns knappt nåt och allt blir plottrigt.

smaffisch-05tn.gif

http://www.lms.se/Roadraci/competit/images/smaffisch-05.jpg

Syss skrev:
Det där känner jag igen. Vid en titt ut över nejden under tävlingarna i Beviks/KTM cup synes det vara mera publik än på RR-SM.... :va

Bra initiativ!
Jupp det var det, de hade ute reklam på de flesta bensinstationer + Beviks såklart LÅNGT innan själv tävlingarna var så folk faktiskt har tid att kunna planera att komma dit!

Sen var det också tävling på tisdagkväll! vilket kan va postitivt i ibland om folk inte kan komma på helger, men mer långväga åkande till en "mitt i veckan" tävling tror jag inte på riktigt men publik kom det iallafall!
Syss skrev:
Kanske gratis inträde lördagen? När vi åkte till Gelleråsen kom vi fram kl halv tio på fredagskvällen eller något ditåt och var tvungna att betala fullt... Trots att min licens "skulle vara giltig som inträdesbiljett, men det struntar vi i här"!
Det borde väl kunna locka en del folk iaf, om det står i annonserna... Folk gillar "gratis"... :banana

Det var bara för att du var tjej, jag har gått in på min funkislicens på alla tävlingar som jag inte tävlat på de senaste åren....

Ett otrevligt bemötande i inträdet gör att folk kanske går in den gången, men inte nästa gång...

Vi får se hur mkt folk det är på STCC Mantorp i helgen ...

//håkan

håkan skrev:
Det var bara för att du var tjej, jag har gått in på min funkislicens på alla tävlingar som jag inte tävlat på de senaste åren....

Ett otrevligt bemötande i inträdet gör att folk kanske går in den gången, men inte nästa gång...

Vi får se hur mkt folk det är på STCC Mantorp i helgen ...

//håkan

Tja, jag tyckte väl inte de var alldeles översvallande mysiga... Ska vi säga, som har charmtrollet vid översläppet... :hihi
Men jag tror du har rätt. Det behöver vara lite trevliga människor man möts av. :)

En annan sak, förra året på Knutstorp kostade parkering 50 pix, vet inte om det var likadant i år... Det ökar ju på inträdet ganska rejält. :3freak

Jag har inte sett någon reklam alls för STCC i helgen? Har jag missat något? :va Vet ju att det är eftersom jag jobbar där, men reklam? :confused:

benkar skrev:
Jag TROR....

*Att sprida info ännu bättre via SVEMO och SMC -klubbar och dess idella arbete är en liten/viss del...

*Att få stora hojtidningarna skriva om race, före och efter är ännu en liten del.. Förhoppningsvis vill dom göra det gratis.

*Att forum som SH är ännu en viktig informationskälla..

På det sättet når man aktiva hojåkare med intresse för race.

Att sedan nå ut till en bredare allmänhet är nästa sak.... :rolleyes: Hur är det med tex Speedway? Där är det många ej hojåkare som kollar. Det är puls och stämning, och framförallt nära till banan... Krävs ju ett visst engagemang och några/många kronor till transport för att åka ner till tex Gelleråsen från Stockholm och titta på en tävling, jämfört med att ta t-banan ut till Gubbängen...

Krävs kanske lite mer kringevenmang för att locka folk lägga en massa pengar på att åka 25 mil enkel resa för att kolla på ett race?

/B

Ja varför ska de/jag lägga pengar på att se den Bonnracing som svensk roadracing och egentligen all racing är i sverige
(Ta nu inte illa upp alla ni som kämpar det är inte ert fel , det är kostnads läget kontra löner i detta land och det faktum att ni är förtryckta av ett miljö tänkande som gått till överdrift och ljudkrav som gör att banor knappt inte kan hålla öppet alls...dessutom har vi makthavare som tycker det bästa man kan fördriva tiden med citat: en god bok "om det är lagboken de/han menar har ingen gjort forskarundersökning "
Jag var och kollade på SM och slogs av hur ett stort antal vrak kajkade runt banan o fajtades mot hojar med EM status ...det är ju löjligt

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back