Jag vet att du är välutbildad och jobbar inom området men jag vill påstå att det du säger KAN vara rätt lika mycket som det kan vara fel. Det beror på vem man lägger bevisbördan på.
Klart är iaf att man drömmer olika mycket om olika saker och man påverkas olika mycket av dem. När jag sover som sämst är de gånger jag kommer ihåg mina drömmar. Sover nästan alltid dåligt förvisso men vissa gånger är sämre än andra.
Du har helt rätt i att mina inlägg i tråden varit oerhört tråkiga och nördiga, vilket väl kan vara lite onödigt. Å drömmar kan vara oerhört kul, spännande och fantasirika, å jag kan själv gotta mig åt mina egna drömmar ibland.
Men jag anser samtidigt att min värld inte blir mindre spännande och fantstisk för att jag dessutom vill förstå vissa saker och att jag då oftare försöker luta mig mot vetenskapen istället för folktro, myter, spekulationer eller önsketänkande.
Vad gäller bevisbördan så bör den väl ligga hos den som kommer med påståendet. För min del kan du kolla lite på activation-synthesis hypotesen så finns det gott om publicerat material, det finns givetvis andra hypoteser också, men det är den som verkar ha störst stöd just nu. De freudianska varianterna finns det nog inte någon inom drömforskningen som tror på längre.
Fast inte ens jag är så nördig så att jag tror att någon här skulle gå ut och läsa artiklar om detta för att finna "sanningen", så därför kom jag med en snabbtolkning, sedan är det upp till var och en om det vill bry sig eller inte. Vill folk tro att drömmar om träd betyder att man ska bli gravid, att fåglar hintar till att man egentligen är Guds arvtagare på jorden eller att vi i drömmen VET vad som ska hända i framtiden så är det helt ok för min del.
Våra liv behöver ju trots allt mer än vetenskap, vi behöver nog våra romantiska föreställningar också. Och nog är det lockande med att vi skulle ha en allvetande homonuculus inne i huvudet.
Hoppas i alla fall att du får sova gott framöver!