Manuell däckmaskin?

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Byter själv på ca 10 minuter med 3 korta däckjärn o jag är inte så erfaren
 

Desmo72

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2005
Ort
Enköping
Hoj
Ducati MS4R
Gick själv i samma tankar med att köpa en manuell däckkrängare och fastnade för denna:

5.JPG
.

Gick bra trots att jag aldrig bytt tidigare. Nästa gång kommer det gå riktigt snabbt. 2700 på eBay fick jag betala med frakt vilket jag tycker är helt ok. Finns en video på hur det funkar också http://www.youtube.com/watch?v=Zbzr_GpjOX8
Är förövrigt supernöjd med den. Rent ekonomiskt kanske det inte är ett jätteklipp men det gör mig helt fri att köpa däck varsomhelt och det viktigaste den repar absolut inte fälgen.
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Byter själv på ca 10 minuter med 3 korta däckjärn o jag är inte så erfaren

3 däckjärn gör det svårare, testa med 1-2 i stället.
Flytta knäet i från kl 6 till två knän kl 3 & kl 9, när du börjar närma dig slutfasen.

Använd pasta även vid demonteringen.

Nu har du halverat tiden!!

Och för att tjäna in dom sissta minutrarna så:
Börja där Ventilen sitter, vid demontering.
Avsluta där Ventilen sitter, vid montering.
 
Last edited:

kungsberga69

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Stockholm/Färingsö
Hoj
M1800R-07,GS550E-82 ,XBR500-85,FJ1200-88
Gick själv i samma tankar med att köpa en manuell däckkrängare och fastnade för denna:

5.JPG
.

Gick bra trots att jag aldrig bytt tidigare. Nästa gång kommer det gå riktigt snabbt. 2700 på eBay fick jag betala med frakt vilket jag tycker är helt ok. Finns en video på hur det funkar också http://www.youtube.com/watch?v=Zbzr_GpjOX8
Är förövrigt supernöjd med den. Rent ekonomiskt kanske det inte är ett jätteklipp men det gör mig helt fri att köpa däck varsomhelt och det viktigaste den repar absolut inte fälgen.

Fan den såg smutt ut,lite dyr men med fyra hojar verkar det vara
en ganska bra investering !
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Balanserigs prylen fungerar kanonbra bara att köpa.
Däckskrängaren har jag inte provat men i ett annat forum var det en som köpte en och var först jättenöjd med den. Men efter några däck vek sig hävstången i ett av hålen som syns på bilden, så den bör nog förstärkas först.

Jepp, vid andra däcket (ett 180/55 Dunlop sportsmax D208 med 12 månader på nacken) vek sig armen.

En klar konstruktionsmiss med de där hålen.
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Bäst, men dyr!!! http://www.nomartirechanger.com/
Har bytt hur mycket däck som helst, med rätt teknik är det plättlätt. Kolla hemsidan. Om någon i Nacka eller Värmdö har problem någon helg, så hör av er. Jag fixar för en billig peng...
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
La i dag på 4st sommar däck på nya fälgar, 39minuter, bra för att inte gjort det på 16år!
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
:krama
Bäst, men dyr!!! http://www.nomartirechanger.com/
Har bytt hur mycket däck som helst, med rätt teknik är det plättlätt. Kolla hemsidan. Om någon i Nacka eller Värmdö har problem någon helg, så hör av er. Jag fixar för en billig peng...

Kan inte annat än att hålla med. Alla ni andra -hur många har lagt av/på ett Dunlop racedäck med de enklare varianter av däckskrängare, utan att jobba ihjäl er och/eller skada fälgen? Ärligt?
Denna modell är grym och kan även packas ihop o tas med om man vill det.
 

Bad Pit

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Göteborg
Hoj
R1 2007
:krama

Kan inte annat än att hålla med. Alla ni andra -hur många har lagt av/på ett Dunlop racedäck med de enklare varianter av däckskrängare, utan att jobba ihjäl er och/eller skada fälgen? Ärligt?
Denna modell är grym och kan även packas ihop o tas med om man vill det.

Jag krängde av Dunlopslicks med Biltemas grejer. Stången böjde sig innan jag ens hade lagt halva min tyngd på. Efter förstärkningssvetsningar så gick det men den böjdes längre upp på stången så den måste förstärkas ytterligare. När däcket skulle av fälgen böjdes Biltemas spaghettidäckjärn ala Uri Geller och fälgen blev tokrepad. Framdäcket var inga problem.

Fick lämna in fälgen till verkstad när det skulle på eftersom fälgarna varit på lack och jag inte vill repa dem direkt.

Mao, Biltemas krängare = Skit. Biltemas små däckjärn = skit.
 

Arne Johansson

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Älvsjö
Hoj
00, Aprilia RS250
Jag krängde av Dunlopslicks med Biltemas grejer. Stången böjde sig innan jag ens hade lagt halva min tyngd på. Efter förstärkningssvetsningar så gick det men den böjdes längre upp på stången så den måste förstärkas ytterligare. När däcket skulle av fälgen böjdes Biltemas spaghettidäckjärn ala Uri Geller och fälgen blev tokrepad. Framdäcket var inga problem.

Fick lämna in fälgen till verkstad när det skulle på eftersom fälgarna varit på lack och jag inte vill repa dem direkt.

Mao, Biltemas krängare = Skit. Biltemas små däckjärn = skit.

Om jag kan lägga om Bildäck med Biltemas små Däck's järn så gör du fel!
Gör om / Gör rätt!!!!!
 

Bad Pit

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Göteborg
Hoj
R1 2007
Om jag kan lägga om Bildäck med Biltemas små Däck's järn så gör du fel!
Gör om / Gör rätt!!!!!

Gör rätt? Enda chansen att få järnen att inte böja sig är att vrida dem 90grader och köra på högkant i så fall. Lycka till med det. :tummenupp

Har du verkligen krängt av ett N-Tech 195/65 från en magnesiumfälg så du vet vad du jämför med?
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Intressant tråd. Lyfter den härmed.

Kanske har det skett någon utveckling inom kränga-däck-själv-branschen?!

/H
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top