Mansell: I can't defend F1 anymore - it's a bore.

McB skrev:
Anledningen till att folk skriker halsen av sig är väl att F1 historiskt sett alltid har varit "värst". .....
..... Det är sportens natur helt enkelt, och den skall inte förändras.

Håller inte med. Det finns Robot Wars om ingenjörer vill testa vem som är duktigast.

Cart har ju, som Valmers påpekar, lyckats skapa ett riktigt vettigt reglemente. Det borde inte vara omöjligt för F1 att uppnå.

Sen anser jag personligen att ABS, Launch Control, automatlådor som räknar växlingar, antispinn o dylika datoriserade kärringfunktioner passar bättre på familjebilar än räcers. Ett totalt elektronikförbud i transmission/bromsar hade varit något.

Chrille skrev:
Håller inte med. Det finns Robot Wars om ingenjörer vill testa vem som är duktigast.

Cart har ju, som Valmers påpekar, lyckats skapa ett riktigt vettigt reglemente. Det borde inte vara omöjligt för F1 att uppnå.

Sen anser jag personligen att ABS, Launch Control, automatlådor som räknar växlingar, antispinn o dylika datoriserade kärringfunktioner passar bättre på familjebilar än räcers. Ett totalt elektronikförbud i transmission/bromsar hade varit något.
ABS, Launch Control och fullautomatisk låda är numera förbjudet i F1.

Jag skulle vilja har bort tankstoppen, tillåta ground effect samt se ordentliga kval, det där jäkla hotlappandet dom håller på nu är ju rena farsen. Bort med launchcontroll, bort med autokoppling samt gå tillbaks till femväxlade lådor.. och tillåt för guds skull V12-or!

/B

Chrille skrev:

Där håller jag med dig, då för mycket elektroniska/datoriserade hjälpmedel gynnar de "sämre" förarna, vilket inte är bra. Dock vidhåller jag att F1 inte ska bli någon budgetserie bara för att alla ska kunna vara med och leka. Kan inte teamet skrapa fram tillräckligt med pengar och kompetens för att bygga en konkurrenskraftig bil enligt det reglemente som finns, då får de helt enkelt skylla sig själva. Det finns andra enhetsserier där chassin, motorer och däck tillhandahålls av vissa utvalda tillverkare, och teamen inte får göra några ändringar på delarna, det behövs inte en till.

Bj.O.rn skrev:
Jag skulle vilja har bort tankstoppen, tillåta ground effect samt se ordentliga kval, det där jäkla hotlappandet dom håller på nu är ju rena farsen. Bort med launchcontroll, bort med autokoppling samt gå tillbaks till femväxlade lådor.. och tillåt för guds skull V12-or!

/B

Kvalsystemet bör göras om till det klassiska systemet med 2*60 minuters frikörning. Kanske man kunde snegla lite på SBK också, med superpole. Gynnar verkligen underhållningsvärdet.

Chrille skrev:

Det är en del av sporten, som jag påpekade tidigare. Det är inte enbart föraren som avgör, utan helheten. Precis som i MotoGP.

Chrille skrev:

Exakt vad är det som är "ovettigt" i dagens F1-reglemente, förutom de alltför generöst tilltagna reglerna rörande elektroniska hjälpmedel?

McB skrev:
Exakt vad är det som är "ovettigt" i dagens F1-reglemente, förutom de alltför generöst tilltagna reglerna rörande elektroniska hjälpmedel?
Frånvaron av enhetschassin och -motorer. Den som har råd med egen vindtunnel och -tester, kan skaffa sig enorma chassifördelar.

Mitt förslag på nytt F1-reglemente:

Enhetschassin, från Lola eller Reynard, plus kanske en tillverkare ytterligare.
Två, kanske tre motortillverkare.
Två däcktillverkare.
2,4 liters cylindervolym, handelsbensin, max tolv cylindrar, turbo. Plomberad elektronikbox och waste gate-ventil. Max 13000 rpm.
Sekvensiella växellådor, max sex växlar framåt.
Manuell koppling.
Inga elektroniska hjälpmedel.
En motor för hela rejshelgen.

Last edited:
McB skrev:
...

Det är inte mitt jobb att hålla koll på. Jag vill bli underhållen, inte utbilda mig till fordonsingenjör, även om jag inbillar mig att överladdningsförbud tillsammans med liten motorvlym skapar för extrema trim-nivåer.

Personligen tror jag att man skulle sneglat på alla serier där olika tillverkare kan tävla mot varandra utan att det blir skrattretande som i F1.

Plomberad varvstopp, restriktorer och större cylindervolym kanske hade varit något?

valmers skrev:
....

Två däcktillverkare.
......

Varför begränsa antalet tillverkare. Vore väl perfekt med 5 däcksleverantörer eller varför inte 7-8 motorer?

En bra förändring som jag lägger till på listan, bort med depåstopp och kör max 30 varv. Depåstopp hör inte hemma i riktig racing :fakta

valmers skrev:
Frånvaron av enhetschassin och -motorer. Den som har råd med egen vindtunnel och -tester, kan skaffa sig enorma chassifördelar.

Två däcktillverkare.
2,4 liters cylindervolym, handelsbensin, max tolv cylindrar, turbo. Plomberad elektronikbox och waste gate-ventil. Max 13000 rpm.
Manuell koppling.

Och detta kommer från mannen som tycker 500 tvåtakt är stenålder..... :hihi

valmers skrev:

Jag ser inte problemet. Kan du som teamchef/-ägare inte ordna fram tillräckligt mycket pengar för att vara med och slåss med de stora pojkarna, så är det ditt problem, inte sportens.

valmers skrev:

Manuell koppling.

Detta är det jag kan hålla med om, förutom att cylindervolymen bör hållas på samma nivå som nu.

Chrille skrev:
Personligen tror jag att man skulle sneglat på alla serier där olika tillverkare kan tävla mot varandra utan att det blir skrattretande som i F1.

På vilket sätt är det skrattretande? Ferraris dominans är inte underhållande, visst, men det är inte sportens eller reglementets fel. De har bäst personal och bästa föraren, inte något annat än fullt naturligt att de vinner hela tiden. Att de andra teamen inte lyckas bättre än vad de gör är för mig en gåta, och är deras problem, inte sportens.

Turbo och varvtalsbegränsning verkar vara lika mycket utveckling ochn framåtskridande som gengasaggregat. Jag tycker Formel 1 för närvarande är dead boring men inte fan ska man gå ifrån spjutspetsteknologin, man glömmer lätt att F1 liksom GP-racing är en rullande testbänk för tillverkarna där utvecklade lösningar vidareutvecklas för att hamna i massproduktion och där lösningarna som tillvaratas är till gagn för såna saker som ekonomi,miljö och säkerhet för Svensson. Sen att high-tech ala racing är porr för den teknikintresserade (Ja det är en jävligt stor andel av de som kollar på racing) hör också hit.

Förra året var ju F1 inte så pjåkigt och jag tror en sån enkel sak som sprintrace ala GP skulle råda bot på det mesta. Sen kan man alltid diskutera småförändringar i reglementet.

Chris Ash skrev:
Turbo och varvtalsbegränsning verkar vara lika mycket utveckling ochn framåtskridande som gengasaggregat. ....

Jag tror tvärsom. Att komma ner i varvtal som är realistiska på den vanliga marknaden kompletterat med det i dagsläget bästa kända sättet att överladda borde ju snarare tvinga tillverkarna att fokusera på teknologi som är relevant för den faktiska bilindistrin.

Men visst, skippa turbon om den känns ivägen....

Silwer skrev:
man kan säga att det blir snurrigt med samma avatarer på folk.

Visst är det. Tror fan att jag har gått och blivit moderat emellanåt innan jag läser lite nogrannare...

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd