Mantorp Park Fre 25 aug med Actionpics - anmälan öppen

sandstream skrev:
2413540 Tyvärr är det inte så lätt att man kan säga att försäkringen inte gäller.
Trafikskadelagen är just en lag och den kan ingen arrangör friskriva sig ifrån på något sätt.
Eftersom bandagarna inte anordnas av någon Svemo-ansluten klubb lär inte heller RR-förarnas försäkring gälla men det är en annan potatis.

.

En licensförsäkring gäller vid träning eller tävling på av SVEMO godkänd bana ej att det skulle vara behov av en SVEMO ansluten klubb.

Alicia skrev:
2413481 Istället för krav på försäkring på hojen så ställer man krav på att alla ska ha en olycksfallsförsäkring som täcker just RR. Har man inte det, får man inte köra. Så delar man upp alla efter snabbhet, kan man inte hålla sig på hjulen så får man stå för de materiella kostnaderna själv.

Men löser man ut sin licens har man en försäkring som gäller som en olycksfallsförsäkring, frågan är om man skulle ha 4 grupper istället lr skippa licensåkarna lr de riktigt oförsäkrade typ TH och ???

Men min åsikt är klar ger man sig ut på banan tar man en ökad medveten risk och därmed är det upp till den som kör att skaffa en försäkring som täcker ungefär som du väljer att skaffa dig privata försäkringar som skyddar dig ekonomiskt etc

Last edited:
Tack för en klockren ban-dag:tummenupp

Riktigt rolig bana... men man hade behövt en till dag för att komma in i matchen:yoparty

Black Adder skrev:
Jag tycker det är bra att det finns arrangörer som vill ha oss gatåkare med genom att ordna sådana här arrangemang där försäkrade kör för sig och oförsäkrade för sig så jag anser mig ha råd att åka på bana ibland med min gatcykel.
Visst är det bra men det är fortfarande så att Trafikskadelagen (TSL)är en lag och inget som bolagen kan förhandla bort.
Tyvärr så tog många till sig den nya information som försäkringsbolagen gick ut med i våras angående TSL på bana som att det vore nya regler vilket det inte var. Det vara bara en tolking som bolagen gjort av en 30 år gammal lag.
En eller flera andra jurister kunde ha kommit fram till andra slutsatser.
Så snacket om att alla skulle köra oförsäkrat i år är helt osant.
MC Doktorn skrev:
2414344 En licensförsäkring gäller vid träning eller tävling på av SVEMO godkänd bana ej att det skulle vara behov av en SVEMO ansluten klubb.
Men det krävs väl en Svemo ansluten klubb för att få annordna en träning eller tävling?
Hur som helst räknas inte tex Actionpics bandag som träning eller tävling för då hade ingen av de vanliga bolagens försäkringar gällt.

tl1000larsson skrev:
2413406 Att pröjsa sina egna skador tycker nog alla e ok men om man blir påkörd ska man pröjsa sin egen hoj själv då också medans den vållande bara pröjsar för sin :va

eller har jag misstolkat det du skrev :)

Japp precis så menar jag... Har man inte råd att vurpa eller bli påkörd har man ingat på bana att göra om du frågar mig...
Det är väl ingen som kör på folk med flit!

Det är mycket som skrivs här...hinner ju knappt med att läsa allt.

Tänkte inte ge mig in i allt som skrivs då det är så mycket som är upprepningar och sådant vi tidigare svarat på, förklarat i andra trådar eller här i tråden.

Actionpics är från början bandagar för just gatumc. Det kom till för dom som kör på vägarna vill prova på att köra på bana. Det var svårt för dom som körde på vägarna att få köra på bana för 5-6 år sedan. Behovet fanns.

I början hade vi 3 grupper, lugn, medel och snabb. Vårt motto var att dessa dagar ska vara för alla och inte dyra. Dom ska var säkra i den mån det går och vi skase till det stora perspektivet, inte till några få.

När det blev lite hallaballoa med försäkringar så kom en grupp till som från början var IF/TH gruppen pga att dom inte har en gällande TSL på dessa dagar.Till denna grupp kunde man då även ta in RR hojar utan försäkring.
Där av oförsäkrade/rr gruppen.

Vi har inte haft som mål att bara ha dagar för tävlingsförare/rr mc.
Våra bandagar är aldrig träningsdagar inför tävling eller för rr. För dom rr förare som vill köra rena licens/rr träningar så finns det flera som ordnar sådana träningar, t ex LMS.

Vi kommer fortsätta efter samma koncept men självklart utveckla bitar som går att utvecklas/förbättras.

Tills det inte finns någon lag så kommer vi inte slå ihop s.k försäkrade mc med s.k icke försäkrade mc.

Vi hoppas att vårt upplägg passar för dom flesta och att ni förare är nöjda med vårt upplägg.

/Liwa1, Nitrous, Jenny, Hornet, Badtoy, PrillN, Betsy & Jocke

Liwa1 skrev:
När det blev lite hallaballoa med försäkringar så kom en grupp till som från början var IF/TH gruppen pga att dom inte har en gällande TSL på dessa dagar.Till denna grupp kunde man då även ta in RR hojar utan försäkring. Där av oförsäkrade/rr gruppen.
Men det är ju precis där som vi har pudelns kärna.
IF och TH kan INTE förhandla bort TSL i sina försäkringsvillkor hur gärna de än vill.
En IF eller TH kund har precis samma skydd på en bandag som alla vi andra har (eller inte har beroende på hur man tolkar lagen).

Jag har full förståelse för den gruppindelning som ni (och många andra arrangörer) har på sina bandagar men i grund och botten bygger den på felaktiga tolkningar som försäkringsbolagen har gjort.

Era bandagar är enligt mig de som är bäst arrangerade och jag kommer att åka med er så ofta som möjligt, oavsett vilken grupp jag kör i nästa år :tummenupp

sandstream skrev:
2415177 ...
En IF eller TH kund har precis samma skydd på en bandag som alla vi andra har (eller inte har beroende på hur man tolkar lagen).
...

Nja det är väl inte riktigt säkert? Det kan ju vara så att om en domstol måste tolka TSL och kommer fram till att den inte gäller på bana så får ju IF o TH rätt. Det betyder ju dock inte att Folksam måste neka någon ersättning även fast dom inte _behöver_ ersätta. Just nu får dom nog sålt ganska många mc-försäkringar just p.g.a. deras policy mot bankörning så det kanske är ett vinnande koncept. Med tanke på hur mkt personskador det sker på en bankörning(med tanke på att 96% av deras utbetalningar är för personskador) så borde det nästan löna sig att tillåta bankörningar.

Bra genomförd bandag som alltid, något ni(actionpics) skulle investera i är en display som räknade ned tiden så man visste hur lång tid det är kvar tills man ska köra!

MC Doktorn skrev:
2414344 En licensförsäkring gäller vid träning eller tävling på av SVEMO godkänd bana ej att det skulle vara behov av en SVEMO ansluten klubb.

...

Låt oss inte ta ordet 'träning' i vår mun när det gäller allmänna bandagar. Det är..... obra.

HanneZ skrev:
2415192 Nja det är väl inte riktigt säkert? Det kan ju vara så att om en domstol måste tolka TSL och kommer fram till att den inte gäller på bana så får ju IF o TH rätt.
Det var ju precis det jag skrev, dvs att den (TSL) antingen gäller eller inte gäller.
Det har inget att göra med vilket bolag man har och därför är uppdelningen på bolag egentligen meningslös.

Så som Actionpics ser på uppdelning med i första hand efter graderna Lugn medel och snabb sen den kallade oförs/rr är det som är bäst lämpat efter all information vi hittat och fått fram.

Eftersom det bara är TH och IF som har skrivit in att Trafik inte gäller på bana och dom andra bolagen inte har skrivit det så tänker vi inte ta chansen att sätta dessa ihop

Allt beror sedan på när ett fall/om ett fall kommer och hur det döms.

Som det är än har alltså IF och TH sagt att deras Trafik inte gäller på bana medans dom andra bolagen inte skrivit in det.
Så länge det ser ut så och med den information jag och Nitrous fått genom ha kontakt med bolagen, personer som arbetar inom FÖK, den del jag fått ta del av när jag var med i FÖK under SMC med mera så ser vår indelning ut som den gör.

Som sagt, en bandag kvar med oss i år. Hur allt ser ut nästa år går inte att sia om än.

Jag hoppas alla hittat vilken bandag som passar jus dom bäst och arrangör så dom som vill får köra bandagar för allmänheten så det känns bra för just den personen.

Ses på Gelleråsen (om jag har någon hoj kvar vill säga)
/Liwa1

sandstream skrev:
2415325 Det var ju precis det jag skrev, dvs att den (TSL) antingen gäller eller inte gäller.
Det har inget att göra med vilket bolag man har och därför är uppdelningen på bolag egentligen meningslös.
Jo men vad jag menade var att Folksams trafikförsäkring kanske gäller även fast TSL tolkas som så att trafikförsäkringen inte behöver gälla. TSL säger ju bara vad bolager MÅSTE ersätta för. Dom kan ju ersätta för andra saker(så som bankörning) och därmed få fler kunder?

Alicia skrev:
2413481 Istället för krav på försäkring på hojen så ställer man krav på att alla ska ha en olycksfallsförsäkring som täcker just RR. Har man inte det, får man inte köra. Så delar man upp alla efter snabbhet, kan man inte hålla sig på hjulen så får man stå för de materiella kostnaderna själv.

Låter ju som en bra ide någon som vet vad en sådan försäkring ligger på ?

HanneZ skrev:
2415345 Jo men vad jag menade var att Folksams trafikförsäkring kanske gäller även fast TSL tolkas som så att trafikförsäkringen inte behöver gälla. TSL säger ju bara vad bolager MÅSTE ersätta för. Dom kan ju ersätta för andra saker(så som bankörning) och därmed få fler kunder?
Okej, då är jag med på vad du menade :tummenupp

Affe_R1 skrev:
2415371 Varför inte läsa om försäkringarna här, där JohanFÖK redan har förklarat läget. :fakta
http://www.sporthoj.com/forum/forumdisplay.php?f=22
Jag har redan läst i princip allt Johan har skrivit och det enda som framkommit är att antingen TSL eller MTFL gäller och att det inte finns någon gråzon.
Men tills ett ärende har provats i rätten vet INGEN exakt vad som gäller.

Så länge banan inte är inhägnad och obehöriga kan komma in, som tex på Gotland, gäller alltid TSL enligt Johan.
Om det finns en öppen grind, som tex på Gotland, Kinnekulle mfl banor så måste den vara stängd eller så ska det sitta en vakt där för att det ska räknas som inhägnat område.

EDIT: Rättade till det som fick Valmers att fundera.

Last edited:
Nu har det varit ett helt gäng banträffar med Actionpics, hur har det gått med ersättning för folk som har kört av på dessa?

Är det någon som har lust att dela med sig av info ifall de har kört av, anmält det till bolaget och fått ersättning? Vilket bolag har ni haft i så fall och har det varit något tjaffs?

ozto skrev:
2414931 Japp precis så menar jag... Har man inte råd att vurpa eller bli påkörd har man ingat på bana att göra om du frågar mig...
Det är väl ingen som kör på folk med flit!

Självklart kör man inte på någon med flit då kan man ju syssla med bilracing:tungan

I övrigt så anser jag att det är en stor skillnad mellan att vurpa själv eller bli påkörd men detta går ju att ältas i evighet beroende på situation,fart, folk som tvärstannar utan anledning o.s.v men som du säger så kör man ju inte på någon med flit

man får väll börja leta efter en banhoj istället så blir det ju inte så dyrt att vurpa :)

sandstream skrev:
2415391 Okej, då är jag med på vad du menade :tummenupp

Jag har redan läst i princip allt Johan har skrivit och det enda som framkommit är att antingen TSL eller MTFL gäller och att det inte finns någon gråzon.
Men tills ett ärende har provats i rätten vet INGEN exakt vad som gäller.

Så länge banan inte är inhägnad och inga obehöriga kan komma in, som tex på Sviestad, gäller alltid TSL enligt Johan.
Va? Klart som fan att Sviestad är inhängnat tävlingsområde? :va

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...