Mantorp Park Fre 25 aug med Actionpics - anmälan öppen

Affe_R1 skrev:
2411249

Det tror inte jag heller...
men om vi leker med tanken att deltagaren får svartflagg för resten av dagen om han/hon skulle missa målflaggan.
Jag garanterar att då skulle ingen missa målflagg en enda gång under hela dagen :fakta
Varför inte leka med tanken att svartflagga dom som vurpar av egna misstag i första passet?...så jävla onödigt...

RRbjorn skrev:
2412797 O.A.S. - hur svårt kan det vara?
Licensförarnas försäkringar har inget med trafikförsäkringen att göra och kan inte ersätta den.
Just därför kan de endast köra själva eller ihop med oförsäkrat.

Tyvärr så finns det alltid folk som väljer fel grupp och ju färre grupper som erbjuds vid en bandag ju fler hamnar fel.
Körde själv i snabba gruppen och han varva en del ett par gånger.

Actionpics upplägg med att stoppa tiden tycker jag är klart bäst, då behöver inte kollektivet lida för att ett par enstaka personer har "otur".
Var på en av Racingworlds-körningar förra året där de lät tiden rulla vilket fick till följd att mellangruppen knappt han köra någonting under förmiddagen.

Sen tycker jag också att instruktörerna som är ute på banan måste ha bättre koll på vilken hastighet de olika deltagarna har och flytta dem mellan grupperna när det behövs.

freding skrev:
2412819 Varför inte leka med tanken att svartflagga dom som vurpar av egna misstag i första passet?...så jävla onödigt...
Lätt att säga men en vacker dag är det man själv som ligger där efter något litet misstag, tyvärr.

Last edited:
RRbjorn skrev:
2412797 O.A.S. - hur svårt kan det vara?

Gulflagg = dra ner på tempo (däcken fortfarande varma = slipper uppvärmningsvarv). Denna borde visas om någon har kört av och står brevid banan (ej kraschat). När denna rullar ut på banan igen eller in i depå. --> grön flagg
jag har absolut inga problem med det systemet, när jag har kört bil på bana så har man just gjort så men då har vi haft flaggvakter runt hela banan som gulflaggar det område där man har problem, då kan man fortfarande hålla bra tempo på banan och sakta ner där problemet finns.

Som det var i går i långsam/medel grupp i alla fall var att när målflaggan kom så slog vissa av nästan helt direkt efter målflagg och gled hela varvet runt och eftersom det var omkörningsförbud då så fick man snällt ligga kvar bakom. Hade man fått köra i detta tempo under gulflagg ett par varv så går jag hellre in i depå, får reda på vad som har hänt och om det är fritt fram på banan och sticker ut igen. Det hände även att vissa brände om en i full fart på sista varvet trots omkörningsförbud... och då är det nog inte så kul att vara banpersonal och knalla runt banan medan vissa drar förbi i full fart.

Vi är ändå inte ute och tävlar så för mig är det helt OK att gå in och missa ett par minuter medan personalen kan vara ute utan att riskera sin hälsa.

RRbjorn skrev:
2412797 Ett alternativ tycker jag borde vara att köra oförsäkrat och långsam i samma grupp. Då kan långsam/oförsäkrad köra med "rödflaggs-systemet". Medel, snabb och licens kan köra med tävlingsregler.
Menar du att vi som kör oförsäkrat är sämre förare, mindre intellektuella som inte kan hålla flaggor i minne:va

George skrev:
2412548 Det är inte alldeles lätt att baxa en tung traja runt en bana, men med dina tips gick det betydligt lättare. :D
Du ska inte baxa runt den, utan köra runt den...:D

Last edited:
Enda grupperna som man kan flytta i mellan är medel/långsam och snabb.
Vissa kanske tror lite för bra om sig själv och kanske inte borde köra i snabbgrupp.
I licens/oförsäkrat så blir det alltid en blanding av snabba och långsammare förare. Jag har dock aldrig upplevt något problem bland licensförarna, dock kanske några som kör oförsäkrat tycker att det blir jobbig med oss långsammare. Våran grupp på Mantorp tyckte jag funkade bra :tummenupp
Det borde inte ha varit några problem att komma om oss med långsammare hojar. Iallafall inte min slöa 400:a.

freding skrev:
2412842 Menar du att vi som kör oförsäkrat är sämre förare, mindre intellektuella som inte kan hålla flaggor i minne:va

Du ska inte baxa runt den, utan köra runt den...:D

Precis! Alla som kör oförsäkrat kör långsamt, osäkert och har inte hjärna nog för att välja bra försäkring - därför de kör oförsäkrat! Nä, menade inte så...

Det jag är ute efter är att det blir grupper med så jämt tempo som möjligt.

Fråga 1:
Vad händer om en oföräkrad förare kör in i en licens så han hamnar i rullstol o tvärt om. Gillar licens-försäkringen att pröjsa deg till RR-förare som kört in i oförsäkrat objekt?

Fråga 2:
Hur bedöms skada - vem som är vållande o ska pröjsa självrisker mm på bana. Finns väl inga regler... "Han blinkade in när han svängde in i depå!" :va

Fråga 3:

RR-folk! Vad har ni för försäkring/ vad kosta?

RRbjorn skrev:
2412881 Precis! Alla som kör oförsäkrat kör långsamt, osäkert och har inte hjärna nog för att välja bra försäkring - därför de kör oförsäkrat! Nä, menade inte så...

Fråga 1:
Vad händer om en oföräkrad förare kör in i en licens så han hamnar i rullstol o tvärt om. Gillar licens-försäkringen att pröjsa deg till RR-förare som kört in i oförsäkrat objekt?

Fråga 2:
Hur bedöms skada - vem som är vållande o ska pröjsa självrisker mm på bana. Finns väl inga regler... "Han blinkade in när han svängde in i depå!" :va

Fråga 3:

Tycker hela grejen är löjlig... Var och en får väl skaffa sig en olycksfallsförsäkring om man känner att det behövs...

Vad jag vet så bedöms väl skadorna så att var och en betalar sina egna skador, krokar två ihop så får dom dela på självrisk. om du försäkrignen skulle betla ut ngt!

Inom RR, motocross, motard, bilracing osv... så har det vad jag vet aldrig varit något tjafs, var och en betalar sina egna skador! Har man inte råd att vurpa ska man inte köra bana!

Lägg ner hela försökringstjafset, det har ju ändå varit så mycket tjafs om att trafikförsökringen kanske inte gäller. Dela in dom som kör i grupper efter snabbhet istället för försäkring! Då vet alla vad som gäller!

Det är iaf vad jag tycker! Det här ständiga tjafset är så löjligt!

ozto skrev:
2413078 Tycker hela grejen är löjlig... Var och en får väl skaffa sig en olycksfallsförsäkring om man känner att det behövs...

Vad jag vet så bedöms väl skadorna så att var och en betalar sina egna skador, krokar två ihop så får dom dela på självrisk. om du försäkrignen skulle betla ut ngt!

Inom RR, motocross, motard, bilracing osv... så har det vad jag vet aldrig varit något tjafs, var och en betalar sina egna skador! Har man inte råd att vurpa ska man inte köra bana!

Lägg ner hela försökringstjafset, det har ju ändå varit så mycket tjafs om att trafikförsökringen kanske inte gäller. Dela in dom som kör i grupper efter snabbhet istället för försäkring! Då vet alla vad som gäller!

Det är iaf vad jag tycker! Det här ständiga tjafset är så löjligt!
Håller med fullständigt :tummenupp

RRbjorn skrev:
2412881 Precis! Alla som kör oförsäkrat kör långsamt, osäkert och har inte hjärna nog för att välja bra försäkring - därför de kör oförsäkrat! Nä, menade inte så...

Fråga 1:

Fråga 2:

Fråga 3:

På alla frågor kan man svara du kör på egen risk eftersom ingen trafikförsäkring gäller i licens/oförsäkrad, som nämnts finns privata olycksafalls försäkringar och i licensen finns en trygghansa försäkring som täcker upp till ett visst antal BB ganska kass som jag förstått.

Men som sagt diskussionen är oändlig, och jag tyckte det hela gick mkt bra till i licensgruppen utan en enda incident ??

Min åsikt är att sortera efter snabbhet och inte efter FB skaffa dig en olycksfalls försäkring.

ozto skrev:
2413078

Att pröjsa sina egna skador tycker nog alla e ok men om man blir påkörd ska man pröjsa sin egen hoj själv då också medans den vållande bara pröjsar för sin :va

eller har jag misstolkat det du skrev :)

tl1000larsson skrev:
2413406 Att pröjsa sina egna skador tycker nog alla e ok men om man blir påkörd ska man pröjsa sin egen hoj själv då också medans den vållande bara pröjsar för sin :va

eller har jag misstolkat det du skrev :)
Ja det är så det funkar på licensträningar och tävlingar.

MC Doktorn skrev:
2413253
Min åsikt är att sortera efter snabbhet och inte efter FB skaffa dig en olycksfalls försäkring.

Skulle vara toppen att göra så. Jag med racehoj som kör långsammare än alla andra skulle tycka att det var jätte skönt att välja en grupp efter tempo och inte försäkring. Jag lider visserligen inte av att bli omkörd hela tiden men det skulle kanske vara kul att köra om någon gång, öva lite :hihi

freding skrev:
2413038 Så vi i oförsäkrad grupp (förutom licensare) är långsamma? Nu hänger jag inte med...

Lugn o fin nu...:tungan

MC Doktorn skrev:
Min åsikt är att sortera efter snabbhet och inte efter
FB skaffa dig en olycksfalls försäkring...

Låter vettigt... Skiter i plast mm men vill fan inte pröjsa personskador - det kan bli saftigt! Dags att kolla vad olycks- och livförsäkringen säger.

Grupper efter snabbhet:D

RRbjorn skrev:
2413474 Lugn o fin nu...:tungan

Låter vettigt... Skiter i plast mm men vill fan inte pröjsa personskador - det kan bli saftigt! Dags att kolla vad olycks- och livförsäkringen säger.

Grupper efter snabbhet:D

Istället för krav på försäkring på hojen så ställer man krav på att alla ska ha en olycksfallsförsäkring som täcker just RR. Har man inte det, får man inte köra. Så delar man upp alla efter snabbhet, kan man inte hålla sig på hjulen så får man stå för de materiella kostnaderna själv.

Alicia skrev:
2413481 Istället för krav på försäkring på hojen så ställer man krav på att alla ska ha en olycksfallsförsäkring som täcker just RR. Har man inte det, får man inte köra. Så delar man upp alla efter snabbhet, kan man inte hålla sig på hjulen så får man stå för de materiella kostnaderna själv.

Låter bra!:tummenupp

MC Doktorn skrev:
2413253 På alla frågor kan man svara du kör på egen risk eftersom ingen trafikförsäkring gäller i licens/oförsäkrad, som nämnts finns privata olycksafalls försäkringar och i licensen finns en trygghansa försäkring som täcker upp till ett visst antal BB ganska kass som jag förstått.
Tyvärr är det inte så lätt att man kan säga att försäkringen inte gäller.
Trafikskadelagen är just en lag och den kan ingen arrangör friskriva sig ifrån på något sätt.
Eftersom bandagarna inte anordnas av någon Svemo-ansluten klubb lär inte heller RR-förarnas försäkring gälla men det är en annan potatis.

De som är lite mer insatt än vad jag är i trafikskadelagen säger att den antingen gäller eller så gäller MTFL (Lagen om motortävlingsförsäkring).
Det finns ingen gråzon mellan dessa, det är antingen eller.
Alicia skrev:
2413481 Istället för krav på försäkring på hojen så ställer man krav på att alla ska ha en olycksfallsförsäkring som täcker just RR. Har man inte det, får man inte köra. Så delar man upp alla efter snabbhet, kan man inte hålla sig på hjulen så får man stå för de materiella kostnaderna själv.
Precis så tycker jag också att det ska vara på rena bandagar där ingen utbildning sker.

Jag tillhör andra gruppen som kör en nyare gathoj som är helförsäkrad på dessa tillställningar för att bli en bättre chafför både på bana och gata och vill inte blanda ihop oförsäkrade med försäkrade. Skulle jag göra fel och därigenom köra omkull någon annan så står jag givitvis (genom min försäkring som jag får betala dyrt för) för det och räknar givetvis med att andra gör likadant mot mig.

Ni som kör oförsäkrat och tycker det är upp till var och en borde hålla till på RR-träningar där det är just de reglerna som gäller. Jag håller inte på och tjatar i varenda tråd om RR-träning om att alla RR-hojar borde vara inregistrerade och trafikföräkrade så att jag vågar köra med min gathoj på dessa tillställningar så snälla sluta tjata om att blanda oförsäkrade hojer med försäkrade hojar i varenda tråd som handlar om en allmän banåkning.

Jag tycker det är bra att det finns arrangörer som vill ha oss gatåkare med genom att ordna sådana här arrangemang där försäkrade kör för sig och oförsäkrade för sig så jag anser mig ha råd att åka på bana ibland med min gatcykel.

Tycker även att Actionpics strategi med att stanna klockan när det händer en olycka är bättre än att ha fasta tider. Det kan bli väldigt lite åka för t.ex de som åkte i snabba i fredags om det hade varit fasta tider. Vi är trots allt ett gäng människor som vill åka och ha kul på bana och för att ha råd med delar vi på banhyran och då får vi även räkna med att dela bantiden och inte stå som små barn och säga att jag ska köra den mesta tiden, skit i alla andra som är där och har betalt lika mycket.

Tack alla ni, Actionpics med medarbetare, som ordnade kanontillställningen på Mantorp i fredags. :tummenupp

/ Stefan

Black Adder skrev:
2413585 Jag tillhör andra gruppen som kör en nyare gathoj som är helförsäkrad på dessa tillställningar för att bli en bättre chafför både på bana och gata och vill inte blanda ihop oförsäkrade med försäkrade.
......
Tack alla ni, Actionpics med medarbetare, som ordnade kanontillställningen på Mantorp i fredags. :tummenupp

/ Stefan

Väl formulerat. Håller helt med. Jag betalar 2600:-/mån för helförsäkring i Folksam eftersom den gäller på bana. Det finns mycket billigare försäkringar men då skulle jag få köra i licens/oförsäkrad (och skulle inte gnälla över det.. alla vet vilka förutsättningar som gäller)

Om man vill ha bandagar där RR-regler gäller så kan väl några ordna sådana då?
Eller ta licens och börja träna/tävla men den typ av bandagar som Actionpics och Racing/Trackworld anordnar bör definitivt finnas också.
Det skulle aldrig falla mig in att ta min rätt nya gathoj och köra på en bandag där jag själv skulle få stå för kostnaderna på min hoj om nån lök (förmodligen på en R1:a.. :D ) kör rätt in i mig och fäller mig så det blir skador för 30 lax.

Sådan bandag med "RR-regler" skulle jag nog också köra på men då men en racepreppad (dvs med kraschkåpor mm) hoj som inte kostade så mycket.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT