Mantorp Park Fre 25 aug med Actionpics - anmälan öppen

Nitrous skrev:
2410418 Faktiskt så kortades sista passet för varje grupp ned, men det kan hända att övriga grupperna fick köra lite mer än 10 min. Det är svårt att att hålla exakta samma tid för alla när det behövs så lite försening/avbrott för att förskjuta allt.
Efter 16.00 får man inte köra på banan pga av bestämmelser med kommun och grannar, annars hade gruppen självklart fått köra exakt lika många minuter som alla andra :tummenupp

/Nitrous

Inte sista utan NÄST sista passet blev kortare i lugna gruppen att dom sista passen för dagen blir kortare för att banan stänger 16.00 e helt ok men inte NÄST sista om det beror på alla tråkiga vurpor så kan man ju alltid korta ner tiden för den/dom grupper som det vurpas mest i så kanske det körs lite lugnare där så hinner alla köra mera:)

För övrigt så är jag jättenöjd med dagen och hoppas jag hinner åke mera med er nästa år :tummenupp

sandstream skrev:
2409982 En ännu större fråga: Hur fan kan man misslyckas så kapitalt med en cheeseburgare? :zpy
Nästa gång tar jag med en engångsgrill :cpparty

Kan rekommendera burgers. Riktigt nice med två grillade 120-grammare med ost o grönfoder.

Men det jag verkligen skulle vilja göra... Det är å fixa sushi. Det äter man med pinnar, o d e riktigt nice!

tl1000larsson skrev:
2410446 Inte sista utan NÄST sista passet blev kortare i lugna gruppen att dom sista passen för dagen blir kortare för att banan stänger 16.00 e helt ok men inte NÄST sista om det beror på alla tråkiga vurpor så kan man ju alltid korta ner tiden för den/dom grupper som det vurpas mest i så kanske det körs lite lugnare där så hinner alla köra mera:)

För övrigt så är jag jättenöjd med dagen och hoppas jag hinner åke mera med er nästa år :tummenupp

Hmm.. jag var inte medveten om att NÄST sista passet kortades av. Måste undersöka vad det berodde på!!

Men i övrigt så har du helt klart en poäng :tummenupp

/Nitrous

tl1000larsson skrev:
2410446 Inte sista utan NÄST sista passet blev kortare i lugna gruppen att dom sista passen för dagen blir kortare för att banan stänger 16.00 e helt ok men inte NÄST sista om det beror på alla tråkiga vurpor så kan man ju alltid korta ner tiden för den/dom grupper som det vurpas mest i så kanske det körs lite lugnare där så hinner alla köra mera:)

Så brukar racingworld göra och det suger tycker jag. Varför ska en viss grupp straffas p.g.a. någon i just den gruppen har otur/klantar sig? Nej korta av tiden för alla vid vurpa d.v.s. stoppa tiden.

George skrev:
2409926 Tack för en utmärkt arrangerad bandag, och ett speciellt tack till den instuktör som på eget initiativ sökte upp mig i depån för att ge mig värdefulla tips. Väldigt uppskattat!:)

Var det du med svarta 955 :va Det är kul att se folk utvecklas på en bandag från att inte hitta runt till att få ett vist flyt runt banan. Hoppas att tipsen hjälpte :)

björn

..För att bättre utnyttja tiden så skulle man ha börjat
att låta Medel/långsam köra eftersom det är minst krasher
i den gruppen.(i normala fall) .och sedan köra snabb och sist licens gruppen..
På det sättet så hade det blivit mindre tid till de grupper
som krashade mest vilket jag tycker är rättvist.
Var på en annan bandag och där höll man stenhårt på
klockan..dvs 9.00, 9.20, 9.40 så körde man grupperna
och så gick det vidare varje timme...var det någon som
krashade så drabbades den gruppen med mindre körtid...
På så sätt fick man ner farten lite i de snabbare grupperna och det blev mindre krasher eftersom man ville ju inte bli den impopuläre person
som förstör för hela gruppen...Det sättet fungerade utmärkt.
Passen var då ca 17 minuter och sedan så tog det ca 3 minuter
att få in samtliga...
Tyckte det var lite oordning vid krasherna där man skickade ut en grupp för att de hade ett fåtal minuter kvar....för att bättre utnyttja tiden kunde man ha kört ut nästa grupp som stod redo...nu drabbades alla av extra "in och ut" varv..som kostade tid...
Jag noterade även att vissa licens och snabba åkare tog ett extra varv trots att målflagg visades...konstigt...har aldrig sett en erfaren åkare missa målflagg under en tävling....hmm...

jian skrev:
2411027 ..För att bättre utnyttja tiden så skulle man ha börjat
att låta Medel/långsam köra eftersom det är minst krasher
i den gruppen.(i normala fall) .och sedan köra snabb och sist licens gruppen..
På det sättet så hade det blivit mindre tid till de grupper
som krashade mest vilket jag tycker är rättvist.
Tyckte det var lite oordning vid krasherna där man skickade ut en grupp för att de hade ett fåtal minuter kvar....för att bättre utnyttja tiden kunde man ha kört ut nästa grupp som stod redo...nu drabbades alla av extra "in och ut" varv..som kostade tid...
Jag noterade även att vissa licens och snabba åkare tog ett extra varv trots att målflagg visades...konstigt...har aldrig sett en erfaren åkare missa målflagg under en tävling....hmm...

Tyckte att de flesta krascherna hände i den snabba gruppen. Sen gör alla arrangörer olika vid krascher. Men tyckte att allt flöt på hyfsat bra, jämfört med vad det kan göra. Jag körde licens/oförsäkrat och vi drabbades bara av en krasch så vi fick mycket körtid.
Tror inte att någon missar målflagg med vilje eller?

HanneZ skrev:
2410917 Så brukar racingworld göra och det suger tycker jag. Varför ska en viss grupp straffas p.g.a. någon i just den gruppen har otur/klantar sig? Nej korta av tiden för alla vid vurpa d.v.s. stoppa tiden.
Jag håller med dig HanneZ. :tummenupp
På en av Racingworlds körningar förra sommaren där dom körde den principen så var det så många som gick av dom tre första passen i en grupp att jag han köra max 15varv på den tiden. :(
med tanke på att en bandag med omkostnader är rätt kostsamt så suger den lösningen.
Det kan inte vara en hel grupps fel att en person går omkull. :va

Alicia skrev:
2411045
Tror inte att någon missar målflagg med vilje eller?
Det tror inte jag heller...
men om vi leker med tanken att deltagaren får svartflagg för resten av dagen om han/hon skulle missa målflaggan.
Jag garanterar att då skulle ingen missa målflagg en enda gång under hela dagen :fakta

Det har med vilja och inställning att göra...

Tackar samtidigt för en mycket trevlig dag :hoppa :hoppa
Jag led verkligen med förarna på dom mindre hojarna ute på långrakan :krama

Last edited:
Att _alltid_ hålla tiden är imho det enda som funkar. Kör man prick varje timme ska man ut prick varje timme. Folk kraschar i alla grupper, det jämnar ut sig i det allmänna kaoset men då är det åtminstone toklätt att ha koll på hur lång tid man har tills man ska ut.

RRbjorn skrev:
2410823 Kan rekommendera burgers. Riktigt nice med två grillade 120-grammare med ost o grönfoder.

Men det jag verkligen skulle vilja göra... Det är å fixa sushi. Det äter man med pinnar, o d e riktigt nice!

HA HA På med tvångströjan nu! :tomten

Riktigt kul o snabb bana. Kan nog bli bli mycket snabbare på denna om man fick fler möjligheter att öva.
Trist för alla er som fick "repor" på hojarna. Tänker på en mc spec. Hoppas d löser sig. Syns på Gälleråsen 11 Sep :tummenupp

sandstream skrev:

......

Last edited:
Affe_R1[COLOR="Red" skrev:
men om vi leker med tanken[/COLOR] att
Om vi nu ska leka med tanken.... om det nu av 7 (hypotetiskt) avåkningar på en dag är 5 st i snabb grupp (fortfarande hypotetiskt) så kommer det alltså försvinna 5x10 min (flagga, köra ut ambulans, köra ut skamkärra, bärga) från snabb grupp. Förutsatt att någon i snabb ramlar omkull efter ca 7 min. och att det endast ramlar EN förare/pass.
Detta ger mig (med endast C-matte) en förlust av 50 min för snabb grupp eller, om det klotas senare, 25 min snabb och 25 min medel/lugn. (under förutsättning att vi har 3 grupper och snabb klotar efter 15 min )
Om vi iställlet förskjuter tiden med tot 50 min förlorar vi nästan ett pass var, vilket i sig gör att det blir "ingens fel", men att alla grupper kör ungefär lika mycket för lika många pengar/dag.
Alltså; alla delar på "förlusttiden". Ingen klotar väl med flit??
Vilket är mest rättvist?

/betsy & Jenny ( alltså vår egen uppfattning)

Last edited:
tl1000larsson skrev:
2410446 Inte sista utan NÄST sista passet blev kortare i lugna gruppen

Sista passet blev ännu kortare än näst sista. Detta pga att det vurpades i snabb grupp när det bara var någon minut kvar. Först fick snabb grupp målflagg vilket snabbt ändrades så att de fick köra vidare, detta gjorde att långsam/medel fick ännu kortare sista pass. :(

Jag förstår att det inte är lätt för arrangörerna när det är så mycket avåkningar men i det här fallet kändes det tyvärr som att långsam/medel fick offra tid till förmån för snabb grupp.

Actionpics har testat några gånger med fasta tider. Dessa gånger har det varit fler klagomål än någonsin. Det pga att folk inte får köra något.

Hade varit kul och se hur glada t ex förarna i snabba gruppen varit om vi kört fasta 20 min och 5 av deras pass blev bara 10 min totalt i varje pass

Betsys uträkning är bra. Jenny har stenkoll på grupperna och tiderna.

Att starta med Lugna gruppen har vi testat av, det var inte heller bra. Det var många och vi i Actionpics ihop med erfarna instruktörer från många olika bandagar med olika arrangörer har kommit fram till att köra den ordning vi nu har fungerar bäst. Vi har då även tagit hänsyn till förarnas åsikt om detta. Inte bara en förare utan fleras.

För ha koll på när man ska ut, slå en flukt ner mot där Jenny stå. Den grupp som ska ut efter den som är ute har samma färg på sin "klisterlapp på framkåpan" som flaggan vid utsläppet.

Vi kommer se över vårt upplägg till 2007 och det kommer att komma lite fler nyheter och positiva inslag till 2007. För oss är det självklart att lyssna på förare och instruktörer samt ta del av den erfarenhet vi har inom Actionpics för att få till en så bra bandag för alla det bara går så hur upplägget ser ut nästa år vet vi först efter nyår.

På Gelleråsen kör vi som vi alltid gjort. 4 grupper, den startordning vi har och flytande tid eftersom vi än så länge har den erfarenheten och rutinen på att det fungerar bäst.

Tack till er deltagare, instruktörer och alla i Actionpics för en bandag på en bana vi aldrig varit på tidigare med just Actionpics. Alltid lite svårt första gången på nytt ställe. I det stora hela var det en riktigt bra dag.
Känns lite konstigt att det bara är 1 bandag kvar i år med Actionpics.

/Liwa1 & Nitrous

Visst är det tråkigt när man är i en grupp och det är en annan grupp "klotningarna" sker i men det är ju knappast hela den gruppens fel. Innan har jag bara kört körningar där man har fasta tider men jag tyckte det här fungerade bra, var ingen grupp som fick avsevärt kortare körtid än någon annan och även om det nu skulle vara så att långsam grupp fick 5 min mindre än någon annan så får man säkert igen det någon annan gång.

Finns en klar fördel med att släppa ut licens/oförsäkrad först. Större chans att de har kört banan innan och det är bättre att låta dem köra ett pass och upptäcka eventuella problem och meddela så att den lugna gruppen där det finns folk som aldrig har kört bana innan skall behöva upptäcka eventuella problem som inte instruktörerna har hunnit upptäcka innan.

Fan att man har ett uppdrag man inte kan ta ledigt mer på vardagar, hade varit kul att hänga med till Gelleråsen också.

Tycker startordningen är kanon för då hinner licens och sen snabb grupp köra banan ren och värma up idealspåret för oss glada amatörer :tummenupp

björn.e skrev:
2410979 Var det du med svarta 955 :va Det är kul att se folk utvecklas på en bandag från att inte hitta runt till att få ett vist flyt runt banan. Hoppas att tipsen hjälpte :)

björn

Det är inte alldeles lätt att baxa en tung traja runt en bana, men med dina tips gick det betydligt lättare. :D

Det blev ju inte riktigt som vi hade tänkt oss men...

Stort tack till Eskilsson som lånade ut sin Sukka till mig, grymt generöst
:Bugar Räkna med ett litet däcksbidrag :)

Kände mig som en nybörjare då det gick i snigelfart runt banan men man fick iallafall ta pulsen på Mantorp som jag tror kan vara riktigt skoj om man får "åka in sig" lite mer på den :) Tack Actionpics och tack till alla vänliga själar som erbjöd sig att låna utsina hojar (modigt:hihi ), det värmde :krama

Sorry Tjoffe :( Hoppas du hittar en annan minst lika bra och HEL hoj!

Förslag på lösningar

Tack för en superbra bandag, på en asrolig bana.
Som många andra så gillar jag Aktionpics bandagar, för att det är trevlig personal och bra folk som är där och kör.

På mantorp var det många krasher i snabb grupp. Vilket är ovanligt. Dom flesta brukar ju vara i medelgrupp. Det är ju en grupp som brukar bestå av gasputtar från sveavägen som vill visa vad dom går för på bana. (drar alla över en kam :D ). Men på mantorp fanns dom i snabb grupp då medelgruppen saknades.

Men att folk krashar är inget så farligt. Det kostar lite plast och pengar, och det är sällan folk slår sig. Men hur löser man problemet med att bantiden blir så kort????

Mitt förslag är att om man ser en krash gäller gulflagg (visas även från depån) med extremt lungt tempo (instruktörer är tydliga med att sänka farten). En/två instruktörer har walkitalki med sig på hojjen och stannar vid krashen. Han/hon rapportera status på den som ramlat. Vid minsta tveksamhet om det behövs ambulans, om hojjen står farligt eller det är olja på banan så rapporterar han till depån som rödflaggar. Annars grönflaggar depån och passet kan fortsätta. Sen hämtar man hojjar mellan passen eller en gång i timmen. (oftast är det ju ingen fara, dom flesta pass stoppas ju i onödan).
Det ställer lite krav på instruktörerna (men det borde dom klara) och det skulle ge mycket mera bantid för alla.

Vad tror ni om det??

Edti: Så att ingen missuppfattar. Vid minsta oklarhet rödflaggar man. Men vid solklara fall där en person bara kört ut på gräsmattan och inte trillat (som hände ett par ggr på mantorp) så vinner man bantid med det här, utan att sänka säkerheten.

Last edited:
Med tanke på hur många som missade målflaggan så hade inte jag velat vara instruktör och knalla ute på banan under en gulflagg, hur många kommermissaden och bränna förbi dem i full fart?

Om folk går in i depå och ställer upp så de är redo att gå ut direkt så går det ju snabbt, nu fick Jenny stå och ropa på folk så de samlades igen, drog på sig hjälmarna mm.

Att åka lungt under gulflagg ger inte så mycker sålänge man inte har många flaggvakter på banan som kan gulflagga en bit av banan. Det är körförbud under gulflagg och då blir det att man bara puttrar runt blir bara ännu segare om man ska puttra runt i ett par varv tills de eventuellt bedömer att man ska gå in eftersom ambulansen måste ut. Var ska de stoppa klockan då? Folk kommer tjata att en grupp fick köra en massa varv under gulflagg och det blir ju inte heller speciellt rättvist.

De som tävlareller har kört en del bana borde inte ha några större problem med gulflagg men jag tror att det bara rör till ilugn och även kanske i medelgrupp.

Maciej EVO VI skrev:
2412738 Med tanke på hur många som missade målflaggan så hade inte jag velat vara instruktör och knalla ute på banan under en gulflagg, hur många kommermissaden och bränna förbi dem i full fart?
...
De som tävlareller har kört en del bana borde inte ha några större problem med gulflagg men jag tror att det bara rör till ilugn och även kanske i medelgrupp.

O.A.S. - hur svårt kan det vara?

Gulflagg = dra ner på tempo (däcken fortfarande varma = slipper uppvärmningsvarv). Denna borde visas om någon har kört av och står brevid banan (ej kraschat). När denna rullar ut på banan igen eller in i depå. --> grön flagg

Om någon gått rejält i backen och det behövs ambulans eller kärra --> rödflagg.

Då blir det 5 flaggor att hålla ordning på.

Grön = ok
Gul = dra ner på tempo, ej omkörning
röd = dra ner på tempo, ej omkörning, gå in i depå
svart = ej omkörning, in i depå
målflagg = dra ner lite på tempo, in i depå

Problemet som det är nu är att om någon har bromsat på sig lite gått ut på grästet men kan fortsätta köra så blir det in i depå för hela gruppen. Det tar tid.

Ett alternativ tycker jag borde vara att köra oförsäkrat och långsam i samma grupp. Då kan långsam/oförsäkrad köra med "rödflaggs-systemet". Medel, snabb och licens kan köra med tävlingsregler.

Det måste ju vara skönare för licensförarna att inte ha så ojämt tempo också. Kanske blanda snabb med licens (de är ju ändå försäkrade via svemo - gäller den mot gatförsäkringen?). Då blir det jämnare tempo i snabb/licens.

* licens/snabb
* medel/snabb
* medel
* långsam/oförsäkrad

Alt.

* licens/snabb
* medel-snabb
* medel/långsam
* oförsäkrad

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...