Mardrömmar!?

Man kommer inte ihåg drömmar om man kollar ut genom ett fönster precis när man vaknar, om detta är sant låter jag dock va osagt :va
Jag är inne i drömmen när jag vaknar så det dröjer ingen stund för att komma ihåg den. Kan ju inte va så att man glömmer bort den för att man kollar ut genom fönstret. :confused:

" när jag vänder mig om står något där (kan vara allt från en katt till ett vandrande lik eller något)"

enda jag hört som liknar det är vegetarianer som ätit kött igen ett tag efter att de bara ätit vegetariskt där de blivit jagade/anfallna av ex. ett djur i drömmen och vaknat upp kallsvettiga med hög puls.

Jag har lite brått om så jag kan inte komma med ett utförligt svar just nu, men kort versionen blir:

Jag vet att du är välutbildad och jobbar inom området men jag vill påstå att det du säger KAN vara rätt lika mycket som det kan vara fel. Det beror på vem man lägger bevisbördan på.
Klart är iaf att man drömmer olika mycket om olika saker och man påverkas olika mycket av dem. När jag sover som sämst är de gånger jag kommer ihåg mina drömmar. Sover nästan alltid dåligt förvisso men vissa gånger är sämre än andra.

Det kallas för lucida drömmar, eller klardrömmar. Det är riktigt koolt, och det går att träna upp sina skills inom det. "Lucid dreams" för den som vill googla.

Drömmer också klardrömmar. Det som är mest påtagligt är förmågan att manipulera drömmens utgång. Samt att man är medveten om att man drömmer medan man drömmer. Om jag drömmer en riktigt hemsk dröm kan jag ofta tänka "helena du måste vakna nu, det är bara en dröm", men det är en rejäl kraftansträngning att vakna. Men det inträffar främst om jag just den specifika natten/drömmen inte kan kan påverka händelseförloppet.
Men det har nog bara hänt nån gång att jag lyckats vända en mardröm till en vanlig dröm. Oftast krävs det att man vaknar.
En annan grej är att man kan fortsätta drömma efter att man har vaknat. Detta brukar jag göra om det är en bra dröm som jag inte känner mig färdig med. Det förhindrar inte mina mardrömmar, men det är användbart som verktyg eftersom man kan styra sig själv till att vakna. :)

Det kallas för lucida drömmar, eller klardrömmar. Det är riktigt koolt, och det går att träna upp sina skills inom det. "Lucid dreams" för den som vill googla.
Jag har även ibland möjlighet att veta att jag drömmar och kan närsomhelst hoppa ur drömmen och vakna, eller så kan jag intensifiera o göra det bättre... t.ex om man råkar ha "våta" drömmar :D

Dock ibland drömmer jag om att jag drömmer och vaknar ur den drömmen jag drömmer om att jag drömmer... riktigt knepig känsla när man sedan vaknar på riktigt... kan ju bli lätt förvirrad när man stirrar ut i det mörka rummet.

Jag har även ibland möjlighet att veta att jag drömmar och kan närsomhelst hoppa ur drömmen och vakna, eller så kan jag intensifiera o göra det bättre... t.ex om man råkar ha "våta" drömmar :D

Dock ibland drömmer jag om att jag drömmer och vaknar ur den drömmen jag drömmer om att jag drömmer... riktigt knepig känsla när man sedan vaknar på riktigt... kan ju bli lätt förvirrad när man stirrar ut i det mörka rummet.

Skrev precis om detta :D

Den mest skruvande drömmen eller rättare sagt uppvaknandet jag har haft, är att jag var passagerare i en bil, en volvo V70.

Jag satt till vänster i baksätet och till en början gick det ganska lugnt, men efterhand som färden pågick körde föraren fortare och fortare och alla i bilen sa att han skulle sakta ner.

Till sist tappar bilen greppet i en högerkurva och fortsätter med glidandes på tvären in i en stor sandhög i kanske 150 km/h. Jag sitter alltså ytterst mot sandhögen vi glider mot och hinner tänka "nu kommer jag dö". Vid själva "impacten" blir allting bländande vitt. Det vita övergår sedan sakta till bilden av mitt rum, samtidigt som jag har en känsla av att ha myror i hela kroppen och ett konstigt brus i öronen.

Aldrig varit med om något liknande varken före eller efter.

Hade vanisinnes-föraren ett oidentifierbart ansikte och ett par cowboy-boots i ormskinn också? :rolleyes:

Edit:
[YOUTUBE-ID]FTVy7EsWG6g[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Drömmar är inte att leka med. Jag hade konstiga drömmar om folk som klättrade på mig hela tiden och nästan kvävde mig i sömnen. Efter att jag haft sex med en äldre kvinna så försvann det. Bara ett tips alltså.

Drömmar är inte att leka med. Jag hade konstiga drömmar om folk som klättrade på mig hela tiden och nästan kvävde mig i sömnen. Efter att jag haft sex med en äldre kvinna så försvann det. Bara ett tips alltså.

:hihi :rofl
Ahh, jag ser att du tänker likadant som käre Dr. Freud;
outforskat och/eller undertryckta sexuella känslor/drifter är roten till allt?

Följdfråga: Hur gammal måste personen i fråga vara för att anses vara tillräckligt gammal för att räknas som just gammal?! :va

:hihi :rofl
Ahh, jag ser att du tänker likadant som käre Dr. Freud;
outforskat och/eller undertryckta sexuella känslor/drifter är roten till allt?

Följdfråga: Hur gammal måste personen i fråga vara för att anses vara tillräckligt gammal för att räknas som just gammal?! :va

Skrev äldre och det ska tolkas som remarkabelt äldre.
Har du något på gång ?

Jag vet att du är välutbildad och jobbar inom området men jag vill påstå att det du säger KAN vara rätt lika mycket som det kan vara fel. Det beror på vem man lägger bevisbördan på.
Klart är iaf att man drömmer olika mycket om olika saker och man påverkas olika mycket av dem. När jag sover som sämst är de gånger jag kommer ihåg mina drömmar. Sover nästan alltid dåligt förvisso men vissa gånger är sämre än andra.
Du har helt rätt i att mina inlägg i tråden varit oerhört tråkiga och nördiga, vilket väl kan vara lite onödigt. Å drömmar kan vara oerhört kul, spännande och fantasirika, å jag kan själv gotta mig åt mina egna drömmar ibland.
Men jag anser samtidigt att min värld inte blir mindre spännande och fantstisk för att jag dessutom vill förstå vissa saker och att jag då oftare försöker luta mig mot vetenskapen istället för folktro, myter, spekulationer eller önsketänkande.

Vad gäller bevisbördan så bör den väl ligga hos den som kommer med påståendet. För min del kan du kolla lite på activation-synthesis hypotesen så finns det gott om publicerat material, det finns givetvis andra hypoteser också, men det är den som verkar ha störst stöd just nu. De freudianska varianterna finns det nog inte någon inom drömforskningen som tror på längre.
Fast inte ens jag är så nördig så att jag tror att någon här skulle gå ut och läsa artiklar om detta för att finna "sanningen", så därför kom jag med en snabbtolkning, sedan är det upp till var och en om det vill bry sig eller inte. Vill folk tro att drömmar om träd betyder att man ska bli gravid, att fåglar hintar till att man egentligen är Guds arvtagare på jorden eller att vi i drömmen VET vad som ska hända i framtiden så är det helt ok för min del.

Våra liv behöver ju trots allt mer än vetenskap, vi behöver nog våra romantiska föreställningar också. Och nog är det lockande med att vi skulle ha en allvetande homonuculus inne i huvudet.

Hoppas i alla fall att du får sova gott framöver!

Jag brukar komma ihåg drömmar jag drömmer precis innan jag vaknar. I morse drömde jag att det var ett par fulingar som stog med lastbil och som skulle hälla betong på min hoj. :confused:

Det är ditt undermedvetna som säger dig att din hoj väger på tok förmycket :hihi

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back